Hulp nodig bij trainingsschema: is dit correct?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp nodig bij trainingsschema: is dit correct?

Goedemiddag iedereen,

Ik heb een tijd flink wat topics doorgelezen hier op het forum en ben langs flink wat trainingsschema's gekomen. Meest recent die van karel650 http://forum.bodynet.nl/trainingssch...day-split.html.
    Ik ben net 3 maanden begonnen met fitnessen, en heb 3 maanden fullbody gedaan. Nu wil ik splitschema gaan doen omdat ik andere sporten doe op woensdag/vrijdag/zaterdag en dan vind ik het relaxt als mn benen niet helemaal kapot zijn als ik die sporten ga doen. Op mn sportschool willen ze me geen splitschema geven omdat ik 17 ben (regel daar: voor je 18e geen losse gewichten, toestellen minimaal 20 herhalingen. Daar heb ik wel een uitzondering voor gekregen, dus doe wel al bankdrukken squats etc).
    Om een lang verhaal kort te maken, hier mn schema:

p { margin-bottom: 0.21cm; } Maandag, benen + schouders + buik:

• Squats
    • Dumbell Shoulder Press / Arnold Press (variatie)
    • Leg Press
    • Front Raise
    • Leg Extension
    • Side Raise/cable side raise
    • Leg Curl
    • Buik: Rotary Torso
    • Calf Raises
    • Buik: Leg Raises

Woensdag, rug + biceps:
    • Pulldown behind the neck
    • Long pull (Cable Row)
    • Dumbell Row (dubbel of enkel, wat beter aanvoelt)/ Barbell Row
    • Front Pulldown / Straight Arm Pulldown (variatie)
    • Hyper extension Back
    • Supersets: Upright row – Shrugs
    • Pull ups om het af te maken
    • Dumbell Curl
    • Hammer
    • Barbell Curl (Ez-stang) / Reverse Curl (afwisselen)

Vrijdag, borst + triceps + buik:
    • Benchpress
    • Buik: Leg raises
    • Incline Dumbell Press
    • Fly's
    • Buik: “Roeien”
    • Pull Over
    • Buik: Leg raises
    • Close Grip Benchpress
    • Buik: “Roeien”
    • Dips
    • Triceps Kickback
    • SkullChrushers
    • Triceps Pulldown (Stang/Touw)

Hoop dat het duidelijk is en een beetje goed. Sets en reps staan er nog niet bij, maar dat weet ik wel na wat ik gelezen heb op t forum etc (meeste oefeningen doe ik 3x 12, 3x10, 2x 15. Bankdrukken als enige uitzondering 12-10-10-8)

Wat betreft mn voeding: Omdat het nu vakantie is ben ik nog een beetje aan het zondigen wat betreft drank en eten, maar vanaf volgende week begin ik weer zoals ik geëindigd was voordat de vakantie begon:
    S'ochtends: Brinta of 2 volkoren boterhammen met kipfilet of gebakken ei'tje (variatie vind ik wel fijn)
    rond 11 uur: 2 volkoren boterhammen (op school)
    rond 2 uur: 2 volkoren boterhammen (op school)
    rond 4 uur: stuk fruit, yoghurt met muesli, etc
    Avond eten
    Na avond eten: stuk fruit en/of kwark. Als ik nog honger heb een boterham of 2.

Alvast bedankt!

-edit-: bij mn benen/schouders doe ik de squats/dumbell shoulder press als superset.
    Last edited by Kickboks94; 19-08-2011, 11:57.

Mbt je trainingsschema: Naar mijn mening zijn het wat veel oefeningen.
    Je eerste dag lijkt me wel goed, voor je rug zou ik er echter deadlift bij doen en cable row weg doen. Voor triceps zou ik ook zeker één oefening weghalen.

Mbt je voedingsschema: Die boterhammen voor het slapen gaan zou ik niet doen, beter eet je dan een bak kwark en niet te veel fruit. Die twee boterhammen zou ik er overdag bij doen.

Comment

Wat een rare gym Geen losse gewichten onder de 18 ? Dat zijn uitspraken van eeuwen geleden... minimaal 20 reps dan zit je gwn op uithouding te oefenen.
      Voor massa moet je zeker 6 a 10 reps halen (ongeveer hangt af van persoon tot persoon)
      Wat betreft je voeding, je eet geen proteinen ? Lees de sticky(in het subforum voeding helemaal bovenaan in het rood)
      Je zal daaruit veel leren... Hoop ik

Comment

Hoelang ben je en hoeveel weeg je? Zo is het moeilijk om te bepalen of je voeding in orde is. Je eet trouwens best wat brood, dit zou ik anders doen. Afhankelijk van je doel trouwens, en wat is dat?

