Bulken: ja, Cutten: liever niet !

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bulken: ja, Cutten: liever niet !

Inleiding:
    In het algemeen kan gezegd worden dat bulken (een calorieoverschot) mede een bepalende factor is voor groei. Immers zonder een positieve balans is toename in massa, uitgezonderd enkele gevallen, niet mogelijk. Vaak gaat de beoefening van de sport dan gepaard met een periode van bulken, waarna veelal een fase volgt van cutting (een licht tekort aan caloriën, gevolg: vermindering vetpercentage, spierdefinitie in combinatie met behoud van spiermassa).

Topic:
    Wat zijn jullie ervaringen en tips om toename van het vetpercentage in de bulkfase tot het minimum te beperken.
    Zijn er ook BB'ers die het voor elkaar krijgen in spiermassa aan te komen, zonder echt een wezenlijk verschil in vetpercentage te ondervinden. Tips-ervaringen-valkuilen.

Belang:
    De cuttingsfase is eigenlijk een fase waarin je niet toekomt om in massa te groeien. Ik noem het een fase van stilstand (tenzij je traint voor meer spierdefintie). Wat zou het mooi zijn als je de tijd die je aan cutten bezig bent, kunt minimaliseren.Wellicht handig om jullie ervaringen te delen, zodat we er een mooi en gegroupeerde topic van kunnen maken.

Groet,
    Taxation
    Last edited by taxation; 12-08-2008, 08:57.
    Evolution, development, curiousity and improving you tax

Mjah..is het al heel vaak over gegeaan. Er zijn (zoals de meeste hier wel weten) Verschillende manieren van bulken. De één bulkt over langere tijd (3 maanden) om vervolgens weer lang te cutten, de ander bulkt een maand om weer een tijd op onderhoud te zitten, De ander bulkt een week en gaat dan een week op onderhoud.

Verder hangt dat ook af van je aanleg. Ik persoonlijk kan continu bulken zonder er een gigantisch vp aan over te houden.
    Achievements comes in cans, not can'ts.

Comment

Originally posted by taxation View Post
      Topic:

Zijn er ook BB'ers die het voor elkaar krijgen in spiermassa aan te komen, zonder echt een wezenlijk verschil in vetpercentage te ondervinden.
      Geen idee ben ecto kom amper vet aan en bulk al continue :P of iets wat er op lijkt. kom iig aan

Comment

Er is inderdaad het een en het ander over geschreven; dat klopt. Het zijn meestal 'flarden' van informatie. Het lijkt mij mooi en nuttig om middels deze topic (of misschien dat iemand een goede sticky kan plaatsen) eens, behoudens aanleg en persoonlijke voorkeuren, te gebruiken om de tips, ervaringen en valkuilen eens goed op een rijtje te zetten, zonder te veel van onderwerp af te wijken.

Is er een manier, en zo ja hoe gaat jullie te werk, om in massa aan te komen en een verhoging van verpercentage te minimaliseren of zijn de resulaten (in het algemeen) beter wanneer men voldoende bulkt (en in vetpercentage aankomt) en daarna weer cut i.t.t. zodanig bulken dat vettoename niet/lichtelijk plaatsvindt.

Misschien dat iemand mij ook uit kan leggen wat het 'nut' is van op onderhoud gaan zitten (voornamelijk spierdefintitie ? kan er in deze fase ook groei plaatsvinden in combinatie met afname vet ? )

Comment

Sorry maat, ik snap wat je wilt, maar alles wat je vraagt geeft bij mij de neiging om te zeggen: zoekfunctie.
          Wil je zelf zo'n topic, verzamel dan zélf alle info en zet het zélf in een topic, want je krijgt toch nooit een 100% volledig antwoord. Als je al wéét wat je wilt horen, verzamel het dan en plaats het allemaal bij elkaar in één post. Problem solved.

Comment

Off topic:
            Als ik alle antwoorden op mijn eigen vraag al zou weten, zou ik deze natuurlijk niet posten ik begrijp dat er al veel over is geschreven, daarom ook even getwijfeld om deze topic aan te gaan. De zoekfunctie (met daarin voornamelijk de woorden bulken en cutten) levert zo veel hits waarin deze woorden worden gebruikt, zodanig dat het redelijk onoverzichtelijk wordt om meer dan een bestendige lijn te ontdekken dan "bulken, daarna cutten, bulken daana weer cutten". Indien deze topic 'overbodig' of 'nutteloos' of een 'oneindige herhaling' blijkt te zijn ben ik de eerste die tot sluiting zal vragen.

Ben benieuwd.

Comment

Hm..ff tussendoor: vroeg er laatst ook niet iemand om een soort Q&A over bulken? Of was jij da? Nou ja, zullen zien..
              Goeie beargumentatie by the way.

