Koolhydraten/Eiwitten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Koolhydraten/Eiwitten

Tijdens rustdagen probeer ik er dus voor te zorgen mijn KH inname beperkt te houden om zonder mijn kcal behoefte te overschrijden toch aan mijn eiwit behoefte te kunnen komen.

Dit doe ik door bijvoorbeeld 's avonds vlees met eieren ipv aardappelen, rijst of pasta te eten.

Overdag haal ik mijn KH vooral uit brinta, volkorenbrood en een aantal stuks fruit.

Ik denk dat dit een goede manier is om mijn spieren van proteine te voorzien zonder het risico te lopen vet aan te maken.

Heb ik dit goed, of ben ik verkeerd bezig?

Mits je caloriebehoeften niet wordt overschreden, kom je nette geen lichaamsvet aan. Wanneer je zoveel eiwitten en vetten binnenkrijgt dan je zou gebruiken, kom je ook in lichaamsvet aan. Vooral door de vetten die je eet want eiwitten kunnen niet omgezet worden naar lichaamsvet.

Comment

Aantal stuks fruit tussendoor klinkt wel wat nutteloos..

Waarom maak je niet gewoon een schema, en post je die?

Comment

Dit vraagstuk staat los van een voedingsschema.

Ik wil gewoon weten of een relatief lage KH inname tijdens een rustdag negatief effect op de spiermassa kan hebben ondanks de hoge inname eiwitten.

Comment

Originally posted by Viranelly View Post

Ik wil gewoon weten of een relatief lage KH inname tijdens een rustdag negatief effect op de spiermassa kan hebben ondanks de hoge inname eiwitten.
          aangezien het een rustdag is en je dan dus niet van plan bent om prestaties neer te zetten heeft het geen negatief effect.

Comment

Nee!!, Anders zou dat hele verhaal over cab-cycling niet zo geweldig zijn als het zich voor doet.

Gouden regel echter niet vergeten, zorg wel voor voldoende kcalinname anders gaat het bovenstaande niet op.
            .........SQ 1x250 / 3x230, DL 1x265, BP 1x170........
            There is no failure except in no longer trying

Comment

Koolhydraten dienen (bijna) alleen voor de energievoorziening. Tijdens rustdagen is de vraag naar energie veel lager dan op trainingsdagen (behalve bij zwaar lichamelijk werk). Spierverlies ontstaat door een tekort aan energie en door een gebrek aan bouwstenen na een beschadeging van het spierweefsel door een training bijvoorbeeld.
              Door op rustdagen, dus hersteldagen, het lichaam voorzien van voldoende eiwitten/vetten en een klein beetje koolhydraten maakt dat het lichaam niet niet in een katabole toestand raakt, spierweefsel hersteld kan worden (ook supercompensatie!) en er voldoende koolhydraten aanwezig zijn om gycogeenvooraden te onderhouden en de hersenen te voeden.

Comment

Laag is subjectief. Wat jij weinig koolhydraten vindt, vindt een ander misschien wel veel. Over het algemeen eten mensen abnormaal veel koolhydraten.
                Daarom het schema.

Comment

Als je weinig koolhydraten wilt eten op een rustdag moet je vet en eiwitten omhoog vergeleken met sportdagen. Zou op de rustdagen alleen brinta bij ontbijt nemen en dan bij het avondmaal een lading groenten bij lap vlees. Overige maaltijden alleen eiwitten/vetten. Kwark met noten, hele eieren, vette vis etc.

Comment

dat hangt er natuurlijk een beetje van af hoeveel minder kh je wilt eten

Maar het hele idee van carbcyclen is natuurlijk dat je onderhoud niet elke dag hetzelfde is.
                    Als het gemiddeld 3000 is... is het op traindagen misschien wel 3500 en op rustdagen 2600.
                    Het makkelijkst cyclen is dan om een eetschema te maken voor 2600 (met relatief weinig kh, waarmee je voldoet aan je eiwitten en vet behoeftes)

Op de traindagen vul je het schema aan met kh om tot je onderhoud van die dag te komen. Het verschil tussen rust en traindagen zit hem dan enkel in de kh. Die extra carbs probeer je dan zoveel mogelijk rond je training binnen te krijgen.
                    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                      Als je weinig koolhydraten wilt eten op een rustdag moet je vet en eiwitten omhoog vergeleken met sportdagen.
                      Dat ligt volledig aan de gestelde doelen. Het principe van carbcycling is, in het geval van vetverlies zeker, de koolhydraten voornamelijk rond de training te plannen. Op trainingsdagen hou je de vetten en en de eiwitten gelijk aan die van de rustdagen. Dus je eet dagelijks een gelijke hoeveelheid vetten en eiwitten en met koolhydraten maak je het verschil.

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                        Mits je caloriebehoeften niet wordt overschreden, kom je nette geen lichaamsvet aan. Wanneer je zoveel eiwitten en vetten binnenkrijgt dan je zou gebruiken, kom je ook in lichaamsvet aan. Vooral door de vetten die je eet want eiwitten kunnen niet omgezet worden naar lichaamsvet.
                        zeer moeilijk, maar het kan wel. er is namelijk een pad.

eiwitten, worden afgebroken tot aminozuren. aminozuren kunnen worden afgebroken tot glucose. (als je meer eiwitten neemt dan je lichaam nodig heeft gebeurt dit).

glucose zal dan worden opgeslagen als glycogeen, of direct verbruikt worden. mits echter glycogeen voorraden vol zijn. kan een overschot van glucose omgezet worden naar lichaamsvet.

in de praktijk zal dit echter bijna nooit voorkomen. maar dit betekent niet dat het niet kan.
                        -----------------------------------------

@ ts.

de vraag is dan natuurlijk wat je doel is. ben je je vet% aan het verlagen? of wil je spiermassa aankomen. je kan natuurlijk wel de kcal en koolhydraten op rustdagen wat lager houden, maar wat doet dat met je gemiddelde kcal inname, en komt dat nog wel overeen met jouw doel?

