Moeder overtuigen van andere voeding

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Moeder overtuigen van andere voeding

Zoals in het topic van Roy P te lezen is zijn moeders rampzalig als het gaat om voeding. Ik heb zelf het probleem dat ik mijn moeder niet weet te overtuigen mbt voeding.

Ik lees vaak topics op Bodynet door over voeding en trainingen en dergelijke. Het is me daarom duidelijk dat voeding minstens 50% van het werk is. Ik wil dus 'beter' gaan eten op een dag. Daarmee bedoel ik dingen zoals het vervangen van boterhammen met kipfilet (beiden vol met zout) door bv gekookte rijst met kip + noten. Op dit moment eet ik soms wel 16 sneden brood per dag (Becel Meergranen) om aan carbs te kunnen komen. Ik wil ook supplementen gaan gebruiken (whey, multivitamine en visoliecapsules). Het probleem is alleen dat mijn moeder de inkopen doet (vader woont niet meer thuis) en niet bereid is extra rijst of blikjes tonijn te kopen die alleen ik zou eten. Dit is goed te begrijpen: dit zou tot extra kosten kunnen leiden. Echter, volgens mij zou zij ook besparen op dingen als brood(beleg). Whey, dextrose en andere supplementen zou ik bereid zijn zelf te betalen. Van multivitamine/mineralen en visoliecapsules is het volgens mij duidelijk waarom ik ze zou willen gebruiken, maar daar is ze ook tegen. Ik moet dus vaak noodgedwongen ook fruit eten om aan m'n vitaminen komen (suikerrr ). De reden waarom ze dat niet wil, is mij volledig duister.

Ik noem mezelf geen bodybuilder, maar ik wil wel op mijn voeding letten om fysiek zo sterk mogelijk te kunnen worden.

Heeft iemand die nog thuis woont en zelf niet de inkopen doet (ik heb absoluut niet genoeg geld of inkomen om het zelf te doen, voor de duidelijkheid) hier zelf ervaring mee? Hoe moet ik mijn moeder overtuigen van de meerwaarde van dergelijke supplementen? Moet ik haar artikelen laten lezen? Andere supermarkten proberen om goedkoper eten te kopen?

Alvast bedankt

Tja dat is flink balen... En kwark, koopt ze dit wel?

Visoliecapsules omega-3 is eenmalig 9 euro bij de Hema (300 caps), lijkt me niet zo erg om dit eenmalig zelf te betalen.

Dextrose zou je als het moet door honing kunnen vervangen om de glycogeenvoorraad bij te vullen.

En verder, tja.. Wat koopt ze wèl?
    Dumbells build a bigger chest
    Barbells build a bigger ego

Comment

dan kooop je toch zelf je eten en maak je het zelf klaar dan kan ze ook niet zeuren
      bp 1x 150 kg dl 1 x 240 kg sq 1x 220 kg

Comment

zeg haar dat ze ook veel geld bespaart als jij niet 16 sneetjes brood met 2-3 pakjes beleg per dag eet.

vleesbeleg is heel erg duur. kost vaak 7.5 (cheap kalkoenfilet) tot 20 euro (rosbief) per kilo. afhankelijk welke soort en merk natuurlijk.

zo is ze allleen al daaraan minimaal 3 euro per dag daaraan kwijt. Voor 3 euro koop je een liter melk (50 cent), een pond havermout (40 cent), een bakje kwark (65 cent), blikje tonijn (90 cent), en 4 eieren (50 cent als je ze per 20 koopt).

bam goed voor 2.5x zoveel eiwitten als je nu eet. Ook nog eens tig kcal meer als je nu binnenkrijgt (yeah bulken!!), en een whey shake is overbodig als je al zoveel eiwitten uit je voeding haalt. (dus geen extra eigen kosten). het kan nog goedkoper, maar dan zit je alleen eieren, melk en havermout te vreten.

fruit en groenten mag je dan nog wel thuis eten, want die eet je nu ook buiten brood en beleg.

