Combineren van kracht en cardio

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Combineren van kracht en cardio

Hallo allemaal, maar vooral Shannasse.

Ik heb me sindskort aangemeld (en voorgesteld) bij deze site.
    Dit was eigenlijk vooral door 1 antwoord de je gaf waar je op dat moment niet verder op in ging. Het ging over afvallen.

Hierin zei je namelijk dat je de cardio achter elkaar moet doen of na de krachttraining (en dat weet ik) maar in ieder geval niet ervoor!
    Ik weet niet of ik het verkeerd begrijp maar waarom mag je cardio niet voor dat je aan de krachttraining begint doen?

Zelf heb ik daar wel een theorie over als het om afvallen gaat maar toen ik het vroeg aan een stagebegeleider werd deze min of meer tegengesproken.
    Ik dacht namelijk dat je met de krachttraining eerst de calorieën verbrand waardoor je lichaam het vet moet gaan gebruiken om energie te leveren aan het lichaam. Door de constante prikkels van de cardio (ongeveer op 60 a 70% van je VO2max) zal het vet dan gaan verbranden.

Nou kan ik dit met mijn stagebegeleider natuurlijk wel uitvechten, maar ik wou graag eerst meer van jou (Shannesse) theorie hierover horen en bovendien kan dit antwoord misschien ook andere mensen helpen. De vraag is dan vooral: ''Waarom zei je toen zo nadrukkelijk dat je geen cardio voor de krachttraining moet doen?'' (Ik hoop overigens dat ik dit antwoord niet uit zijn verband heb gerukt).

Alvast mijn excuses als dit al eens eerder uitgebreid ter sprake is gekomen (en dat kan haast niet missen mijn zo'n groot forum) maar ik heb nog geen tijd gehad om alles precies uit te kammen.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!

Er zijn een aantal reden waarom je beter eerst krachttraining kunt doen en daarna cardio.

De eerste is heel eenvoudig. Door cardio verlies je energie. Die energie heb je nodig om zwaar te kunnen trainen. Daarom kun je beter beginnen met krachttraining om vervolgens cardio te doen.

Tijdens krachttraining verlaag je, de hoeveelheid spierglycogeen. Je lichaam gaat dat meteen aanvullen met bloedglucose. Je lichaam zal opgeslagen glycogeen in de lever gaan gebruiken om je bloedglucose weer aan te vullen.

Als dit proces eenmaal in gang is gezet zul je tijdens de cardiovasculaire training sneller een optimale vetverbranding hebben.

Ik kan uit jou post niet opmaken welke argumenten jouw stagebegeleider aanvoert om jouw theorie te weerleggen.

gr

Comment

Dank je Erik!
      Je moet overigens wel weten dat ik dit vroeg om anderen erin te kunnen adviseren en ik wou het niet betrekken op mezelf.
      Dit is dus puur gezien vanuit bijvoorbeeld een dame die af wilt vallen. In dat geval zou je juist zeggen dat de krachttraining veel energie verspilt ten opzichte van de cardio, wat een hogere prioriteit heeft als het gaat om afvallen.

Je 2e argument spreekt dit echter tegen en ik vind het dan ook topinfo. Er is geen sprake van energieverspilling, maar je kunt haast spreken van een ''investering'' om eerder aan je optimale vetverbranding te beginnen. Een principe die ik al wel zo in mijn hoofd had, maar nog niet zo kon onderbouwen.

Redenen om niet zo nauw te kijken naar de cardiotraining vooraf volgens mijn stagebegeleider zijn:
      - Bij krachttraining moet de hartslag wel hoog komen en blijven om dit principe van optimale vetverbranding te realiseren. Voor veel sporters gaat dit niet op. Er wordt niet intensief genoeg gewerkt op de krachttoestellen waardoor de hartslag laag blijft en de meerwaarde dus te verwaarlozen is.
      - Mijn stagebegeleider gebruikt de variatie van beginnen en eindigen met cardiotraining meer voor de afwisseling. Het houdt de klant scherp om het maar zo te zeggen.

Ik hoop dat ik mijn stagebegeleider bij het eerste punt goed heb geintrepreteerd. Mijn 2e punt is wel een feit.

Comment

Het is natuurlijk erg belangrijk in welke context je traint. In jouw voorbeeld is dat ntuurlijk totaal anders dan wanneer je uitgaat van iemand die aan krachttraining/bodybuilding wil doen.

voor dit geval kun je kiezen voor het beginnen met cardio en te eindigen met cardio.
        De fitnesstoestellen worden dan ook niet gebruikt met het idee om veel spiermassa aan te zetten. Spieren verstevigen en de stofwisseling opkrikken is de eerste prioriteit.
        In dit geval ben ik het eens met je stagebegelieder om op deze manier de klant scherp te houden tijdens de training.

gr

Comment

Dat tweede argument van je begeleider kan een goede zijn, maar hoeft dat denk ik lang niet altijd te zijn. Zal dus vooral een kwestie zijn van de betreffende klant goed inschatten, goed kijken en vooral luisteren dus.
          De gemiddelde, eenvoudige huisvrouw die van niets weet en alleen wat wil afslanken is over het algemeen bereid flink wat energie in de krachttraining te leggen als je ze de voordelen maar duidelijk genoeg uitlegt.
          - Je krijgt niet zomaar spierballen. (Is een erg belangrijke, meesten zijn om die reden bang een gewicht op te rapen)
          - Gewicht is niet zaligmakend, het gaat om je lichaamssamenstelling. (Leg uit dat spieren zwaarder zijn dan vet)
          - Maak die samenstelling goed inzichtelijk, meet dus regelmatig gewicht én bf en leg uit wat de veranderingen betekenen.
          - Leg uit dat de vorm van het lichaam vaak pas echt terug komt als er genoeg spieren zijn, alleen vet verliezen is meestal niet genoeg.
          - Vertel vooral dat iedere kilo spier erbij weer extra verbrandt; dit zorgt niet alleen voor sneller en meer vetverlies maar is vooral enorm belangrijk om later, als het eerste doel bereikt is, ook op gewicht te blijven, zelfs als je een keertje 'zondigt'.

Heb je een klant die niet overtuigd raakt of het gedoe met gewichten gewoon echt totaal niet leuk vindt, dan is dat argument van je begeleider zeker toepasselijk.
          Heb je echter een klant die wel overtuigd raakt en daardoor gemotiveerd aan krachttraining doet gaat het natuurlijk niet meer op. In dat geval is een warming-up van een minuut of 10 dmv cardio wel nog steeds aan te raden, maar zou ik daarna kiezen van een fatsoenlijk full-body kt schema met 12-reps. En pas aansluitend de echte cardio gericht op vetverbranding.
          En dan uiteraard om dezelfde redenen die Erik al zo mooi heeft uitgelegd.

Comment

Much of thanks allebei, het zijn echt antwoorden waar ik wat aan heb.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
            X