BMI....wat moeten we ermee

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

the general van AR?
    Ik ben niet geboren om klein te zijn

Comment

Een tang is inderdaad een betrouwbare manier van meten in vergelijking met zo'n
      apparaatje.
      BMI is een redelijk simpele manier om een indicatie te krijgen bij een niet sporter of hij/ zij overgewicht heeft. Maar voor een sporter niet de juiste manier. Maar als jij op een bf van 12% zit is dit netjes hoor. Is gewoon een normaaal bf..

grtz..
      Pijn is niks meer dan een zwakte dat het lichaam verlaat.

Comment

Jep... BMI dus negeren en gewoon kijken naar het vetpercentage. Bedankt voor je uitleg Shannasse.

Comment

De BMI is er voor de gemiddelde burger. Deze index zegt niets over je lichaamsamenstelling!!! Fitness of andere sporten kunnen er voor zorgen dat je gewicht omhoog schiet terwijl de lichaamsverhoudingen prima in orde zijn...

Comment

Zo... dat mag nu duidelijk zijn!

Comment

@ Van Huit: zie waarschuwing, graag eerst even voorstellen.

Comment

BMI is kijken of je gewicht past bij je lengte.
                Simpelweg omdat iemand die langer is, eigenlijk dus van alles wat meer heeft en dus ook wat zwaarder weegt.
                Als je de BMI enkel bekijkt ten aanzien van het vetpercentage dan lijkt de BMI inderdaad geheel niet van toepassing te zijn op sporters die dus voornamelijk zwaarder kunnen zijn door het spiermassa.
                Tot op dat niveau hebben jullie dus gelijk in de bovenstaande reacties.

De BMI helemaal aan de kant schuiven is echter ook niet nodig.
                Je gewicht bepaalt ook de impact die het lichaam bijvoorbeeld te verduren krijgt bij bijvoorbeeld hardlopen.
                Een krachtsporter van 1.75 meter die honderd kilo weegt, kan inderdaad een gezond vetpercentage hebben en dus toch een te hoge BMI. Dat betekent dat deze persoon niet hoeft af te vallen qua vetmassa, maar bijvoorbeeld niet fanatiek aan hardlopen zou moeten gaan doen. De impact op enkels en knieën zou dan te groot zijn. Tenzij je daar natuurlijk weer extra op traint en zeer gezonde gewrichten hebt.

Kortom: BMI is niet hetzelfde als kijken of iemand te veel vet heeft. De BMI is er voor bedacht om te zien of iemand 'te zwaar' is voor zijn lichaam en dat daar dus rekening mee gehouden dient te worden.

Groeten Tim
                Last edited by Tim Schoormans; 12-03-2007, 20:17.

Comment

De BMI is berekend op niet sportende mensen. Die zijn lichter dan mensen die wel sporten. Een beetje fanatieke sporter bouwt het nodige spiermassa op dan heb ik het niet over de recreatie sport (bierteams e.d.).
                  Door te trainen met gewichten versterk je niet alleen je spieren maar ook je banden pezen en botten. de gewrichten worden stabieler en sterker.
                  Om uit je BMI af te kunnen leiden of iemand te zwaar is voor zijn lichaam en daarmee dus zijn gewrichten daarme belast lijkt me niet van toepassing.
                  Het is van veel meer factoren afhankelijk dan van je gewicht. Zaken als schoeisel en de stand van benen en voeten zijn van veel groter belang.

BMI is wel te gebruiken bij niet sportende mensen om te bepalen hoe het lichaamsgewicht zich verhoudt ten opzichte van de lichaamslengte.

gr

Comment

Originally posted by erik1982 View Post
                    Door te trainen met gewichten versterk je niet alleen je spieren maar ook je banden pezen en botten. de gewrichten worden stabieler en sterker.
                    Om uit je BMI af te kunnen leiden of iemand te zwaar is voor zijn lichaam en daarmee dus zijn gewrichten daarme belast lijkt me niet van toepassing.
                    Het is van veel meer factoren afhankelijk dan van je gewicht. Zaken als schoeisel en de stand van benen en voeten zijn van veel groter belang.