als jij haar met een goede berekening kan laten zien, dat ze niet duurder uit zal zijn als nu, en dat jij wil werken aan je gezondheid op deze manier, dan zie ik geen reden waarom het niet zou mogen. (16 sneetjes brood is 5g zout. 300g beleg is nog eens 6g zout, zit je al op 2x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. teveel zout is lecht voor oa bloeddruk, en zo dus indirect ook voor je hart).
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

ik haal ook vaak mijn eigen boodschappen, wel met mijn ouders' portomonnee maargoed ik kook het ook zelf. En ja dat is op sommige vlakken duurder, met name de kipfilet broodbeleg en de eieren vliegen er doorheen maar andere dingen eet ik dan weer neit dus dat scheelt weer.

Comment

Had het zelfde probleem hier! Heb haar een artikel laten lezen van dit forum, over voeding.
            Dat was het begin. Daarna begon ze kleine dingen voor me mee te nemen, wat er toe heeft geleid dat ze nu mee neemt wat ik nodig heb. Ze is nu zelfs zo ver, dat ze zich zelf er ook in verdiept. Blijven volhouden zou ik zeggen.

Hoe oud ben je als ik vragen mag en werk je? Zaterdag baan bijvoorbeeld
            Burn the fat, Feed the muscle

183 cm, 10% BF, 80 kg

Comment

Uit het verleden weet ik dat een actie als een artikel laten lezen afkomstig van een BB site of waar het woord bodybuilding of een foto van een bodybuilder in staat averechts werkt. Eigenlijk had proberen te overtuigen al een negatief effect. Stap 1 is accepteren dat zij je niet begrijpen en ook nooit gaan begrijpen. Koop gewoon wat je wil, zet het in huis en praat er nooit over, maak het gewoon klaar. En wat ik nog weet van vroeger, maak geen punt van een gezellig stuk slagroomtaart dat je moeder gekocht heeft. Moeders willen een gezellig gezinnetje en hoort daar het eten van een stuk taart bij dat je in je dieet nooit zou eten. Doe dan niet moeilijk maar eet het op. Het gezeik dat voortkomt uit het niet eten van die taart, onder andere als je weer met een berg tonijn thuis komt, is het niet waard. In dit stuk is taart maar een voorbeeld, elke moeder is anders en heeft andere dingen die ze belangrijk vind in relatie tot het zijn van een gezin, het samen eten. Dat moet je inzien en daarin moet je meegaan en geen ergernis maken die je later terug krijgt.

Wij mensen die zo fanatiek krachttraining doen zijn vrij extreem en niet bepaald makkelijk in de omgang als het om samen eten gaat. Soms moet je je gang gaan en wel die tonijn kopen en soms moet je niet moeilijk doen en gezellig met mams taart eten. Verplaats je eens in je moeder, het is niet makkelijk om samen te eten met iemand die zo'n afwijkend eetpatroon heeft.
              Last edited by Erik77; 05-07-2010, 18:27.

Comment

Ik denk aangezien je probleem met je moeder je nog jong bent en op school zit.
                Als jij toch buiten je zomervakantie de meeste tijd op school zit kan je toch zelf
                je eten kopen voor in de pauzes? Dan is het alleen wat de potschaft in de avond
                als je thuis bent, en de rest van je voeding in je tas mee naar huis smokkelen.

Even een voorbeeld: Neem een vork mee naar school, lek je ingekochte blik tonijn uit
                in je klasprullenbak. Gaat lekker meuren en eten die handel.

Maarja je moeder is wel de baas over je tot je 21 bent, dus ik kan er niks van
                zeggen.
                You can be part of my meal tonight.

Comment

Originally posted by Joshua90 View Post
                  Maarja je moeder is wel de baas over je tot je 21 bent

no way
                  Make it happen, shock everyone!

