Van gedachte veranderd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Van gedachte veranderd

Adh van dit lijstje http://forum.bodynet.nl/alles-wat-of...ml#post1244862 zat ik eens te neuzen of en waarin mensen in de loop der tijd van mening zijn veranderd over training/voeding/enz.

Om voor mezelf te spreken, de grootste verandering voor mij is dat ik in de loop der tijd (laaste jaren) steeds minder ben gaan geloven in het window of opportunity verhaal. Ik denk nog wel dat bepaalde momenten beter zijn dan andere maar het hele zo en zo laat moet je dit of dat nemen hecht ik eigenlijk geen waarde meer aan.

Andere grote verandering (voor mij dan) is mijn zienswijze mbt creatine. Dacht ik vroeger nog dat afbraak direct begon en dat je het absoluut niet met citrusvruchten ed mocht nemen maar absoluut wel met dextrose oid, ben ik nu van mening dat het uuuuuuuuuuuuuren duurt voor creatine afbreekt in een vloeistof en dat waarmee je het in neem er eigenlijk niet toe doet.

Mbt training is er eigenlijk weinig veranderd behalve dan dat ik er een paar goede manieren bij heb (bv 1-6 training). Verders ben ik nog steeds een voorstander van intensiteit boven volume.

Zijn er voor anderen zaken waar ze echt heel anders zijn gaan denken in de loop van hun "carrière" ?????
    As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
    Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
    Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Toen ik begon met trainen, dacht ik dat je alleen grote schouders en een brede rug kon krijgen als je heel zwaar 'Behind-The-Neckpress' en 'Behind-The-Neckpulldown'deed.

Maar daar ben ik van teruggekomen(sorry Ruhl).
    Ook de squattechniek is veranderd: waar ik eerst squatte boven parallel om meer spanning op mijn quads(achteraf bleek knieen) te krijgen, squat ik nu 'ass to the grass'.

Intensiteit werd ook weinig over gesproken, maar des te meer over 'hoeveel je kon benchen'.
    Intensiteit is toch wel belangrijk geworden.
    Last edited by rain; 13-10-2014, 19:34.
    DIVIDE ET IMPERA

Comment

Ik geloofde dat iedereen in de fitnessindustrie het beste met je voor had.
      Man man man wat was ik naïef

Comment

Ben bijna tien jaar lid..pfff ik heb zoveel geleerd en veranderd.

Comment

Vooral ego thuis laten.

Zo zwaar mogelijk met volledige rom en controle.

En meer is zeker niet beter.
          Vroeger 6 borst oef lol. 7 voor rug haha.
          Eating more food than your body can use to build muscle will simply lead to more body fat being gained.

Comment

Ik heb overal wel andere gedachten over gekregen in de loop der tijd (38jaar alweer).
            Maar zal het grootste deel daarvan niet liggen aan de info die je krijgt in de loop der jaren 3XL?
            De meningen van onderzoekers zijn ook zo vaak veranderd, en uitslagen van onderzoeken net zo vaak.
            Soms lees je een onderzoek van iets wat een paar jaar oud is, en even later lees je een stuk dat het allemaal weer is bijgesteld..... Of het nou gaat over trainen/voeding of hulpmiddelen, alles blijven ze veranderen.
            Ook daar heb ik wel eens mijn twijfels over, als ik kijk naar atleten van jaren terug die toch minder tot zich konden nemen.

Comment

Hier heb ik ook over getwijfeld.
              Als je zag hoe de Golden era bbers trainde fb enzo. Frequentie en intensiteit belangrijk.

