To nap or not to nap

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• To nap or not to nap

Goeiemorgen leden

Had deadline vanochtend om 9 uur dus kon me reet eraf werken vannacht en heb maar 4,5 uur kunnen slapen, maar heb wel training geplant maar voel me zoals verwacht niet echt top. Nou is me training pas om uur of 3, dus kan nog even 2-3 uur gaan tukken.

Heb alleen geen idee of dit wel of geen voordelen bied

GH-levels?
    CNS gaat weer in pit-stand?
    Test drop?

Geen idee hoe dat werkt, iemand opheldering?
    The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Je krijgt nog eens een gh piek, volgens mij geen test drop en cns dat weer ligt te ronken, maar dat zou ik niet zeker weten. Heb daar namelijk geen gegevens over.

Overigens is slaaptekort van 1 dag geen beperking voor prestaties met genoeg wilskracht.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Heb zelf nog een beetje rondgelezen, als je een "powernap" houdt onder de 45 minuten kom je niet in de 2e slaapfase terecht, wat er voor zorgt dat je niet sloom, moe duf etc wordt als je wakker wordt.

Heb het wel gedaan vandaag, 20 min, was 2 min duf, daarna compleet opgeladen, Borst Tricep-dag alle oefeningen PR. Of het aan me 2e slaapje heeft gelegen geen idee, maar voelde me wel beter erna.

Verder las ik nog ergens dat het eventueel bevorderlijk zou zijn voor test levels, maar dat neem ik met een grote korrel zout.

De ietswat verhoogde GH levels zijn dus een mooie meevaller als ik het goed begrijp.

En ben het niet helemaal eens dat slaaptekort van 1 dag geen invloed heeft. Heb genoeg nachten doorgestudeerd voor een tentamen o.i.d. en als ik <3 uur slaap ben ik wel degelijk een wrak volgende dag en het maakt niet uit hoeveel wilskracht je hebt maar dan ga je dat wel merken tijdens je trainingen. (Caffeine uitgesloten want dat drink/slik ik niet dus daar kan ik niet over meepraten)

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Je moet inderdaad niet in die tweede slaapfase vroeg gewekt worden. Dit is je diepe slaapt en hierdoor word je ook duf. De eerste slaapfase is nog het inslapen. Hierbij slaap je meestal nog niet echt noch diep. Van te lang slapen word je ook duf. 1 dag niet slapen kan vermoeind zijn vooral als je het niet gewend bent en een vast dag/nacht ritme. Ik heb in verschillende horeca bedrijven gewerkt en heb geen dag/nachtritme over. Vaak 3 dagen niet geslapen. Ik kan makkelijk 1 dag zonder slaap maar probeer dan wel wat te eten voor energie. Overigns heb ik er wel moeite mee als ik een half uur of drie kwartier slaap. Liever geen slaap dan maar 30 min.

Comment

Ik ben gisteren om 23.45 gaan slapen en moest om 4.00 op om te gaan werken. En ik moet zeggen dat ik ook niet echt last had van sloomheid. Misschien 10 min ofzo.

Is wel niet te eerste keer dat ik dit moet doen. Basket en werk combineren vergt opofferingen
          The only way to make your dreams come true is WAKING UP

Status: @Onderhoud

Comment

Originally posted by Yawgmoth View Post
            En ben het niet helemaal eens dat slaaptekort van 1 dag geen invloed heeft. Heb genoeg nachten doorgestudeerd voor een tentamen o.i.d. en als ik <3 uur slaap ben ik wel degelijk een wrak volgende dag en het maakt niet uit hoeveel wilskracht je hebt maar dan ga je dat wel merken tijdens je trainingen. (Caffeine uitgesloten want dat drink/slik ik niet dus daar kan ik niet over meepraten)
            Kon dat eerst ook niet geloven, maar had er een onderzoek van gezien onder profatleten. Uitkomst was dat met genoeg motivatie er geen krachtverlies was.
            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Haha ok misschien dat dat het verschil maakt, ik heb wel een aardige portie wilskracht maar topatleten zijn toch een slag apart. Ik denk dus dat het voor de gewone sterveling wel enigszins uitmaakt of je een avond skipt of niet. Hoe dan ook, ben blij dat ik weer gewoon ken pitten nu!

Of to bed adios

Comment

Ben dat ook met je eens, maar de wetenschap dat je het eigenlijk wel zou kunnen zou je dus wel wat extra kunnen motiveren, vandaar dat ik het toch even vermeld.

sigpic

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                  Je krijgt nog eens een gh piek, volgens mij geen test drop en cns dat weer ligt te ronken, maar dat zou ik niet zeker weten. Heb daar namelijk geen gegevens over.

Overigens is slaaptekort van 1 dag geen beperking voor prestaties met genoeg wilskracht.
                  Even bumpen, heb het onderzoek gevonden:

THE ACUTE EFFECTS OF TWENTY-FOUR HOURS OF SLEEP LOSS ON THE PERFORMANCE OF NATIONALCALIBER MALE COLLEGIATE WEIGHTLIFTERS.
                  ORIGINAL RESEARCH
                  Journal of Strength & Conditioning Research. 21(4):1146-1154, November 2007.
                  BLUMERT, PETER A. 1; CRUM, AARON J. 1; ERNSTING, MARK 1,4; VOLEK, JEFF S. 2; HOLLANDER, DANIEL B. 3; HAFF, ERIN E. 1,6; HAFF, G. GREGORY 1,5

Abstract:
                  Currently, the degree to which sleep loss influences weightlifting performance is unknown. This study compared the effects of 24 hours of sleep loss on weight- lifting performance and subjective ratings of psychological states pre-exercise and postexercise in national-caliber male collegiate weightlifters. Nine males performed a maximal weightlifting protocol following 24 hours of sleep loss and a night of normal sleep. The subjects participated in a randomized, counterbalanced design with each sleep condition separated by 7 days. Testosterone and cortisol levels were quantified prior to, immediately after, and 1 hour after the resistance training session. Additionally, profile of mood states and subjective sleepiness were evaluated at the same time points. The resistance training protocol consisted of several sets of snatches, clean and jerks, and front squats. Performance was evaluated as individual exercise volume load, training intensity and overall workout volume load, and training intensity. During each training session the maximum weight lifted for the snatch, clean and jerk, and front squat were noted. No significant differences were found for any of the performance variables. A significant decrease following the sleep condition was noted for cortisol concentration immediately after and 1 hour postexercise. Vigor, fatigue, confusion, total mood disturbance, and sleepiness were all significantly altered by sleep loss. These data suggest that 24 hours of sleep loss has no adverse effects on weightlifting performance. If an athlete is in an acute period of sleep loss, as noticed by negative mood disturbances, it may be more beneficial to focus on the psychological (motivation) rather than the physiological aspect of the sport. (C) 2007 National Strength and Conditioning Association

sigpic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X