Comment

Een andere oplossing die hier nog niet aangekaart werd is dat je een bijbaantje gaat zoeken nu in de zomer of bijklust ergens en het zelf betaald? Studentjobs gevraagd hoor je wel heel vaak ! :-) Een nog andere oplossing (die ik echter niet aanraad) is om te zeggen : "Hey hoer; ik moet vreten NU !" ... :P niet doen :P

Comment

Originally posted by Domenique View Post
                      Een andere oplossing die hier nog niet aangekaart werd is dat je een bijbaantje gaat zoeken nu in de zomer of bijklust ergens en het zelf betaald? Studentjobs gevraagd hoor je wel heel vaak ! :-) Een nog andere oplossing (die ik echter niet aanraad) is om te zeggen : "Hey hoer; ik moet vreten NU !" ... :P niet doen :P
                      Originally posted by joey88 View Post
                      Hoe oud ben je als ik vragen mag en werk je? Zaterdag baan bijvoorbeeld
                      Had het ook al gevraagd, maar geen reactie!
                      Burn the fat, Feed the muscle

183 cm, 10% BF, 80 kg

Comment

Originally posted by Snikkelbaard View Post
                        Zoals in het topic van Roy P te lezen is zijn moeders rampzalig als het gaat om voeding. Ik heb zelf het probleem dat ik mijn moeder niet weet te overtuigen mbt voeding.

Ik lees vaak topics op Bodynet door over voeding en trainingen en dergelijke. Het is me daarom duidelijk dat voeding minstens 50% van het werk is. Ik wil dus 'beter' gaan eten op een dag. Daarmee bedoel ik dingen zoals het vervangen van boterhammen met kipfilet (beiden vol met zout) door bv gekookte rijst met kip + noten. Op dit moment eet ik soms wel 16 sneden brood per dag (Becel Meergranen) om aan carbs te kunnen komen. Ik wil ook supplementen gaan gebruiken (whey, multivitamine en visoliecapsules). Het probleem is alleen dat mijn moeder de inkopen doet (vader woont niet meer thuis) en niet bereid is extra rijst of blikjes tonijn te kopen die alleen ik zou eten. Dit is goed te begrijpen: dit zou tot extra kosten kunnen leiden. Echter, volgens mij zou zij ook besparen op dingen als brood(beleg). Whey, dextrose en andere supplementen zou ik bereid zijn zelf te betalen. Van multivitamine/mineralen en visoliecapsules is het volgens mij duidelijk waarom ik ze zou willen gebruiken, maar daar is ze ook tegen. Ik moet dus vaak noodgedwongen ook fruit eten om aan m'n vitaminen komen (suikerrr ). De reden waarom ze dat niet wil, is mij volledig duister.

Ik noem mezelf geen bodybuilder, maar ik wil wel op mijn voeding letten om fysiek zo sterk mogelijk te kunnen worden.

Heeft iemand die nog thuis woont en zelf niet de inkopen doet (ik heb absoluut niet genoeg geld of inkomen om het zelf te doen, voor de duidelijkheid) hier zelf ervaring mee? Hoe moet ik mijn moeder overtuigen van de meerwaarde van dergelijke supplementen? Moet ik haar artikelen laten lezen? Andere supermarkten proberen om goedkoper eten te kopen?

Alvast bedankt
                        ik had dat vroeger ook , dat ze niet begreep dat ik niet van tafel mee at,
                        ik ben zelf beginnen men eten te gaan kopen, blikjes tonijn , kip filet volgranen produckten enz.
                        Ma na een tijd had ze door dat ik geen junkfood meer wou eten en is ze zelf gaan vragen , wat ik wou eten.
                        moeders hebben zo hun al oude principes he en denken da ge goed moet eten , maar zij verstaan daar toch iets heel anders onder

Comment

ja dat herken ik ook heel erg... alles wat in grotere hoeveelheden gaat dan wat zij kent, is 'extreem'. Zoals 6 eieren per dag eten... fuck it, bemoei je lekker met je eigen eten.

