artikel cardio vs buikvet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• artikel cardio vs buikvet

Heb gisteren een artikel gelezen over cardio vs buikvet. Daarin beweren ze dat cardio op lange termijn het buikvet verhoogt. Het heeft te maken met cortisol.

Hier een stukje uit het artikel.

Wanneer je cardiotraining doet dan maakt je lichaam voornamelijk het Cortisol hormoon aan. Je lichaam maakt dit hormoon aan om je spieren tijdens de training te voorzien van suikers, zodat je
    spieren kunnen functioneren.

Het probleem met dit hormoon is echter dat wanneer je lang cardiotraining doet (langer dan 20 minuten) je zoveel van dit hormoon in je lichaam hebt dat je lichaam onvoldoende in de gelegenheid is om dit hormoon weer af te breken.

Waarom is dat erg?

Nou, cortisol houdt vet vast!
    Wetenschap toont aan dat hoeveel buikvet je hebt in direct verband staat met hoeveel cortisol er over langere periode van tijd in je lichaam is geweest.

Dit is niet het volledige artikel, omdat het te lang is om te posten.

Maar in het kort samengevat zeggen ze nog dit op het einde.

Samengevat

Het type training dat je doet bepaalt welke hormonen je lichaam aanmaakt en wat voor verbrandingseffect er op gang komt.
    Cardiotraining stimuleert de aanmaak van cortisol, een vet opslag hormoon.

Krachttraining (mits op de juiste manier uitgevoerd) stimuleert de aanmaak van groeihormoon dat vet verbrandt.

Kan zijn dat er hierover al een artikel op het forum staat, maar ik vond het interessant om te posten. Weet niet of het waar is wat er in dit artikel staat, daarom mijn vraag, wat denken jullie hiervan? Liefst met onderbouwing waarom.
    Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Cortisol wordt soms het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij glucose (energie) vrijkomt. Deze energie wordt gebruikt om het lichaam weer terug te brengen in homeostase; op het moment van stress komt adrenaline en noradrenaline vrij om het lichaam alerter te maken en klaar om te vechten/vluchten. Cortisol zorgt ervoor dat dit verlies van energie weer wordt gecompenseerd.
    Tijdens het ontwaken komt er ook extra cortisol vrij; dit zorgt voor een hongergevoel.

Biosynthese
    Cortisol is een steroidhormoon dat geproduceerd wordt in de bijnierschors. Het wordt gevormd uit cholesterol. Bij de synthese in de mitochondriën van de bijnierschors wordt eerst pregnenolon gevormd, een gemeenschappelijke voorganger van zowel de glucocorticoïden (bv. cortisol), de mineralocorticoïden (bv. aldosteron) en de androgenen (bv. testosteron). Het enzym dat de synthese van pregnenolon katalyseert (via de tussenschakel 20α,20β-dihydroxycholesterol), heet cholesteroldesmolase en is een monooxygenase die NADPH als cofactor nodig heeft. Bij deze zes-elektronen-oxidatie worden drie NADPH- en drie zuurstofmoleculen verbruikt. Deze reactie is de snelheidsbepalende factor voor de cortisolbiosynthese.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Bij elke inspanning kan, als de intensiteit hoog genoeg is, voldoende stress veroorzaakt worden om de aanmaak van cortisol te stimuleren.
      Bij zware krachttraining duurt dat gemiddeld 75 minuten. Ik neem aan dat het bij lange afstandlopen vergelijkbaar zal zijn. Dat verklaart de zwaar geatrofieerde benen en musculatuur van de marathonlopers(die lopen daarna nog een uur door). Sprinters daarintegen hebben massieve dikke benen, omdat de trainingsduur veel korter is en de krachtontwikkeling erg hoog en aanzet tot spiergroei.

Het advies is in de krachtsport dan ook niet langer dan een uur te doen over je training vanwege de aanmaak van cortisol vanaf een uur trainen (gemiddeld 75min)
      Cardio kan prima na KT, echter dient de training dan te worden ingekort naar 45 minuten en mag het restant worden aangevuld door cardio tot max 30 minuten.
      Het is wat zwart-wit gesteld, maar dat zijn gemiddelden. Binnen die marges zit je altijd safe.

