Amoniakgeur-het waarom!!

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Jaap
    Bedoel je dat als je gaat cardioën en je wilt vetverbranden je HS niet boven 125 komt? Ik vind dat weinig. Misschien is dat wel goed, maar bij mij vliegt ie tijdens het lopen of steppen zo naar de 150, terwijl ik in rust ook een pols van 50 heb.
    Ik ken wel die globale formule van max hartslag: 220-(leeftijd)28=192.
    192 is dus globaal gezegd mijn max hartslag. Tussen wel harstlag zou ik moeten trainen voor max vetverbranding dan?

Groeten
    Ja Jaap, ik probeer van die 220-leeftijd, en dan van die uitkomst 65% aan te houden, dit hou ik vrij lang vol, en soms op het eind van de cardio gaat hij dan toch naar 125, maar daar kom ik dan ook niet boven.

Maar het is allemaal al heel goed en duidelijk uitgelegd door Erik en Castaway.
    Goeie informatieve post jongens, klasse.
    Brear.

Comment

Originally posted by erik1982
      @ castaway
      maar kun je je maximale hartslag ook verhogen door training? weet iemand dat?
      gr
      HFmax: Maximale hartslag die zelfs als we dat zouden willen niet kan overschreden worden. Wordt bij voorkeur bepaald via een zogenaamde “maximaaltest” onder medische begeleiding van een sportarts.

Kortom je maximale hartslag kan je niet verhogen, is namelijk leeftijdsgebonden.

Comment

Goede posts indd
        Sponsored by:
        Inshapesupplements

Comment

Helemaal duidelijk Castaway

Comment

Even reageren. Hoewel net nieuw op dit forum wil ik me toch even mengen in dit draadje. Even puntsgewijs mijn op en aanmerkingen

1. De aerobe zone is naar mijn bescheide mening enigzins een te grote rol toegedicht. Belangrijker is de na-verbranding. Het feit dat je sporten je ruststofwisseling en daarmee ook je energieverbruik (ook uit vetten en eiwitten) doet toenemen.

2. Ammoniak is vaak een indicatie dat eiwitten worden aangesproken om een tekort aan spierenergie als gevolg van een bloedglucose/spierglucose tekort te compenseren. Zoals terecht werd opgemerkt kan een 'snack' van te voren helpen maar ook het consumeren van glucose bronnen tijdens het sporten ipv deze aan het eind van de 'krachttraining' te gaan laden met enkele honderden grammen aan maltodextrine/dextrose houdende dranken te gaan overcompenseren.

Voor personen met insuline resistentie of borderline tegen insuline resistentie is dit geen goed idee. Voor de afgetrainde/geoefde (top) atleet levert dat overcompenseren geen extra vetlaagje na de training op.

3. Als je voedsel inname als krachtsporter voor meer dan 45% uit eiwitten bestaat ben je goed bezig je myostatine eiwitten op te voeren en wordt er meer glucose aangemaakt uit eiwitten dan uit vetten. Of zoals een Nederlandse begeleider van enkele Nederlandse bodybuildingtoppers me tussen neus en lippen door verklapte dat dit low-carb cut dieet alleen wil lukken in combinatie met anabole steroiden en dat in combinatie met thermogene middelen en cardiotraining op de nuchtere maag.

Maar voor de atleet die het zonder AS doet is dit NIET een goede strategie.

4. Drinken doe je ook om je cortisol laag te houden niet alleen omdat dit een algemeen geldende opvatting is.
            Last edited by PasioIngredients; 25-07-2006, 14:51.

Comment

Originally posted by PasioIngredients

3. Als je voedsel inname als krachtsporter voor meer dan 45% uit eiwitten bestaat ben je goed bezig je myostatine eiwitten op te voeren en wordt er meer glucose aangemaakt uit eiwitten dan uit vetten. Of zoals een Nederlandse begeleider van enkele Nederlandse bodybuildingtoppers me tussen neus en lippen door verklapte dat dit low-carb cut dieet alleen wil lukken in combinatie met anabole steroiden en dat in combinatie met thermogene middelen en cardiotraining op de nuchtere maag.

Maar voor de atleet die het zonder AS doet is dit NIET een goede strategie.

