Jongens worden agressief van vecht- en krachtsport

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jongens worden agressief van vecht- en krachtsport

Jongens worden agressief van vecht- en krachtsport
    door Ingrid Weel

Jongens tussen 11 en 16 jaar die aan vecht- of krachtsport doen, zijn gewelddadiger dan hun leeftijdsgenoten die zulke sporten niet beoefenen.

Dit blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Bergen (Noorwegen). Het blad 0/25 meldt dat morgen.

Kracht- en vechtsporten als boksen, worstelen en gewichtheffen leiden volgens de onderzoekers tot een toename van asociaal gedrag. De bijna 500 onderzochte jongens raken vaker betrokken bij vechtpartijen, gebruiken daarbij vaker ’wapens’, spijbelen meer, stelen vaker en vernielen meer dan jongens die dergelijke sporten niet beoefenen.

Bij jongens die in de loop van het onderzoek een sportschool gingen bezoeken is een stijgende lijn te signaleren in het aantal asociale voorvallen waarbij ze zijn betrokken.

Een verrassende uitkomst, vindt hoogleraar jeugdbescherming Wim Slot. „Het is een goed onderzoek. Vaak denken we dat het agressieve jongens zijn die gaan vechtsporten maar hier zijn ook jongens ondervraagd die eerst niet sportten en toen ook minder agressief waren.”

Volgens de onderzoekers is het vooral de macho-omgeving van sportscholen die het asociale gedrag versterkt. De ontwikkeling van fysieke kracht en het beheersen van vechttechnieken zorgen ervoor dat ze buiten de sportschool deze ’kwaliteiten’ willen gebruiken. Ook karate, judo en aikido leidden tot asocialer gedrag, zij het in mindere mate. ,,Vechtsporten zijn dus toch minder onschuldig dan je denkt”, aldus Wim Slot, die al 25 jaar kickbokst. Hij adviseert ouders om te kijken of de sportschool deugt.

De Boksbond is verbaasd „Veel jongens gaan juist boksen om hun agressiviteit te beteugelen en dat lukt meestal.”

Op een forum van het openbaar ministerie is bijna iedereen het oneens met de stelling ’van vechtsport wordt je gewelddadig’. Men denkt dat vechtsport zorgt voor discipline, zelfcontrole en het kwijtraken van agressie.

Bron:
    Trouw 28-09-2005

Alles blijft, Alles gaat, Alles blijft gaan

Zoals de maatschappij op dit moment is maakt de jeugd agressief.
    Alle moorden in Amerika op scholen kwamen door het spel Counterstrike,Marilyn Manson,Rammstein etc,etc.
    Je hoort nergens dat het zo makkelijk is om aan wapens te komen zoals het is in Amerika.
    In een docu kon je een wapen krijgen bij het afsluiten van een bankrekening.
    Zulke dingen zie ik echt niet gebeuren in Nederland.
    Ik durf er wel een andere stelling tegen aan te gooien
    van voetbal worden de mensen agressief kijk maar naar een gemiddelde wedstrijd hoe het er daar aan toe gaat.
    Boksen en Kickboksen zijn denk ik de wat normalere sporten waarbij het er behalve tijdens een wedstrijd normaal aan toe gaat.
    Er is wel eens ruzie geweest bij een groot gala, maar voor de rest is dit verhaal uit de duim gezogen.
    Mensen met verkeerde opvattingen over sporten die dit nog verder de grond intrappen zouden ze eigenlijk moeten opknopen.
    Ik heb met meerdere mensen die een vechtsport beoefenen mogen trainen, maar agressief No Way juist het tegenovergestelde.
    Jay Cutler's One step closer nu te koop bij mij info per PM

Comment

Ben het helemaal met je eens.

De ruzies tijdens gala`s zijn op 1 hand te tellen en het gebeurt nu eenmaal als je grote groepen mensen bij elkaar hebt net zoals op feesten en andere festvals en dergelijke.

Voetbal is bijna de enige sport waar supporters van beide clubs met elkaar op de vuist gaan. Ga zelf veel naar het ijshockey en american football en gebeurt nooit wat terwijl iedereen gewoon door elkaar zit.

Dus ben benieuwd of iemand een mening heeft waarom het bij voetbal altijd uit de hand moet lopen en dat dat bij andere sporten niet gebeurt ??

Daarnaast zijn het ook de tv beelden die dat doen als je tekenfilms als Yu-Gi-Ho en dergelijke kijkt komt wel erg veel extreem geweld voor dat terwijl vroeger bassie en adriaan soms te geweldadig was .

