The every men's guide to DUP

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• The every men's guide to DUP

Ik geloof dat lang niet iedereen hier bekend is met Daily Undulizing Periodization en da's erg jammer want dit is misschien wel de meest effectieve manier om spieren én kracht tegelijkertijd op te bouwen voor zover bekend is. Ik kwam gisteren een uitstekend artikel tegen waarin het allemaal duidelijk wordt uitgelegd (in het Engels). Doe er je voordeel mee:

The Every Man?s Guide to DUP - Healthy Living, Heavy Lifting

Het komt kortgezegd hierop neer:
    - volume zorgt voor spiergroei, niet persé spierschade; train dus niet of nauwelijks tot failure omdat dit je herstel teveel beïnvloed en je dan niet frequent genoeg kunt trainen
    - train dus frequenter met een goede verdeling van volume om meer spiergroei én kracht te bewerkstelligen. In feite kun je elke dag van de week bijv. squatten zolang je niet teveel volume per sessie doet en niet tot failure gaat
    - wissel de intensiteiten af per dag. Als je doel bijv. kracht en spiermassa is, dan train je op dag 1 bijv met lage reps, dag 3 met hogere reps en dag 5 weer met lagere reps etc. De verhouding van kracht en spieropbouw is afhankelijk van wat je doelen zijn; je kunt net zo goed tweemaal zoveel hoge reps hanteren als dat je lage reps doet.

Dit is géén kant en klaar schema, maar het vertelt je in feite hoe je een schema dient samen te stellen. Het zelf samenstellen van een schema is superieur aan een kant en klaar-schema omdat iedereen op een bepaald trainingsniveau zit en een andere stimulus nodig heeft (meer volume bijvoorbeeld)

Ik heb er zelf al goede resultaten mee behaald. Ik heb me er aardig over ingelezen, dus als je vragen hebt dan zal ik die voor zover mijn kennis strekt beantwoorden.

Kan je is een voorbeeldschema posten?

Comment

Day 1 –

Exercise Sets Reps Load in week 1 (% of 1RM) Load in week 2 Load in Week 3
      Back Squat 6 3 70 As week 1 As week 1
      Deadlift 5 5 80 Week 1 + 5kg/ 10 lbs Week 2+ 2.5kg/ 5 lbs
      Bench Press 4 8 70 Week 1+ 2.5kg/ 5 lbs Week 2+2.5kg/ 5 lbs

Day 2 –

Exercise Sets Reps Load in Week 1(% of 1RM) Load in Week 2 Load in Week 3
      Deadlift 6 3 70 As week 1 As week 1
      Bench Press 5 5 80 Week 1 + 5kg/ 10 lbs Week 2+ 2.5kg/ 5 lbs
      Squat 4 8 70 Week 1+ 2.5kg/ 5 lbs Week 2+2.5kg/ 5 lbs

Day 3 –

Exercise Sets Reps Load in Week 1 (% of 1RM) Load in Week 2 Load in Week 3
      Bench Press 6 3 70 As week 1 As week 1
      Squat 5 5 80 Week 1 + 5kg/ 10 lbs Week 2+ 2.5kg/ 5 lbs
      Deadlift 4 6 75 Week 1+ 2.5kg/ 5 lbs Week 2+2.5kg/ 5 lbs

Day 4 –

Exercise Sets Reps Load (RPE)
      Chin-Ups or Pulldowns 4 6-8 8
      Barbell Rows 4 6-8 8
      DB Rows 3 10-12 9
      Calf Raises 4 12-15 9
      Curls 3 8-12 9
      Pushdowns 3 8-12 9

Comment

Originally posted by akito View Post
        Kan je is een voorbeeldschema posten?
        Nou vooruit, omdat je die smiley erbij hebt gezet

Comment

Je traint dus altijd fb ?

Comment

Is dit niet wat veel voor je onderrug? Drie keer per week squatten en drie keer per week deadliften is niet niks.
            Ik doe een gok

Comment

Originally posted by diasog View Post
              Je traint dus altijd fb ?
              Nee, dit is een versimpeld voorbeeld zodat iedereen het begrijpt. Werkt uitstekend voor zowel FB als een UB-LB split.

