Metabolisme kapot

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Metabolisme kapot

Hallo,
    Ik ben een vrouw van 18jr jong, 1m75 kort en 70kg zwaar.

1,5 jaar ben ik van 73kg naar 49kg afgevallen. Door gezonder te eten (dat dacht ik tenminste). At zo ongeveer alleen maar groenten en wat fruit (800kcal) . Ik begon extreem mager te worden en begon wat meer koolhydraten/kcal (1500 kcal) op een dag te eten en kwam in een jaar tijd terug bij tot 70kg. Dit vind ik zelf wat te zwaar en zou graag ongeveer 63kg willen. Ik heb mijn kcal vermindert maar viel niets af, nu zit ik aan +\- 800 kcal en val nog steeds niets af. Lager ga ik zeker niet gaan. Maar ik denk dus dat ik mijn metabolisme goed verkl**t heb.

Weet iemand hoe ik dit kan fixen? Ben nu van plan om veel eiwitten te eten. 50/20/30 EW/VE/KH en 1500kcal en regelmatig te trainen. Zou dit na een tijd mijn metabolisme weer herstellen? Of zou ik direct nog meer aankomen omdat ik nog een 700kcal meer ga eten dan nu?

http://forum.bodynet.nl/sticky-onder...-refeeden.html

Ik zou dit even lezen, met name het onderdeel over een 'structurele refeed'.

Dynobet maakt ook voedingsschema's tegen betaling, misschien kan hij je hier nog mee helpen als het zelf niet lukt.

Comment

Ja je stofwisskng ligt plat. Meer eten meid. Klinkt erg eng natuurlijk, maar juist daardoor ga je afvallen
      Eating more food than your body can use to build muscle will simply lead to more body fat being gained.

Comment

Ervan uitgaande dat je werkelijk niet afvalt op 800 kcal en die dus goed heb geteld, dan heb je inderdaad een probleem met je metabolisme. Het kan een aardige tijd duren, maar een manier om dit te 'fixen' is om langzaamaan meer te gaan eten. Zoals je hebt gemerkt ga je snel vet aanzetten als je ineens meer eet; 1500 kcal eten terwijl je niet afvalt op 800 kcal ziet je lichaam op dat moment als 700 kcal boven je onderhoud op dat moment; wat neerkomt op +-0,9kg gewichtstoename per 10 dagen.

Wat ik je aanraad:

Eet wekelijks 50-100 kcal per dag meer dan de week ervoor; meer eiwit eten schijnt een positief effect te hebben, dus maak daar eerst prioriteit van.

Blijf jezelf minimaal eens per week wegen zodat je ziet wat er met je gewicht gebeurt. Doe dit uiteraard onder dezelfde omstandigheden; zonder kleding, na het opstaan, zelfde tijd, voor eten en drinken en na wc-bezoek. Je gewicht zou ongeveer gelijk moeten blijven aan je huidige gewicht omdat je metabolisme zich gaat aanpassen aan de 'hogere' kcal-inname. Als je merkt dat je gewicht verliest ondanks de hogere kcal-inname, dan kun je je kcal met een extra 50-100 kcal per dag verhogen vanaf dat punt. Stop met verhogen als je gewicht te snel toeneemt en/of als je op de 'normale' kcal-inname zit voor iemand met jouw statistieken.

Ik hoop dat dit helpt. Als je nog vragen hebt mag je me een privé-bericht sturen. Ik heb één en ander gelezen over een beschadigd metabolisme en hoe je dit kunt herstellen dus ik vind het wel interessant om je erbij te helpen.

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
          Ervan uitgaande dat je werkelijk niet afvalt op 800 kcal en die dus goed heb geteld, dan heb je inderdaad een probleem met je metabolisme. Het kan een aardige tijd duren, maar een manier om dit te 'fixen' is om langzaamaan meer te gaan eten. Zoals je hebt gemerkt ga je snel vet aanzetten als je ineens meer eet; 1500 kcal eten terwijl je niet afvalt op 800 kcal ziet je lichaam op dat moment als 700 kcal boven je onderhoud op dat moment; wat neerkomt op +-0,9kg gewichtstoename per 10 dagen.

Wat ik je aanraad:

Eet wekelijks 50-100 kcal per dag meer dan de week ervoor; meer eiwit eten schijnt een positief effect te hebben, dus maak daar eerst prioriteit van.

Blijf jezelf minimaal eens per week wegen zodat je ziet wat er met je gewicht gebeurt. Doe dit uiteraard onder dezelfde omstandigheden; zonder kleding, na het opstaan, zelfde tijd, voor eten en drinken en na wc-bezoek. Je gewicht zou ongeveer gelijk moeten blijven aan je huidige gewicht omdat je metabolisme zich gaat aanpassen aan de 'hogere' kcal-inname. Als je merkt dat je gewicht verliest ondanks de hogere kcal-inname, dan kun je je kcal met een extra 50-100 kcal per dag verhogen vanaf dat punt. Stop met verhogen als je gewicht te snel toeneemt en/of als je op de 'normale' kcal-inname zit voor iemand met jouw statistieken.

Ik hoop dat dit helpt. Als je nog vragen hebt mag je me een privé-bericht sturen. Ik heb één en ander gelezen over een beschadigd metabolisme en hoe je dit kunt herstellen dus ik vind het wel interessant om je erbij te helpen.
          Dit beantwoord je vragen wel nette uitleg

Comment

Okee. Bedankt allemaal. Ik zal eens beginnen met 50-100 kcal per week meer te eten. Moet een re-feed dag dan ook nog?

Comment

Originally posted by Kathlino View Post
              Okee. Bedankt allemaal. Ik zal eens beginnen met 50-100 kcal per week meer te eten. Moet een re-feed dag dan ook nog?

50-100 kcal per dag extra ipv per week hoor,anders duurt het erg lang.
              En de week erna weer 50-100 kcal per dag meer dan de week ervoor.
              DIVIDE ET IMPERA

Comment

Nee. Refeeds zijn er om een (gedeeltelijk) vertraagd metabolisme te 'herstellen'. Met een metabolisme zoals het jouwe gaat dit niet werken zonder excessief vetaanzet.

Comment

Aah oke nog een waarschijnlijk dom vraagje: ik heb vandaag getraind en daarmee 760kcal verbrand. Moet ik dan nog meer eten dan 50-100kcal/dag extra op zo'n dagen?

Comment

Aah oke nog een waarschijnlijk dom vraagje: ik heb vandaag getraind en daarmee 760kcal verbrand. Moet ik dan nog meer eten dan 50-100kcal/dag extra op zo'n dagen?
                    Niet te veel kijken wat erop zoon cardio machine staat aangeven. Want die kunnen heel incorrect zijn.
                    Still in a learning process!

Comment

Heb ik niet van een cardiomachine

Comment

Originally posted by iTzPapi View Post
                        Niet te veel kijken wat erop zoon cardio machine staat aangeven. Want die kunnen heel incorrect zijn.

Comment

Ah oke!
                          Still in a learning process!

Comment

Je dient enkel 50-100 kcal per dag meer te eten dan afgelopen week. De week daarna eet je nogmaals 50-100 kcal extra etc.

Comment

Originally posted by iTzPapi View Post
                              Ah oke!
                              Ik draag altijd een hartslagmeter als ik fitness/volleybal. Tijdens een wedstrijd verbrand ik +\- 1100 kcal.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X