Melk en cottage cheese verlagen risico op darmkanker. Yoghurt en kaas niet.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Melk en cottage cheese verlagen risico op darmkanker. Yoghurt en kaas niet.

MELK EN COTTAGE CHEESE VERLAGEN MOGELIJK HET RISICO OP DIKKE DARMKANKER EN TOTALE COLORECTALE KANKER (DARM- EN ENDELDARMKANKER), MAAR DIT EFFECT IS NIET GEVONDEN VAN YOGHURT. KAAS ZOU HET RISICO KUNNEN VERHOGEN.

Bron: Melk en cottage cheese verlagen risico op darmkanker en colorectale kanker, maar yoghurt en kaas doen dit niet

Ik heb een systematisch overzicht gemaakt van alle zgn. "prospective studies" (ook wel "cohort studies" genoemd) (1). Dit zijn studies waarbij een grote groep mensen (soms wel meerdere honderdduizenden per studie) een lijst invullen met hun eetgewoonten. Vervolgens wordt in de daaropvolgende jaren gekeken bij hoeveel mensen zich bepaalde ziektes ontwikkelen. Prospective studies zijn de vorm van klinisch onderzoek met de wetenschappelijk meest-betrouwbare opzet (2) aangezien zgn. "randomized studies" (3) praktisch niet uitvoerbaar zijn.

DOEL: Een recensie schrijven over alle "prospective studies" die informatie hebben gepubliceerd over:
    a) totale zuivel,
    b) eieren,
    c) of specifieke zuivel producten,
    in relatie tot totale colorectorale (dikke darm + endeldarm) kanker, dikke darmkanker, en endeldarmkanker.
    GEBRUIKTE BRON: Ik heb de Pubmed database afgezocht (van Januari 1966 t/m 14 December 2007) voor relevante studies waarbij ik elk van de volgende zoektermen heb gebruikt: dairy, milk, yoghurt, cream, egg, eggs, cheese, butter, margarine, diet, en dietary gecombineerd met het woord cancer. Alleen prospective studies gepubliceerd in de Engelse taal zijn gebruikt.
    RESULTATEN: Gegevens van 25 cohorts voldeden aan de criteria:
    1) Het risico op totale kanker.
    -Tien studies (11 cohorts) verstrekten informatie over totale zuivel in relatie tot het risico op colorectale kanker. Ondanks het feit dat de meeste "Relative Risks" < 1 waren, werd een significant beschermend effect slechts in 2 studies gevonden. Er is geen bewijs gevonden dat vetten uit zuivel het risico op colorectale kanker verhogen in 4 studies.
    -Een analyse van 10 studies + 9 extra studies verstrekten informatie over melkconsumptie in relatie tot het risico op colorectale kanker. Geen enkele studie vond een significant of niet-significant verhoogd risico op deze kanker. Gegevens van studies die een onderscheid maakten tussen dikke darm- en endeldarmkanker zijn als volgt: De analyse van 10 studies + 4 v.d. 5 studies vonden een beschermend effect tegen dikke darmkanker. De analyse van 10 studies vond een significant beschermende werking tegen endeldarmkanker, maar de overige 3 studies vonden dit niet.
    -Een analyse van 9 studies + 6 extra studies verstrekten informatie over kaas in relatie tot het risico op colorectale kanker. De analyse van 9 studies vond een licht verhoogd risico op colorectale kanker wat sterker was voor dikke darmkanker dan voor endeldarmkanker. Twee van de overige 5 studies vonden ook een verhoogd risico op dikke darmkanker. Maar voor cottage cheese vonden zowel de analyse van 9 studies als de overige 2 studies een verlaagd risico op colorectale kanker.
    -Een analyse van 8 studies + 3 extra studies verstrekten informatie over yoghurt in relatie tot het risico op colorectale kanker. Geen van de studies vond een significant- of niet-significant effect.
    -Gegevens over boter en room in relatie tot het risico op colorectale kanker zijn beperkt (Een analyse van 10 studies voor boter/ een analyse van 10 studies + 1 extra studie voor room). De analyse van 10 studies vond geen significant effect van beide producten.
    -Vier studies verstrekten informatie over eieren in relatie tot het risico op colorectale kanker. Ondanks het feit dat de beschikbare Relative Risk > 1 waren, vond geen enkele studie een significant effect.
    2) Het risico op colorectale kanker in een vergevorderd stadium.
    Geen enkele prospective studie verstrekte tot nu toe informatie over zuivel, zuivelproducten of eieren in relatie tot het risico op dikke darmkanker en/of endeldarmkanker in een vergevorderd stadium, of het risico op metastasen.
    3) Overlijden aan darmkanker of endeldarmkanker.
    -Een studie verstrekte informatie over zuivel produkten (gedefinieerd als melk + ijs) in relatie tot het overlijden aan colorectale kanker. Deze studie vond een niet-significant verlaagd risico.
    -Drie studies verstrekten informatie over melk in relatie tot het overlijden aan colorectale kanker. Geen van de studies vond een significant effect.
    -Twee studies verstrekten informatie over kaas in relatie tot het overlijden aan colorectale kanker. Een van de studies vond een verhoogd risico op overlijden aan endeldarmkanker voor vrouwen.
    -Een studie verstrekte informatie over yoghurt in relatie tot het overlijden aan colorectale kanker. Deze studie vond een verlaagd risico op overlijden aan endeldarmkanker voor mannen.
    -Drie studies verstrekten informatie over eieren in relatie tot het overlijden aan colorectale kanker. Twee van de studies vonden een trend tot een verhoogd risico op overlijden aan colorectale kanker. De overige studie vond een verhoogd risico op overlijden aan dikke darmkanker voor mannen.
    CONCLUSIE: Prospective studies suggereren dat zuivel het risico op colorectale kanker zou kunnen verlagen. Een waarschijnlijk beschermend effect van melk tegen het risico op endeldarmkanker - en nog consistenter - tegen het risico op dikke darmkanker is gevonden. Kaas zou het risico op dikke darmkanker kunnen verhogen, terwijl er consistent bewijs is dat cottage cheese het risico op colorectale kanker verlaagt. Studies vonden consistent geen relatie tussen yoghurt en het risico op colorecale kanker. Gepubliceerde gegevens over de relatie tussen boter, room of eieren en het risico op colorectale kanker zijn te beperkt om tot een conclusie te komen.
    Er is weinig bekend over het overlijden aan colorectale kanker. Het zou kunnen dat eieren dit risico verhogen.
    NOOT VAN DE AUTEUR: Deze conclusie komt grotendeels overeen met de uitkomst van het verslag van het WCRF (oktober 2007):
    "Het WCRF vond een waarschijnlijk beschermend effect van melk tegen colorectale kanker, en een beperkte hoeveelheid bewijs die suggereert dat kaas een oorzaak is van colorectale kanker. Voor eieren is het bewijs te beperkt in hoeveelheid, consistentheid, of kwaliteit om tot een conclusie te komen." (4)
    Het WCRF gaf echter geen informatie over cottage cheese, yoghurt, boter en room, en ook niet over het risico om te overlijden aan colorectale kanker..

