Kniebanden zware legpress

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by erikz View Post
    Waarom is dat precies nodig? Kun je daar wat meer over uitweiden?
    Indien je je knieën niet genoeg naar buiten duwt krijg je het zelfde effect dat hieronder beschreven is. Je hamstrings worden minder gebruikt en de posterior chain wordt hierdoor dus minder gebruikt, wat weer lijdt tot meer quadriceps activatie en belasting voor het kniegewricht. Je knieën zijn niet gemaakt om slechts 1 spiergroep de beweging te laten uitvoeren. Ik heb nu niet veel tijd, maar als je wilt kan ik morgen wel een stukje quoten uit starting strength 3.0 .
    Originally posted by Waterpoloboy View Post
    Hmm, is dat knieën voorbij de tenen niet een broodje aap verhaal?
    Alhoewel het correct is dat hoever je knieën komen afhankelijk zijn van verhoudingen van lichaamsdelen (femur en tibia t.o.v. elkaar), is voor het grootste deel van de bevolking de tenen die over die veel over de knieën komen een teken dat ze te weinig hun posterior chain gebruiken. Met andere woorden gebruiken ze dus meer quadriceps (de typische bodybuild squat meestal, Robbie weet je hier wellicht meer over te vertellen) en minder hamstrings, waardoor je kniegewricht meer belast wordt.
    Verder heb ik juist het idee dat als mijn knieën naar buiten richt de beweging onwennig aanvoelt en de belasting niet lekker zit op me gewrichten.
    Wellicht ben je nog niet flexibel genoeg daarvoor, daarom voelt het onwennig aan.
    Ik probeer daarom de leg press tegenwoordig met meer verticaal geplaatste voeten en me tenen hooguit een paar graden naar buiten gedraaid..
    Hierdoor gebruik je inderdaad meer quads dan (zie hierboven).
    Misschien helpt het als je je voeten iets anders probeert neer te zetten of de diepte te veranderen? Komen je benen nu bijv t/m je borst oid?
    On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

Hmm, is dat knieën voorbij de tenen niet een broodje aap verhaal?

Verder heb ik juist het idee dat als mijn knieën naar buiten richt de beweging onwennig aanvoelt en de belasting niet lekker zit op me gewrichten. Ik probeer daarom de leg press tegenwoordig met meer verticaal geplaatste voeten en me tenen hooguit een paar graden naar buiten gedraaid..

Misschien helpt het als je je voeten iets anders probeert neer te zetten of de diepte te veranderen? Komen je benen nu bijv t/m je borst oid?
      Knieen voorbij de tenen is geen boordje aap verhaal. Een beetje is geen ramp. Maar hoe verder voorbij de tenen des te meer druk er op de knie gewricht komt ipv dat het vanuit de hak komt. Je kan dan snel iets forceren in negatieve zin. Tenen te ver naar buiten draaien wordt je ook niet vrolijk van.

Zou met de Leg Press eerst met licht gewicht aan de gang te gaan. De meeste gyms gebruiken Technogym waarbij je ribbels op de voetplaat hebt. Kijk naar de stand van je voeten als je knie in de hoek van 90graden is. Plaats dan de voeten iets hoger of lager om te zorgen dat de knieen dus niet te ver voor de tenen staan en alles netjes in de juiste hoek staat. En je zeker weet dat de kracht die je zit vanuit de hielen gezet wordt en niet uit de punt van je tenen en dus de knieen. Dan onthouden op welke ribbels je voeten staan en knallen.

Leg Press is een quad oefening. Je voet in een hoek zetten om meer posterior chain aan te spreken gaat het hele doel van deze assist/isolatie oefening voorbij. Als je dat wilt trainen doe dan de oefeningen die daarvoor bedoeld zijn en niet de Leg Press.
      Last edited by Falstyr; 11-12-2012, 16:50.

