Krachttraining met wel en/of niet met cardio combineren? + controle schema en foto

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Krachttraining met wel en/of niet met cardio combineren? + controle schema en foto

    Hallo,



    Ik zal mij eerst even voorstellen: Ik ben een jongen van 17 jaar, 1.75m en weeg nu zo'n 84 kilogram. Ik was altijd al wat fors geweest op mijn 14, 15 en de 16'e leeftijd. Niet echt enorm dik, maar je kon gewoon zien dat ik wat forser was (vooral rond de buik). Toen ik bijna 17 werd moest daar van mijzelf echt verandering in komen.

    Voorheen deed ik geen sport, alleen 4 weken Insanity gedaan, een leuke sport ook best intensief, maar ik heb niet altijd de gelegenheid om dat te kunnen doen, zoals de avonden bijvoorbeeld omdat ik om 17:00/18:00 thuis kwam. Ik heb besloten om dit niet meer te doen, maar ik moest toen echt afvallen, dit kon niet anders. Ik wide niet meer dik zijn, voordat het erger werd. Mijn vriend kwam toen met de suggestie om samen te gaan fitnessen. Dit leek mij een goed plan, en ben begonnen.

    Nu het echte probleem: Mijn doel is om flink af te vallen met zo min mogelijk spiermassa kwijt te raken (Sommige mensen zouden komen met reactie's zo van: 'Eet 500 calorieën minder dan dat je verbruikt, 'Je kan geen vet omzetten in spieren' (Daar ben ik zelf ook van op de hoogte ), 'Lees dit topic: Starter fitnesstips' Ik heb die topic een aantal keer gelezen wat best een hele leerzame topic is)

    Mijn BMR is 2403 calorieën.

    Ik heb mijn voedselpatroon ook drastisch aangepakt:
    In de week dat ik naar school ga sta ik om 07:30 op.
    07:45 - Eet ik twee bruine boterhammen met ei en/of omelet + glas halfvolle melk
    10:30 - 1 bruin pistolet brood c.a 15 cm met daarin 2 plakjes kipfilet.
    12:15 - 1 bruin pistolet brood c.a 15 cm met daarin 2 plakjes kipfilet en een banaan of een mandarijn.
    14:30 - eet ik 1 mandarijn
    - 'S avonds eet ik wat mijn moeder maakt en daarnaast eet ik wat yoghurt, salade of tonijn erbij (Nooit varkensvlees, 1 keer in de week eten we gefrituurd (bijvoorbeeld patat met kipnuggets)

    Ik eet natuurlijk wel meer dan dit, als ik honger heb pak ik bijvoorbeeld een snoeptomaatje of ik ga een volkoren brood met daarin kipfilet met wat rucola of tomaat erin eten. Daarnaast eet ik geen snoep, chocola, chips of andere caloriebommen meer.



    Nu is het mij dus al gelukt om 4 kilo af te vallen door veel cardio te doen (5 keer in de week een sessie van 1:30 uur cardio) dit is naar mijn mening geen goede manier om af te vallen, omdat je met te veel cardio spieren kunt verbranden, maar daarnaast loop ik een beetje vast. Ik wil nog strakker; je ziet namelijk niet echt wat al die moeite heeft opgeleverd. Dus mijn vraag is nu; wat kan ik hier aan doen. Wat moet ik veranderen aan mijn dieet en trainingsschema? Zou ik 4 keer in de week krachttraining moeten doen en na mijn krachttraining 30 minuten cardio? Of zou ik volgens jullie meer cardio moeten doen? Is mijn schema goed of moet ik aanpassingen doen?

    Alvast bedankt!
    Attached Files

  • #2
    Goed dat je je al ingelezen hebt! Als je net begint is het nog mogelijk om tegelijkertijd spiermassa aan te zetten en vet te verliezen. Ik zou je aanraden krachttraining als basis te houden en de cardio erbij om wat extra calorieën te verbranden. Dit zou je ook kunnen doen op de dagen dat je niet traint, je rust dagen. Let er wel op dat door de cardio je defict niet te groot wordt. Ik heb verder niet heel veel verstand van afvallen, zijn anderen die je hier beter mee kunnen helpen.

    Je trainingsschema is best klote, vooral wanneer je je benen traint. Het is makkelijker om een bestaand schema te pakken, staan er genoeg hier op het forum die ook voor beginners geschikt zijn.

    Verder succes met het bereiken van je doelen!

    Comment


    • #3
      Het is iig essentieel om een fatsoenlijk voedingsschema op te stellen, want hiermee ga je niks bereiken. In combinatie met de cardio die je doet, ben je praktisch aan het crashen.

