BMI....wat moeten we ermee

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• BMI....wat moeten we ermee

Mensen,

Kan iemand mij vertellen wat ik met de BMI waardes moet doen doe ik overal tegenkom in de gezondheids kringen.

Een tijdje geleden kwam ik bij de dokter voor wat algemene testjes..ik ging op de weegschaal staan ( gewone ouderwetse analoge ) en de dokter schok.....
    VEEEEL te hoog gewicht. ( ik had toevallig al daarvoor een test gedaan en daar kwam uit 88 kg en vet perc van 12% ) Ik vond mijzelf toch echt redelijk droog.

Toen kwam de beste meneer met een papiertje waarop twee lijnen geschilderd stonden. Hij pakte een stokje en wees mij op de risico's die mijn overgewight met zich mee nam...ik moest per direct op dieeet, anders zou ik schade ondervinden...

Nog even een samenvatting...analoge weegschaal, geen lichaams samenstelling bekeken...etc..

Ik snap hier geen barst van....ik stel hierbij voor....afschaffing van het BMI verhaal.... .

Wat vinden jullie hiervan ??
    It's simple, if it jiggles, it's fat.

Ik wordt er tijdens mijn opleiding ook mee doodgegooid! Ik heb daar ook al veel kritiek over geuit en ik heb zo`n beetje het zelfde standpunt betreft de waarde van de Body Mass Index ten opzichte van mensen die sporten.

De BMI werkt fantastisch voor mensen die niet of nauwlijks sporten voor mensen die niet aan duursport doen en voor mensen die niet aan krachtsport doen.
    Er blijft dan een grote groep inactieve mensen over waarvoor BMI een goed indicator is.
    Mijn BMI was 31 ik zou op basis daarvan niet aangenomen worden op mijn opleiding. Maar mijn vetpercentage was 16% wat betekend dat ik redelijk goed zit.
    De BMI zegt boven de 30=obesitas. maar het vetpercentage zegt; gezond gewicht. Dus in ons geval is BMI echt waardeloos!

Dus in het geval van de krachtsport= BMI waardeloos!

gr

Comment

BMI is een goede voor de gemiddelde huisvrouw en bierdrinker

Iemand die serieus traint kan er eens mee lachen

Je hebt een ERG slechte dokter die theorie niet kan opzetten naar praktijk als hij een krachttrainer beoordeeld via die schaal. Mijn huisdokter is 56 en weet zelfs dat je bij sporters BMI niet meer kunt gebruiken.
      Last edited by Genjuro; 04-03-2007, 22:06.
      the one and only tabata overlord

Comment

Grootste onzin ever eigenlijk.
        VOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NLVOEDINGSBEHOEFTE.NL

Comment

Beter beginnen met afschaffing van uw dokter.
          getting back in shape...

Comment

bull crap die bmi

klopt voor een gemiddelde sporten nix meer van
            Who's the Chef

Comment

Mee eens! Spieren dragen je skelet, terwijl vet door je skelet gedragen wordt! Gewicht is dus een relatieve factor binnen dat BMI-verhaal.
              We blijven als groep werken aan het 'whey-gevoel'.

Comment

Het is erg rechtlijnig. Je moet BMI nooit los bekijken maar altijd in combinatie met het vetpercentage.
                Je lichaamssamenstelling zegt natuurlijk veel meer dan een relatief getal als het BMI.
                Voor niet sporters is het een bruikbaar getal. Maar als je door sport lichter bent (duursporters) of juist zwaarder (krachtsporters) dan gemiddeld, zegt dit getal helemaal niets over een gezond of ongezond gewicht voor die persoon. Het vetpercentage daarintegen wel.

gr

Comment

Hoe slechter mijn BMI is, hoe blijer ik ben

Voor ons een onzin richtlijn dus.
                  Sponsored by:
                  Inshapesupplements

Comment

Originally posted by corina View Post
                    Hoe slechter mijn BMI is, hoe blijer ik ben
                    Bij mij is het net andersom
                    Hoe hoger mijn BMI hoe blijer ik ben

gr

Comment

Dat is wat ze bedoeld

Comment

Denk het niet hoor, het is voor vrouwen véél moeilijker om een te hoog BMI te hebben dan voor mannen.
                        Vrouwen zetten minder snel en makkelijk spier aan dan mannen, maar ze hebben gemiddeld genomen een vetpercentage dat zeker 10% hoger ligt dan bij mannen. Een vrouw met een laag bf komt dus volgens de BMI schaal al heel snel op ondergewicht uit, zelfs als ze aan krachttraining doet en superstrak is. Je moet als vrouw al héél behoorlijk gespierd zijn voordat je BMI te hoog is.
                        Veel mannelijke krachtsporters hebben toch nog een 'gemiddeld' of iets lager bf maar daar staat dan veel meer spier tegenover. Spieren zijn zwaar dus dan zit je al heel snel op een te hoog BMI.

@ TS: Wat je met het BMI aanmoet is simpelweg helemaal niets, als krachtsporter dan tenminste. BMI is een getal dat binnen de doelgroep zeker wel zijn nut heeft maar daarbuiten waardeloos is.
                        Reden dat het gebruikt blijft worden is eenvoudig, de 'gemiddelde' persoon heeft geen benul van zijn vetpercentage en die kan dus dmv BMI toch op een simpele manier een indicatie krijgen van zijn gezondheidstoestand.
                        Bijna iedereen voor wie BMI níet bruikbaar is weet in tegenstelling tot de rest voldoende van zijn lichaam af om te weten dat hij/zij zich er niets van aan hoeft te trekken.

Comment

Mijn BMI zit jammergenoeg goed.
                          Klopt indd wat Miss s zegt, bij vrouwen zal het heel lang duren voordat ze erboven zitten. eerder eronder, ook al heeft die vrouw wat spiermassa.

On season heb ik volgens de BMI anorexia
                          Sponsored by:
                          Inshapesupplements

Comment

bmi moet je niet naar kijken man, is bullshit
                            Ik ben niet geboren om klein te zijn

Comment

Ik denk dat het gewoon weer ouderwets vet meten wordt met het tangetje...

Ook omdat ik op meerdere weegschalen heb gestaan die de lichaam samenstelling meet, en de meeste andere waardes aangeven...soms wel tot 3% verschil.

In dit geval vindt ik deze techniek achterblijven...er is niet echt een standaard voor, wat het moeilijk maakt om op deze apparaten te vertrouwen.
                              It's simple, if it jiggles, it's fat.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X