Rest periods of 2 or 5 minutes between sets? It makes no difference to muscle growth

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rest periods of 2 or 5 minutes between sets? It makes no difference to muscle growth

Rest periods of 2 or 5 minutes between sets? It makes no difference to muscle growth

You’ve been working hard for weeks and you’re shattered when it comes to the evening. You really want to continue training but you notice that you need longer rest periods between sets. According to Finnish sports scientists, that’s no problem. A study, which they published in 2005 in the Journal of Strength and Conditioning Research, shows that your progression will be the same whether you take a 5-minute or 2-minute break.

Strength training manuals advise short rest breaks between sets. Two minutes’ rest is the maximum that the average trainer is likely to allow you. The

researchers questioned how well founded this guideline actually is. So they did an experiment with a dozen men who’d all been doing weight training for an average of 6 years.

Half of the subjects first trained for three months taking 2-minute rests [SR]; the other half took 5-minute rests [LR]. When the three months were up the groups changed over: the group that had first taken 2-minute rests now took 5-minute breaks and vice versa.

The men trained 4 times a week and did sets of 8-12 reps. And once a week they trained their long leg muscles by doing squats, leg-press and leg extensions. The researchers focused on the results of the leg training. The figure below shows that the circumference of the quadriceps femoris muscle increased by the same amount in the SR and the LR training [right]. The researchers used MRI scans for the measurements. The same is true of the weight at which the subjects could manage just 1 rep on the leg-extension machine [left].

However, the maximal isometric force that the subjects managed to develop on the leg-extension machine increased more in the training period with the longer rests. See the figure on the right.

The researchers detected no differences in hormonal response to strength training with 2-minute and 5-minute rests. They do note, however, that the athletes who took shorter rests produced slightly more growth hormone.

"The length of the rest periods between the sets may not be a crucial factor in hypertrophic types of training protocols as long as muscles are overloaded with several sets to the concentric failure", the Finns conclude. "Large exercise stimulus could be attained either with multiple training sets with short rest periods between the sets or with somewhat fewer sets with longer recovery period between the sets but with somewhat higher intensity."

Athletes who are aiming for pure strength on the other hand are better off training with longer rest periods. That’s the cautious conclusion that the researchers draw from the positive effect of the LR training on the maximal isometric force. "LR training may create more optimal training stimuli for maximal strength development than SR training", write the Finns.

Source:
    J Strength Cond Res. 2005 Aug; 19(3): 572-82.
    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
    - Dave Tate

Het was interessanter geweest als ze het verschil tussen bijvoorbeeld 45 en 120 seconden rust hadden onderzocht...

Vijf hele minuten niks doen is hartstikke onpraktisch, dan heb begin je na een uur aan je 13de setje en de apparaten/gewichten blijven langer bezet... Zij suggereren dat je dan maar high intensity/low volume moet doen, maar toch bedank ik daarvoor.

Verder zijn de conclusies wat we al wisten: BB kortere rustperiode, PL langere rustperiode:
    Originally posted by inferno_0666 View Post
    Athletes who are aiming for pure strength on the other hand are better off training with longer rest periods.
    Laissez Faire

Comment

Originally posted by Yawa77 View Post
      Het was interessanter geweest als ze het verschil tussen bijvoorbeeld 45 en 120 seconden rust hadden onderzocht...

Vijf hele minuten niks doen is hartstikke onpraktisch, dan heb begin je na een uur aan je 13de setje en de apparaten/gewichten blijven langer bezet... Zij suggereren dat je dan maar high intensity/low volume moet doen, maar toch bedank ik daarvoor.

Verder zijn de conclusies wat we al wisten: BB kortere rustperiode, PL langere rustperiode:
      En zo kunnen er mensen zijn die liever het verschil tussen 30 secondes en 6 minuten hadden willen zien. De kern van het onderzoek is dat een langere rustperiode geen negatieve invloed heeft op hypertrofie. Daar gaat het om.
      I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
      - Dave Tate

Comment

En zo kunnen er mensen zijn die liever het verschil tussen 30 secondes en 6 minuten hadden willen zien. De kern van het onderzoek is dat een langere rustperiode geen negatieve invloed heeft op hypertrofie. Daar gaat het om.
        Volgens 1 onderzoek ja....

Comment

Er is geen verschil in hypertrophy tussen 2 en 5 minuten. Misschien wel tussen 30sec en 2 minuten toch?
          Laissez Faire

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
            Volgens 1 onderzoek ja....
            Zijn er meerdere die het tegendeel bewijzen dan?
            Raw 235-180-275 totaal 690kg 413.7 wilks @ IPF -105

Comment

Originally posted by Triple Aces View Post
              Mischien als ik ff goed rondzoek vast wel. Maar ik bedoel alleen te zeggen dat er altijd maar 1 onderzoek word gepost en dat we dat dan maar moeten aannemen en daarbij heb je ook nog verschillen tussen tijdens zoals yawa hierboven zegt.

Comment

Niet serieus te nemen dit verhaal en niet relevant: were studied in 13 recreationally strength-trained men. De groep is te klein om te kunnen generaliseren.

Ja.
                In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Ook een kwestie van persoonlijke voorkeur en genetica, denk ik. Ik doe zelf Starting Strength, waarbij ik tussen squat sets soms wel 5 minuten rust moet nemen. Toch groei ik (als beginner) als kool.

