Uberman Sleep Schedual - a.k.a. Polyphasic Sleep

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uberman Sleep Schedual - a.k.a. Polyphasic Sleep

Polyphasic Sleep

Een van de meest interessante artikelen/blogs die ik de afgelopen tijd heb gelezen, misschien wel DE interessantste dus raad jullie zeker aan even in te verdiepen.

Net 2 uur bezig geweest dat te lezen, had er wel van gehoord en eerder een kort verslag gelezen van iemand die er mee faalde, maar had nog nooit gehoord van iemand die er daadwerkelijk in sloeg om het wel vol te houden, tot nu.

Op dit moment is het even ondenkbaar om het te proberen, maar zodra ik er een time and place voor heb ga ik dit zeker doen (heb het toegevoegd aan mijn bucket-list). Was ook geïnteresseerd in hoe dit nou impact zou hebben op je recovery, maar hij had er geen last van en deed ook aan weighttraining (hoe serieus weet ik niet).

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel van jullie hiervan gehoord hadden, erover hadden gedacht om het te proberen danwel zo gek waren om het te proberen. Who knows misschien leef je al wel zo en heb je het ons nooit verteld.

Veel leesplezier
    The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Tijdje ook in verdiept. Zijn mensen die er positief over zijn, en het lijkt mij ook zijn voordelen hebben. Echter, als mens hang je zeer zwaar op je melatonine-aanmaak verhaal (dag/nachtritme), en dat hele ritme elimineer je hier.

Zeer interessante materie, maar lange termijn lijkt me dit een drama.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

EDIT; in het kort voor mensen die falen met Engels of geen zin hebben in het hele blog (het wordt uitgelegd in de eerste post geloof ik)

Polyphasic Sleep

Ipv 8 uur per dag aan één stuk door slapen, waarbij je gemiddeld 90minuten in REM slaap verkeerd, ga je je slaapwindow verkleinen naar 20 minuten á 6x per dag, om de 4 uur. Dit resulteerd na je adaptation fase tot een REM slaap van 120 minuten (30 min meer dan eerst).

De overgangsfase is extreem moeilijk voor de average joe, maar ik neem aan dat voor mensen met veel discipline zoals wij () dit makkelijker zal zijn. Het komt er dus op neer dat je dagen ineens 22 uur zijn, waarbij je 6x per dag 20 minuten gaat pitten in tegenstelling tot een dag van 16 uur waarbij je 8 uur in je nest ligt. Je moet alleen je brain wel trainen om direct in een REM slaap te gaan verkeren en alle andere stadiums/stadia's over te slaan.

Er zijn geen langdurige onderzoeken verricht en alles kom dus uit anecdotal evidence waarbij er maar enorm weinig mensen zijn die gedetaillierd gedocumenteerd hebben over hun bevindingen. De personen die zich aan dit slaapregime hielden hadden geen nadelige fysieke sides en voelden zich over het algemeen beter dan op een standaard slaap regime.

Van de gemiste slaap-stages is niet bekend waar ze nou eigenlijk belangrijk voor zijn al zijn er wel speculaties dat het met groei en herstel te maken zou hebben, deze persoon had er geen last van.

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Damn snelle reactie genix, deze persoon heeft het voor 5,5 maand gedaan en de reden dat hij ermee stopte was vooral omdat hij het onpraktisch vond met zijn vrouw en kinderen en die naps niet wilde nemen in tijden dat zij wakker waren.

Heb ook aantal logs gelezen van studenten die het vol konden houden die zeiden dat het echt perfect was omdat je ineens kunt studeren in de nacht en dan gewoon de hele dag kunt chille

Melatonine kan je natuurlijk supplementeren dus dat lijkt me nog niet eens het probleem. Geloof ook dat het ergens wel geadresseerd werd (kan ook ander log zijn) en dat het niet in relatie stond tussen je slaap ritme regime, maar hier ben ik echt niet zeker van aangezien ik zelf sleep deprived ben op moment

Weltrusten !
        Last edited by Yawgmoth; 27-05-2009, 00:10.

Comment

Kijk dat is echt HEEL interessant!!! Ik wacht nog wat reacties en ervaringen af en ga het zelf ook wel proberen

Het duurt nou alleen wel steeds minimaal een uur voordat ik in slaap kom
          22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

dat is wel een interresant onderwerp ik denk niet dat ik het zelf ga proberen maar wel leuk om er over te lezen

Comment

6 x per dag 20 minuten slapen slaat helemaal nergens op.
              Waar haal je de tijd vandaan als je bv een drukke baan hebt of een gezin.

Ik zie het al voor me dat ik in mijn pauze gaat liggen slapen, is goed voor mijn klantenkring...
              En ik denk ook dat dit niet vol te houden is als je een drukke baan hebt,lichamelijk of geestelijk.

Je hebt een normale nachtrust nodig, ik wel in ieder geval.
              ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Originally posted by Ashley View Post

Ik zie het al voor me dat ik in mijn pauze gaat liggen slapen, is goed voor mijn klantenkring...
                En ik denk ook dat dit niet vol te houden is als je een drukke baan hebt,lichamelijk of geestelijk.

Je hebt een normale nachtrust nodig, ik wel in ieder geval.
                Toch is een powernap -slaapje van ook ongeveer 20 minuten- op bedrijven in amerika best een tijdje een hype geweest. Geen idee of het nog zo is.