      Ik zou het als volgt doen: je traint voortaan 3x per week fullbody met voornamelijk compounds. Op trainingsdagen eet je op onderhoud (of miss 100-200 kcal erboven) en op rustdagen eet je 500 kcal onder onderhoud. Op die manier zul je kunnen recompen. Cardio zou ik dan volledig mee stoppen.
      Ik doe een gok

      Comment


      • #4
        Originally posted by Pren View Post
        Het is iig essentieel om een fatsoenlijk voedingsschema op te stellen, want hiermee ga je niks bereiken. In combinatie met de cardio die je doet, ben je praktisch aan het crashen.

        Ik zou het als volgt doen: je traint voortaan 3x per week fullbody met voornamelijk compounds. Op trainingsdagen eet je op onderhoud (of miss 100-200 kcal erboven) en op rustdagen eet je 500 kcal onder onderhoud. Op die manier zul je kunnen recompen. Cardio zou ik dan volledig mee stoppen.
        Ofwel iemand 1400-2000 kcal onder onderhoud laten eten per week? Da's 0,2kg gewichtsverlies per week en hij zal er ook geen spier mee aanzetten. Recompen is vrijwel altijd ineffectief vergeleken met cutten en daarna bulken.

        Comment


        • #5
          Mijn advies:

          3x per week fullbody
          2-3x per week cardio, 30 min max.
          Reken uit wat je behoefte is, hoeveel je macro's dienen te zijn er richt ergens op 700-1000 kcal onder je onderhoud.

          Comment


          • #6
            Wellicht is jouw methode effectiever, maar ik denk niet dat ts zich daar ook beter bij voelt.

            Als ik ts was, zou ik niet gaan cutten. Simpelweg omdat hij te weinig spiermassa heeft. Ik zou me daar niet goed bij voelen. Dan blijf ik liever een langere periode een beetje chubby, maar boek ik wel enige progressie dan dat ik eerst helemaal ga cutten en vervolgens nog een flinke periode moet bulken voor ik mezelf geen ecto meer voel. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
            Ik doe een gok

            Comment


            • #7
              Originally posted by Pren View Post
              Wellicht is jouw methode effectiever, maar ik denk niet dat ts zich daar ook beter bij voelt.

              Als ik ts was, zou ik niet gaan cutten. Simpelweg omdat hij te weinig spiermassa heeft. Ik zou me daar niet goed bij voelen. Dan blijf ik liever een langere periode een beetje chubby, maar boek ik wel enige progressie dan dat ik eerst helemaal ga cutten en vervolgens nog een flinke periode moet bulken voor ik mezelf geen ecto meer voel. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
              Klopt, het is persoonlijk. Maar adhv zijn openingsbericht maak ik op dat hij niet meer chubby wilt zijn en al is begonnen met cutten. Ik denk niet dat hij bulken nu als optie ziet.

              Het heeft wel voordelen om eerst te cutten naar een lager vetpercentage (rond de 10%), omdat je op een lager vetpercentage relatief gezien meer spier aanzet in verhouding tot vet (p-ratio) als dat je zou hebben op een hoger vetpercentage. Als ik hem was zou ik lekker doorgaan met cutten.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dynamix View Post
                Het heeft wel voordelen om eerst te cutten naar een lager vetpercentage (rond de 10%), omdat je op een lager vetpercentage relatief gezien meer spier aanzet in verhouding tot vet (p-ratio) als dat je zou hebben op een hoger vetpercentage.
                Daar heb je inderdaad gelijk.
                Ik doe een gok

                Comment


                • #9
                  Precies, gewoon gaan cutten. Ik vind het zo'n slap verhaal dat er vaker bij een vrij hoog verpercentage gezegd word 'bulken want er zit geen spiermassa op'. Gewoon cutten naar een goed vetpercentage. Dan heb je ten minste een juiste basis om clean op te gaan bouwen. Dan zie je tenminste ook wat terug van de spiermassa die je pakt en pak je niet onnodig vet. Ten slotte is het ook beter voor je gezondheid

                  Sowieso krachttraining combineren met ccardio. Om af te vallen is er niet per definitie cardio nodig maar een caloriedeficit. Maar cardio heeft andere voordelen. Het is gewoon goed voor je cardiovasculaire systeem wat dus bij gaat dragen aan je krachttraining. Een goed ontwikkeld cardiovasculaire systeem zorgt ervoor dat je intenser en langer effectief kunt trainen.

                  Comment


                  • #10
                    Eens met bovenstaande. Ik lees verder niks over je macro's. Hoeveel vet, ew en kh neem je, hoeveel heb je nodig etc. En stap eens af van al dat brood. Ga eens voor zilvervliesrijst en bv volkoren pasta, kip en een gruwelijke berg groente.

                    Comment

                    Sidebar top desktop

                    Collapse

                    Actieve discussies

                    Collapse

                    Working...
                    X