metabolisme

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• metabolisme

Ik ben het afgelopen jaar van 27%-28% naar een 11%-12% gegaan. Na een blessure en wat maandjes in het buitenland zonder noemenwaardig sporten was het echt te erg geworden.

Ik ben erg tevreden over de resultaten tot nu toe, hoewel wel nog een beetje buffer wil worden, dit heeft als gevolg van het ontspekken natuurlijk geen spectaculaire gains opgeleverd. Omdat ik kennelijk al een vrij redelijk vvm had ook geen totale ramp overigens. Wordt aan gewerkt.

Het vreemde dat ik nu ervaar is dat er toch iets mis is met mijn metabolisme. Ik heb nooit diep gecut en ook cycles van 8 weken onder, 2 weken op onderhoud aangehouden. Het maakt vrijwel geen verschil of ik op dit moment 2200 of 3200 kcal inneem (onderhoud is ongeveer 2700).

Is dit een bekend fenomeen, wat doe ik eraan en waar kan dit aan liggen? Ik kan geen logische specifieke reden verzinnen dat dit zou kunnen veroorzaken. Geleidelijk voeding blijven opvoeren?
    Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

vorig jaar zat ik op 4000kcal per dag en ging amper vooruit.
    na drie maanden cutten op 2600kcal ben ik van 15% naar 9% gegaan met een gewicht van 76kg.
    Daarna heb ik mijn voeding geleidelijk opgevoerd naar 2800kcal en ben in vier weken tijd 4kg aangekomen met een vetpercentage van 10%. ik zou zeggen geleidelijk voeding blijven opvoeren...

Comment

Ja was ook t plan, punt is meer dat ik niet snap dat 1000kcal geen invloed schijnt te hebben...

Comment

Ik heb ook geen idee. Ikzelf lijk me ook relatief snel aan te passen aan me kcal. In een bulk is dat niet zo erg, want dan kan je gewoon meer eten (dat doe ikzelf immers ook), maar als je wilt gaan cutten lijkt me dat meer vervelend als je je zo snel aanpast aan nieuwe kcal intake..
        "Straight outta gym"

Comment

Originally posted by pescatore View Post
          Ja was ook t plan, punt is meer dat ik niet snap dat 1000kcal geen invloed schijnt te hebben...
          Schuif je met verhoudingen in je voeding als verhoogd/verlaagd?

Comment

Originally posted by Waterpoloboy View Post
            Ik heb ook geen idee. Ikzelf lijk me ook relatief snel aan te passen aan me kcal. In een bulk is dat niet zo erg, want dan kan je gewoon meer eten (dat doe ikzelf immers ook), maar als je wilt gaan cutten lijkt me dat meer vervelend als je je zo snel aanpast aan nieuwe kcal intake..
            Ja ik merk dat ook echt in dat ik na 6-8 weken minder snel ga.

Originally posted by emilio75 View Post
            Schuif je met verhoudingen in je voeding als verhoogd/verlaagd?
            Maak het verschil vooral in carbs en mindere mate met vetten. Zit met 220 eiwit op een 75 kg vvm wel prima dacht ik.

Comment

Gooi je vetintake eens omhoog kijken hoe je daar op reageert.

Comment

Jij stel voor 3000kcal op een onderhoud van 2700 met hogere vetten? Of blijven verhogen vanaf 3000 met louter vetintake?

Ik twijfel nu ook sterk of mijn onderhoud nog wel correct is aangezien ik in de laatste cut rond 11% ook redelijk stagneerde na een voor mijn doen mooie 5%-6% sprint van 2 maanden. Daarna gebeurde er dus weinig toen ik geleidelijk ben gaan verhogen.

Comment

Ik zou eerst alleen de verhouding wijzigen en op 3000 blijven, dan weet je hoe je reageert. Vanaf daar eventueel verhogen, let wel op een goede intake van omega 3.
                  De reactie op voeding is voor iedereen anders en is ook nog eens niet stabiel. Dus reageren op hetgeen gebeurd en itteratief aanpassen is de boodschap, 1 variabele tegelijk aanpassen dus.

Comment

Ik merk in de cut dat ik idd wel reageer op macro's. Ik verlies heel lastig als ik carbs verhoog en eiwit verlaag tov van mijn "std" cutschema. Uitleg heb ik er niet direct voor.

Om die reden had ik ook gekozen om vooral met carbs te verhogen, hoewel dat in principe geen redengevend verband is.

Comment

Kan niet hè, Kcal in=Kcal out..

Eiwit heeft een andere bruto-netto verhouding dan carbs. Daarbij kan je lichaam je prioriteiten leggen bij gebruik van eiwitten voor andere dingen dan energie.
                      Je bent veel vet kwijtgeraakt, je lichaam verbrand dus makkelijk vet voor energie. Probeer het dus eens met wat extra vet, zie je vanzelf of het werkt. Echte logica is er niet, veel teveel complexe en sturende processen die invloed hebben, dus gewoon uitproberen.

Comment

Ken het DEE verhaal van carbs en eiwitten maar dat zou dan in the end of the day nog carbs in is carbs out zijn. Maar goed, ga eens wat testen op mezelf . Heb op zich geen haast, maar beetje zonde ergens veel moeite en discipline in te steken zonder gewenst resultaat.

Comment

Maar wat heb je al geprobeerd dan? Hoe heb jij je voeding op gevoerd? Wat gebeurde met je lichaam op dat moment? Wat gebeurde met je gewicht? Je vp?

Stel jezelf de nodige vragen. En hoe zit het met je trainingen, zijn die net zo structureel als je voeding? Denk aan soms 2 x per week cardio, soms 3 keer of verschillende soorten cardio. Verschillende soorten trainingen etc.

Comment

Originally posted by pescatore View Post
                            Ken het DEE verhaal van carbs en eiwitten maar dat zou dan in the end of the day nog carbs in is carbs out zijn. Maar goed, ga eens wat testen op mezelf . Heb op zich geen haast, maar beetje zonde ergens veel moeite en discipline in te steken zonder gewenst resultaat.
                            Snap je nou dat je topic van laatst niet klopte?
                            Het komt altijd goed, maar het is soms even zoeken, mensen reageren nu eenmaal allemaal anders op voedingsverhoudingen. Je ziet het gauw genoeg.

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                              Maar wat heb je al geprobeerd dan? Hoe heb jij je voeding op gevoerd? Wat gebeurde met je lichaam op dat moment? Wat gebeurde met je gewicht? Je vp?

Stel jezelf de nodige vragen. En hoe zit het met je trainingen, zijn die net zo structureel als je voeding? Denk aan soms 2 x per week cardio, soms 3 keer of verschillende soorten cardio. Verschillende soorten trainingen etc.
                              Niks. Dat is het gekke. 1000kcal met 150 per week opgevoerd verder geen andere verschillen zover ik weet.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X