Verder nog over cortisol,
      cortisol breekt dus spiereiwittenaf om aan energie te komen. Die energie is voornamelijk beodeld ter bescherming van de organen, hart, lever, nieren enz. Omdat je nooit plaatselijk vet zal verbranden maar door je hele lichaam zal cortisol de organen beschermen tegen tekort aan vet en energie. Dat vet heeft een beschermende werking en je kan wel raden wat er gebeurt als je hart te weinig energie heeft om te pompen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Comment

Heb er zeker al wat aan.

Nog even horen wat andere ervan vinden. Want als cardio echt niet helpt dan doe ik het niet meer aangezien ik het saai vind.
        Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Comment

Bron? Want dit is geen wetenschappelijk artikel is gewoon wat br0science

Overigens cardio is evul

En dat gelul over sprinters is gewoon B/S, reden dat ze grote benen hebben is omdat ze wel aan hun behoefte kunnen komen met voeding in tegenstelling tot lange afstandrunners, EN OMDAT ZE SQUATTEN.

Iedereen weet wel dat je van cardioen een schrale haas wordt als je dat 3 uur per dag doet.

Rest van marnop is weer br0science
          Last edited by Yawgmoth; 02-07-2010, 11:58.
          The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Als je teveel cardio doet krijg je meer buikvet?
            als ik nu ga cardio'en drie keer in de week dan weet ik
            zeker dat mijn buikvet na 3 weke zo weer verdwenen
            is zeker in dit weer.mischien komt er wel een stofje vrij
            maar je wordt er zeker niet dikker van geloof mij nou
            maar
            BP 4x100 SQ10x100 DL12x100

Comment

Originally posted by Training Niels View Post
              als ik nu ga cardio'en drie keer in de week
              Man je weegt 54 kilo ga eerst eens vreten..
              Dumbells build a bigger chest
              Barbells build a bigger ego

Comment

Originally posted by Roy P View Post
                Man je weegt 54 kilo ga eerst eens vreten..

Comment

als hij gaat cardio'en blijft er niks meer over :P

Comment

Ik cardio zon 4x per week 30 tot 45 min voor mijn training en mijn buikvet is echt als sneeuw voor de zon verdwenen (Rede dat ik ervoor cardio is omdat ik pas laat kan trainen met mijn trainer en daarna geen tijd meer heb om te cardio-en.)
                    Stats: 1.82 m. 82.2 Kg 10.4% BF 15 Juli 2010

Comment

Originally posted by Yawgmoth View Post
                      Bron? Want dit is geen wetenschappelijk artikel is gewoon wat br0science

Overigens cardio is evul

En dat gelul over sprinters is gewoon B/S, reden dat ze grote benen hebben is omdat ze wel aan hun behoefte kunnen komen met voeding in tegenstelling tot lange afstandrunners, EN OMDAT ZE SQUATTEN.

Iedereen weet wel dat je van cardioen een schrale haas wordt als je dat 3 uur per dag doet.

Rest van marnop is weer br0science
                      Als je het beter weet dan moet je een goede en onderbouwde reply neerzetten.

mijn eerste reply, bron:
                      Cortisol - Wikipedia

mbt de hardlopers, een marathonloper kan ook aan voldoende voeding komen.
                      Er is mij niets van bekend of de ene loper meer eet dan de andere. Wellicht eet de marathonloper zelfs veel meer dan de sprinter.
                      De sprinters doen over het algemeen HIIT trainingen, eventueel aangevuld met krachttrainingen.
                      De spiercellen van sprinters zijn vnl rode cellen, die door de xplosieve trainingen en krachtontwikkeling erg goed groeien.
                      Het is algemeen bekend dat explosievere trainingen betere groei geven dan duurtraining.

leer je stuff voor je reply zet.

Comment

Wikipedia zonder bron is br0science ja. Geen referentie=geen betrouwbare bron.

3 uur per dag hardlopen zorgt voor een gigantisch hoge kcal onderhoud. Lijkt me sterk dat hardlopers 5000 a 6000kcal+ eten.
                        Still shrinking.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X