Overtraind? Week stoppen? Of toch niet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Overtraind? Week stoppen? Of toch niet?

Deze week zit er dus weer op met trainen maar ik vraag me af of ik niet tegen overtraining aanzit?

Maandags borst gedaan, bij bench press vrijwel hetzelfde als wat ik al 3 weken heb: zwaarste set die ik kan 80kgx5. Nu vrijdag ook borst, vorige week begonnen met 2x week benchen en vorige week 5x3x82.5 gedaan, nu 5x3x85. Maar geweldig ging het niet, na set 3 spotter beetje licht meegeholpen en de 5e set ging het ruk, kreeg de 85 niet meer lucht in.

Woensdag begon in mijn rugtraining met de seated row. Deze heeft 2 losse hendels dus de beweging word altijd los van elkaar gedaan. Ik begon met links, 8 reps. Rechts, bij 4 ineens moeite? Terwijl ik altijd evenveel reps haal met beide kanten normaal gesproken. Ben toen de rest van de training maar pull ups gaan doen zoveel als ik kon met rust tussendoor.

Zou mijn lichaam nu nodig behoefte hebben aan rust? Dat mn CNS overbelast is? Dat van de rugtraining lijkt me echt een cns probleem, normaal gezien kan ik altijd per kant evenveel reps maken en in 1 week tijd lijkt het me niet zo dat mn rug aan de ene kant dubbel zo sterk geworden is.

no way in hell. je maakt je druk om niks. overtraining is de voorloper van een burn-out, wat je niet in 1 week tijd merkt. overtraining sluipt er in. dit komt door veel trainen, weinig slapen en voeding die hier niet op is afgestemd. symptomen: slecht humeur (begin), lusteloosheid (instabiele hormoonproductie), waar5schijnlijk nog een lijst (google is your best friend) en daarna pas ga je dit alles in je prestaties merken. als ik het zo zie ben je net begonnen met (serieus) trainen. als je laatste set ruk is, betekent dit dat je leeg bent en dat je alles op alles zet om die laatste, falend zware rep eruit te knijpen. dat hebben de meesten hier ongeveer heel vaak. dat 1 van de 2 lats in je rugtraining een beetje weigert in een bepaalde beweging, kan gebeuren, heb ik ook snel last van als ik armen train, of dat in de laatste reps mn ene been eerder gestrekt is dan de andere (squat).

conclusie: lekker doortrainen, als je humeur slechter wordt en je niet meer uit bed kunt komen en je steeds vaker ziek bent voor een dagje, praten we pas over overtraining succes met trainen, keep it up
    "is it not largely by the ecxercise of will-power that most things are achieved?" - Eugen Sandow

Comment

Als je merkt dat je snel vermoeid raakt hoeft dit niet overtraining te zijn. Het kan ook zijn dat je een paar dager minder hebt geslapen of onbewust meer met andere dingen bezig bent.

Ook kan je verschillende definities aan overtraining hebben. Als ik de reactie van klofijol lees dan verstaat hij onder overtraining een burnout. Ik versta er meer onder dat je lichaam rust nodig heeft. (shows how much I know)

Hoelang train je al achter elkaar? Hoevaak in de week train je? Heb je al lang hetzelfde schema?

Als je het gevoel hebt dat je rust nodig hebt moet je die rust pakken. Kijk wel uit voor een paar dingen:
      - een dag niet lekker trainen is heel wat anders dan rust nodig hebben
      - kijk uit dat je wel weer gaat trainen na je rust... voor mij is het moeilijk om weer te beginnen als ik een weekje niets heb gedaan.
      "Er zijn geen domme vragen, alleen achterlijke lui die falen door domme vragen te stellen... hm, misschien zijn er toch domme vragen."

Comment

Originally posted by Mohr View Post
        Als je merkt dat je snel vermoeid raakt hoeft dit niet overtraining te zijn. Het kan ook zijn dat je een paar dager minder hebt geslapen of onbewust meer met andere dingen bezig bent.

Ook kan je verschillende definities aan overtraining hebben. Als ik de reactie van klofijol lees dan verstaat hij onder overtraining een burnout. Ik versta er meer onder dat je lichaam rust nodig heeft. (shows how much I know)

Hoelang train je al achter elkaar? Hoevaak in de week train je? Heb je al lang hetzelfde schema?

Als je het gevoel hebt dat je rust nodig hebt moet je die rust pakken. Kijk wel uit voor een paar dingen:
        - een dag niet lekker trainen is heel wat anders dan rust nodig hebben
        - kijk uit dat je wel weer gaat trainen na je rust... voor mij is het moeilijk om weer te beginnen als ik een weekje niets heb gedaan.
        bezwaar. ik zei dat overtraining een voorfase is van een burnout. op het moment dat je zwaar overtraind raakt, en het gaat emotioneel niet lekker meer, raak je burnout. (been there done that... )

verder zeggen (bedoelen) we eigenlijk allebei precies hetzelfde. ook dat van het w2eer gaan trainen na je rtustperiode heb ik last vanXD in de vakantie heb ik altijd snel zoiets van ik heb geen zin:P deze week geen 10 x, maar 3 x gesport:P
        "is it not largely by the ecxercise of will-power that most things are achieved?" - Eugen Sandow

Comment

Originally posted by klofijool View Post
          bezwaar. ik zei dat overtraining een voorfase is van een burnout. op het moment dat je zwaar overtraind raakt, en het gaat emotioneel niet lekker meer, raak je burnout. (been there done that... )

verder zeggen (bedoelen) we eigenlijk allebei precies hetzelfde. ook dat van het w2eer gaan trainen na je rtustperiode heb ik last vanXD in de vakantie heb ik altijd snel zoiets van ik heb geen zin:P deze week geen 10 x, maar 3 x gesport:P
          10x in de week is ook beetje veel he maar dat van mn rug vond ik toch wel vaag, het verschil in reps. train nou 12 maanden en het is de eerste keer dat ik zoiets gehad heb, vandaar dus bij mij de gedachte dat er iets niet goed zit en ik dus zat te denken aan overtrainen.

Comment

In plaats van een week volledige rust zou je ook een week het rustig aan kunnen doen door in plaats van iedere set 5 reps op zwaar gewicht tien reps met een veel lichter gewicht te doen. Een soort van deload week inlassen dus.
            Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
            X