Announcement

Collapse
No announcement yet.

Intermittent Fasting.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Intermittent Fasting.

    Beetje aan het lezen over IF. Volgens mij nog niet echt een informatie topic over dus ik zal een poging doen.

    Study finds routine periodic fasting is good for your health, and your heart
    Fasting found to reduce cardiac risk factors, such as triglycerides, weight, and blood sugar levels
    Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.


  • #2
    Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

    Comment


    • #3
      Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

      Comment


      • #4
        Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

        Comment


        • #5
          Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

          Comment


          • #6
            Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

            Comment


            • #7
              Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

              Comment


              • #8
                Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

                Comment


                • #10
                  Basisinformatie Nederlands.

                  Steeds meer mensen doen aan intermittent fasting, oftewel vasten met tussenpozen, omdat ze merken dat ze er zich gezonder door voelen en er meer energie van krijgen. Door regelmatig even te vasten zorg je er bovendien voor dat je lichaam beter in staat is vet te verbranden, zodat overtollig vet sneller verdwijnt en minder snel de kans krijgt opnieuw te ontstaan. De vraag is natuurlijk of vasten met tussenpozen eigenlijk wel gezond is en of je er inderdaad mee kunt afvallen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar de wetenschap achter intermittent fasting.

                  Wat is intermittent fasting?

                  Intermittent fasting, vaak afgekort als IF, is een voedingspatroon waarbij met tussenpozen gevast wordt. Intermittent fasting kan op verschillende manieren worden gedaan:

                  • Om de dag vasten: bij deze vorm van intermittent fasting wordt een periode van 24 uur eten doorlopend afgewisseld met een periode van 24 uur vasten.
                  • Gematigd vasten: hierbij wordt er een of enkele dagen per week gevast. Tijdens de vastendagen mag er wel gegeten worden, maar is de totale dagelijkse calorie-inname zeer laag. Mensen die gematigd vasten drinken tijdens vastendagen vaak alleen groene smoothies.
                  • Zes uur per dag vasten: Bij deze methode wordt van 10u tot 16u gevast, of van 12u tot 18u.
                  1. Wie aan intermittent fasting doet wordt gevoeliger voor insuline, waardoor de groeihormoon productie weer toeneemt. Wetenschappers weten al jaren dat er een sterk verband is tussen insulinegevoeligheid en groeihormoon productie, want een verhoogde insulineresistentie heeft een afname van de groeihormoon productie tot gevolg (o.a Halberg et al., 2005; Hew et al., 2013). Als je gaat vasten met tussenpozen zal je groeihormoon productie dus weer op gang komen, vooral als je daarnaast ook meer gaat bewegen, en dat heeft tot gevolg dat je spiergroei toeneemt, waardoor je stofwisseling versnelt (zelfs als je zit of slaapt!) en je dus sneller gewicht zult verliezen
                  2. Uit dierproeven is gebleken dat intermittent fasting het risico op allerlei vormen van kanker en andere ernstige ziekten verlaagt, zoals alvleesklierkanker (Roebuck et al., 1981), borstkanker (Klurfeld et al., 1989) en prostaatkanker (Boileau et al., 2003), hart- en vaatziekten en hersenziekten (Yu and Mattson,1999; Ahmet et al., 2005). Er is nog niet veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen intermittent fasting en kanker bij mensen, maar wetenschappers menen dat de resultaten veelbelovend kunnen zijn (Varady & Hellerstein, 2007).
                  Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

                  Comment


                  • #11
                    Basisinformatie Nederlands.

                    Velen dromen er over: minder vet en meer spiermassa. Intermittent Fasting (IF) (oftewel periodiek vasten) is voor sommige sporters echt een uitkomst. Intermittent Fasting is een relatief nieuwe (di)eetmethode waarmee je op gezonde wijze kunt afvallen. Lees hier de belangrijkste informatie over IF.

                    Wat is intermittent fasting?

                    • Ten slotte zijn er nog allerlei andere variaties.


                    Methode Frequentie Tijdsduur
                    Lean gains Dagelijks 16- 20 uur vasten, 4-8 uur eten
                    Warrior diet Dagelijks 20 uur vasten, 4 uur eten
                    Alternate day fasting Om de dag een dag eten, een dag vasten

                    Waarom IF doen?

                    De meest gebruikte reden om aan IF te doen, is juist om lichaamsvet kwijt te raken. Maar er zitten ook andere voordelen en helaas ook nadelen aan. Hieronder bespreek ik ze.

                    Calorierestrictie en levensduur

                    Geen verschil?
                    Een onderzoek bij gezonde mannen geeft in tegenstelling tot bovenstaande aan dat er geen verschil bestaat in lichaamsgewicht, glucoseopname en insulinegevoeligheid tussen IF en een standaard eetpatroon [8]. De onderzoekers geven aan dat de daling van het energieverbruik in rust na IF kan leiden tot een toename van gewicht als de calorie-inname niet wordt aangepast.

