ZigZag cutten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ZigZag cutten

Ik ben momenteel aan het cutten en na het lezen van "Burn the fat, Feed the muscles" probeer ik dat met de zigzag methode.
    Dus 2 dagen 500kcl onder onderhoudsniveau en dan de derde dag weer op dat niveau.

De bedoeling is dat het lichaam niet in de "spaarstand" gaat natuurlijk.
    Ik vind het in ieder geval gemakklijker vol te houden, omdat ik steeds weet dat ik de derde dag weer wat meer kan eten.

Wat vinden jullie van deze methode ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

prima methode,
    hier zijn heel veel varianten op, is niks nieuws.
    “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Nee, het zal niet nieuw zijn. Voor mij was het dat wel...

Comment

Zijn er nog meer mensen met ervaring met deze methode ?

Comment

Is dit zo belangrijk dat je dat doet? Ben namelijk ook aan het cutten. Ik eet alleen minder koolhydraten op trainingsdagen, is niet ok zeker zo? Kan ik beter ook doen zoals de ts zegt? Getz

Comment

Ik zou zeggen dat je juist op trainingsdagen genoeg koolhydraten nodig hebt.

Zelf neem ik tijdens alle dagen minder koolhydraten dan ik normaal zou doen.
            Maar uiteindelijk gaat het erom een tekort in je totale hoeveelheid kcal per dag te krijgen.

Door af en toe toch weer te eten wat genoeg is voor je, stel je je lichaam gerust zodat hij "denkt" dat er genoeg voedsel is. Anders kan je verbranding omlaag gaan.

Comment

Ik eet op traindagen 3000 kcal, op niet-traindagen 2400. Bedoel je zoiets?

Overigens, dat spaarstand verhaal is onzin, want 500 kcal eronder (aangenomen dat je niet op 1800kcal oid zit) zal niet leiden tot spaarstand, ook al doe je dat elke dag.
              Train hard or go hormone

Comment

Ja, dat is inderdaad wat ik bedoel.

En of het onzin is, weet ik niet. Misschien heb je gelijk.
                In ieder geval vind ik het gemakkelijker.
                Maar vandaar dat ik ook dit topic.

Comment

Originally posted by LeanMeanFightingMachine View Post
                  Ik zou zeggen dat je juist op trainingsdagen genoeg koolhydraten nodig hebt.

Zelf neem ik tijdens alle dagen minder koolhydraten dan ik normaal zou doen.
                  Maar uiteindelijk gaat het erom een tekort in je totale hoeveelheid kcal per dag te krijgen.

Door af en toe toch weer te eten wat genoeg is voor je, stel je je lichaam gerust zodat hij "denkt" dat er genoeg voedsel is. Anders kan je verbranding omlaag gaan.
                  Bedoel rustdagen Ok dan zit ik wel goed.
                  @TophMaar ik eet eigenlijk niet minder kcal dan op trainingsdagen op men rustdag, eet wat meer vetten is dit goed of niet?
                  Last edited by ProsseN; 25-04-2012, 19:10.

Comment

Originally posted by ProsseN View Post
                    Bedoel rustdagen Ok dan zit ik wel goed.
                    @TophMaar ik eet eigenlijk niet minder kcal dan op trainingsdagen op men rustdag, eet wat meer vetten is dit goed of niet?
                    Mja, als je traint verbruik je meer energie op zo'n dag, dus is het logisch om meer te eten. Hoeveel het uitmaakt weet ik niet.
                    Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by Toph View Post
                      Ik eet op traindagen 3000 kcal, op niet-traindagen 2400. Bedoel je zoiets?

Overigens, dat spaarstand verhaal is onzin, want 500 kcal eronder (aangenomen dat je niet op 1800kcal oid zit) zal niet leiden tot spaarstand, ook al doe je dat elke dag.
                      stofwisseling past zich op lange termijn altijd aan aan de inname van kcal. Ongeacht het kcal tekort.

Hoe snel dit gebeurt is afhankelijk van:
                      -hoeveel vetreserven jij hebt. veel vet = minder snel vertragen van stofwisseling. je lichaam weet dat er genoeg reserven zijn. Weinig vetreserven = snellere aanpassing van metabolisme wanneer men gaat cutten.

