Aantal herhalingen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aantal herhalingen

Ik lees hier regelmatig dat het standaard 4, 8 of 16 herhalingen achterhaald zit. Ik lees eigenlijk haast niets meer over het aantal RM, zoals een tijd wel was.
    Hoe zit het dan wel? En vooral, waarom?

RM is toch je maximum aantal herhalingen die je met een bepaald gewicht kunt doen?
    Geniet, en drink met maten!

Comment

Dacht ik wel, maar jij zal het beter weten dan mij. Maar een tijd terug werd er steeds geschreven dat je op een x aantal RM moest trainen.

Comment

Een bepaald percentage van je maximale 1 rep max. Oftewel, als je 100kg maximaal 1x kunt squatten, je op x procent daarvan moest gaan trainen.
        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ja, maar wat moet je nu wanneer doen dan?

Comment

Afhankelijk van je doel en per persoon. Sommige mensen gainen beter (qua massa) op 70% 1RM, anderen op 80% 1RM en daar kan per spiergroep ook nog verschil in zitten (most likely). Je ziet ook vaak dat pro's hun benen trainen in de range 12-20 reps (zal rond de 60-70% 1RM zijn gok ik), maar weet niet helemaal zeker of hun gains hierop puur aan de load liggen. Sowieso zijn wat hogere reps voor benen niet verkeerd.
            22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Over het ALGEMEEN wordt uitgegaan van 3 tot 6 reps ( ongeveer 90-95% 1RM)voor kracht en 8 tot 12 reps (70-80% 1RM) voor groei. Maar er zijn ook veel tussenwegen. Zo kun je bijvoorbeeld ook nog explosieve kracht opbouwen, droger worden etc etc. Het is dus maar net afhankelijk van welk doel je je zelf gesteld hebt.

Comment

Als vrouw zijnde moet je dan weer rekening houden dat je zwakker bent, maar op een hoger percentage van je 1rm wel meer reps kunt dan een man. Waar een man maar 3reps op 90% kan zou een vrouw bijna het dubbele kunnen uitvoeren. Zou niet te zwaar tillen aan percentages en gewoon trainen tot je naar de klote bent. Na verloop van tijd weet je vanzelf met welke reps/sets jij het beste gaat.

Comment

1rm betekent gewoon 1repetition maximum dus het maximale wat jij concentrisch kan maken van een oefeningen.
                  dus bij bankdrukken als hij (de barbell) bij je borst ligt en dan je armen strekt en het lukt je dan is dat je 1rm, lukt het je 2x dan is het je 2rm enz enz.
                  excentrisch telt niet bij de 1rm (personlijk vind ik dit raar maar zo leer ik het op school xD)
                  Calisthenics / Street workout

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post
                    1rm betekent gewoon 1repetition maximum dus het maximale wat jij concentrisch kan maken van een oefeningen.
                    dus bij bankdrukken als hij (de barbell) bij je borst ligt en dan je armen strekt en het lukt je dan is dat je 1rm, lukt het je 2x dan is het je 2rm enz enz.
                    excentrisch telt niet bij de 1rm (personlijk vind ik dit raar maar zo leer ik het op school xD)
                    Wat doe je voor opleiding Ice?
                    The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post

Komt omdat je excentrisch veel sterker bent dan concentrisch.
                      dus wat concentrisch lukt, dat kan je excentrisch altijd.
                      tenminste zo heb ik het op school geleerd:P
                      A strong body needs a strong mind.
                      181cm, 94kg, 16%bf
                      Deadlift(1x190) Benchpress(5x130) Squat(6x140)

Comment

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
                        Over het ALGEMEEN wordt uitgegaan van 3 tot 6 reps ( ongeveer 90-95% 1RM)voor kracht en 8 tot 12 reps (70-80% 1RM) voor groei. Maar er zijn ook veel tussenwegen. Zo kun je bijvoorbeeld ook nog explosieve kracht opbouwen, droger worden etc etc. Het is dus maar net afhankelijk van welk doel je je zelf gesteld hebt.
                        Hmm ik dacht dat het achterhaald was, zeker met het oog op de eeuwige 16 herhalingen voor vrouwen of mensen die willen afvallen. En dat het snel/langzaam uitvoeren zwaar maar dan ook echt zwaar overgewaardeerd is. Hmm geen idee hoe ik er dan bij kom, dacht dat het via hier was.

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                          Hmm ik dacht dat het achterhaald was, zeker met het oog op de eeuwige 16 herhalingen voor vrouwen of mensen die willen afvallen. En dat het snel/langzaam uitvoeren zwaar maar dan ook echt zwaar overgewaardeerd is. Hmm geen idee hoe ik er dan bij kom, dacht dat het via hier was.
                          Pfft kun je nooit van hier hebben. Er zou altijd wel iemand zijn geweest die het tegen zou spreken.

Comment

Originally posted by Patricia86 View Post
                            Daarom zeg ik ook in het algemeen.
                            Dit is eigenlijk meer beginnerswijsheid. Eigenlijk ben ik het op dit punt meer met Fallus eens.

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
                              Pfft kun je nooit van hier hebben. Er zou altijd wel iemand zijn geweest die het tegen zou spreken.
                              Ik zit te weinig op andere fora, om daar iets van te onthouden
                              Aahhrrgg k ben slaperig. Maar, t RM gebeuren met bijbehorende percentages klopt dus gewoon?

Zo ja, gooi m dan maar weer dicht. Dan weet ik genoeg

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X