Denk dat kracht- en vechtsport juist mensen stimuleert om socialer te zijn ipv asociaaler want je krijgt juist meer respect voor mensen en dan voornamelijk door vechtsporten. En ja rotte appels heb je er altijd tussenzitten maar dat is overal bij.
      Alles blijft, Alles gaat, Alles blijft gaan

Comment

Maar natuurlijk wordt je aggresiever je gaat daar ook met aggresievere mensen om en dat slaat over. En je moet natuurlijk veel agressie geven in die sporten. En tja dat dat een beetje blijft hangen kan natuurlijk gebeuren

Comment

Helaas is mijn ervaring anders, tijdens gala`s vaak gasten aan het matten die niet goed genoeg waren om de ring in te mogen

Ben zelf ook ooit begonnen toen ik net 12 jaar was en dat had niks met agressie te maken. Wel werd het steeds onsportiever en buiten de gym vaak matten..
          Is ook één van de redenen dat ik op mijn 23e gestopt ben. Nu lijkt het weer beter te gaan. Ben sinds een maand of 8 weer bezig en heb nog geen gekke dingen meegemaakt

Greets...
          Growing is like sex you can never get enough...

Pain is temporary...pride is forever...

Comment

denk wel dat het in degelijk mee speelt in het allerdaagse gedrag van de jeugdigen en ok voor somige ouderen gaat deze stelling op
            Who's the Chef

Comment

Toen ik voor moest komen voor mishandeling zei de rechter juist dat ik eens op een vechtsport zou moeten gaan. Ik zou hierdoor beter om kunnen gaan met mijn aggresie.
              Ik denk ook zeker dat het geholpen heeft.

Grtz.
              Pijn is niks meer dan een zwakte dat het lichaam verlaat.

Comment

hm ik vind het totale onzin, van krachtsport wordt je juist minder agresief, ideetje voor mezelf om erop te gaan
                Sponsored by:
                Inshapesupplements

Comment

nouja... tussen 12 en 16. dan ben je nog wel kind en denk ik dat je op zich wel denkt dat je dan stoer bent als je op kickboxen zit of sterk bent. het zich bewijzen is dan erg aanwezig.

of het door de vechtsport komt weet je niet. missch. zitten dat soort lui juist op vechtsport/krachtsport omdat het daarvoor al niet deugde en ze meer moed nodig hadden.

ofwel: het komt denk ik niet door de sport, het komt doordat bepaalde types die al niet deugen die sporten gaan beoefenen.

heb ik gelijk, offuh.....
                  een dag niet geleefd..... dan ben je dood

Comment

Je hebt gelijk B.

Greets...

Comment

is afhankelijk van de soort vechtsport. Kickboxen trekt andere mensen aan dan een vechtsport waar veel discipline wordt vereist in de zaal.

Grtz.

Comment

Originally posted by [b
                        Citaat[/b] (harold @ Sep. 28 2005,18:07)]is afhankelijk van de soort vechtsport. Kickboxen trekt andere mensen aan dan een vechtsport waar veel discipline wordt vereist in de zaal.

Grtz.
                        En bij kick-boksen zou je maar weinig discipline hebben begrijp ik?

Greets...

Comment

kickboxers zijn echt van die opgefokte aso's
                          Heb zelf 5 jaar karate gedaan werd er niet echt agressief van
                          It is scientificaly proven that the surface of the wings of a bumblebee is too small to fly, but the bumblebee doesnt know this and she flies

Comment

Originally posted by [b
                            Citaat[/b] (Curiosio @ Sep. 28 2005,18:38)]
                            Originally posted by [b
                            Citaat[/b] (harold @ Sep. 28 2005,18:07)]is afhankelijk van de soort vechtsport. Kickboxen trekt andere mensen aan dan een vechtsport waar veel discipline wordt vereist in de zaal.

Grtz.
                            En bij kick-boksen zou je maar weinig discipline hebben begrijp ik?

Greets...
                            Zit echt een hoop verschil in soorten discipline. Ik heb zelf lang kyokoshin karate gedaan, daar heerst een andere discipline dan bij kickboxen wat ik ook wel eens gedaan heb.
                            Het is meer de discpline die er is tegenover je tegenstander en je leraar.
                            En tuurlijk bij kickboxen is er ook discpline maar toch op een andere manier.

De kickbox leraar die hier les gaf roste iedereen in de stad af die dingen deed die hem niet bevielen.
                            Zal die karate leraar niet doen.

Grtz.

Comment

Duidelijk weer dan.

Greets...

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X