Help.....Vraagje over stofwisseling!!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Help.....Vraagje over stofwisseling!!

Hallo,

Ik ben een vrouw van 37 jaar en weeg 74 kilo met 1.66m.
    Na jaren van crash dieeten ben ik nu sinds een half jaar gezond aan het eten hier is een voorbeeld van een normale dag:

8:00 1 bruine boterham magere kaas
    10:00 1 bruine boterham met kipfilet
    11:00 1 appel
    12:00 2 bruine boterham met magere kaas of kipfilet
    14:00 1 kracker met kipfilet met komkommer
    15:30 1 appel
    18:00 rijst met veel groente, sla en vis of kip
    20:00 magere yoghurt met een beetje special K (cornflakes)
    2 liter water en +- 2 liter thee (zonder suiker natuurlijk!)

Nou is mijn vraag wat vinden jullie van mijn eetpatroon? gezien ik nog wel een kilo of 5 wil afvallen.
    En hoe krijg ik mijn stofwisseling weer omhoog hij is door al die crashdieeten natuurlijk erg laag geworden.

Ik train nu 6 maanden 4 keer per week:
    30 minuten hardlopen, ik train met gewichten (omdat ik las dat dat de stofwisseling verbeterd) en doe 200 situps per training.
    waarom deze vraag aan jullie?...omdat ik in Singapore aan het trainen ben en je krijgt hier alleen uitleg als je een personal trainer neemt (en die zijn meer met z'n iPhone of met hun uiterlijk bezig dan met jouw training!!) ik heb dus geen trainer dus mag ik het lekker zelf uitzoeken.
    Nou ben ik vandaag op een Body Analyzer gaan staan en die gaf aan dat mijn BMR op 1422 zat, betekend dat dan dat ik 1422 cal moet eten om op gewicht te blijven? of om af te vallen?
    Of betekend dat dat mijn lichaam nog steeds maar 1422 cal verbrand per dag?
    Een paar maanden geleden heb ik ook zo'n berekening gedaan en toen was ik 76 kilo en zat mijn stofwisseling op 1440 en ik trainde toen nog maar net?
    Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn en dat jullie mij zouden kunnen helpen om mijn stofwisseling weer omhoog te kunnen krijgen

Ps: even voor de duidelijkheid de oefeningen die ik met de gewichten doe heb ik van jullie website afgehaald of aan de krachtpatsers in de sportschool gevraagd zodat ik ze wel goed uitvoer....hoop ik dus!
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, Alvast bedankt!!

Groeten uit Singapore..
    Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? ...Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet?

Ps: Wat ik per dag eet komt ongeveer tussen de 1400 en 1500 calorieen uit.
    Last edited by Singapore; 05-09-2010, 05:44.

Comment

bmr is wat je verbrand als je de hele dag in bed ligt en niks doet.
      bovenop die 1440kcal komt dus nog de toeslag van je dagelijkse activiteiten + wat je met sport verbruikt. Dan kom je al snel rond de 1900-2100kcal uit als verbruik om op gewicht te blijven. Aangezien je metabolisme slecht werkt door al die crash dieten moet je komende tijd juist gaan verhogen in kcal tot je op rond die 2100kcal zit. Dan moet je dat een paar weken vasthouden eer je weer gaat zakken om af te slanken.

Rustig met 250kcal per week verhogen. Na jaren crashen is het niet zo dat je in 1x op je werkelijke onderhoud kunt gaan zitten en denken dat het snel weer werkt. Was dat maar zo, maar nu gaat er wel een tijdje overheen voor de schade herstelt is. Eigen ervaring mee gehad.

Dus...met 1400-1500kcal eet je te weinig.
      Zou beginnen door 175gr (700kcal) eiwit en 60gr (540kcal) onverzadigde vetten standaard in je eet patroon neer te zetten.
      en dan wekelijks wat meer koolhydraten toevoegen evenredig aan de kcal die je verhoogd.

Comment

Originally posted by Singapore View Post
        Hallo,

Ik ben een vrouw van 37 jaar en weeg 74 kilo met 1.66m.
        Na jaren van crash dieeten ben ik nu sinds een half jaar gezond aan het eten hier is een voorbeeld van een normale dag:

8:00 1 bruine boterham magere kaas
        10:00 1 bruine boterham met kipfilet
        11:00 1 appel
        12:00 2 bruine boterham met magere kaas of kipfilet
        14:00 1 kracker met kipfilet met komkommer
        15:30 1 appel
        18:00 rijst met veel groente, sla en vis of kip
        20:00 magere yoghurt met een beetje special K (cornflakes)
        2 liter water en +- 2 liter thee (zonder suiker natuurlijk!)

Dit komt neer op een 1300 kcal per dag. te weinig eiwitten en vetten, de hoeveelheid koolhydraten is wel ok. Het aantal kcal, eiwitten en vetten is veel te weinig, maar daarover zometeen meer.

Nou is mijn vraag wat vinden jullie van mijn eetpatroon? gezien ik nog wel een kilo of 5 wil afvallen. Het is een crashdieet.

En hoe krijg ik mijn stofwisseling weer omhoog hij is door al die crashdieeten natuurlijk erg laag geworden. Enigste manier en dan bedoel ik ook echt de enigste manier om hem weer fatsoenlijk te laten werken is meer eten. als je dit stapsgewijs doet, dan kun je de schade enigzins beperken. Maar je zult wellicht aan gaan komen. maar als je dit niet doet, zal je stofwisseling nooit herstellen, en zul je nooit fatsoenlijk kunnen afvallen.

