Krachttraining=Smarttraining

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Krachttraining=Smarttraining

Weer een voordeel gevonden, door krachttraining gaan je cognitieve vaardigheden vooruit. Als je cruciale omgevingsfactoren ook leert beheersen dan ben je niet te stoppen. Ik heb voor moeilijke vakken op HBO niveau zowat een record gebroken een 10 in 10 minuten voor pathologie en psychologie (mocht er 50 minuten over doen). Er zullen vast wel slimmere gasten zijn die gewoon slimmer zijn, maar het neemt niet weg dat ik mijn fysieke gesteldheid dankbaar ben.
    Train, train, train, je lichaam en het aanhangsel genaamd je geest! Bedankt bodynet!

Kunnen jullie je mening geven over krachttraining, conditie en cognitie? Liefst met zoveel mogelijk bronnen We mogen toch best wel een keertje over de voordelen discussiëren toch..
    There are no pacts between lions and men!

Ik behoor zeker niet tot de groep die het slimste is van onze bevolking, maar ikzelf ervaar toch zeker de voordelen van fysieke inspanning. Er zijn altijd mensen die slimmer zijn natuurlijk en met minder moeite betere cijfers/resultaten halen, maar ikzelf heb een mentaliteit ontwikkeld met bodybuilding en dat i.c.m. mijn eigen karakter is een succesformule om dingen voor elkaar te krijgen d.m.v. hard werk.

Uiteraard moet ik mijn ouders ook bedanken voor de hersencapaciteit die zij mij gegeven hebben, maar zonder hard werk is die capaciteit alsnog nutteloos.

M.a.w. bodybuilding/krachttraining is een levensstijl die een dergelijke mate van zelfdiscipline, management etc. vereist dat je vanzelf wel leert om je eigen capaciteiten optimaal/optimaler te benutten.

En verder; als je je goed/lekker/fit voelt in je eigen lijf dan hebben je hersenen daar uiteraard ook profijt van vanwege de afgifte van neurotransmitters en hormonen die zorgen voor een betere gemoedstoestand en dat helpt je dan weer om betere studie/werkresultaten te behalen.

Ohja wat betreft je bronnen, daar heb ik geen zin in om dat op te zoeken
    "Straight outta gym"

Comment

Beweging en gezonde levensstijl dragen al
      snel bij. Geen idee in hoeverre krachttraining daarom uitblinkt, maar lijkt me dat triggeren meer
      voordelen heeft dan structureel slopen
      Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Vanochtend om 07:30

Zal niet de eerste keer zijn! Ik ga zo trainen, ik raad het iedereen aan, geef alles wat je hebt, hou je doel voor ogen, ga ervoor, ga niet uitstellen..doe het, disciplineer je geest en lichaam! Hou je lusten in bedwang, kies je acties bewust, blijf in beweging, belast jezelf zodat je belastbaarheid toeneemt. Ga net zo lang door totdat je het resultaat uit de omgeving kunt meten, de spiegel is dan mooi meegenomen! Neem geen genoegen met voldoende, neem genoegen met overbelasting!

09:15 tot 10:30 borsten zwaar en langzaam getraind, vooral excentrisch (heb mijn trainingsmaatje gemist)... dan weer een rondje fietsen en naar huis (totaal 20 km gefietst). Nu even weer een volle kom havermout ++ mix weg (waaraan ik allerlei biologische verbeteringen toevoeg (lees nootjes, gedroogd fruit, 7 mix granen, zo nu en dan wat eiwitten) en nu weer in de boeken duiken... niets nieuws voor de meesten hierzo toch?

Iron Mind, jij bent de bron van je verhaal en ik wil je bedanken dat je het vanuit jou perspectief naar ons weerspiegelt. Als ik het goed begrijp geef je wel blijk aan het feit dat je een structuur hebt opgebouwd, rondom je lichaam en hierdoor ben je beter in staat om bijvoorbeeld beslissingen maken, want je hebt je lichaam getraind.

Elke spier komt in beweging doordat er een signaal vanuit je hersenen ze door middel van zenuwen bereikt. Even tussen haakjes "enkel in levensbedreigende situaties worden je hersenen buiten beschouwing gelaten en gaat er rechtstreeks een signaal vanuit je perifere zenuwstelsel naar je motorische zenuwstelsel, deze overgang vind plaats in je wervelkolom". Maar waar ik op doel = het volgende, je hersenen zijn in staat om stroomschokjes te geven (hersenstam, ze zeggen trouwens dat je hersenen net zo veel stroom opwekken als een gloeilamp) aan je spieren, waardoor ze bewegen. Als wij pushen dan mag je mij erop vertrouwen dat we aardig wat stroomschokjes generen tot de uiteinden van onze zenuwen, waarbij er een bepaald stof vrijgelaten wordt en de spier samentrekt.

