Opleiding sport en bewegen.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Opleiding sport en bewegen.

Goedendag mede bodynet leden. Ik heb op 10 december een sportvaardigheidstest bij ROC Landste in Zwolle.

Ik hou me al een tijd bezig met bodybuilding en wil in de toekomst dan ook graag verder komen met deze sport. Ik volg deze opleiding alleen maar om zo sneller en beter mijn doelen te kunnen bereiken. Echter weet ik zeker dat ze mij daar meteen rechtstreeks gaan uitlachen wanneer ze dit horen. Heb daar geen problemen mee.

Ik moet dus een aantal tests doorstaan. De tests bestaat uit:

Balvaardigheid (geen idee wat dit is)
    Turnen
    Groepsopdracht
    Warming up
    Bewegen op muziek (zal wel...?)

Is er hier iemand die dit ook heeft moeten doen? Mijn probleem ligt dus bij het volgende:

Bij het onderdeel "warming up" moet ik 3 personen begeleiden. Ik ken mezelf en ik kan vertellen dat ik hier absoluut niet goed in ben. Ik moet dus een soort van routine maken zodat de 3 personen straks op mijn advies (onder mijn begeleiding) een goede warming up doen.

Aangezien ik daar geen gebruik kan maken van gewichten (anders zou ik wel een goede warming up kunnen verzinnen) moet ik iets anders bedenken. Ik heb echter geen idee wat? Hebben jullie een idee?

Ik kan gebruik maken van korfballen, voetballen, volleyballen, basketballen, tennisballen, lintjes springtouwtjes, pionnen, blokjes en een kleine mat.

Ik moet wel zo creatief mogelijk blijven om te slagen. Iemand hier die ook deze opleiding volgt?

- Presonic -

Fallus's fitness instructeur impersonatie

Opwarmen
    -Zie je die loopbanden? *wijst*
    -uhm...ja
    -klim er op en ga lekker 15 minuten lopen. Dan ga ik even kop koffie drinken en tegen die tijd zijn jullie opgewarmd. Veel plezier

Balvaardigheid en groepsoverdracht
    -Ik gooi een bal. Als je hem vangt ben je balvaardig en gooi lekker rond met zijn drieen eer je het in die hoepel gooit. Zo niet dan trap ik je in de ballen om te demonstreren hoe balvaardig ik ben. *gooit bal* En daarna mag je lekker balanseren op een Bosu-bal als een stel aapjes in het circus.

Turnen en bewegen op muziek
    -....what the hell. kan je niet een echte sport leren? Hier pak dit stokje met slinger er aan en zwaai er wat mee rond terwijl ik de muziek op start. Veel plezier.

einde
    -zo dat is weer 45minuten van me leven naar de klote. Hoop dat jullie het naar je zin hadden. Dan ga ik nu even echte klanten helpen met echte lessen. *loopt weg*

Comment

Bedankt voor je reactie maar ik kom hier niet mee verder. Overigens zijn er geen loopbanden.... je kan alleen gebruik maken uit de onderdelen die in de eerste post staat aangegeven.

Comment

-Bewegen op muziek
        jat zooi van bodypump, body attack etc etc. plak wat halve trainings princiepen bij elkaar, leuk muziekje er bij en mensen denken dat het werkt.
        Met wat pionnetjes en er over heen springen, lichaams oefeningen als burpees, op de plek rennen, de (side)plank, bodyweight squats en opdrukken kom je al een eindje op dat matje van je.

-Opwarmen
        wat rek en strek oefeningen. denk pilates en niet yoga. pilates houdt de spieren soepel en bevorder bloed toevoer en dus ook afvoer van afvalstoffen en toevoer herstel hormonen en stuff. Ideaal voor warming up. Voeg nog wat heup mobiliteit oefeningen zoals knie naar de borst brengen er aan toe en je hebt een goede warming up.

-turnen
        bullshit opdracht als je alleen lintje en matje tot je beschikking hebt. Turnen voor mij is aan ringen hangen en aan balken zwaaien. Fysiek intensief. Beetje handstand doen, de brug doen en zo is kinderspel en geen zak aan. Dus dan ga je maar wat rondhuppelen om je matje met dat lintje. :P

-Groepsopdracht en balvaardigheid
        kan je combineren. slalommen met de bal om de pionnen heen, beetje voetballen of basketballen in "groepsverband" van 2 tegen 2. En in princiepe doe je de groepsopdracht ook als je ze laat bewegen op muziek.

Comment

Heel erg bedankt Falstyr, het is allemaal al heel wat duidelijker hoe simpel je het ook hebt omschreven. Het is gewoon dat ik niet aan turnen of wat dan ook doe. Ik houd me alleen bezig met bodybuilding.

Comment

Laat mensen als warming up gewoon tussen pionnen zig-zaggen met bal, zonder bal, met dribbel, zonder dribbel, laat ze desnoods een soort estaffette loopje doen. Qua bewegen op muziek: piepjestest?
            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

piepjes test dat is voor mensen dood te maken (word er altijd mee gepakt) en dit is niet een warming up maar een sloop je zelf met steeds weer heen en weer te rennen.