-je kcal tekort. groot kcal tekort = snelle aanpassing van stofwisseling. klein kcal tekort = langzamere aanpassing van stofwisseling.
                      ------------------------------

stel je vet% is rond de 16 en je wilt omlaag cutten naar 8%. je cut een half% per week eraf met een kcal tekort van 500 kcal. dan zou dit theoretisch een 16 weken duren.

In de praktijk zal na een 8 weken de stofwisseling al een stukje vertraagd zijn, en is vetverlies langzamer geworden. Na die 8 weken eet je meer kcal (op onderhoud, door je kh te verhogen). dit doe je 1-2 weken. daarna ga je weer terug op je dieet schema. In die 1-2 weken herstel je je stofwisseling volledig en ga je weer verder cutten.

Je kan het ook doen zoals de TS:
                      2-4 dagen dieten, 1 dag op onderhoud (refeed stijl). De dag dat je op onderhoud eet verhoog je dus voornamelijk je kcal/kh. Liefst de refeed dag op een trainingsdag plannen.

Is je vet% al echt laag (-10) doe je 2 dieet/1 refeed. Zit je nog wat hoger qua vet%, dan doe je 3-4 dieet/1 refeed.
                      --------------

Er zijn vele manieren van zigzaggen.
                      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                        stofwisseling past zich op lange termijn altijd aan aan de inname van kcal. Ongeacht het kcal tekort.

-hoeveel vetreserven jij hebt. veel vet = minder snel vertragen van stofwisseling. je lichaam weet dat er genoeg reserven zijn. Weinig vetreserven = snellere aanpassing van metabolisme wanneer men gaat cutten.

-je kcal tekort. groot kcal tekort = snelle aanpassing van stofwisseling. klein kcal tekort = langzamere aanpassing van stofwisseling.

stel je vet% is rond de 16 en je wilt omlaag cutten naar 8%. je cut een half% per week eraf met een kcal tekort van 500 kcal. dan zou dit theoretisch een 16 weken duren.

In de praktijk zal na een 8 weken de stofwisseling al een stukje vertraagd zijn, en is vetverlies langzamer geworden. Na die 8 weken eet je meer kcal (op onderhoud, door je kh te verhogen). dit doe je 1-2 weken. daarna ga je weer terug op je dieet schema. In die 1-2 weken herstel je je stofwisseling volledig en ga je weer verder cutten.

2-4 dagen dieten, 1 dag op onderhoud (refeed stijl). De dag dat je op onderhoud eet verhoog je dus voornamelijk je kcal/kh. Liefst de refeed dag op een trainingsdag plannen.

Is je vet% al echt laag (-10) doe je 2 dieet/1 refeed. Zit je nog wat hoger qua vet%, dan doe je 3-4 dieet/1 refeed.
                        --------------

Ok, dat wist ik niet. Deze aanpassing is op basis van het schildklier hormoon? Ik dacht dat je echt flink onder onderhoud moest zitten om een verlaging van je metabolisme te krijgen.
                        Train hard or go hormone

Comment

Mja, als je traint verbruik je meer energie op zo'n dag, dus is het logisch om meer te eten. Hoeveel het uitmaakt weet ik niet.
                          Ah kej

Comment

Originally posted by dynobet View Post

--------------

Super interessant, thx dude!!

Comment

Ok, dat wist ik niet. Deze aanpassing is op basis van het schildklier hormoon? Ik dacht dat je echt flink onder onderhoud moest zitten om een verlaging van je metabolisme te krijgen.
                              Oa, dyno had eens een tijdje terug iets geplaatst over onbewuste lichaamsactiviteit. Verder denk ik dat een verlaagde synthese van diverse proteïnen ook nog wel in het rijtje thuis hoort. (een verschil van 30 á 40g eiwitsynthese per dag kan toch al gauw richting de 150-200kcal gaan) En zelf ervaar ik een iets snellere vermoeidheid (zowel mentaal als fysiek) bij een lagere kcal inname. Er zijn dus diverse manieren waarop het lichaam het energiegebruik kan afromen.
                              Last edited by scoobydoo; 25-04-2012, 20:39.
                              Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X