Dus als we een oeroud principe uit de natuur plukken, belasting = sterker worden want er wordt om gevraagd, moeten onze hersenen wel meekunnen en sterkere schoomschokjes produceren om mee te kunnen gaan.

Als onze cognitieve deel ook stroom gebruikt, zou je haast kunnen zeggen dat het er wel een voordeel aan kan hebben. Nogmaals, het is een hypothese, ik weet niet of het zo uitvalt.

Maar dan hebben we ook nog eens een hormonale regelsysteem die steeds meer goede stoffen afgeven ter opbouw van hele lichaamsdelen , zou dat niet alles heel houden daarboven??

Wederom bedankt voor je toevoeging Iron Mind, dat zegt al wat over je aye? Ik had het al opgezocht en hieronder staan wetenschappelijke artikelen, gedeelte conclusie is wel leuk

The effects of exercise training on elderly persons with cognitive impairment and dementia: A meta-analysis

Strength training for seniors provides sustained cognitive function and economic benefits: Vancouver Coastal Health / UBC research « UBC Public Affairs

+ zoals Patricia aangeeft dat een healthy life stile en gezonde voeding je al lekkerder doet voelen, ogen en zien dan zitten we nu al op triple win situatie en is deze ook wel erg leuk:

47 Ways to Boost Brainpower Now | Greatist

Comment

Zoals altijd een theorie onderzoeken en als je het niet kan ontkrachten dan kom je er meestal wel achter hoe het in elkaar zit.

Het gaat om de actiepotentiaal:

• Skeletspieren staan onder invloed van onze bewuste aansturen, dwarsgestreepte skeletspier;
          • Hartspier dwarsgestreept, onwillekeurige motoriek
          • Gladspierweefsel: onwillekeurige motoriek
          • Spieren zijn er om gewrichtshoeken te veranderen
          • Spierweefsel is niets anders dan een cel, en om die cel zit een
          • Een spiercel heeft meerde celkernen
          • Sacroplasmatisch reticulum,
          • Alles wat met spieren te maken heeft noem je sacro sacroplasma in plaats van cytoplasma
          • T-tubuli
          • Zenuwimpuls-spiercontractie
          • Zenuwimpuls= actie potentiaal
          • Grootte van de impuls kan die niet veranderen, hij verhoogt de aantal impulsen
          • De eindkop van een motorzenuw maakt acetycholine en de actiepotentiaal wordt overgebracht
          • Calcium uit sacroplasmatisch reticulum komt vrij
          • Zonder calcium geen spiercontracties
          • Calcium bind aan actine
          • Bindingsplaatsen myosine op actine komen bloot te liggen
          • Myosinekoppen beginnen te lopen
          • Ca wordt na beweging weer terug gepompt
          • Actine-myosine

1 actiepotentiaal zorgt voor een korte enkelvoudige spiervezelcontractie

Belangrijk frequentiegradatie van motorneuronen (summatie van prikkels)
          Motor unit:
          • 1 perifere zenuw= bundel zenuwvezels = bundel (motor) neuronen.
          • 1 neuron vertakt en innerveert meerdere spiervezels
          • Kracht wordt bepaald door de hoeveelheid motorunits die je kunt activeren

AP’s 1 neuron = contractie alle spiervezels van motor-unit

Comment

Tis voor mij vrij simpel, met kt kan ik energie kwijt en ben ik ook rustiger in me kop.

Comment

Leuk stuk,maar ik zie liever dat onderzoek dat je zou plaatsen waarin staat dat het onzin is dat op latere leeftijd spieren minder snel ontwikkelen.

Dus Cell,als je het bij de hand hebt graag!
              DIVIDE ET IMPERA

Comment

vorige week was er op een (belgische tv) nog een programma dat de relatie van sporters en niet sporters linkte aan iq testen.

Eén - Ook getest op mensen - Sport jezelf slim | Eén

Comment

Originally posted by Dexie View Post
                  Tis voor mij vrij simpel, met kt kan ik energie kwijt en ben ik ook rustiger in me kop.
                  idem dito, well said.
                  "Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated."

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X