.
              Ja, en als je dan als niet A.S gebruikende krachtsporter gaat cutten, en je gaat bv met je kev naar 40-30-30, de zg normale waarden zeg maar, dan verlies je weer veel te veel spiermassa wegens een tekort aan eiwitten.

Ik zie bij mijzelf in ieder geval wel dat heel langzaam gaat, maar wel constant, ik weeg iedere week weer iets lichter, ook al is het maar 300 gram per week, het gewichtsverlies is constant en permanent.
              Mijn krachtverlies is tot nog toe niet noemenswaardig, ondanks dat ik nu al 10 kilo lichter ben binnen 6 maanden.

Ik blijf dan ook voorlopig nog even doorgaan met mijn eiwitrijke voedingspatroon, ondanks dat ik geen A.S gebruik.
              Er is namelijk geen alternatief, of je moet je spiermassa gewoon opofferen, dan gaat het wel snel natuurlijk, dan ben je zo op je streefgewicht hehe.
              Brear.

Comment

Over die vetverbrandingzone is toch al zoveel gezegd geweest en toch trapt iedereen er telkens weer in dat je op 65% van je max HF dit moet gaan doen, dit is een oud fabelte dat ooit eens door een fabrikant van cardioapparatuur is uitgevonden, want hoe langer de mensen op de machine staan moet de eigenaar machines bijkopen om al zijn klanten te kunnen laten cardio doen.

dat je nu op 65% of op 75%- 80% gaat cardio doen vet verbrand je altijd, enkel gaat dit vlugger bij de 75-80% dan bij de 65%.
                Effe een voorbeeld : 1 uur cardio op 65% verbrand je 300kcal (voorbeeld he mensen, pin me niet vast op die 300kcal) deze 300 kcal komen van de vetten
                20 minuten cardio op 75-80% geeft ook een verbranding van 300kcal enkel gaan deze bestaan uit 100kcal uit koolhydraten en 200kcal uit vetten. 40 minuten cardio op 75- 80% geeft een verbranding van 600 kcal bestaande uit 200 kh en 400 vetten, dus na 40minuten op 75-80% heb je al meer verbrand dan op 1uur op 65%

Grtz
                stil growing

Comment

Waarbij je voor het gemak ff vergeet dat als de koolhydraten op zijn overgeschakeld wordt op de verbranding van eiwitten, en dat de verbranding van vet veel minder effectief is bij een te hoge hartslag waardoor dus veel minder vet maar juist meer koolhydraten/eiwitten worden verbrand.
                  Het totaal aantal verbrande kcal kan wel gelijk zijn, het percentage dat ervan uit vet komt is dat niet.
                  Dan is er nog wel de naverbranding, waardoor je uiteindelijk misschien net zoveel vet verliest, maar dus wel met een veel groter risico op spierverlies want daar komen de verbrande eiwitten vandaan als de voorraad niet afdoende is.

Comment

Originally posted by snipke
                    Over die vetverbrandingzone is toch al zoveel gezegd geweest en toch trapt iedereen er telkens weer in dat je op 65% van je max HF dit moet gaan doen.

dat je nu op 65% of op 75%- 80% gaat cardio doen vet verbrand je altijd, enkel gaat dit vlugger bij de 75-80% dan bij de 65%.

Grtz
                    Ik ben het niet met je eens, dit is zeker niet door een fabrikant van cardio toestellen uitgevonden.

Vetverbranding
                    Om opgeslagen lichaamsvet te verbranden moet je goed eten en veel trainen. Voor een optimaal resultaat bij directe vetverbranding is het belangrijk twee dingen te weten, nl:
                    1. Na 20 min. training begint het lichaam de vetreserves in grotere hoeveelheden aan te spreken. Dus na 20 min. tot einde training verlies je vet, mits
                    2. De hoogte van je hartslag juist is, is je hartslag te laag, dan verlies je weinig/geen vet. Is je hartslag te hoog dan haalt het lichaam naast vet ook energie uit je spieren(eiwitten), met als gevolg verlies van spiermassa. Dus je moet een soort streefhartslag hebben.
                      Dit kun je berekenen met de formule van Karvonen:
                    ((maximale hartslag - rusthartslag) x intensiteitpercentage) + rusthartslag = streefhartslag
                    voorbeeld:
                    rusthartslag = 50
                    maximale hartslag = 175
                    (( 175 – 50 ) x 60% ) + 50 = 125
                    (( 175 – 50 ) x 70% ) + 50 = 137,5

Een ideale hartslagzone zou dan dus zijn afgerond tussen de 125 en 138 BPM.