Comment

Originally posted by Rickbeen View Post
        Beste leden,

Vandaag was ik aant legpressen, 8x220.. Zeg een instructeur tegen mij, je kan bij zulke zware gewichten (daar zwaar 'mooiboygym) beter kniebanden gebruiken, omdat je anders last van je knieën krijgt. Aangezien ik de laatste tijd tijdens legpressen last van me rechterknie heb, klonk dit niet heel dom.. Wat zeggen jullie hiervan? Ik strek bij locken me knieën niet over dus daar komt het niet van..

Groet,
        RickBeen
        heb hetzelfde probleem...

Comment

Oke, ik zal eens gaan experimenteren met een lichter gewicht met de stand van de voeten, waarmee ik wel mijn quads train, en eventueel zal ik nog kniebanden aanschaffen..
          Don't ever let somebody tell you, you can't do something.
          People can't do something themselves, they wanna tell you, you can't do it.
          BP: 1x120 kg SQ:1x190 kg DL: 1x200 kg

Comment

Oke, ik zal eens gaan experimenteren met een lichter gewicht met de stand van de voeten, waarmee ik wel mijn quads train, en eventueel zal ik nog kniebanden aanschaffen..
            Misschien een idee om je voeten extreem laag, verticaal te plaatsen en dan niet te diep te gaan, zodat je kan blijven duwen vanuit je hak. Dan voel ik me quads hard werken bij de leg press in ieder geval. Ik kom dan niet veel dieper dan 90graden anders komen me hakken los, maar dat verschilt per lichaam en flexibiliteit.

Tenminste als je puur de LP doet voor je quads natuurlijk
            "Straight outta gym"

Comment

Misschien een idee om je voeten extreem laag, verticaal te plaatsen en dan niet te diep te gaan, zodat je kan blijven duwen vanuit je hak. Dan voel ik me quads hard werken bij de leg press in ieder geval. Ik kom dan niet veel dieper dan 90graden anders komen me hakken los, maar dat verschilt per lichaam en flexibiliteit.

Tenminste als je puur de LP doet voor je quads natuurlijk
              zou ik ook eens proberen, doe de LP idd voor quads
              Don't ever let somebody tell you, you can't do something.
              People can't do something themselves, they wanna tell you, you can't do it.
              BP: 1x120 kg SQ:1x190 kg DL: 1x200 kg

Comment

Zorg ervoor dat je dan lichte kneewraps aanschaft, het is de bedoeling om als ondersteuning te werken en niet zoals PL wraps die dienen om elastische energie in op te slaan.
                On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

Knieen voorbij de tenen is bij squatten normaliter geen probleem als de rest van je uitvoering goed is. Je lichaam beweegt namelijk vrijuit in een natuurlijk traject; wanneer je naar beneden zakt kun je ter compensatie kont naar achteren duwen waardoor je knieen niet zo overdreven ver naar voren komen.

Het is trouwens niet eens iets waar je op let. Het lijkt me namelijk sterk dat je naar je knieen zit te kijken in de spiegel wanneer je zwaar aan het squatten bent. Dan heb je wel wat anders aan je hoofd lijkt me. Als je algemene uitvoering goed is dan is het maar bijzaak dat die knieen voorbij je tenen gaan. Maar dat terzijde.

Wanneer je in de leg press machine zit is het weer een ander verhaal, zoals eerder opgemerkt in dit onderwerp. Je moet dan goed letten op waar jij je voeten plaatst want de beweging vindt plaats in een vast en rechtlijnig traject. Als de voeten te ver naar achteren staan dan worden je knieen te ver over je tenen geforceerd. Ik gebruik bewust de term "geforceerd" want je lichaam zit vast in die machine waardoor je met geen mogelijkheid ter compensatie je kont naar achteren kunt duwen om zodoende je knieen te ontlasten. Hetzelfde heb je met de hack squat machine.
                  I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                  - Dave Tate

Comment

Beetje zonde om een eventueel probleem te verbloemen met die dingen, toch? Bedoel, 220 is toch ook niet zo gek veel, dus op ten duur wordt je gewicht vast wel zwaarder? Pijn op zon manier is dan toch nooit een goed teken, en wie weet wat er dan in sluipt als je gewicht omhoog gaat?
                    Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X