Beginner stelt zich voor

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginner stelt zich voor

Hallo, ik ben Lander, 19 jaar en student momenteel wat voor veel vrije tijd zorgt en ik wil me volledig onderdompelen in de wereld van bodybuilding. Ik ben zo'n 1m85 en weeg zo'n 75kg, een gespierde stylo zeg maar.

Ik weet volledig niets van eten/toestellen/schema's/etc. Hier ga ik nog veel mogen over opzoeken (alle tips welkom)!
    Ik ben nog maar 3 dagen bezig en ben begonnen zonder ook maar iets op te zoeken of me te informeren wat waarschijnlijk heel verkeerd is, ik doe maar wat.
    Ik ben 7/7 beschikbaar om te trainen wat toch goed is dat ik actief ermee kan bezig zijn.

Nu heb ik misschien al wat extreme beginners vragen waar iemand me mee kan helpen?
    - opwarming: ik loop 10 minuten, is dit goed? Wat is beter?
    - is het beter om veel reps te doen met lichter gewicht of weinig reps met zwaarder gewicht?
    - is 7 dagen trainen mogelijk? (4dagen intensief, 3 dagen rustig)

Hopelijk kan ik hier en daar wat tips oppikken, in de fitness zelf is hulp niet echt te vinden (de body builders zijn nogal neerkijkend naar beginners toe, jammer trouwens) en de begrippen op deze site zijn allemaal nieuw voor mij.

Alvast bedankt! Heb er zin in!
    "What you are speaks so loud that I can't even hear what you're saying."

Hey welkom! Ik ben bang dat je zo een storm 'lees de sticky's! !' comments gaat krijgen....
    Waar ze dan wel weer gelijk in hebben, dus lees de sticky's door. Hier staat alle basis info in over voeding, training etc helpt je al een heel eind.

Maar tof dat je door studie zoveel tijd ervoor hebt, kun je het gelijk goed doen! (Ik zit zelf in een soortgelijke situatie)

Zou btw zelf wel minstens 1 rustdag inplannen in de week voor herstel. Oh en bij god vul alsjeblieft eerst het excelsheet (staat bij Voeding sticky) in voor je vragen stelt over je voeding! Anders worden ze helemaal gek

Kidding, je krijgt goede tips hier. Veel succes!

Comment

Hallo en welkom op het forum.

Er is op dit forum heel veel informatie te vinden over voeding trainingen en er zijn ook veel schema's te vinden op het forum.
      Ik stel voor dat je eerst de wegwijzer voor nieuwe leden leest.
      Hier kan je al redelijk wat informatie vinden lees ook de basis over voeding.
      En maak een voedingsschema met de excelsheet die op het forum staat.

Heb je al een goede sportschool gevonden waar je aan de slag kan gaan ?
      Hier kan je een aantal goede trainingsschema vinden die goed zijn voor beginners.

zelf zou ik aanraden om het veel gebruikte LB/UB waar beginners goede progressie mee maken (mits voeding in orde) .
      LB/Ub schema staat hier.

Als je dit allemaal zult doornemen zul je aardig op weg zijn en de basis weten over bodybuilding.
      Quitters never win !

Comment

Thx voor de reacties! En sorry dat ik de zoveelste noob ben die post zonder de stickies te hebben gelezen, heb ze ondertussen volledig door gelezen en weet al een stuk meer ja! Heb ondertussen mijn voedingschema ingevuld wat ik ga beginnen eten maar ik kom niet aan mijn nodige Kcals en weet niet wat ik nog kan toevoegen zonder bergen eten mee te nemen naar school, tips? Alvast bedankt!

https://www.dropbox.com/s/rtbtd6tzvv...8leeg%29v4.xls

Comment

Welkom Lander,

Nou vraag ik mij af. Wat is een gespierde stylo?
          Ik moet even office opnieuw installeren, dan zal ik naar je schema kijken. 7 dagen per week trainen is veel te veel, dat doet niemand hier. Kies een trainingsschema uit zou ik zeggen. Er staan er genoeg hier op dit forum
          BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Niet jezelf gek maken dat je binnen een maand een kanon bent. Geleidelijk opbouwen en aanvoelen wat voor jou het beste is. Hou een reëel schema aan wat haalbaar is, als je een schema maakt voor 7 dagen is de kans dat je faalt of afhaakt veel hoger (aan het begin).

