Gewichten of toestellen (of beide)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gewichten of toestellen (of beide)

Hallo,

In de zomersticky las ik een interessante uitleg over training & oefeningen. Het verbaasde mij een beetje dat dit allemaal oefeningen zijn met gewichten & er geen "toestellen" gebruikt worden in de basistraining.

Zijn toestellen minder geschikt voor krachttraining? Of weet je na een tijdje welk toestellen gelijk staat aan een "oefening met gewichten"?

Ik heb het idee dat je een oefening "juister" gaat doen op een toestel (maw: meer rendement en minder kans op blessures). Of zie ik dat helemaal fout?

Thanks

Toestel is idd minder kans op blessures. Maar isoleert en spier/groep.
    Met vrije gewichten gebruik je veel meer spieren en verschillende groepen bij bv compound oefeningen.
    focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Originally posted by Teddek View Post
      Toestel is idd minder kans op blessures.
      Is dat een feit?
      I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
      - Dave Tate

Comment

Toestel is meer kans op een blessure, omdat de beweging die je maakt geforceerd is. Dus wanneer jij jezelf in een verkeerde positie zet en de oefening doet, maak je geforceerde bewegingen waardoor de kans op blessures groter is.

Comment

Als beginner gewoon toestellen gebruiken hier is niets mis mee.
          Bij veel losse oefeningen zijn jou spieren nog erg onontwikkeld en zal het uitvoeren dan ook verhinderen. Bij toestellen zal je dit minder snel merken

Comment

Meestal zal je in het begin eerst toestellen pakken. Dit omdat je de oefening minder snel verkeerd uitvoert.

Als je losse gewichten gebruikt zul je vaak tegelijkertijd ook meer spieren aanspannen. Dit kan een voordeel maar tegelijktijd ook een nadeel zijn. Als je spieren nog niet ver zijn ontwikkeld en je gaat losse gewichten gebruiken zul je in het begin vooral bezig zijn om het gewicht te controleren. Hierdoor doe je een oefening ook redelijk snel fout wat kan zorgen voor blessures.

Een nadeel van sommige toestellen is dat je beperkt bent in de bewegingen. Neem een voorbeeld aan de smith machine. Hierdoor zal er veel kracht komen te staan op sommige gewrichten wat dus ook weer kan lijden tot blessures.

Wat Rawis zojuist ookal zei: je zult vooral in het begin toestellen gebruiken. Naarmate je meer kracht heb opgebouwd zul je steeds meer losse gewichten gebruiken.
            Last edited by Gebruiker; 07-09-2012, 15:06.

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
              Is dat een feit?
              ik zeg het toch
              focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

als je nooit op je form let en als een malle gaat trainen kan het zijn dat machines de kans op blesures verkleinen (omdat je daar nagenoeg niets verkeerd kan doen)

let je op de form en wil je elke herhaling goed uitvoeren dan zorgen losse gewichten ervoor dat de kans op blesures kleiner worden (omdat machines je in een geforceerde beweging leiden)

en losse gewichten trainen meer stabiliserende spieren waardoor het zorgt dat de kracht en spiermassa toename groter wordt dan wanneer men machines gebruikt

ps. waarom eerst op machines gaan trainen? iemand die 2 maand op machines heeft getrained zal niet minder moeite hebben om een oefening met een losse gewichten goed uit te voeren dan iemand die nog nooit heeft getrained

dus ik raad je aan om te trainen met losse gewichten en als je het niet vertrouwd kun je altijd een filmpje van de oefening maken en op het forum posten voor advies

Comment

Originally posted by Teddek View Post
                  ik zeg het toch
                  Op termijn zul je van losse oefeningen minder blessuregevoelig worden. Als je net begonnen bent met trainen kun je geblesseerd raken als je te hard van stapel loopt met losse te zware gewichten of zonder kennis maar wat begint te tillen.
                  189 94KG 12%, Goal: 100KG 10% || DL: 3X145 BP: 3X92.5 SQ:3X120
                  Obsessie is niets meer dan een woord wat luilakken gebruiken voor mensen met toewijding.

Comment

Ik zou de eerste maand/2 maanden met machines trainen, en daarna steeds meer met dumbells/barbells. Je moet met die losse gewichten veel meer letten op de uitvoering, en bij sommigen heb je een behoorlijke mind muscle connection nodig die je niet hebt als je net traint. Maar het is wel beter om met losse gewichten te trainen na een tijdje. En die machines daar groei je na een tijd overeen, in iedergeval bij ons gaan sommigen maar tot 70kg..

Comment

Gewoon met dumbells beginnen, je moet er toch eens mee beginnen.
                      Kan je het net zo goed meteen doen.
                      Je spieren (en vooral pezen) moeten in het begin toch wennen, dus heel zwaar beginnen is er toch niet bij.
                      Overigens zou ik niet alle apparaten negeren.
                      Purist
                      Verzuren zonder kuren
                      ...ilse weet alles...

Comment

Als ik sommige reacties lees .....

Losse gewichten zijn beter.
                        Waarom? Tenzij je idioot bent ga je eerst de techniek leren. Ga je gooien met gewichten dan heb je niets te zoeken in een gym.

Toestellen --> vaste baan > geforceerd > meer kans op blessures

Geloof je me niet? Laten we voorbeelden nemen:

persoon 1: begint met dumbell en barbell, heeft een te groot ego of wilt stoer doen of whatever. Gevolg slechte techniek en blessures

persoon 2: begint ook met dumbells en barbells, leert goed de techniek, niets aan de hand

persoon 3: begint met machines, word sterker en gaat beginnen met dumbells.
                        Maar doordat hij met machines trainde is hij al redelijk sterk. Maar tja, hij heeft nooit de techniek geleerd of stabiliserende spieren gebruikt en moet dus heel licht beginnen. De meeste mensen zullen nu niet licht genoeg beginnen en voila blessures

persoon 4: begint met machines en begint heel laag met dumbells en barbells hierna. Hierdoor is zijn tijd die hij met de machines bezig was dus verspilde tijd

Dus hoe je het ook bekijkt machines alleen is niet goed.

Ik ben een redelijk persoon en zal altijd open staan voor discussie behalve hierbij.
                        lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

^ ik bedoel dus dat het feit of iemand blessures krijgt alleen afhankelijk is van die persoon.

De deadlift bv. Zeer goede oefening. Maar trek je je rug bol, hello hernia. Dus ja, is de beginner totaal niet bezig met trainen dan moet hij de deadlift niet doen want dan kan hij blessures krijgen. Maar als je al te lui bent om eens te kijken naar wat goede techniek is dan hoor je gewoon niet thuis in een gym.

Want ik heb ook al vele keren mensen gezien die machines verkeerd gebruiken.
                          lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X