Comment

Wat ik heb geleerd:

- de producten die je eet zijn veel minder belangrijk dan hoeveel je eet
                - de juiste frequentie en het juiste volume zorgen voor spieropbouw, niet meer (teveel) spierschade en continu tot failure trainen
                - je kunt elke dag een spiergroep trainen, mits je volume beperkt is en je niet of nauwelijks tot failure traint
                - je hoeft niet 6 keer per dag te eten om je metabolisme hoog te houden
                - als je een plateau bereikt dan zul je iets moeten veranderen, bij voorkeur: intensiteit, oefening, volume
                - techniek gaat altijd boven gewicht; je lichaam weet niet hoeveel je tilt

Comment

Originally posted by knulletje01 View Post
                  Ik heb overal wel andere gedachten over gekregen in de loop der tijd (38jaar alweer).
                  Maar zal het grootste deel daarvan niet liggen aan de info die je krijgt in de loop der jaren 3XL?
                  De meningen van onderzoekers zijn ook zo vaak veranderd, en uitslagen van onderzoeken net zo vaak.
                  Soms lees je een onderzoek van iets wat een paar jaar oud is, en even later lees je een stuk dat het allemaal weer is bijgesteld..... Of het nou gaat over trainen/voeding of hulpmiddelen, alles blijven ze veranderen.
                  Ook daar heb ik wel eens mijn twijfels over, als ik kijk naar atleten van jaren terug die toch minder tot zich konden nemen.
                  Natuurlijk zit het grotendeels in het leer proces, maar het gaat me er niet om hoe je aan de verandering gekomen ben, maar wat de verandering is.

Wat het leer proces betreft, als ik het voor mezelf en beetje op een rijtje zet dan kom ik in chronologische volgorde (ongeveer)

- Toen ik begon was Herr Zwarzeneger er populair en waren de meeste schema's ook op hem gericht. De sportschool waar ik begon zat nog en stap verder, de eigenaar daar was een fan van Denis Bruel (mischien dat sommige Belgen hem nog kennen) en zijn bloedvolume training systeem. De naam op zich zegt al wat voor soort training dat was. Er ging vor mij een wereld open toen ik id jaren 70 wat artikelen van Mike Mentzer en Erthur Jones onder ogen kreeg waar in niet uitgegegaan werd van volume maar van intensiteit

Ik zal niet zeggen dat ik het nu met alles van hen eens ben, maar het heeft wel mijn hele denkwijze mbt trainen veranderd.

- Ik heb in de 80s wat opleidingen mbt anatomie, fysiologie en kinesiologie gedaan waardoor ik meer inzicht kreeg in hoe en spier eigenlijk functioneert en wat wel niet mogelijk is waardoor een hele hoop binnenkant borst, onderkant biceps, enz. schema's de prullebak in gingen.

- Ondanks alle verhalen dat gewicht er niet toe deed was mijn eigen ervaring dat gewicht wel degelijk een grote factor is e dat het slim is om perioden in te richten waarin je op kracht train. Nu klinkt dat heel normaal maar het was toen "not don" voor een BBr

- Trainen op gevoel!
                  - Stoppen met reps tellen en uitgaan van de 80% methode!
                  2 Methoden die voor mij erg goed gewerkt hebben

- Meer eiwit is beter! Dankzij Mentzer zat ik in de je heb maar weinig extra eiwit nodig (in verglijking met een normaal diet) om te groeien. Toen ik halverwege de jaren 90 met eiwit begon te "spelen" kwam ik er eigenlijk achter dat je om te gainen bijna niet "te veel" eiwit kan binnen krijgen waarbij zo'n 3.5gr/kg VVM voor mij de grens was waarop meer niet extra gains betekende.

- Leve hydrolisaat. toen ik zero's van gewone wei op hydrolisaat overstapte ging er weer een wereld voor me open

Zoals je ziet allemaal factoren die dmv wetenschap en ervaring mijn training voeding hebben veranderd waarbij ervaring regelmatig tegen de wetenschap in ging (en nog steeds gaat)

Dus het gaat me er niet om hoe je aan die verandering gekomen ben, maar wat de verandering was en dan bedol ik niet dat 10 reps beter werkt dan 9 reps, maar echt veranderingen.

Comment

Ik ben erg benieuwd naar je fysiek 3XL, laat je ons even spieken??

Comment

Heb geen recente foto's maar dacht dat er op het forum wat oudere stonden?

Comment

Kwam dit tegen.

Paar jaar terug

redelijk recent

Comment

Wat voor mij een grote verandering was , en met veel 'durf ik het of durf ik het niet' .