Zorg dat je spieren voldoende rust krijgen. Als beginner lekker met een fullbody schema beginnen dat betekent dat je niet elke dag kan trainen aangezien je spieren dan dus niet de rust krijgen die ze nodig hebben. Een split schema wil je niet mee beginnen omdat je in de begin fase je kans op blessures hiermee verhoogd.

Let op wat je binnen krijgt op het gebied van voeding.
            Edit: Eet sowieso na je avondeten nog wat. Eieren of iets anders. Door de middag misschien een uitgebreide lunch maken.

Succes en welkom!
            Last edited by Bricks; 11-09-2013, 15:06.
            Superbia in Proelio

Comment

Yep was ik vergeten te zeggen, ik ga 4dagen/week trainen met het LB/UB-schema, maar moet eerst kijken of ik alle training wel kan doen in de fitness-zaak waar ik actief ben. En dingen zoals deadlifts zou ik liever niet doen omdat die dingen staan waar de gevorderde bodybuilders continu zitten en vind het zo dom als beginner daar rond te hangen, maar dat is waarschijnlijk mijn persoonlijkheid gewoon, ik stoor liever niemand.
              Thx als je ernaar gaat kijken Gus! En een gespierde stylo is een mager(der) iemand die wel klein beetje gespierd is :P

Edit: is het LB/UB-schema split? Nu twijfel ik, staat niet echt beschreven of het split of niet is.
              Last edited by Uvero; 11-09-2013, 15:10.

Comment

Welkom!
                Alle gevorderde bodybuilders zijn ooit ook als ecto begonnen hoor,gewoon lak aan hebben.
                DIVIDE ET IMPERA

Comment

Zosnel krijgen die spier bundels geen roid rage hoor .
                  Je kan er gerust bij gaan staan en je zult merken dat het ook gewoon mensen zijn.
                  Kijk hoe hun de oefeningen uitvoeren daar kan je ook veel van leren.
                  En waarom maar met een half schema starten als je gelijk goed kan beginnen !

Met gespierde style bedoel je dus dat je gewoon droog bent.
                  Enig idee wat je vetpercentage is ?

Wat betreft je voedingsschema zou ik geen spek kiezen aangezien hier niet echt gezonde vetten inzit.
                  Kies bijvoorbeeld voor cashew noten of andere peul vruchten om je vetten uit te halen !
                  Het avond eten is waarschijnlijk wat de pot schaft ?
                  Mijn ervaring is dat je al snel gaat overeten als je je kcal niet bijhoud bij het avondeten.
                  Misschien dat je nog een aantal avondmaaltijden moet toevoegen zo kan je toch nog gevarieerd eten.

Zelf heb ik momenteel 4 avondeten schema's samen gesteld.

pasta met brocoli en kip
                  Zilvervlies rijst met sperziebonen en kip
                  Aardappelen met biefstuk
                  Sla met kip
                  Quitters never win !

Comment

Originally posted by Uvero View Post
                    Thx voor de reacties! En sorry dat ik de zoveelste noob ben die post zonder de stickies te hebben gelezen, heb ze ondertussen volledig door gelezen en weet al een stuk meer ja! Heb ondertussen mijn voedingschema ingevuld wat ik ga beginnen eten maar ik kom niet aan mijn nodige Kcals en weet niet wat ik nog kan toevoegen zonder bergen eten mee te nemen naar school, tips? Alvast bedankt!

https://www.dropbox.com/s/rtbtd6tzvv...8leeg%29v4.xls
                    Om een uur of 22.00 een pond kwark is al 250 kcal extra en tevens eiwitten extra,die zijn ook te laag in je schema namelijk.
                    30/50 gr noten door je kwark ,zitten goede vetten in en 250 kcal extra.

'S ochtends Brinta of havermout door je melk,75 gr ongeveer, is weer 300 kcal extra.

