Starting Strength anders voor mij?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Starting Strength anders voor mij?

Toen ik begon met fitness heb ik getwijfeld tussen fullbody en SS. Ik ben toen begonnen met fullbody. maar ik heb gemerkt dat ik een beetje vast ben komen te zitten sinds halverwege december qua progress, waardoor ik wat motivatie ben verloren. Misschien dus eens tijd voor wat anders dacht ik zelf. Ik wil nu dus wel graag met SS beginnen maar zit met het volgende: Geld voor SS het zelfde voor vrouwen als voor mannen? En dan vooral qua opbouwen van gewicht. Ik lees overal om 2.5kg per training te verhogen. Ik dacht altijd dat dit per week was. Ik ben met m'n +/- 50kg lichaamsgewicht natuurlijk (nog ) totaal niet sterk. en met +7.5 kg per week zal ik in 4 weken mijn lichaamsgewicht kunnen benchen. Gaat het dan echt zo snel? Ik moet er wel bij zeggen dat ik me sinds ik ben begonnen totaal niet heb gefocust op het sterker worden, maar op het aankomen in gewicht. Wat toch aardig gelukt is al. Mijn pr's zijn op het moment: 27 kg squat, 32 kg deadlift, en 22 kg bench. Allen op 10 herhalingen. Als ik het goed heb moet je op 70% van je pr's beginnen toch? Ik dacht ook het volgende programma te doen.

Tuesday
    Squat 3x5
    Bench press 3x5
    Chin-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Thursday
    Squat 3x5
    bench press 3x5
    Deadlift 1x5

Saturday
    Squat 3x5
    Bench press 3x5
    Pull-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Ik heb overigens ook geen hoeveel chins, pulls ik al kan doen.

Edit: Oja, hoe zit het met kuiten? Ik ben altijd al een voorstander geweest om de kuiten flink aan te pakken.
    Last edited by T-Swizzle; 04-02-2014, 14:34.

Squat/Deadlift kan je even hard vooruit als mannen, voor bench en ohp moet je de helft van het progressiegewicht pakken (1,25 kg/training?). Op 70% beginnen is verstandig idd. Vind alleen de opzet een beetje apart (wel pull en chin ups, geen dips en 3x per week benchen oftw. geen directe verticale presses).
    Zou zelf gewoon de gebruikelijke aanpassingen doen.

Workout A -
    squat - 3x5
    bench - 3x5
    deadlift - 1x5
    dips - 2x8/3x8

Workout B
    squats - 3x5
    standing press - 3x5
    rows/cleans 3x5/5x3
    chin ups- 2x8/3x8

Comment

Originally posted by aktito View Post
      Squat/Deadlift kan je even hard vooruit als mannen, voor bench en ohp moet je de helft van het progressiegewicht pakken (1,25 kg/training?). Op 70% beginnen is verstandig idd. Vind alleen de opzet een beetje apart (wel pull en chin ups, geen dips en 3x per week benchen oftw. geen directe verticale presses).
      Zou zelf gewoon de gebruikelijke aanpassingen doen.
      De kleinste schijfjes zijn 1 kg. Dus hoe los je dat op? En jou schema is 2x per week (maar)? Of komt dat neer op 2x per week een workout A en B? Ik wil eigenlijk graag wel minimaal 3x per week trainen, liefst 4 maar dat word moeilijk met SS denk ik.

Comment

Als je wilt kun je kuiten na de SS workout nog aanpakken met 3-4 sets (ik neem meestal maar 30 sec rust tussen sets bij kuiten, dus ben je in 5 minuten wel klaar met een kuit sessie als je 1 oefening doet elke keer.)

SS en van akito is ook 3x, per week omwisselen

week 1: ABA
        week 2: BAB

etc.

Comment

gewoon bv week 1 a/b/a dan week 2 b/a/b week 3 a/b/a etc....
          Goed gejat is het halve werk!

Comment

noo, SS doe je altijd 3 dagen per week met 48 uur rust tussen de trainingen dus ma/wo/vr of di/do/za etc. waarbij je de trainingen om en om doet.
            Zou even zelf 0,5kg schijfjes kopen kosten je 5/6 euro en maakt een wereld van verschil

Comment

Aaah oké. Is er wel een alternatief voor dips? Ik heb zo rond september een tijdje gedipt maar kreeg last van m'n borstkas. Toen hulp er mee gehad qua techniek maar vervolgens op aanraden van de huisarts met dips gestopt.

Comment

Dips doet men voor triceps, dus je kan close grip bench press doen als alternatief.

Comment

En wat is dan een mooi gewicht om mee te beginnen met CGBP in verhouding met m'n andere oefeningen?

Comment

Dat moet je voor jezelf bepalen ,

Ik zou zelf kijken wat je bankdrukt op een goede uitvoering (met evenveel herhalingen als je close grip bench press gaat doen), haal daar 5kg vanaf zodat je speling hebt om te groeien en dat gewicht dan gebruiken. Elke keer 2.5kg (of 1kg als je 2 0.5kg platen hebt) verhogen.

Comment

Duidelijk. En die schijfjes kan ik ook wel kopen. Heb nu al zin om te beginnen Ik denk ook al weer een tijdje aan om weet te gaan loggen. Wat denken jullie?

Comment

Loggen is zeker nuttig, afgezien van het feit dat het ook motiveert.
                        I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                        - Dave Tate

Comment

Wellicht is het niet je schema, maar je voeding die je progressie vertraagd...

Comment

Originally posted by generation_iron View Post
                            Wellicht is het niet je schema, maar je voeding die je progressie vertraagd...
                            Zou kunnen, maar ik ben er niet zo bang voor. Buiten dat, wil ik me wel eens een tijdje richten op sterker worden.

Comment

Zo dus?

Week 1

Workout A
                              squat - 3x5
                              bench - 3x5
                              deadlift - 1x5
                              CGBP - 3x5

Workout B
                              squats - 3x5
                              standing press - 3x5
                              rows - 3x5