Calculator op voedingsbehoefte.nl

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Calculator op voedingsbehoefte.nl

Ik ben dus sinds een maand aan het fitnessen, ben een week terug pas begonnen met echt krachttraining, voorheen volgde ik een schema dat me op de sportschool zelf werd gegeven dat voornamelijk bestond uit apparaten en isolatie oefeningen. Ik ben nu vooral bezig met compound oefeningen zoals bench press, squatten en deadliften.

Maar dat terzijde, ik wil dus mijn vetpercentage verlagen. Mij is verteld dat je hiervoor gewoon krachttraining moet doen en dan 200-500 kcal onder je energiebehoefte moet eten. Toen ik mijn gewicht en vetpercentage in had gevuld, waren dit de resultaten:

Lichaamsgewicht: 89 KG
    Lichaamsvet percentage: 18%

Totale dagelijkse energiebehoefte: 2752 kcal

Dagelijkse behoefte eiwitten: 161 Gram
    Dagelijkse behoefte vetten: 61 Gram
    Dagelijkse behoefte koolhydraten: 390 Gram

Als je hier 500 kcal vanaf haalt, wordt dat 2200-2300 kcal per dag. Mij is verteld dat je tijdens de cut alleen in je koolhydraten moet minderen, dus ik haal (500/4=) 125 gram koolhydraten per dag van mijn voeding af. Is dit dan een goede indicatie van wat ik per dag nodig heb? En hoelang zou ik me hieraan moeten houden om tegen de 12 procent aan te zitten?

Die berekende kcal kan een goede benadering zijn als jouw "activiteitenniveau" goed ingeschat is. Stel dat die 2752 kcal correct is, dan is jouw conclusie (2200-2300 kcal voor de cut) correct. Ook het advies om dit voornamelijk uit koolhydraten te halen is juist.

Waarschijnlijk heb je ook al wel gelezen/gehoord dat als je aan het cutten bent je niet/nauwelijks spiermassa kweekt. En als je het goed doet je net in staat bent om je huidige spiermassa te behouden (geen verlies). Op dit moment is jouw vetvrije massa (vvm) 73.0 kg (89*(100%-18%)). Als je het lukt om tot 12% af te vallen en geen spiermassa te verliezen dan wordt dus die 73 kg vvm 88% van het totaal. Dus je lichaamsgewicht wordt dan 73*(100%/88%)=82.9 kg.
    De eerste weken van de cut zal je relatief veel gewicht verliezen en later zal je per week minder gewicht verliezen. Dat maakt dat het moeilijk te zeggen is hoelang het duurt totdat je je doel bereikt hebt. Vaak wordt als richtlijn genoemd dat je zo'n 2 kg per maand verliest. Omdat jij 6 kg wilt verliezen ben je dan zo'n 3 maanden bezig.
    Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
    X