Carb cyclen (wat jij doet), is goed. maat het totaal plaatje moet ook nog steeds kloppen.
                        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Ik wil spiermassa aankomen maar ivm met zittend werk (stage) wil ik mijn carb-inname beperkt houden.

Na mijn stage kan ik mijn dag wat vrijer invullen en dan ga ik gewoon bulken.

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                            Dat ligt volledig aan de gestelde doelen. Het principe van carbcycling is, in het geval van vetverlies zeker, de koolhydraten voornamelijk rond de training te plannen. Op trainingsdagen hou je de vetten en en de eiwitten gelijk aan die van de rustdagen. Dus je eet dagelijks een gelijke hoeveelheid vetten en eiwitten en met koolhydraten maak je het verschil.

ligt aan gestelde doel:

Tuurlijk zit er tussen een trainingsdag en rustdag een 400 a 500 kcal verschil. van wat je daadwerkelijk verbrand. en als je dus bijvoorbeeld 3000 kcal verbrand, en als doel hebt om 3300 kcal gemiddeld per dag te nemen om droge massa aan te zetten. dan zul je de ene dag 3500 kcal (4x per week), en de andere dag 3000 kcal nemen (3x per week), om gemiddeld deze 3300 te krijgen.

carb inname op een trainingsdag is significant hoger. als carb inname hoog is. dan zijn insuline levels en bloedglucose ook hoog. en dus de vetverbranding laag. dus vetinname op de trainingsdag moet automatisch lager als normaal, omdat de vetverbranding ook lager is.

dus bij iemand die trainingsdag 3500 kcal neemt. e250, k500, v55.
                            en op een rustdag: 3000 kcal e250, k150, v155
                            (gemiddeld is dit e250, k325, v105. en dit zijn geen rare hoeveelheden/verhoudingen voor een bulk).

je moet dus op die rustdag de vetten flink omhoog gooien. om ondanks de lage carbs, toch aan die 3000 kcal te komen.

falstyr heeft op dat punt zowieso gelijk dat vetten op rustdagen hoger moeten dan op trainingsdagen. Hij vindt dat eiwitten ook omhoog moeten, en daar heeft hij enigzins gelijk in. omdat carbs en kcal lager zijn, is de eiwitbehoefte gestegen, omdat er meer eiwitten worden verbruikt als brandstof.

maar dan heb je het over misschien 25g meer eiwitten. meeste mensen nemen zowieso veel meer eiwitten dan ze uberhaupt nodig hebben, en dan is extra veel op rustdagen met lower carbs niet nodig.

Vetten moeten afhankelijk van je doel wel flink omhoog.
                            -------------------------------

als je hetzelfde voorbeeld zou gebruiken, maar dan met cutten:

Tuurlijk zit er tussen een trainingsdag en rustdag een 400 a 500 kcal verschil. van wat je daadwerkelijk verbrand. en als je dus bijvoorbeeld 3000 kcal verbrand, en als doel hebt om 2700 kcal gemiddeld per dag te nemen om te cutten. dan zul je de ene dag 2900 kcal (4x per week), en de andere dag 2400 kcal nemen (3x per week), om gemiddeld deze 2700 te krijgen.

carb inname op een trainingsdag is significant hoger. als carb inname hoog is. dan zijn insuline levels en bloedglucose ook hoog. en dus de vetverbranding laag. dus vetinname op de trainingsdag moet automatisch lager als normaal, omdat de vetverbranding ook lager is.

dus bij iemand die trainingsdag 2900 kcal neemt. e250, k350, v55.
                            en op een rustdag: 2400 kcal e250, k150, v100
                            (gemiddeld is dit een cut met: e250, k250, v77).

en ondanks dat je cut. en totale carbs minder zijn. en je ze cycled. klopt nog steeds dat vetten hoger zijn op rustdagen.
                            ----------------------------

je kan ook minder extreem cyclen. door het verschil tussen trainingsdag en rustdag maar uit 100g meer of minder carbs te laten bestaan. dan is dit minder het geval.
                            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Ik wil spiermassa aankomen maar ivm met zittend werk (stage) wil ik mijn carb-inname beperkt houden.

Na mijn stage kan ik mijn dag wat vrijer invullen en dan ga ik gewoon bulken.
                              carbs inname = automatisch kcal inname verlagen. en het kan zomaar gebeuren, dat je de kcal teveel beperkt om fatsoenlijk te kunnen groeien. (omdat je lichaam te weinig brandstof heeft, en eiwitten gebruikt als brandstof ipv als bouwstof).

je gemiddelde kcal inname moet nog steeds overeen komen met je doel. dus boven behoefte liggen.

ik zou zeggen: als je niet precies weet wat je doet. ga dan gewoon lekker bulken. maar omdat je doordat je veel zit overdag iets minder verbrand. beperk je totale kcal inname met 100-200 kcal per dag (25-50g carbs minder).

kijk wat er gebeurt met je gewicht. kom je rustig aan. dan doe je het goed. kom je te snel aan. verlaag je kcal inname iets verder. val je af, dan maak je je onnodig druk, en moet je meer eten (en dat mogen ook carbs zijn).

succes

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X