Voor warming up voor:
              - Stofwisseling in spieren neemt toe
              - Hartslag stijgt en bloedcirculatie verbetert
              - Zenuwen worden geactiveerd (snellere acties en bewegingen)
              - Gevoeligheid gewrichten, pezen en zintuigen neemt toe (betere coordinatie)
              - Ademhaling en longventilatie neemt toe
              - Warmteafgift neemt toe
              - adrenaline komt vrij (actiebereidheid)
              - Psyche bereidt zich voor (in de sfeer van het sporten komen)
              - lichaam op kerntemeratuur brengen (circa 38.5C) het zogenaamde setpoint

je kan warming up in 2 of 3 dingen onderschijden:
              Algemene warming up: hierbij doe je je hele lichaam warming up zoals bij meeste sporten hakkenbillen, kaatsen, kruislink/rechts enz enz meeste voetballers kennen dit.

en dan heb je 2 specifieke warming up: hierbij doelgericht dus bij voetballen ga je met de bal inspelen en bij schaatsen de schaatsen aantrekken en gevoel krijgen met de schaats/baan.

dan heb je 3 rekken: dit kan ook voor 2 daar zijn veel mensen het nog niet eens ook zijn veel mensen nog niet eens of je wel moet rekken.

en als laatste:
              tussen warming up en de arbeid (bijv. wedstrijd) mag maximaal 10 minuten zitten anders gaat het effect van de warming up (gedeeltelijk) verloren.

ook onder bepaalt warming up tijd weet niet uit mijn hoofd dacht 5min heeft geen zin dus als je 2 rondjes rent om warm te worden kan je dit zo goed niet doen want het heeft geen nut.

hoop je nu ffies genoeg info gegeven te hebben als je vragen nog hebt stel gerust
              GRTZ
              Calisthenics / Street workout

Comment

Ik dacht aan het volgende:

Voor warming up:

Eerst touwtjes springen (misschien dat niet alle 3 de personen dat kunnen)?
                Dan opdrukken (geen idee hoe vaak) Straks kan de ene 2 keer opdrukken en de ander 60 keer... heb ik ook niks aan.
                Vervolgens bodyweight squads (denk dat ze dan denken huh wtf laat je ons doen?
                En als laatste? Mogen jullie zeggen.

Thanks voor de info ijsblok.

Comment

Ik zou eerder beginnen met rustig op de plaats beginnen met rennen (touw springen). Touw laten vallen en meteen burpees doen en meteen body squat+jump. 15seconden zoveel mogelijk reps per oefening en dan heb je 1 minuut gevuld. Even een minuutje op adem komen en nog 3x zo'n set. Dan ben je wel warm hoor en heb je meteen genoeg cardio gehad voorlopig

Comment

haal een valse pitbull, laat die los, dan worden ze wel warm

warming up kom je tog meestal uit op rondjes lopen/rennen.

turnen:
                    handstands, salto's, koprollen, of valt dat niet onder turnen, geen idee
                    160kg squat
                    225kg deadlift
                    130kg benchpress

Comment

Ik heb dus echt hulp nodig nu. Het is morgen en ik weet niet wat ik moet doen.

Het moet perse 5 minuten duren! En mag niet te moeilijk zijn, dus geen opdrukken etc ivm de zwakkere jongens en meiden.

1 min touwtjes springen
                      1 min bodyweight squad

Dat zijn 2 minuten... ik moet er nog 3. Als er iemand tips heeft, graag specifieke oefeningen opnoemen.

Comment

1 Minuut bw squats
                        1 Minuut crunches
                        1 Minuut backextensions
                        1 Minuut touwtje springen
                        en om het af te maken 1 minuut burpees.

Is overigens wel de meest nutteloze training ever, maar je hebt wel wat te doen.
                        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Is een hele populaire opleiding en er worden best veel kinderen afgewezen.
                          Ze zijn dol op teamsporten (denk aan voetbal etc.).En het gaat niet eens om de les,maar dat je leiding kan geven en dat je je ook als leider opstelt. Daarna krijg je nog een motivatie gesprek,zorg er voor dat je niet 'twijfelachtig' overkomt ,maar onderbouw je motivatie ook.Ik denk dat je het maar beter voor je kunt houden dat je het alleen wilt om sneller je doel te willen bereiken...

Met bewegen op muziek zal je waarschijnlijk aerobics krijgen.Met turnen moet je over een paar kasten heen springen en een handstand en radslag maken (ja,dat is even schrikken he )...

Je krijgt nog wel meer,maar dat zie je dan morgen wel .

Succes!
                          Last edited by anouk22; 11-12-2008, 20:32.

Comment

en heb je het gehaald? is een beetje laat maar wat anouk zegt klopt idd.

ik heb zelf me CIOS opleiding net afgerond en voor de toelatingstest hoef je niet gelijk een dikke les te geven. ze willen zien of je opleidbaar bent. dat je niet als een of andere zenuwpees stotterend iets aan het uitleggen bent.

daarnaast zijn je eigen motorische vaardigheden heel belangrijk. je gaat het gewoon heel moeilijk krijgen als je geen bal kan vangen. eerste twee jaar ga je (gelukkig) veel praktijk doen en je wordt hiervoor beoordeelt... je kan hier voor zakken dus.

anyhow hoop dat je het hebt gehaald en zo ja veel succes en plezier.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                            X