Laat die spek inderdaad maar vervallen.
                    Last edited by rain; 11-09-2013, 15:34.
                    DIVIDE ET IMPERA

Comment

En dingen zoals deadlifts zou ik liever niet doen omdat die dingen staan waar de gevorderde bodybuilders continu zitten en vind het zo dom als beginner daar rond te hangen, maar dat is waarschijnlijk mijn persoonlijkheid gewoon, ik stoor liever niemand.
                      Nou, die 'dingen zoals deadlifts' (ik vermoed dat je daarmee ook squats e.d. mee bedoelt) kun je dus beter wel doen. Dat zijn zogenaamde compound-oefeningen. D.w.z. dat je bij zo'n oefening meerdere spieren tegelijk aanspreekt. Deze oefeningen zijn dan ook bijzonder effectief.
                      Daarnaast: bodybuilders zijn natuurlijk heel gepassioneerd met hun sport bezig. Dat moet ook, anders houd je die leefstijl nooit vol. Ik denk daarom ook niet dat ze het erg vinden, als jij daar aan de gang gaat. Sterker nog: zou me niks verbazen, als je er gewoon terecht kon voor vragen over de techniek
                      Ik doe een gok

Comment

Yep was ik vergeten te zeggen, ik ga 4dagen/week trainen met het LB/UB-schema, maar moet eerst kijken of ik alle training wel kan doen in de fitness-zaak waar ik actief ben. En dingen zoals deadlifts zou ik liever niet doen omdat die dingen staan waar de gevorderde bodybuilders continu zitten en vind het zo dom als beginner daar rond te hangen, maar dat is waarschijnlijk mijn persoonlijkheid gewoon, ik stoor liever niemand.
                        Thx als je ernaar gaat kijken Gus! En een gespierde stylo is een mager(der) iemand die wel klein beetje gespierd is :P

Edit: is het LB/UB-schema split? Nu twijfel ik, staat niet echt beschreven of het split of niet is.
                        UB LB is een split ja. Je splitst je trainingen in 2 delen, het bovenlichaam (UB) en het onderlichaam (LB). Je hoeft echt niet bang te zijn voor de 'bodybuilders'. Deze zijn ook klein begonnen. Ze zien er misschien intimiderend uit maar het zijn bijna altijd vriendelijke reuzen die graag iemand helpen.

Comment

Je voedingsschema klopt trouwens niet. Je hebt geen vetpercentage ingevuld waardoor het excel-bestand aanneemt dat van jouw 76kg al het gewicht vetvrije massa is. Je hebt dus minder kcals nodig als je denkt. Zorg even dat je je vetpercentage (ongeveer) weet

Comment

Een heel ruwe gok zou 19-22 vet% zijn maar moet nog even kijken hoe ik zo precies mogelijk dat kan berekenen.
                            Heb al enkele BBers horen klagen over teveel beginners die de zaal vullen en dan praten ze wel vrij slecht over beginners zoals ik maar heb inderdaad al een paar heel vriendelijke mensen tegengekomen in de zaal!

Moet ook kijken of Brinta en Kwark hier te vinden is. Ben al paar uurtjes aan 't rondkijken en informatie zoeken en het is wel veel info wat ik tegelijk binnenkrijg, komt goed!

Super trouwens wat een animo er is op dit forum ook naar beginners toe, vind je niet veel!

Comment

Een heel ruwe gok zou 19-22 vet% zijn maar moet nog even kijken hoe ik zo precies mogelijk dat kan berekenen.
                              Heb al enkele BBers horen klagen over teveel beginners die de zaal vullen en dan praten ze wel vrij slecht over beginners zoals ik maar heb inderdaad al een paar heel vriendelijke mensen tegengekomen in de zaal!

Moet ook kijken of Brinta en Kwark hier te vinden is. Ben al paar uurtjes aan 't rondkijken en informatie zoeken en het is wel veel info wat ik tegelijk binnenkrijg, komt goed!

Super trouwens wat een animo er is op dit forum ook naar beginners toe, vind je niet veel!
                              Deze zogenaamde beginners zal je alleen vinden in de maanden voor de zomer in de hoop op nog een sixpack, borst en triceps te krijgen. Als je je open opstelt voor commentaar wat bescheiden bent, en laat zien dat je ervoor gaat. Dan wordt je snel geaccepteerd.
                              Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X