BMI is wel te gebruiken bij niet sportende mensen om te bepalen hoe het lichaamsgewicht zich verhoudt ten opzichte van de lichaamslengte.

gr
                    Banden en pezen zijn nauwelijks trainbaar. De spier(buik) wel en daarmee worden je gewrichten inderdaad stabieler. Je verbetert met sterkere spieren de actieve stabiliteit.
                    Als je het over impact hebt op de gewrichten dan heb je het echter niet over de botten, banden of pezen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het kraakbeen dat als schokdemper werkt. En dat kun je alleen maar gezond houden en niet vermeerderen. Kortom, ben je zwaarder dan normaal voor jouw lengte, dan brengt dit grotere risico's met zich mee.
                    Natuurlijk zijn schoeisel, looptechniek e.d. ook van belang.
                    Ik zal ook niet zeggen dat een krachtsporter niet mag rennen, maar dat je er dus wel rekening mee moet houden. Door inderdaad de juiste schoenen te dragen en een goede looptechniek te hanteren. Duurt de belasting echter wat langer, zeg maar een uurtje of langer, dan levert bijvoorbeeld 100 kilo of meer absoluut nadelige gevolgen op. Zeker op de lange duur.

PS: Even voor de duidelijkheid. Ik ben het er helemaal mee eens dat de situatie waar BMI vaak voor wordt gebruikt, gewicht bekijken of men moet afvallen, absoluut nutteloos is voor de krachtsporter. Misschien had ik dit nieuwe gezichtspunt niet aan deze topic moeten toevoegen.

Groeten Tim

Comment

Originally posted by Tim Schoormans View Post
                      Banden en pezen zijn nauwelijks trainbaar. De spier(buik) wel en daarmee worden je gewrichten inderdaad stabieler. Je verbetert met sterkere spieren de actieve stabiliteit.
                      Als je het over impact hebt op de gewrichten dan heb je het echter niet over de botten, banden of pezen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het kraakbeen dat als schokdemper werkt. En dat kun je alleen maar gezond houden en niet vermeerderen. Kortom, ben je zwaarder dan normaal voor jouw lengte, dan brengt dit grotere risico's met zich mee.
                      Banden en pezen zijn wel degelijk trainbaar!! Je pezen en banden worden sterker naarmate je spieren sterker worden. Banden en pezen zorgen voor extra stabiliteit in het gewricht.
                      Bij pezen en ligamenten is niet zozeer sprake van hypertrofie maar wel van een krachttoename.
                      Een goed afgetrainden bodybuilder van 100 kg kan wel degelijk hardlopen zonder dat hij zijn gewrichten beschadigt.
                      Dit is natuurlijk puur hypothetysch, je kun je namelijk afvragen of een iemand zijn zuur verdiende spiermassa wilt verliezen met hardlopen. Daarnaast moet je hardlopen opbouwen om je lichaam te laten wennen aan deze vorm van belasten.
                      Ga je in eens met 100kg harlopen kun je problemen verwachten. Nou kan ik ook veel voorbeelden geven van mensen (niet allemaal krachtsporters) die 100kg wegen of meer en toch zonder gewrichtsproblemen dat doen. Ik zelf weeg 98kg en ik loop regelmatig hard. Geen enkel probleem! Ik ben ondanks mijn gewicht niet gevoelig voor gewrichtsproblemen/blessures.

Wel ben ik het je eens dat op het moment iemand van meer dan 100 kg gaat harlopen de kans op gewrichtsproblemen groter is. Zekers als je praat over te veel vetmassa.
                      overigens, krachtsporters zijn niet van de ene op de andere dag zwaar, dus het lichaam wend aan het gewicht.

gr

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X