                    Duurtraining

                    Vasten en hormoonbalans

                    Tijdens het verteren van een maaltijd worden de voedingsstoffen in het verteringsstelsel afgebroken tot glucose en afgegeven aan het bloed. Hierdoor krijg je energie en stijgt de bloedsuikerspiegel. In eerste instantie wordt het overschot aan glucose opgeslagen als glycogeen in de spiercellen en de lever, maar de hoeveelheid glycogeen die opgeslagen kan worden is beperkt. Om voedingstoffen op te nemen in het lichaam wordt insuline vrijgemaakt. Dit hormoon stimuleert onder andere de opname van voedingsstoffen in cellen en de vetvorming en het remt de vetverbranding.

                    Uit onderzoek komt naar voren dat intermittent fasting de insulinegevoeligheid van de spiercellen vergroot [2]. Dit zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen door je spiercellen bij dezelfde concentratie insuline. Hierdoor hoeft minder insuline afgegeven te worden, wat leidt tot een verminderde vetvorming en de vetverbranding minder geremd wordt.

                    Praktische voordelen: langer slapen

                    Als je aan het afvallen bent, zul je in een negatieve caloriebalans zitten; elke dag eet je minder dan je gewend bent. Voor mij betekent dit dat ik na geen enkele maaltijd vol zit. Dat kan mentaal heel zwaar zijn. Als je aan IF doet, zul je tijdens het vasten af en toe naar eten verlangen, maar zodra je eating window opent, staat een grote maaltijd op je te wachten.


                    Nadelen van IF
                    Bij IF heb je eigenlijk drie grote obstakels waar je mee om moet leren gaan; het vasten, het inplannen van je maaltijden en sociale obstakels.
                    Van alle drie is vasten misschien wel het makkelijkste, je went er namelijk redelijk snel aan. Na een paar dagen tot een paar weken ben je gewend aan het patroon en zul je minder snel behoefte hebben om te eten tijdens je vastperiode. Genoeg drinken helpt ook, en voor sommige mensen helpt tandenpoetsen om hun hongergevoel onder controle te houden.

                    Het komt voor dat mensen een slechter humeur aan het vasten overhouden. Normaliter verdwijnt dit na een aantal dagen.

                    Het inplannen van je maaltijden kan lastiger zijn. Als je een drukke baan hebt of veel uren moet studeren, moet je je hierop voorbereiden. Het kan helpen om wat tupperware in te slaan, en de avond van tevoren je maaltijden klaar te maken.



                    Beginnen met intermittent fasting volgens de lean-gainsmethode
                    De lean-gainsmethode is in de fitnesswereld waarschijnlijk de meest gebruikte methode. Het is simpel, niet te extreem, en werkt goed! Ik laat hieronder zien welke stappen je kunt nemen om er mee te beginnen.
                    1. Kies de duur van je eating window. Als je net begint, pak dan eerst een window van 8 uur. Je kunt dit geleidelijk inkorten. Het 8 uur window is goed vol te houden, en waarschijnlijk boek je er prima resultaten mee. Een window van 6 uur, of zelfs 4 uur is wat extremer. Je zult sneller resultaten boeken, maar dit is mentaal en fysiek een stuk zwaarder!
                    2. Kies de tijd van je window, bijvoorbeeld 13:00-21:00. In dit geval heb je een 8 uur window, en eet je tot redelijk laat. Ideaal wanneer je een hekel aan hebt aan met honger naar bed gaan! Welke tijden kiest, zijn afhankelijk van je trainingstijden, de tijden van je werk/opleiding en je persoonlijke voorkeur. Dit moet je dus voor jezelf afstemmen.
                    3. Hou dit minstens twee weken vol, je hebt tijd nodig om aan het eetpatroon te wennen.


                    Conclusie

                    Hou er rekening mee dat intermittent fasting niet voorschrijft wat je moet eten, maar alleen wanneer. Ga niet jezelf 6 uur lang volproppen met cheeseburgers en zure matjes! Zorg er altijd voor dat je de juiste voeding tot je neemt.

                    Mijn ervaringen met IF

                    Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

                    Comment


                    • #12
                      Ik denk dat ik het binnen kort eens ga proberen.
                      De Nederlandse uitleg is wel ideaal.
                      DIVIDE ET IMPERA

                      Comment


                      • #13
                        ik ben er sinds 10 april mee begonnen rain
                        ik eet van 13:00-21:00 en train fasted omdat ik s`morgens rond 11:00 in de gym begin.

                        Comment


                        • #14
                          Mooie stukjes hoor. Leuk ook dat er wat aandacht voor is. Altijd erg gecharmeerd geweest van IF. Ben benieuwd naar wat jij vindt Rain.

                          @ Oldnewbie
                          Hoe bevalt het?
                          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

                          sigpic

                          "Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

                          Comment


                          • #15
                            Als ik het doe zou ik het op een eating window van 12:00 tot 18:00 houden. Wat ook sociaal gezien het makkelijkste te combineren.
                            Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

                            Comment

                            Actieve discussies

                            Collapse

                            Working...
                            X