Cardio intensiteit

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Bij hiit ga je tijdens de interval op 100% vermogen. dus stel dat is 28-30 km per uur (vergelijkbaar met een 12/13 seconden op de 100 meter). je sprint op dit tempo 10 seconden.

Ten eerste gaat een loopband niet zo snel, en ten tweede: na deze 10 seconden is de verzuring al aan het toeslaan, en is 100% vermogen wellicht nog maar 25km per uur, en als jouw loopband dan op 30 zou blijven doorgaan (zoals hij ingesteld zou moeten zijn als jij op max zou gaan) vlieg jij van die band af.

en aan het einde van die 30 seconden, is 100% misschien nog maar 22km per uur. Je vermogen om op maximaal niveau te toppen neemt dus met de tijd af. Op een crosstrainer en fiets is dit eenvoudig onder controle te houden. Op de loopband absoluut niet.

aan de andere kant is sprinten wel een super goede training, en ik vindt het 10x fijner als crosstrainen of spinnen. ik doe het daarom gewoon buiten met een paar hardloop schoenen en een stopwatch.
    --------------------------------

Buiten dat kun je met een 40 minuten low intensity cardio (65-70% van max hartslag) ook goede resultaten bereiken qua vetverlies en conditie verbetering.

In 40 minuten cardio op deze intensiteit, zul je wellicht evenveel kcal en vetten verbranden als met 20 min Hiit. je moet dus iets langer werken, maar het is daarvoor ook een stuk makkelijker. En in 40 minuten is spierafbraak of hoog cortisol absoluut geen probleem. Dat is alleen bij heel erg langdurige cardio van langer dan een uur.

Ieamand met een super slechte conditie, zal wellicht beter kunnen starten met een 40 minuten normale cardio. want hiit zal die nog geen 5 minuten vol houden. dan is die 40 min normale cardio voor deze persoon effectiever.

Heeft iemand een superieure conditie, dan zal Hiit wellicht superieur zijn. Al helemaal als je bijvoorbeeld het volgende cardio protocol gebruikt: waar men 10-15 minuten hiit doet (6-8 intervallen), en dit afsluit met 20-25 minuten cardio op gemiddelde intensiteit.

je gaat eerst voluit hiit tot je niet meer kan, en hebt al bergen verbrand. en gaat dan nog even verder met cardio op een wat lagere intesiteit on nog wat extras te verbranden. in totaal max 40 minuten, om te zorgen dat je testosteron hoog blijft, en spierafbraak geen issue is.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

ok goed stuk, heb je indd gelijk in. Houd ik denk ook niet echt vol. Maar mijn vraag is dan 60/70% hartslag, maar ik heb geen hartslagmeter. kan ik dan alsnog wete of ik rond die % zit?

Comment

heel erg simpel (maar misschien niet 100% accuraat) =
        220-leeftijd = 100%. dus stel je bent 20, dan is 200 je max hartslag.
        60-70% van 200 = 120-140. ik persoonlijk zou dan gaan voor de 140, mits je dit een 40 minuten vol kunt houden. meestal hebben loopbanden en crosstrainers hartslagmeters ingebouwd. anders weet je al iets leuks waar je voor kunt sparen. een horloge wat enkel je hartslag meet (zonder allemaal fancy extras) is vrij goedkoop.
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Jaaa...die methode gebruik ik dus voor niemand. Als je rustig LIT cardio wilt doen is een rustig tempo belangrijk wat je lang vol kunt houden. Betekend niet dat je hele gesprekken moet kunnen voeren tijdens de cardio. Tempo moet net hoog genoeg liggen dat je niet buiten adem bent, maar ook niet in staat bent een gesprek te voeren. Stuk betrouwbaarder dan op een hartmeter te letten die er toch 9 van de 10x naast zit. En op deze manier neem je meteen ook de mensen in rekening die hartklachten hebben of obesitas met super slechte conditie. Als die mensen op een bepaald berekend hartslag ritme moeten zitten storten ze in elkaar. En sporters met een hogere Vo2 waarde moeten meer werk verzetten naar hun vermogen.

Voor HIT en Tabata's e.d. hanteer ik andere maatregels.
          Last edited by Falstyr; 06-10-2010, 11:35.

Comment

@falstyr dus gwn 1 tempo aan houden bijvoorbeeld 9 km per uur op de crosstrainer, en dat moet ik dan gewoon 40 minuten volhoude??

Comment

letten op ademhaling is sws een must, en natuurlijk kijken wat je doelen zijn..
              Nothing'ss Impossible -

Comment

probeer jij in de anabolesectie te kome^^?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X