Witte rijst of zilvervliesrijst?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Witte rijst of zilvervliesrijst?

Ik eet ongeveer 3-4x in de week rijstgerechten s'avonds. Hier zit eigenlijk altijd zilvervliesrijst in. Ik heb me toen ik begon met fitness laten vertellen dat zilvervliesrijst beter zou zijn dan witte rijst. Nou zit ik een beetje te kijken naar voedingswaardes van rijst en zie ik dat er in witte rijst veel meer zit dan in zilvervlies rijst. Welke rijst eten jullie normaal?

En daarnaast nog iets interessants. Kennen jullie de 'graansoort' Quinoa? Een graansoort die veel in het andesgebergte wordt verbouwd. Hier had een maat van mij het laatst over en ik ben eens gaan zoeken en er zit behoorlijk wat eiwit in! Het zou een vervanger voor rijst zijn. Overigens zou het gewoon in de supermarkten in Nederland te verkrijgen zijn.

Ik heb een klein overzichtje van de voedingswaardes gemaakt:
    Per 100 gram:

kcal eiwit vet koolhydraten
    Quinoa: 392 16,2g 6,9g 63,9g
    Witte rijst: 355 7,0 g 0,7g 78,5g
    Zilvervliesrijst: 137 3,2g 1,5g 26,0g
    Last edited by Prime; 03-03-2013, 20:18.
    Not with the lights on baby, i'm bulking.

Originally posted by Prime View Post
    Ik eet ongeveer 3-4x in de week rijstgerechten s'avonds. Hier zit eigenlijk altijd zilvervliesrijst in. Ik heb me toen ik begon met fitness laten vertellen dat zilvervliesrijst beter zou zijn dan witte rijst. Nou zit ik een beetje te kijken naar voedingswaardes van rijst en zie ik dat er in witte rijst veel meer zit dan in zilvervlies rijst. Welke rijst eten jullie normaal?

En daarnaast nog iets interessants. Kennen jullie de 'graansoort' Quinoa? Een graansoort die veel in het andesgebergte wordt verbouwd. Hier had een maat van mij het laatst over en ik ben eens gaan zoeken en er zit behoorlijk wat eiwit in! Het zou een vervanger voor rijst zijn. Overigens zou het gewoon in de supermarkten in Nederland te verkrijgen zijn.

Ik heb een klein overzichtje van de voedingswaardes gemaakt:
    Per 100 gram:

kcal eiwit vet koolhydraten
    Quinoa: 392 16,2g 6,9g 63,9g
    Witte rijst: 355 7,0 g 0,7g 78,5g
    Zilvervliesrijst: 137 3,2g 1,5g 26,0g
    Hey chef, ik weet niet welke zilvervliesrijst jij hebt, maar zilvervliesrijst heeft ongeveer dezelfde voedingswaarde als witte rijst, enkel heeft het nog een vliesje er om heen zitten, waardoor het een lagere GI heeft dan witte rijst. Het wordt dus trager opgenomen dan witte rijst, waardoor je lichaam minder insuline in 1x hoeft af te geven, omdat al die glucose uit je bloedbaan te duwen.

En quinoa is goed spul, vergelijkbaar met zilvervliesrijst, misschien is het zelfs beter. Het probleem is volgens mij alleen dat quinoa behoorlijk duur is. Ik had laatst even bij een natuurwinkel gekeken, want in de normale supermarkt kon ik het niet zo gauw vinden en het kostte daar 4,5 euro per 500g. Aangezien ik momenteel ongeveer 500g rijst eet per dag wordt dat op die manier een dure grap.

Maar het is een prima afwisseling voor zilvervliesrijst!
    "Straight outta gym"

Comment

Heb de voedingswaardes van internet geplukt net. Heb het eigenlijk nog nooit opgezocht, want ik eet alleen s'avonds rijst en dan is het gewoon eten wat de pot schaft. Gelukkig wordt er wel rekening gehouden en probeert mn ma zo vaak mogelijk iets op basis van aardappelen/rijst groente en vlees te maken.

Hmm, prijs kwaliteit is misschien dan inderdaad net iets té. Ik zal eens kijken of ik het in de supermarkt kan vinden.
      Not with the lights on baby, i'm bulking.

Comment

klopt helemaal wat waterpolo boy schrijft.

ik eet altijd quinoa ipv rijst maar eet zoveel mogelijk biologisch en dan is het verschil niet zo groot met bio rijst, denk dus als je quinoa buiten de bio winkel (bij ons heeft de AH XL dat ook) weet te vinden dat het niet zoveel ssheelt. Voordeel van quinoa is ook dat de eiwitten volledig zijn en dat je geen combinaties met andere incomplete eiwitten hoedft te maken tov rijst dus kan je die eiwitten gewoon meenemen in je berekening. Misschien kan je amaranth vinden, is een broertje van quinoa met vergelijkbare voedingswaarden

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
        X