5 htp review

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 5 htp review

Effecten van 5-htp

5HTP ondersteunt de gemoedstoestand en de nachtrust. Studies hebben aangetoond dat door natural 5-HTP het serotoninegehalte in de hersenen wordt verhoogd. Het nemen van 5-HTP, in de hoedanigheid van een supplement, kan niet alleen je humeur snel verbeteren, maar het heeft ook de prettige bijkomstigheid dat het de eetlust vermindert. Door het rustgevende effect gebruiken veel mensen 5-HTP bij stress-situaties zoals een examen, of om andere gevoelens van onrust te verminderen/verzachten en voor een prettige nachtrust.
    Daarnaast zorgt 5HTP door de verhoogde serotonine aanmaak dat de geplunderde reserves na het gebruik van xtx of mdma sneller worden aangevuld en daardoor de beruchte dinsdagdip wordt voorkomen.

Serotonine (5-hydroxytryptamine), melatonine, dopamine, noradrena-line en adrenaline zijn de belangrijkste zogenaamde ‘monoamine’ neuro-
    transmitters. De term ‘monoamine’ slaat op het feit dat het lichaam deze neurotransmitters uit één aminozuur kan produceren. Voor serotonine is dat L-tryptofaan en voor de overige drie genoemde neurotransmitters is dat L-fenylalanine (of L-tyrosine). Hoewel ook cellen buiten de hersenen serotonine produceren, kan serotonine de bloed-hersenbarrière niet passeren. Alle serotonine die de hersenen gebruikt, moet dus ter plekke geproduceerd worden. De synthese van serotonine in de hersenen is daarom volledig afhankelijk van de aanvoer van de serotonineprecursors tryptofaan en 5-hydroxytryptofaan (5-HTP HTP HTP ) via de bloedbaan

Mijn ervaring
    De reden dat ik 5-htp had gekocht was om de xtc dip (tuesday dip) tegen te gaan. Ik heb het destijds een paar dagen gebruikt.

Als de dagen korter worden kan ik me soms een beetje down voelen. Vooral in december, januari en februari. Het is niet dat ik dan echt depressief ben ofzo maar gewoon iets minder vrolijk en energiek. Daarom heb ik besloten om vanaf november weer te beginnen met het supplementeren van 5htp. En serieus... het is gewoon geluk in een pilletje! Het werkt opmerkelijk goed! Ik merk duidelijk dat ik vrolijker ben dan normaal.

Conclusie
    5htp kan een opmerkelijk goed effect hebben. Sommige studies tonen aan dat het voor bepaalde mensen beter werkt als antidepressiva. Daarom raad ik dit supplement aan voor mensen die gevoellig zijn voor winterblues of veel stress hebben etc. Ik denk niet dat het verstandig is om het te gebruiken als je je helemaal fit en blij voelt. Te veel serotonine kan gevaarlijk zijn en daarbij komt dat je last kan krijgen van bijwerkingen.

Oja effe belangrijk. Er staat dat het de eetlust vermindert. Daar merk ik helemaal niks van

Comment

Er wordt ook vaak gezegd dat het ervoor zorgt dat je beter slaapt, maar ik slaap er juist bar slecht van

Originally posted by michael- View Post
      Mijn ervaring
      De reden dat ik 5-htp had gekocht was om de xtc dip (tuesday dip) tegen te gaan. Ik heb het destijds een paar dagen gebruikt.
      Dan zijn je levels al laag he, dat is wat anders dan de winterblues lijkt me?

Oja effe belangrijk. Er staat dat het de eetlust vermindert. Daar merk ik helemaal niks van
      Emotie eters

Als de dagen korter worden kan ik me soms een beetje down voelen. Vooral in december, januari en februari.
      Speelt vitamine D daarbij niet een grotere rol? Minder zonlicht enzo?
      Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Originally posted by Patriciaaa View Post
        Er wordt ook vaak gezegd dat het ervoor zorgt dat je beter slaapt, maar ik slaap er juist bar slecht van

Dan zijn je levels al laag he, dat is wat anders dan de winterblues lijkt me?

Emotie eters

Speelt vitamine D daarbij niet een grotere rol? Minder zonlicht enzo?
        Xtc dip is indd anders dan winterblues. Maar in beide gevallen heb je tekort aan serotonine.

Vitamine D speelt ook een rol. Vitamine D staat ook in verband met het serotonine gehalte.
        Als iemand echt depri is in de winter kan die beter beginnen met lichttherapie.

Comment

Oja onrustig slapen is een bijwerking. Dan is de dosering niet juist? Hoeveel mg slik je?

Comment

Originally posted by Patriciaaa View Post
            Klopt wel wat "ze" zeggen. Je lichaam heeft serotonine nodig om melatonine aan te maken. Melatonine , de hormoon die je helpt in slapen , de aanmaak hiervan wordt ook erg beïnvloed door de biologische klok in je lichaam. Als je het alleen gebruikt voor inslapen , zou ik allebei is proberen , 5-HTP en melatonine.

Comment

Hoe zit het met de gewenning aan de stoffen? Moet je het periodiseren of kan je het gewoon blijven nemen?
              "Er zijn geen domme vragen, alleen achterlijke lui die falen door domme vragen te stellen... hm, misschien zijn er toch domme vragen."

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X