Ik train nu 6 maanden 4 keer per week:
        30 minuten hardlopen, ik train met gewichten (omdat ik las dat dat de stofwisseling verbeterd) en doe 200 situps per training.
        waarom deze vraag aan jullie?...omdat ik in Singapore aan het trainen ben en je krijgt hier alleen uitleg als je een personal trainer neemt (en die zijn meer met z'n iPhone of met hun uiterlijk bezig dan met jouw training!!) ik heb dus geen trainer dus mag ik het lekker zelf uitzoeken.

Nou ben ik vandaag op een Body Analyzer gaan staan en die gaf aan dat mijn BMR op 1422 zat, betekend dat dan dat ik 1422 cal moet eten om op gewicht te blijven? of om af te vallen? Of betekend dat dat mijn lichaam nog steeds maar 1422 cal verbrand per dag?

Bmr is hoeveel kcal je lichaam in absolute rust (slaap) verbrand per dag. elke vorm van beweging zoals lopen, zitten, tv kijken, opstaan, koken, aankleden, wandelen, sporten, etcetc zijn extra kcal die je daarbovenop nog extra verbrand. Voor mensen die bijvoorbeeld niet sporten en een kantoorbaan hebben geld meestal dat ze ongeveer bmr x1.2 per dag verbranden.

In jouw geval van regelmatig sporten en bewegen, zul je eerder 1.4 of 1.5 x je bmr per dag verbranden. dat is rond de 2000 en 2150 kcal. dat is vrij gemiddeld voor een vrouw die aan sport doet. Dat betekent dat jouw lichaam mits jouw stofwisseling goed zou functioneren ongeveer een 2000-2150 kcal per dag zou verbranden.

Jouw stofwisseling werkt echter niet goed. je zult dus eerst eraan moeten werken om deze op gang te krijgen. Je eet nu ongeveer 1300 kcal. bouw dit uit naar minimaal 2100. maak elke week een stapje van 200 kcal meer. Na 4 weken eet je op behoefte. Als je eenmaal op behoefte eet (die 2100), dan blijf je dit ook nog zeker 1-2 weken doen. je zult merken dat je gewicht en alles nu gewoon vrij stabiel is met het eten van 2100 kcal.

dan is het tijd om de kcal te verlagen naar bijvoorbeeld 1600. je zult dan ongeveer een pond per week afvallen op een verantwoorde manier. na een week of 8 (tegen die tijd merk je dat het allemaal wat minder snel gaat etc) eet je weer 2 weken op onderhoud (om je stofiwssel weer op gang te krijgen). Dan kun je weer 8 weken 1600 kcal gaan eten. etc etc tot je je doel bereikt hebt.

bouw je kcal die je tot je neemt de komende tijd uit voornamelijk met vetten en eiwitten en wat complexe koolhydraten/groenten. Voeg bijvoorbeeld in de eerste week dat je gaat ophogen 2 gekookte eieren toe aan je dagmenu (lekker in een salade of op een boterham met sla en tomaat en kipfilet of kaas). Keer erna voeg je een 15g walnoten en een 300g extra groenten per dag toe. Week erna voeg je bijvoorbeeld 100g witvis en een glas melk toe aan je schema. en zo door tot je ongeveer 2100 kcal eet.

Als je dan gaat zakken naar de 1600. dan houd je de grootste eiwitbronnen in je schema (eieren, melk, kwark, vis, kip, etc). Ook behoud je genoeg groenten. je minder dan de kcal voornamelijk via andere producten.

Een paar maanden geleden heb ik ook zo'n berekening gedaan en toen was ik 76 kilo en zat mijn stofwisseling op 1440 en ik trainde toen nog maar net?
        Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn en dat jullie mij zouden kunnen helpen om mijn stofwisseling weer omhoog te kunnen krijgen

Ps: even voor de duidelijkheid de oefeningen die ik met de gewichten doe heb ik van jullie website afgehaald of aan de krachtpatsers in de sportschool gevraagd zodat ik ze wel goed uitvoer....hoop ik dus!
        Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, Alvast bedankt!!

Groeten uit Singapore..
        zie rode. je moet gewoon langzaam opbouwen met meer gaan eten. Door de krachttraining zal een groot deel van de energie die je meer eet, richting spiermassa gaan, enm zal er zowieso minder overblijven om naar vetmassa te gaan.

Ps. ik was vanmorgen begonnen met dit te typen, en heb het net afgemaakt. ik zie dat falstyr in de tussentijd al gereageerd heeft, en zijn advies komt grotendeels overeen met mijn advies.

succes ermee
        Last edited by dynobet; 05-09-2010, 11:28.
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Super bedankt voor jullie reactie!!
          Ik ga het zo nog een paar keer goed doorlezen en vind het wel eng om ineens meer te moeten gaan eten omdat ik natuurlijk liever wil afvallen dan aankomen.
          Maar ik ga het zeker doen!! geen probleem!
          Echt heel fijn dat ik nu weet hoe ik het moet aanpakken!
          Ik ga over 4 weken voorgoed naar Nederland terug en dan laat ik mezelf eens een goed trainingsprogramma voorschrijven!
          Want ik wil iedereen laten zien dat je door trainen en goed eten (zonder dieeten en na 2 zwangerschappen) er op je 37ste nog super uit kan zien!! ;-)
          Jullie hebben weer iemand blij gemaakt!

Groetjes uit Singapore

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X