Originally posted by Diem
View Post
- Het vet% van de persoon. Hoe hoger het vet% hoe minder snel metabolic slowdown optreed.
- Het calorie tekort. Hoe groter het kcal tekort hoe sneller matabolic slowdown optreed.
- De duur van het calorietekort. Hoe langer een calorietekort wordt aangehouden zonder te refeeden, hoe groter de impact van de metabolic slowdown!.
-------------------------
Zelfs na twee a drie dagen zeer laag in kcal/kh/vetten, treedt er (nog) nauwelijks metabolic slowdown op. Er zit namelijk een bepaalde tijd tussen het veranderen van je 'hormonale milieu' en de vertaling hiervan naar een vertraging van de stofwisseling.
De refeed van 2 dagen zal in dit geval ingezet worden om te voorkomen dat deze 'vertaling' plaats kan vinden. Je trekt als het ware (grotendeels) het 'hormonale milieu' weer recht VOORDAT metabolische schade op kan treden. Dit is optimaal en zeker mensen die een laag vet% hebben en dit nog lager willen, adviseer ik om korte termijn refeeds in te plannen. Wat je als het ware doet is het voorkomen van metabolic slowdown. Voorkomen is uiteraard beter dan genezen!!.
De 'structurele refeed' richt zich op mensen die zich op dit moment in de situatie begeven waar de stofwisseling al (behoorlijk) vertraagd is. Het kwaad is als het ware al geschied. Vaak door maanden en soms zelfs veel langer te weinig, ongestructureerd en slecht te eten, is er metabolische schade opgetreden die je niet met een paar dagen 'refeeden' kunt herstellen. Voor deze mensen (die vaak pas net kennismaken met fitness en voeding en nog redelijk onervaren zijn op dit gebied) is er een andere aanpak vereist. Hiervoor heb ik een 'methode' van structureel refeeden opgesteld waarmee ik in de praktijk al erg veel mensen heb kunnen helpen.
De mate waarin de stofwisseling vertraagd is en hoe goed het lichaam reageert op de aanpak kan van persoon tot persoon erg verschillen. In de praktijk blijft het daarom toch ook een kwestie van tussentijds evalueren / meten en daarop bijsturen qua aanpak. Zoals aangegeven ga ik proberen die informatie algemeen te verwoorden en daarmee de sticky aan te vullen.
Bedankt voor je input
Comment