huisarts (geen verstand?)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• huisarts (geen verstand?)

ik doe een tijdje aan krachttraining en ben wat droger en gespierder(ben in de bulk en ben 2,5 kg aangekomen.
    maar er is een probleem?

mijn ouders zouden graag zien dat ik wat dikker werd ze vinden me een beetje skinny worden.
    ze hebben me al naar de huisarts gestuurd en die is het nog met ze eens ook.
    ik heb op internet berekend dat ik ongeveer een vetpercentage heb van 9% dat is toch wel ok? de huisarts zegt dat het gezondheidsrisico's met zich mee kan brengen als je onder 10% zit.

onzin toch?

alvast bedankt.
    “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Een te laag vetpercentage is ook ongezond ja, maar je bent laatst 2,5 kg aangekomen dus ik zou op deze manier doorgaan. Eventueel misschien nog meer eten, maar dan zul je meer vet aankomen denk ik.

Comment

Ja onzin. Pas vanaf de 8% gaat je hormoon huishouding anders reageren en eventuele risico's met zich mee brengen. Zolang je lichaamsgewicht goed is en je vet% 8+ is moeten ze niet zeiken.

Comment

wat zijn je stats?

Comment

tja.. als je (nog) niet al te veel massa hebt zit je met 9% BW waarschijnlijk op ondergewicht en zie je er nogal skinny uit.
          Zou me er niet te druk om maken. Gewoon blijven clean bulken. Als je gewoon heel netjes bulkt, zal zowel je VVM als je vet toenemen maar je BF % zal ongeveer gelijk blijven. Misschien ietsje stijgen.

Aan de andere kant heb jij het erover dat je ouders je skinny vinden geworden. Dat klinkt alsof je bent BF is gedaald de afgelopen tijd. En dan ook aardig wat. Blijkbaar meer gedaald dan je spiermassa is toegenomen.

Ik zou in ieder geval zorgen dat je zoveel eet dat je structureel een of twee kg per maand erbij pakt de komende tijd.
          Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
            Ja onzin. Pas vanaf de 8% gaat je hormoon huishouding anders reageren en eventuele risico's met zich mee brengen. Zolang je lichaamsgewicht goed is en je vet% 8+ is moeten ze niet zeiken.
            Het hang allemaal af van de lichaamsverhoudingen. Of een laag vetpercentage gezondheidsrisico`s met zich meebrengt hangt ook af van de de vetvrije massa. De totale vetmassa die de organen ondersteund en hormonale processen reguleerd is belangrijk bij mensen met een laag gewicht.
            De zorgen van de huisarts lijken mij dan ook terecht, als je een laag gewicht hebt. Een verdere daling van de totale vetmassa zou serieuze problemen kunnen opleveren. Overleg dus goed met jouw huisarts en vertel hem ook waar je mee bezig bent. Al was het maar om je ouders gerust te stellen.

Comment

zeg tegen je ouders in de ochtend:
              pap en mam, jullie hebben gelijk. ik moet echt wat zwaarder worden. Ik ga vanaf nu extra mijn best doen om zwaarder te worden.

pak dan een weegschaal en doe je kleding tot op je onderbroek na uit. ga op de weegschaal staan en laat hun zien wat je nu weegt. dan zeg je: ik ga proberen om dit jaar 5-6 kilo aan te komen. en zal jullie elke 2 maanden op de hoogte houden van de vorderingen.

dan blijf je gewoon clean bulken, en pakt elke twee maanden ongeveer een kilo droge massa erbij. vet% stijgt minimaal, maar je spiermassa massa veel meer.

En dan als het jaar voorbij is. ben je die 5-6 kilo zwaarder. zonder dat je uberhaupt vetter bent. ouders blij, jij blij.

als je ouders zich bewust zijn van vet% etc. zoek dan een methode om vet% te meten, die het hoogst uitvalt. zo geeft taille/nek ratio bij mij nu 9.5%. terwijl een impendantie meter op een omron weegschaal 12% zegt.

welke preciezer is doet er niet toe. als je ouders/dokter blij worden van een hoger getalletje, dan geef ze desnoods dat getalletje.
              -----------------------

Verder zit je heel veilig, als je boven de 8% blijft. lager hoeft niet per defenitie een probleem te zijn, en dat is afhankelijk van een aantal factoren.

wat erik zegt klopt ook. alleen het feit dat je blijft bulken, en aankomen in gewicht (en je niet bewust je vet% nog verder gaat verlagen). zal er voor zorgen dat hormonale processen optimaal blijven werken.

Dus dat je nu niet moet gaan cutten, is misschien verstandig. maar clean bulken is perfect voor jou toch
              Last edited by dynobet; 18-01-2011, 12:22.
              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

bedankt allemaal, ik ga gewoon door met bulken. ook ga ik me ouders op de hoogte houden van mijn gewicht zoals dynobet zegt.
                “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Als ze weten dat je probeert aan te komen. en dat je laat zien dat je hun advies ten harte neemt. dan zijn ze ook weer gerust.

als je weinig spiermassa hebt, en dan ook nog heel weinig vet. dan ben je gewoon mager. en dat ziet er vaak niet heel gezond mooi uit. en je ouders willen niet dat je mager/skinny bent. Jij volgens mij ook niet.

Als je lichaamsgewicht en spiermassa flink is toegenomen, dan zul je zelfs met een lager vet% nog steeds groter ogen dan je nu oogt. gewoon even een jaartje clean bulken.
                  More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Goed advies van Dyno!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X