Voor het bepalen van de hartslag gebruik je de hartslagmeter. Vaak wordt gesteld dat de maximale hartslagfrequentie = 220 min je leeftijd maar in de praktijk klopt dit zelden. Je kunt echter zelf je maximale Hf(hartslagfrequentie) bepalen: doe eerst een warming-up van 15 minuten, daarna ga je voluit fietsen met een snelheid die je minstens 5 min. kunt volhouden. De laatste 30 à 40 seconden sprint je alsof je leven ervan af hangt. Lees dan vlak voor het einde van die inspanning je maximale Hf af op je meter. Om meer zekerheid te hebben moet je dit liefst s'avonds, enkele keren en op verschillende dagen uitvoeren. Hou er wel rekening mee dat de max. Hf na een aantal maanden van zeer intensieve training kan dalen tot zelfs met 10 slagen! Je rusthartslag bepaal je door 's morgens op het bed liggend, gedurende 1 minuut je Hf te tellen. Herhaal dit ook meerdere dagen zodat je meer zekerheid hebt.

De intensiteitpercentage is een bepaalde zone van je maximale hartslag, voor vetverbranding is deze zo tussen de 60 % en 70 % van je maximale hartslag. (Hersteltraining + extensieve duurtraining: ongeveer 60%. Normale duurtraining: ca. 70% Intensieve duurtraining: ca. 80% Tempoduurtraining: 75 à 80% Intervaltraining extensief: ca. 85% Interval intensief: in de buurt van de maximale Hf. Krachtuithoudingstraining: ca. 85%)

Last edited by Castaway; 27-07-2006, 22:32.

Comment

Originally posted by Castaway
                      .
                      Dit kun je berekenen met de formule van Karvonen:[/LIST]((maximale hartslag - rusthartslag) x intensiteitpercentage) + rusthartslag = streefhartslag
                      voorbeeld:
                      rusthartslag = 50
                      maximale hartslag = 175
                      (( 175 – 50 ) x 60% ) + 50 = 125
                      (( 175 – 50 ) x 70% ) + 50 = 137,5

[/SIZE]
                      [/FONT]
                      Goeie post Castaway, deze berekening is precies van toepassing op mijzelf.
                      Ik kom zelden boven de 125 slagen, soms de laatste 10 minuten van de cardio, dan gaat hij wel eens naar 135, maar dit vind ik niet erg.
                      Ik was gisteren weer iets lichter dan vorige week vrijdag, 92,9 kg schoon, dus het gaat prima op deze manier.
                      Brear.

Comment

Originally posted by snipke
                        Over die vetverbrandingzone is toch al zoveel gezegd geweest en toch trapt iedereen er telkens weer in dat je op 65% van je max HF dit moet gaan doen, dit is een oud fabelte dat ooit eens door een fabrikant van cardioapparatuur is uitgevonden, want hoe langer de mensen op de machine staan moet de eigenaar machines bijkopen om al zijn klanten te kunnen laten cardio doen.

Effe een voorbeeld : 1 uur cardio op 65% verbrand je 300kcal (voorbeeld he mensen, pin me niet vast op die 300kcal) deze 300 kcal komen van de vetten
                        20 minuten cardio op 75-80% geeft ook een verbranding van 300kcal enkel gaan deze bestaan uit 100kcal uit koolhydraten en 200kcal uit vetten. 40 minuten cardio op 75- 80% geeft een verbranding van 600 kcal bestaande uit 200 kh en 400 vetten, dus na 40minuten op 75-80% heb je al meer verbrand dan op 1uur op 65%

Grtz
                        Als dit waar zou zijn, dan heb je toch als sporter geen enkele richtlijn meer waar je jezelf aan vast kunt houden, die wetenschappers spreken elkaar namelijk regelmatig finaal tegen.
                        Ik ga gewoon uit van logisch denken, als je te snel aanspraak maakt op je reserves met cardio'en met een hoge hartslag, dan spreekt je lichaam de gemakkelijkste energiebron aan, en gaat eiwitten gebruiken als brandstof, dus daar gaat je spiermassa, La Revedere spiermassa.

Ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen, (ik heb nl alleen maar een zwemdiploma hehe) maar kan wel stoelen op mijn eigen ervaring, ik heb het namelijk allemaal al wel eens geprobeerd.
                        Mijn ervaring is: snel gewicht verliezen dmv hoge hartslag betekende bij mij veel Krachtverlies.
                        Langzame manier van gewicht verliezen: (mijn huidige manier) = veel meer krachtbehoud, alleen het duurt veel langer, dat is wel vervelend, maar het werkt wel.

Ik doe nu nog steeds sets bankdrukken en schuinbankdrukken met 100 kilo, terwijl ik al ruim 10 kilo lichter ben geworden de afgelopen maanden.
                        Ook op het squatten en deadliften heeft mijn gewichtsverlies tot nu toe geen krachtverlies opgeleverd.
                        Ik hoop dat dit zo blijft trouwens, want ik wil net onder de 90 kilo gaan uitkomen, en dit gaat nog wel even duren denk ik.
                        Brear.

Comment

@Ms S : volgens mij moet je al behoorlijk wat uren aan cardio doen willen al je kh uitgeput zijn, sommige denken wel dat ze na een krachttraining een volledige lege glycogeenvoorraad hebben maar dit is niet zo. Waarom zou je op hoge hf veel minder effectief vet verbranden, zoals ik in mijn voorbeeld al aangaf ga je evenveel kcal verbranden waarvan 1/3 kh en 2/3 vet, maar je moet dan ook minder aktief cardio doen. En waarom zou de verdeling kh / vetten niet correct zijn, denk je misschien dat ik dit uit mijn duim gezogen heb.

@brear : zo zie je maar dat het van mens tot mens anders is, want ik deed vroeger altijd intervaltraining (70-90%) om droger te worden en heb daardoor ook nooit geen krachtverlies gehad, heb er vorige zomer 14% bf mee verloren en niets aan kracht ingeleverd.

Het stuk dat ik geschreven heb komt uit het bekende journal of medecine, ik zoek het op nieuw op en laat het jullie lezen.

Grtz
                          stil growing

Comment

Zoals zo vaak spreken tig onderzoeken elkaar allemaal tegen dan.
                            Heb zat onderzoeken gelezen waaruit blijkt dat het lichaam bij een te hoge hartslag niet goed in staat is de vetreserves als energiebron aan te spreken, omdat het omzetten van vet tot energie een te moeilijk proces is.
                            Bij een te hoge hartslag wordt dus een veel groter percentage aan eiwit als brandstof gebruikt en dat komt uit de spiertjes hè.
                            Uiteraard verbrandt je hetzelfde aantal kcal maar ze komen niet uit dezelfde bronnen.

Je glycogeen raakt zelden helemaal leeg en is dat zeker na een rondje krachttraining niet. Wel is die al een stuk leger en het lichaam is geen machine die netjes de energiebronnen één voor één verbruikt, er is in bijna alle gevallen sprake van overlapping en dus meerdere energiebronnen die tegelijk worden aangesproken.
                            De enige vraag is welke vorm van cardio het meest effectief is qua vetverbranding en ik blijf erbij dat met een lagere hartslag de meest efficiënte vetverbranding plaats vindt met de minste kans op spierverlies.

Comment

[QUOTE=snipke
                              @brear : zo zie je maar dat het van mens tot mens anders is, want ik deed vroeger altijd intervaltraining (70-90%) om droger te worden en heb daardoor ook nooit geen krachtverlies gehad, heb er vorige zomer 14% bf mee verloren en niets aan kracht ingeleverd.

Het stuk dat ik geschreven heb komt uit het bekende journal of medecine, ik zoek het op nieuw op en laat het jullie lezen.

Grtz[/QUOTE]

Ik geloof je zo en zo wel, daar twijfel ik niet aan.
                              We moeten alleen ook even niet uit het oog verliezen met dat hele cutten: Cut je op natural basis, of met ondersteuning van a.s.
                              Als je gaat cutten met het gebruik van a.s als ondersteuning, zul je lang niet zo snel je spiermassa verbranden als op natural basis.
                              Groet;
                              Brear.

Comment

@Brear

Daar heb je helemaal gelijk in.
                                En met behulp van A.S. gaat het allemaal nog wat makkelijker (sneller).

Greetz

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X