vetpercentage meten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Doen jullie die metingen allemaal zelf?
    Ik kan me inbeelden dat bij een 4-punts meting het punt onder het schouderblad niet echt zelf te doen is...?

Ik heb mijn VP laten meten in de gym (zo'n apparaatje dat een lichte elektrische stroom door je lichaam stuurt en dan de weerstand meet), maar dat betrouw ik toch niet helemaal en ik zou dus graag weten hoe ik het zelf kan doen

Comment

Hoe werkt het?

Vrijwel alle weegschalen met een vetmeetfunctie maken gebruik van bio-impedantie-analyse(BIA). Bij deze methode wordt een zwakke stroom door je lichaam gestuurd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het feit dat vet stroom veel slechter geleid dan andere lichaamsweefsels zoals spieren. Deze methode biedt echter geen waterdicht resultaat, o.a. vanwege de volgende redenen:
      • De hydratatiegraad van je lichaam heeft een sterke invloed op de meting. Zo is het moment op de dag van invloed, de mate van getraindheid, de hoeveelheid vocht die je gedronken hebt, of je net hebt gesport of niet, etc. Ook bij oudere personen, zwangere vrouwen en mensen met koorts kan de bio-impedantiemethode verkeerde resultaten opleveren.
      • Bij weegschalen die gebruik maken van bio-impedantie loopt een stroompje van de ene voet naar de andere. Door deze meetmethode wordt alleen het onderste deel van je lichaam betrokken bij de meting. Ook dit zorgt voor onnauwkeurige resultaten, zoals uit de test weegschalen met vetmeetfunctie van 2012 bleek. Van de 11 weegschalen week het vetpercentage gemiddeld 6,5% af van de gemeten waarden in het professionele apparaat.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
      X