EKV 50/30/20 of grammen per kg berekenen. Wat is nauwkeuriger?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• EKV 50/30/20 of grammen per kg berekenen. Wat is nauwkeuriger?

Ik ben een nieuw voedingsschema aan het maken voor een cut, echter als ik 50/30/20 ekv aanhoud kom ik op andere waardes uit dan 2gr eiwit/1gr vetten/rest kh opvullen, namelijk:

2g eiwit per kg lichaam = 160 eiwitten (4kcal per gr) = 640 kcal
    1g vetten per kg lichaam = 80 vetten (9kcal per gr) = 720 kcal
    rest kh, 1 gr kh = 4 kcal

onderhoud is 2900 kcal

Eiwitten + vetten = 1360 kcal > nog 1540 kcal aan kh, 385 kh

-------------

2900/100=29 kcal is 1%

kh = 50% > 1450 kcal
    eiwit=30% > 870 kcal
    vet= 20% > 580 kcal

Zit dus wel aanzienlijk wat verschil in. Is 362/385 kh trouwens niet ontzettend veel? Dit is een berekening voor onderhoud overigens.

werken met percentages is achterhaald. het enige percentage wat je nodig hebt is minimaal 30% voor je vetten. Ga daarna op 2gr eiw per kg lichaamsgewicht zitten en de rest mag je opvullen met wat je wilt, bijv carbs. ikzelf ga fijner op iets hoger in mn vetten en eiwitten maar dit verschilt per persoon.

meer dan 300gr carbs is sowieso overbodig voor een krachtsporter in mijn ogen, of je moet ernaast enorm veel cardio doen. Je gebruikt simpelweg niet zodanig veel energie. maar dat is terzijde. Houdt die minimale aantallen aan en dan zit je wel goed.

Comment

Kwark heeft mij mooi na gepraat. Zou wel op 2,5 gr eiwit gaan zitten. vet op 1.2-1.5 en rest aan koolhydraten.

Daarnaast helpt de eerste berekening ook mbt je huidig fysiek. Iemand die vetter is moet minder koolhydraten eten dan iemand die slank is. In de loop der tijd veranderd de samenstelling van je lichaam en dan ook de behoeftes. En dan moet je de berekening om de paar maanden overnieuw maken om te tweaken.

Reden dat een dikker persoon minder koolhydraten moet eten heeft met voornamelijk de schildklier werking te maken. Hoe hoger het vet% des te slechter kan je lichaam omgaan met koolhydraten. Iemand die een lager vet% heeft verbrand het als een tierelier.

Comment

Ik zou, en doe het zo als TS in de eerste optie berekend heeft.
        focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
          Kwark heeft mij mooi na gepraat. Zou wel op 2,5 gr eiwit gaan zitten. vet op 1.2-1.5 en rest aan koolhydraten.

Daarnaast helpt de eerste berekening ook mbt je huidig fysiek. Iemand die vetter is moet minder koolhydraten eten dan iemand die slank is. In de loop der tijd veranderd de samenstelling van je lichaam en dan ook de behoeftes. En dan moet je de berekening om de paar maanden overnieuw maken om te tweaken.

Reden dat een dikker persoon minder koolhydraten moet eten heeft met voornamelijk de schildklier werking te maken. Hoe hoger het vet% des te slechter kan je lichaam omgaan met koolhydraten. Iemand die een lager vet% heeft verbrand het als een tierelier.
          kopieeren is de mooiste vorm van vlijen toch?
          maar jokes aside, moet zeggen dat ik inderdaad die info origineel van jou heb, maar dat ik je niet klakkeloos nagepraat heb o.i.d.
          Ik ben wel zelf opzoek gegaan naar meer info erover. En het is allemaal gewoon gegrond.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X