Comment

Originally posted by Pren View Post
                Is dit niet wat veel voor je onderrug? Drie keer per week squatten en drie keer per week deadliften is niet niks.
                Je lichaam gaat eraan wennen en wordt door de hogere frequentie en belasting sterker (mits het volume niet te hoog is en je niet tot failure traint). De sterkste mensen ter wereld kunnen elke dag squatten, deadliften en bench pressen zonder problemen. Ik geloof dat doordat de Bulgaren elke dag enz gingen squatten en er enorme resultaten mee behaalden, daar DUP vanuit ontwikkeld is. Onderzoeken hebben uitgewezen dat een hogere frequentie veruit superieur is voor gains aan een lagere frequentie (mits het volume gelijk is op weekbasis bijv.).

Comment

Originally posted by Pren View Post
                  dat is een moord voor je onderrug , dat stoort me aan veel schema's . veel compound omdat het zogezegd 'the way to go ' is . maar haast nooit rekening houdend met de overbelasting van onderrug en front delts .

weet niet hoe de rest van jullie traint , maar als ik een sessie deadlift /rackpull of RDL doe dan heb ik veel meer dan 2dagen herstel nodig hoor

@dynamix , wanneer post je eens een fysiekfoto ? ben wel benieuwd
                  You gotta love yourself ! If you've been training for more then a year and your afraid to show your muscle then ... WHY are you doing it for ? Thats like being a millionaire and still homeless Kali Muscle

The upper back is the new chest Defranco

Comment

Originally posted by mascotte View Post
                    dat is een moord voor je onderrug , dat stoort me aan veel schema's . veel compound omdat het zogezegd 'the way to go ' is . maar haast nooit rekening houdend met de overbelasting van onderrug en front delts .

weet niet hoe de rest van jullie traint , maar als ik een sessie deadlift /rackpull of RDL doe dan heb ik veel meer dan 2dagen herstel nodig hoor

@dynamix , wanneer post je eens een fysiekfoto ? ben wel benieuwd
                    De reden waarom je juist zoveel hersteltijd nodig hebt, is omdat je de hogere frequentie niet gewend bent. Mensen die 1x per week een spiergroep trainen zullen vrijwel altijd spierpijn hebben, terwijl mensen die 2x die spiergroep trainen dat niet of maar weinig hebben. Hoe vaker je een spiergroep traint, des te meer je eraan gewend raakt en je hersteltijd korter wordt. Voorwaarde is wel dat het volume en de spierschade niet te groot is per sessie. Dit noemen ze het 'general adaptation syndrome'.

Ik ben nog aan het cutten, dus wellicht als mn cut erop zit rond eind november-half december dat ik nieuwe foto's maak.

Comment

Ik volg het momenteel ook. erg effectief schema. Alleen volg het op een andere manier. Dup kan je op best veel manieren indelen. Hier groffe samenvatting:

- Ik cycle in 2 weken
                      - De ene week hoge volume voor ub
                      - De ene week hoge volume voor lb
                      - De ene week hoge intensiteit voor ub
                      - De ene week hoge intensiteit voor lb

Dit volg ik ongeveer 2/3 cycles en dan ga ik meer schuiven met herhalingen, dus meer intensiteit dan volume of andersom.

Comment

Het is trouwens niet alleen maar Fullbody oid, je kan het indelen hoe je het wilt.

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                          Ik volg het momenteel ook. erg effectief schema. Alleen volg het op een andere manier. Dup kan je op best veel manieren indelen. Hier groffe samenvatting:

- Ik cycle in 2 weken
                          - De ene week hoge volume voor ub
                          - De ene week hoge volume voor lb
                          - De ene week hoge intensiteit voor ub
                          - De ene week hoge intensiteit voor lb

Dit volg ik ongeveer 2/3 cycles en dan ga ik meer schuiven met herhalingen, dus meer intensiteit dan volume of andersom.
                          Bedoel je hiermee dat je aan weekly undulizing periodization doet? Dus dat je intensiteiten binnen een bepaalde week gelijk blijven?

Comment

Intensiteit verschilt per training. Dus elke training is anders over 2 weken gezien. Daarna herhaal ik de cycle weer.

Voorbeeld:
                            Week 1:
                            4 x 12 ub
                            5 x 8 lb
                            4 x 6 ub
                            6 x 3 lb

Week 2
                            4 x 12 lb
                            5 x 8 ub
                            4 x 6 lb
                            6 x 3 ub

Comment

Oke, wel DUP dus en geen WUP . Hoe ben jij eigenlijk tot dat volume en die intensiteiten gekomen per sessie of per week?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X