Comment

Vergeten bij te vermelden: neem ook een whey-shake als aanvulling na mn training. 1x per dag dus.

Wat betreft mn normale maaltijden verder: ik zal er op letten. Ik ben 185 en weeg nu 75kilo. Maar wat ik eet verschilt eigenlijk. Soms neem ik nog es een gebakken eitje tussen de middag, of een broodje bokkum oid. Ik zal de sticky's nog even doorlezen wat betreft de eiwitten haha Thnx for the reply!

Comment

Originally posted by Kickboks94 View Post
            Vergeten bij te vermelden: neem ook een whey-shake als aanvulling na mn training. 1x per dag dus.

Wat betreft mn normale maaltijden verder: ik zal er op letten. Ik ben 185 en weeg nu 75kilo. Maar wat ik eet verschilt eigenlijk. Soms neem ik nog es een gebakken eitje tussen de middag, of een broodje bokkum oid. Ik zal de sticky's nog even doorlezen wat betreft de eiwitten haha Thnx for the reply!
            Dat lezen kan mss allemaal een beetje saai zijn, maar hoe meer je leest, hoe meer je leert. Hoe meer je uit je lichaam zal kunnen halen en hoe beter de resultaten zullen zijn. Dat is dan je beloning

Comment

Nah, als t helpt vind ik t wel prima om die lappen tekst door te lezen :P. Zit nu beetje te kijken wat betreft voedingsschema's. Wel bedankt Banjoman . Oefeningen verder gewoon goed? Na aanpassingen van wat rAW zei?

Comment

ik zou spier per spier behandelen niet oefening been dan schouder dan weer been. je pompt al bloed naar je benen en dan laat je het weer schieten naar je schouders...
                voor borst zou ik close grip meer voor de triceps gebruiken dus dat je 4 oefeningen voor borst hebt en dan 2 a 3 voor triceps.
                BORST
                benchpress
                incline db press
                dippen => probeer je lichaam zo recht mogelijk te houden
                en dan nog een oefening fly vb peck deck, cable cross over, db fly plat of incline...

TRICEPS
                close grip bench press
                pushdown met een omgekeerd V-bar
                omgekeerde grip 1 arm pushdown

Dan nog een opmerking voor je rug, dat zijn wel een stel oefeningen...
                Pulldown behind the neck
                Long pull (Cable Row)
                Barbell Row
                Straight Arm Pulldown OF hyper extension back(variatie)
                Supersets: Upright row(smalle grip!) – Shrugs(zittend op een bench)

qua reps zou ik voor 3 SETS tot 8- 10 sets gaan

Doe bij je shrugs geen 1 mm je schouders omhoog maar zo hoog mogelijk dus pak niet te zware gewichten en rechte rug...

Voila, voor de rest heb ik geen opmerkingen meer. Tenzij jij er nog hebt ?
                Last edited by Banjoman; 20-08-2011, 19:19. Reason: sets vergeten

Comment

Originally posted by Banjoman View Post
                  ik zou spier per spier behandelen niet oefening been dan schouder dan weer been. je pompt al bloed naar je benen en dan laat je het weer schieten naar je schouders...
                  voor borst zou ik close grip meer voor de triceps gebruiken dus dat je 4 oefeningen voor borst hebt en dan 2 a 3 voor triceps.
                  BORST
                  benchpress
                  incline db press
                  dippen => probeer je lichaam zo recht mogelijk te houden
                  en dan nog een oefening fly vb peck deck, cable cross over, db fly plat of incline...

TRICEPS
                  close grip bench press
                  pushdown met een omgekeerd V-bar
                  omgekeerde grip 1 arm pushdown

Dan nog een opmerking voor je rug, dat zijn wel een stel oefeningen...
                  Pulldown behind the neck
                  Long pull (Cable Row)
                  Barbell Row
                  Straight Arm Pulldown OF hyper extension back(variatie)
                  Supersets: Upright row(smalle grip!) – Shrugs(zittend op een bench)

qua reps zou ik voor 3 SETS tot 8- 10 sets gaan

Doe bij je shrugs geen 1 mm je schouders omhoog maar zo hoog mogelijk dus pak niet te zware gewichten en rechte rug...

Voila, voor de rest heb ik geen opmerkingen meer. Tenzij jij er nog hebt ?
                  Top, je eerste opmerking heb ik gebruikt, heb dat nu veranderd. Wat betreft borst/triceps dag: Pullover dus gewoon laten vallen? Want in mijn "boek" (Krachttraining: een anatomische benadering - Frédéric Delavier) staat dat die oefening erg goed is om je borstkast te vergroten.