Referenties:
    1) SUNY Downstate EBM Tutorial
    2) SUNY Downstate EBM Tutorial
    3) SUNY Downstate EBM Tutorial
    4) Food, Nutrition, Physical Activity and the Prevention of Cancer: a Global Perspective - online
    Last edited by isdatzo; 01-02-2008, 19:15.
    Voeding en kanker: canceranddiet.nl
    Voeding en gezondheid: voedingengezondheid.com

Van waar dit bericht ??
    Who's the Chef

Comment

leuk...maar wie ben jij eigenlijk?
      Geniet, en drink met maten!

Comment

Iemand die denkt dat hij/zij iets wetenschappelijk onderbouwd?

Of iemand die op een verkeerd forum zit?

Comment

Referenties er zo mogelijk bijplaatsen hoor, ben zeer benieuwd waar je hebt gelezen dat je die niet mag plaatsen?
          Vind het verder wel een interessante metastudie, maar ik vraag me ook af wat je ertoe heeft geïnspireerd?
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ze zeggen zoveel.Als je al die studies dat ze ganse dagen uitvoeren zou opvolgen dan word je leven een studie op z'n eigen.
            getting back in shape...

Comment

hmm....isdatzo?

Comment

Hoedatzo?
                Geniet, en drink met maten!

Comment

Originally posted by Been View Post
                  Van waar dit bericht ??
                  Ik quote mezelf even van een stukje wat ik op een andere board heb geplaatst:

Mijn doel is het om de misverstanden over de relatie tussen voeding en kanker (later ook voeding en totale sterfte of cardiovasculaire ziekten) recht te trekken.
                  De meeste internetsites (mag ik zeggen alle? no offense, maar zo liggen de feiten) geven willekeurig wat informatie die ze geven aan de hand van een of meerdere studies die ze interessant vinden.

Ik ga als volgt te werk: Ik verzamel alle prospective studies naar de relatie tussen (in dit geval) zuivel, zuivelprodukten, en eieren en presenteer vervolgens alle gegevens van deze studies. Aan de hand daarvan kun je soms enigszins een bepaalde lijn zien (geen effect op kanker, of een verhoogd/verlaagd risico). En deze lijn kun je lezen in de conclusie.

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                    Referenties er zo mogelijk bijplaatsen hoor, ben zeer benieuwd waar je hebt gelezen dat je die niet mag plaatsen?
                    Vind het verder wel een interessante metastudie, maar ik vraag me ook af wat je ertoe heeft geïnspireerd?
                    Ik zie het al: Dit geldt alleen voor de "signature". Heb de post al ge-edit.

Op verschillende boards heb ik discussies gehad over de relatie tussen voeding en gezondheid. Iedere keer kom je dezelfde problemen tegen:
                    -Mensen onderbouwen hun verhaal op basis van theorie.
                    -Mensen onderbouwen hun mening aan de hand van willekeurige informatie die ze op het net zijn tegengekomen.
                    -Of mensen onderbouwen hun mening aan de hand van 1 of meer studies die ze interessant vinden.

Niemand heeft ooit de moeite genomen om van ieder voedingsmiddel te bekijken hoe deze het risico op kanker beinvloedt door daadwerkelijk alle beschikbare informatie uit wetenschappelijke studies te verzamelen en presenteren. Alleen het WCRF komt enigszins in de buurt, maar deze geeft bijna alleen informatie over de grote voedingsgroepen (vlees, zuivel, groenten, fruit), maar niet over specifieke voedingsmiddelen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X