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                  Toch is een powernap -slaapje van ook ongeveer 20 minuten- op bedrijven in amerika best een tijdje een hype geweest. Geen idee of het nog zo is.
                  Je bedoelt ff een dutje doen, ja dat is altijd wel lekker.
                  Maar toch niet 6x en dat in plaats van je nachtrust.

En je moet het ook kunnen, ik heb een 1 uur nodig om in slaap te komen, hoe ga je dit doen 6x op een dag.
                  Dit komt dan bij mij op hetzelfde neer als 7.5 uur slaap
                  ความพายายามอยู่ที่ไหน ความสำเร็จอยู่ที่นั้น

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                    In Australie kom je langs de weg parkeerplaatsen tegen voor een powernap. De overheid voert een actieve campagne ("A 15 minute powernap could save your life") om even even de ogen dicht te doen na een paar uur rijden. Voor wat betreft Amerika geloof ik dat de hype over is (zo gaat dat met hypes). Alleen hippe bedrijven zoals Google doen er nog aan.

Niks mis mee, maar ik zie mezelf nog niet een hele dag doorkomen op 6 x 20 minuten slaap.

Comment

Ik denk niet dat mijn baas het leuk zou vinden als ik een paar keer per shift 20 minuten zou gaan liggen pitten. Je kunt niet "zomaar" overal gaan pitten. Da's de pest. Ik denk dat het hele verhaal, hoe interessant het ook is, ngewoon niet praktisch is!
                      Geniet, en drink met maten!

Comment

Grootste nadeel is dat je na 5-6 uur gewoon kapot bent.

Die 6x20 minuten slaap went best well
                        He who keeps silent consents.

Comment

Practisch of niet, ik dnek dat veel van jullie beetje over het hoofd zien dat je in principe 2 fulltime banen kunt hebben (zeg 8 uur per dag) en dan NOG heb je 6 uur over voor leuke dingen. Enige wat je zou moeten bekokstoven is dat je in plaats van 15 min pauze en 30 min pauze, 2x20 min mag krijgen. Je kunt gewoon slapen in je bureaustoel of even yogamatje meenemen en daarop gaan pitten. Ook kunnen de day-cycles gerekt worden tot 6-7 uur zoals deze man deed als hij naar conferencies moest e.d. waarbij de pauzes niet overeenkwamen

Let's face it, als je om 9 uur op je werk moet zijn en je pit voor je weggaat zeg 8 uur, dan heb je tot 12 uur (je lange pauze over het algemeen) of als je het rekt tot 3 uur, om 20 min plat te gaan of gewoon te chrashen op je bureau zoals een groep studenten dat deed in de uni bieb (ze waren bekend als de sleepherd).

Het herstelt zijn heeft deze man wel bewezen, hij heeft na een tijdje zijn werk van 1AM tot 9AM zitten doen, en dan had hij de hele dag om te chilllen met zijn familie en na 5,5 maand was er niks mis met hem, behalve dattie vegan is dat is zowiezo een karakterfout

Verder dat in slaap komen, dat gaat zich aanpassen. Heb een paar dingen gelezen van mensen die dit deden als ANTWOORD op insomnia of problemen met in slaap komen, en die waren allen opgelost binnen de eerste week (dus tijdens de aanpasperiode al) terwijl ze daarvoor onder behandeling geweest waren bij artsen en alles.

e zit compleet scheef te denken, wat voor jou een drukke baan is als je 16 uur hebt, is een eitje zodra je ineens 6 uur extra elke dag hebt. Overwerk geen probleem doe je gewoon van 0AM-4AM, dankzij het aanpassen van je hersenen heb je ook geen concentratieproblemen meer, dan heb je alle tijd van 4-8 om te doen waar je zin in hebt dan een nap en vervolgens naar je baan. Die maar 2 slaapcycles duurt of nog minder als je ze rekt tot 6-7 uur en vergeet niet je krijgt 6 cycles per dag he. Dus zeg 2 voor werk, 1 voor avondeten en met je gezin tv kijken (dan gaan zij pitten), 1 voor mogelijk overwerk en andere verplichtingen, 1tje om te gaan trainen midden in de nacht (maakt niks uit want je concentratielevels zouden niet verschillen omdat je gewend raakt aan het wakker zijn in pikdonker) dan 1tje om te gourmetten of gamen zoals deze man deed en dan begint alles weer van voor af aan

Comment

Leuk voor je concentratie levels, maar denk je echt dat je lichaam voldoende herstel krijgt? voor een sporter is dit gewoon nutteloos.

Comment

Ik denk je lichaam zich daar aan aanpast. Rem slaap is toch je allerdiepste slaap he?
                              Het zou wel heel praktisch zijn voor het leven. gewoon veel meer uren om te doen wat je moet doen.
                              Want daar zit de mens denk ik nu mee. Teveel te doen in een te korte tijd. Heb ik vaak althans. Moeilijk te zeggen niet heel praktisch. Als iedereen het zou doen geweldig. maar de overheid zou daar weer gebruik van maken door 10 uur per dag te moeten werken of langer. Dus niet zo'n heel goed idee.
                              Mijn mening. No offence
                              Er zijn geen excuses als je echt iets wilt bereiken.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X