Lage frequentie trainen , ik kon onmogelijk begrijpen dat je met minder eigenlijk meer bereikt . tijden dat ik bijna elke dag trainde en geen mm bijkwam . sinds een tijdje train ik een lagere frequentie 7-9dagen per spiergroep en ik ben terug aan het groeien in de zin van dat het mensen terug opvalt die ik een maandje of 2 niet meer gezien heb .

ander punt is autoregulatie en rest pause training . ook weer het meer is minder verhaal . als beginnertje kon ik dat moeilijk geloven . feit is dat ik me nu ook niet als super gevorderde zie , maar daar zijn mn doelen ook niet naar . ik wil een leuke 'power look' fysiek zonder dat ik de weegschaaltjes er moet bijhalen en kruimeltjes moet afwegen .

ook heb ik 'herstel en rustdagen 'echt weten te appricieren en vergaat mn wereld niet als ik gedwongen eens een training moet skippen of ik eens een maaltijdje moet overslaan (onbewust)
                          You gotta love yourself ! If you've been training for more then a year and your afraid to show your muscle then ... WHY are you doing it for ? Thats like being a millionaire and still homeless Kali Muscle

The upper back is the new chest Defranco

Comment

Thanks 3XL, flinke beer!! Echt top dat je dit naturel hebt weten te bereiken. En ik had echt een compleet ander persoon achter die schrijfsels verwacht

Comment

Idd een blok beton, zoals we het vroeger in de gym altijd zeiden over de imposantere figuren.

Ik ben ondertussen ook al (on and off) 25 jaar met gewichten aan het gooien (soms letterlijk jammer genoeg) en heb ook al veel geprobeerd. Nu ik de veertig gepasseerd ben, merk ik dat ik tegenwoordig minder en minder let op wat ik duw of trek, maar meer of ik na iedere set tegen de rep- limiet aanloop van wat ik kan duwen... Vroeger was het steeds het gewicht dat telde, waarbij ik dan vaak met behulp van de spotter de laatste loodjes kon trekken/duwen.

Ben tegenwoordig eerlijker, vooral met mezelf en dus als ik de rep-limiet heb bereikt, is het voor mij goed... Kon vroeger serieus balen als ik mijn gewicht-targets niet haalde. Ook vind ik het belangrijk om gezond en doordacht bezig te zijn. Paar maal blessure opgelopen en dat is het me niet meer waard. Je denkt dat je goed bezig bent en opeens lig je door je stomme ego een paar weken op je gat. Niet meer waard. Maar stijfkop zijnde, heeft me dat wel wat tijd gekost...

Heb ook de knop voor mijn cardio moeten omdraaien... Ik loop doodgraag, maar ben als de dood om met een lopersfiguur rond te lopen. En laat dat nu net mijn natuurlijke bodytype te zijn, hehe.. Dus geen targets op dat vlak meer enkel een 25-35 minuten joggen, ZONDER stopwatch...

Dus ik probeer een combinatie van beide na te streven. Een ie**************** getraind figuur op vlak van bodybuilding en daarnaast op cardiovlak eveneens een goede conditie... Ik zal immers nooit 110-120 kg wegen, laat staan vasthouden, ehe... Dus aimen we naar iets wat misschien wel haalbaar (nog) is...

Op vlak van voeding heb ik mijn mooiste ontdekking pas onlangs (drietal jaar geleden) gedaan en dat is het intermittent Fasting protocol, wat ik ondertussen toch al bijna drie jaar met grootste gemak toepas. Misschien onbruikbaar voor een puur bodybuilding goal, maar voor mij persoonlijk en mijn doelstelling heel bruikbaar... Ik vindt dat het me helpt om lean(er) te blijven...

Tot slot, wat mij op al de jaren is bijgebleven: Je moet proberen om plezier te blijven beleven aan de ijzervreethobby... Anders even tijdje kappen en na tijdje terug beginnen... Als het immers leuk is en je blijft nieuwe dingen uitproberen (of op zijn minst open staan voor), dan is dit één van de meest bevredigende hobbies, qua resultaten en genoegdoening... Vooral als je wat ouder wordt en je merkt dat de meeste mensen van je eigen leeftijd er anders beginnen uitzien en niet in goede zin dan... Sport houdt je jong(er).

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X