Dan alleen nog een vraag over die triceps oefening "pushdown met omgekeerde V-bar": waarom omgekeerde V-bar en niet bijvoorbeeld rechte stang of touwen? En met "omgekeerde grip 1 arm pushdown" bedoel je onderhandsegrip he? (handpalm wijst naar boven)

Ook bedankt voor de feedback voor de oefeningen van mn rug, waren er idd teveel Upright Row en Shrugs deed ik al vaker, dus ik snap precies wat je bedoelt qua uitvoering en ik zal er op letten!

Ik doe nu 3sets van 10/12 reps (ik neem aan dat je bedoelde: 3 sets tot 8- 10 reps) omdat ik toch nog iets voorzichtig wil zijn qua pezen/spieren/botten, ookal duurt t dan misschien iets langer om hetzelfde resultaat te bereiken.

Nogmaals dank

Comment

ja pullover mag je ook doen als een soort fly, maar ik zou toch opteren voor mijn voorstellen...

zo een easy bar omdat het dan andere delen van je triceps aanspreekt, vraag mij nu niet de welke, zo anatomisch begaafd ben ik nog niet
                    Ja, handpalm naar boven

Ik gaf die opmerking omdat sommige met een bar van 120 kg shrugs doen en dan een cm omhoog doen terwijl je niet de volledige spiervezel zult laten werken. Maar als jij het goed doe des te beter

Is dit je eerste schema ? Eerste keer dat je met gewichten traint ? Dan zou ik idd nog niet echt te zwaar gaan en jouw reps aannemen. Indien dit niet het geval is neem mijn voorstel(3 sets 8 a 10 reps) dan maar aan. Je moet geen paniek hebben dat je groei zal stoppen ofzo

Graag gedaan, daarvoor is het nu eenmaal een forum
                    Last edited by Banjoman; 21-08-2011, 17:22. Reason: sets reps

Comment

Nee prima, doe ik dat

Ah op die manier, nee dan begrijp ik t. Ik heb me wel al een beetje ingelezen qua welke oefeningen enzo idd, maar dat van die verschillende delen/hoofden van de spieren moet ik echt nog leren, daar weet ik echt nog nul van haha.

Nee is mn 2e schema nu, heb hiervoor ruim 3 maanden full body gedaan, met wat extra toevoegingen van mezelf enzo. Dat was echt vooral om mn lichaam te laten wennen aan die kilo's, dus vooral de eerste maand deed ik veel reps en weinig sets p/oefening. Ben wel 3 kilo spieren aangekomen, dus dat vond ik best prima aangezien ik alleen maar aan het "intrainen" was.

Haha jooo, chill dit ^^

Comment

Originally posted by Kickboks94 View Post
                        Nee prima, doe ik dat

Ah op die manier, nee dan begrijp ik t. Ik heb me wel al een beetje ingelezen qua welke oefeningen enzo idd, maar dat van die verschillende delen/hoofden van de spieren moet ik echt nog leren, daar weet ik echt nog nul van haha.

Nee is mn 2e schema nu, heb hiervoor ruim 3 maanden full body gedaan, met wat extra toevoegingen van mezelf enzo. Dat was echt vooral om mn lichaam te laten wennen aan die kilo's, dus vooral de eerste maand deed ik veel reps en weinig sets p/oefening. Ben wel 3 kilo spieren aangekomen, dus dat vond ik best prima aangezien ik alleen maar aan het "intrainen" was.

Haha jooo, chill dit ^^
                        Ok post op deze post ook eens hoe het gaat dat ik kan volgen hoe het verloopt Dus na je eerste week training ofzo succes !

Comment

Yes, doe ik, hou je op de hoogte

Comment

Ik post hier mn vorderingen van hoe t bevalt wel, edit deze comment wel steeds.

Vandaag Benen schouders buik gehad en ging echt super. Mn benen voelde ik echt goed in elk deel. Bij mn schouders deed ik echter 3 oefeningen, en ik had t idee dat ik er nog wel 1 oefening bij kon. Dit is echter pas mn eerste dag met dit schema, dus misschien dat t veranderd. We zullen zien!

Comment

post ook is je aantal gewicht dat je neemt bij je oefeningen ^^
                              In verband met je schouders, neem volgende keer wat gwn meer gewicht. je mag best bij de laatste 2 reps met moeite de gewichten bewegen. Je mag ook je achterkant schouders niet vergeten => doe een dumbell bent over side dan of een machine dat je rear delts traint gwn iets voor achterkant schouders

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X