Comment

denk dat de ervaringen sterk persoons gebonden zijn, je genetische aanleg, ecto-meso of endo, ras, leeftijd .......is moeilijk te veralgemenen,

Comment

Wisselt per lichaam. Zijn mensen die inmiddels zo ontzettend goed weten hoe hun lichaam reageert op verschillende innames van ei/vet/kh dat ze hun vetwinst kunnen minimaliseren, zonder hierbij de spierwinst echt te minimaliseren. Clean bulken levert overigens minder vetwinst en als het goed is meer spierwinst dan niet clean, maar het verschil is niet heel groot. (Of je moet echt op een dieet van cola en chips gaan bulken, dat is een ander verhaal). Overigens zou ik geen pro-bulk strategie aan gaan houden. Een aantal pro's bulken rustig door tot 25%, en gaan dan met ondersteunende middelen terug naar 4%. Laat me je verzekeren, dat haal je nooit van je leven met enig spierbehoud zonder die middelen. Zou dat dus ook niet aanraden. Gewoon clean bulken tot een procent of 15, en dan terugcutten tot een procent of 8 ofzo.
                  "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Bulk FAQ
                    Enige wat het mist zijn de verschillende manieren waarop je kan bulken zoals de 1 week bulk/1 week cut variant.

Qua cutten is het nu onderhand wel bekend wat DE manieren zijn. Helaas ontbreekt het bij velen aan discipline waardoor ze dus niet in staat zijn optimaal te kunnen afslanken.

Comment

@ atta, thx voor je toevoeging.

indirect on topic:

In de lijn van deze topic kwam ik er één van jou tegen "terugkutten" waarin je 5% in 5 weken wilde (vet-)afvallen.

Hoe is dat afgelopen in % na de 5 weken? Je carbs hield je laag, vet normaal en eiwitten (zie 4 bakken kwark e.d. ) (zeer-) hoog. Wat is het verschil/gevolg tussen cardio doen in de cuttingfase en hierdoor wat extra inname van wat extra calorieën i.t.t. geen cardio en hierdoor geen extra calorieën (bij beide voorbehoud onder dagelijkse caloriebehoefte)

on topic:
                      Wie heeft er een afwijkende mening (en zo ja, wat is deze dan) om tijdens de bulkfase zodanig op je voeding (bijv. tot 500 calorieën extra) te letten (tevens op vooruitgang spiermassa en vettoename), zodanig dat indien het verpercentage relelatief sneller toeneemt dan je spiermassa, de calorieopname (met clean voeding) enigszins te beperken. Deze vooruitgang weer te herzien tot een zodanige calorieinname bestaat dat een (in theorie) een punt wordt bereikt dat de beide waarde geoptimaliseerd wordt. Met als restrictie een vetpercentage (subjectief) van zo'n 16/17/18%. Daarna (helaas) cutten.

Dit is althans mijn persoonlijke insteek gezien deze topic.

aanvulling / andere mening / tips / ervaring /

Comment

Heb net week 1 achter de rug bro. Afgelopen is het dus nog niet. Ben verder wel al wat droger hoor, die 5% eraf moet mogelijk zijn.

Voordeel van cardio en standaardvoeding t.o.v. gewoon minder voeding, is dat je met de standaardvoeding meer micronutriënten kunt aanhouden. En dat is altijd prettig. Verder zijn er mensen die liever wat cardio doen en wat losser eten, dan heel strak eten zonder cardio. Is vooral een kwestie van voorkeur denk ik.

Denk dat er op je visie (hoewel je hem wat omslachtig neerzet) niks is aan te merken. Wel dient opgemerkt te worden dat de optimale vet vs spiergain persoonsgebonden is. De een zal liever wat sneller spiermassa gainen en dus ook wat meer vet op de koop toenemen, terwijl de ander liever wat trager gaint, maar wat droger blijft.
                        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Meestal bulk ik een jaar en daarna 2 maanden cutten. Maakt me dan ook niet uit of ik in de zomer of in de winter ga cutten, als ik vind dat ik teveel spek krijg ga ik gewoon cutten. Beste manier om 'schone' massa aan te zetten is flink vreten als je net klaar bent met cutten. Zeker de 1e 2 weken zal je niks aan vet aanzetten. Na die tijd doe je weer wat rustiger aan met bulken.
                          Zou niet te hard bulken (of je moet minder dan 70kg. wegen, dan wel hard bulken) en niet al te snel gaan cutten zodra je maag ietsje uitpuilt, dat krijg je nu eenmaal van veel eten.
                          Boven de 15% kan je imo beter cutten dan bulken.
                          In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

zo laag mogelijk in de verzadigde vetten zitten ;x en lekker hoog in de onverzadigde vetten! (20-30%!)

ik zit te bulken en daal qua vet%, maar zoals adon1s al zei - dat buikje blijft wel even, komt gewoon door het vele eten ;p
                            Stats: 25jr, 2m06, 92kg, 11.5%bf. Training since: 03/03/08. Bulking since: 03/05/08. Startingstats: 105kg, 24%bf.

Comment

Originally posted by erikv View Post
                              Hm..ff tussendoor: vroeg er laatst ook niet iemand om een soort Q&A over bulken? Of was jij da? Nou ja, zullen zien..
                              Goeie beargumentatie by the way.
                              die had ik overigens gevraagd, aan punani die de cutting Q&A heeft gestart en naar mijn weten the most serious BBer is op de forum.

edit: oh ik quote erikv ;] jij weet wel wie punani is ;p he, elke keer als jullie de avatar veranderen moet ik weer wennen! ;p
                              Stats: 25jr, 2m06, 92kg, 11.5%bf. Training since: 03/03/08. Bulking since: 03/05/08. Startingstats: 105kg, 24%bf.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X