Toch een interessant onderzoek. Ik zou zelf graag een studie willen zien met eeneiige tweeling, waarvan eentje kort rust neemt en de ander lang.

Comment

Originally posted by adon1s View Post
                    Ja.

Ik ben benieuwd!

Comment

Ik heb onlangs nog maar een ander onderzoek gevonden die juist hetzelfde beweert.
                      Ik denk dat er zich vooral de vraag hier gestelt moet worden of je niet bang bent om het onderogen te zien dat het zo is...
                      I'm not special, but not the same as you.
                      Because I do things you will never do.
                      SQ 1x170 - BP 1x107.5 - DL 1x200 (bw: 84.5 kg)

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                        Mischien als ik ff goed rondzoek vast wel. Maar ik bedoel alleen te zeggen dat er altijd maar 1 onderzoek word gepost en dat we dat dan maar moeten aannemen en daarbij heb je ook nog verschillen tussen tijdens zoals yawa hierboven zegt.
                        Wil je deze dan wel eens posten? Want dat is namelijk net interessant aan een discussie, niet het antwoordt ja of nee maar de uitleg...

Comment

ik heb nooit een verschil gemerkt tussen groei bij 2 of 4-5 minuten rust tussen de sets. Wel merk ik een betere consistentie in kracht bij meer rust. het nadeel van langere rusttijden, is dat je training vaak niet in 45 minuten klaar is, maar eerder in een 75 minuten.
                          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

True, ik en gleke staan dan ook niets voor niets gemiddeld 1.5 uur in het krachthok
                            Enkel voor mijn bench/DL/SQ doe ik ongeveer al 25-30 min. Wat ook normaal is met 4-5 min rust ( doe ik bijna altijd op kracht of veeeel sets )

Comment

Nu ff in het NL.
                              link Gezondheid | Spieren groeien evenveel met rustperiodes van 2 of 5 minuten tussen je sets
                              1 9 - 0 6 - 2 0 1 0
                              Spieren groeien evenveel met rustperiodes van 2 of 5 minuten tussen je sets (J Strength Cond Res. 2005 Aug;19(3):572-82.)

Je werkt je al weken uit de naad en je bent 's avonds doodmoe. Je wilt graag doorgaan met trainen, maar je merkt dat je langere rusttijden tussen je sets nodig hebt. Volgens Finse bewegingswetenschappers kun je die gerust nemen. Volgens hun studie, die in 2005 verscheen in de Journal of Strength and Conditioning Research, boek je net zoveel progressie met pauzes van 5 min als met 2 minuten.

Handleidingen voor krachtsporters adviseren korte rustpauzes tussen de sets. Twee minuten rust is wel het maximum wat een doorsnee trainer je aan rust wil gunnen. De onderzoekers vroegen zich af hoe stevig onderbouwd die richtlijn nu eigenlijk is. Dus deden ze een experiment met een dozijn mannen die gemiddeld al 6 jaar trainden met gewichten.

De helft van de mannen trainde eerst drie maanden met pauzes van 2 min [SR], de andere helft nam 5 min rust [LR]. Toen de drie maanden voorbij waren wisselden de groepen van schema: de groep die eerst 2 min rust had genomen nam nu 5 min rust, de groep die eerst 5 min had gerust rustte nu 2 min.

De mannen trainden 4 keer per week en maakten sets van 8-12 reps. Ze trainden 1 keer per week de strekspieren van hun benen met de squat, de leg-press en de leg-extension. De onderzoekers keken uitsluitend naar de resultaten van de beentraining. Hieronder zie je dat de omvang van de beenspier quadriceps femoris volgens MRI-scans tijdens de SR- en LR-training evenveel toenam [rechts]. Hetzelfde gold voor het gewicht waarmee de proefpersonen nog net 1 rep op de leg-extensionmachine konden maken [links].

De maximale kracht die de proefpersonen konden ontwikkelen op een leg-extensionmachine die niet in beweging kwam - de maximal isometric force - nam echter meer toe in de trainingsperiode met de langere rustpauzes. Dat zie je hieronder.

De onderzoekers konden geen verschillen vinden tussen de hormonale respons op de krachttraining met rustpauzes van 2 min en van 5 min, al maakten de sporters na trainingen met korte rustpauzes wel ietsiepietsie meer groeihormoon aan.

"The length of the rest periods between the sets may not be a crucial factor in hypertrophic types of training protocols as long as muscles are overloaded with several sets to the concentric failure", concluderen de Finnen. "Large exercise stimulus could be attained either with multiple training sets with short rest periods between the sets or with somewhat fewer sets with longer recovery period between the sets but with somewhat higher intensity."

Sporters die gaan voor pure kracht kunnen daarentegen beter met langere rustperiodes trainen. Dat maken de onderzoekers schoorvoetend op uit het positieve effect van de LR-training op de maximal isometric force. "LR training may create more optimal training stimuli for maximal strength development than SR training", schrijven de Finnen.
                              Van belang bij kt echter niet bij bb, voordeel van korter rustpauze is het iets meer groei hormoon.

Onderzoek is uitgevoerd op 12 proefpers, dus 2 groepjes van 6, niet echt representatief, echter meerdere onderzoeken (even representatief) komen tot zelfde conclusie, dus lijkt mij een kern van waarheid

Moraal van het verhaal en leuk om te lezen dat je jezelf niet schuldig hoeft te voelen als je eens wat langer rust, blijkt toch effectief, wederom een goede post!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X