Comment

Gewoon langzaam erin brengen deed het bij mij.. Eerst zorgen dat ze voor iedere avond een bak kwark kopen, dan een zak met ongezouten pinda's. Beetje vertellen dat het geld bespaart dat je minder junked e.d.. Eieren staan er misschien standaard al om te eten? ( voor wat snelle eiwitten sochtends).

Comment

Ken het probleem man. Mijn ma snapt er ook nog steeds geen ruk van. M'n pa al iets beter. Maar wat wel zo is, heb veel gesprekken gehad met me ma en veel proberen uit te leggen. Ze is er nog steeds niet veel wijzer van geworden, maar ze probeert het in ieder geval wel al, en dat vind ik dan ook voldoende. Ze koopt nu ook gewoon m'n kwark voor me en 1 a 2 dozen eieren, maar de rest koop ik allemaal zelf. Heb ik verder ook geen problemen mee. Sterker nog vind ik vrij vanzelfsprekend. Ik wil meer eten, prima moet je het ook zelf betalen. Je kan gewoon geen rekening houden met iemand die 4x zoveel eet als het doorsnee gezinslid.

Wat betreft dat samen eten, je kan best samen aan tafel eten met de rest van het gezin. Waar het om gaat is het sociale gedoe en de gezelligheid. Niet zozeer het punt dat je allemaal hetzelfde eet. Je kunt dus best iets anders eten als de rest, gaat prima. Maar sowieso, ik zou niet te moeilijk doen. Het avondeten kan je best mee eten en inplannen in je schema. Neem aan dat je moeder toch ook wel vrij standaard kookt zoals vlees met aardappels, zo nu en dan pasta en ook wel kipfilet met rijst en dat soort dingen. Opzich dus gewoon prima maaltijden en kun je gewoon mee eten. Enige wat je dan wel ziet is dat mensen een bepaalde dag hebben waarop ze standaard iets eten. Zo hebben we bij ons in het gezin elke vrijdag dat we friet eten. En dat eet ik dus gewoon zelf iets anders.

Wees gewoon een beetje creatief. Weet niet hoe oud je bent, maar zou al is beginnen met het zoeken van een baantje. Hoeft niet eens zo heel moeilijk te zijn. Denk aan vakkenvullen bij de lokale supermarkt, achter de kassa zitten, of afwassen in een restaurant.

Wat je ook doet probeer inderdaad je ma niet te overtuigen met bb gezeik, want dat werkt toch alleen maar averechts. Leg haar gewoon uit dat als je zwaarder wilt worden je meer zult moeten eten en wanneer je traint dat nog meer wordt aangezien je verbruik hoger ligt. Of ze dat allemaal gaat snappen blijft de vraag, maar als je het niet probeert weet je het niet.

Je kunt ook deals proberen te sluiten. Wat ik zelf wel doe is, dat ik voorstel om te koken. M'n ma doet al best veel, ze werkt gewoon en daarnaast onderhoud van het huis enzo, dus wat ik dan doe is voorstellen om te koken. Daar doe je haar (en de rest als je het goed doet:P) ook weer een plezier mee. En daarnaast zal ze het ook gewoon wel eens leuk vinden als haar zoon kookt. Moeders vinden het gewoon leuk als hun kinderen leren koken, vinden ze belangrijk. Afijn, maar dan zou je al eens kunnen voorstellen of je in ruil daarvoor mag kiezen wat je gaat eten. Moet je ook niet altijd doen natuurlijk.

Ook ga ik wel eens mee om boodschappen. Vinden m'n ouders chill want allebei kunnen ze al slecht dingen tillen. Ik ga dan dus mee om het vuile werk te doen zeg maar. En in ruil daar voor gooi ik een extra bakje kwark in het winkelkarretje.

Maar zoals al gezegd, helaas zal het toch ook wel een beetje een kwestie van accepteren worden dat ze het sowieso nooit 100% zullen snappen.
                              Hopelijk heb je in elk geval iets aan deze 'tips'.
                              Last edited by jordy; 05-07-2010, 21:37.
                              Owner of the Iron Playground.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X