Naar dokter geweest.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Naar dokter geweest.

Ik heb sinds enkele maanden een opgezwollen, harde onderbuik dus ik
    ben ermee naar de dokter geweest.. Na een echo een volledig bloedonderzoek laten doen. En wat blijkt, ik ben lactose-intolerant geworden..

Ik was wat verbaasd en het is een beetje lastig, maar op zich niet zo'n groot probleem omdat er van Campina een lactose vrije melk bestaat..

Maar wat ook bleek uit dat bloedonderzoek is dat men vetten veel te hoog zijn. Dit was een schok omdat ik vrij weinig vetten eet per dag: 60 a 70gr per dag..(De dokter adviseerde dus om heel vetvrij te eten...)

Hoe kan dit? Een ander mens eet toch ook +- 50gr vetten per dag (als het niet meer is).

Ik volg al 14 maanden een voedingschema waar men grootse vetbronnen cashewnoten & soms vis zijn.

Misschien teveel van het goede geweest, al die cashewnoten lijkt me meer iets voor vogels, zoals papagaai-achtigen in Suriname (had begrepen dat cashews daar in het wild groeien).
    Misschien had je meer en betere bronnen moeten nemen. Dus ff geen cashews meer maar lekker varieren in bronnen.

Opeens lactose intolerant,......lijkt me kut. Ik vind het ook wat vaag dat mensen dat zomaar kunnen worden. Ik zou wel eesn willen weten hoe dat kan ontstaan, welke factoren die dat veroorzaken.

anyway, sterkte er mee. Hoop dat je er weer vanaf komt.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

is het nog omkeerbaar of ben je nu voor altijd lactose intolerant?

Misschien anders de vette vis vervangen door vis met tamelijk weinig vet, zoals koolvis of panga

Comment

60 gram vet over de dag verdeelt lijkt mij niet veel. Wat was precies het bezwaar ertegen dan of laat ik het anders vragen, wat is het negatieve effect ervan?

Comment

@Marnop, lijkt me vreemd dat het door de cashewnoten komt. Ik ben zeker niet de enige hier die s'avonds een handje vol noten eet. Maar wil het wel proberen om wat te varieren, mischien wat meer jerked beef eten dan..

En het ligt aan de genen dat je ineens lactose intolerant wordt. Een inactief gen wordt ineens actief en dan kan je lichaam geen lactose meer opnemen.

Comment

@Sted, geen idee eigenlijk. Ik hoop dat het ooit weer overgaat. Heb info gevraagd aan men huisarts. Maar als je aan dokters iets vraagt komt er meestal wat gemompel uit...

@Misterfit, zou op termijn men cholestrol de hoogte in kunnen jagen.

Vind het hele geval toch vreemd. Kan het mischien iets te maken hebben met de manier waarop je bloed de vetten opneemt? Kan dit mischien te goed werken bij mij?

Comment

vraag het me ook af, cashewnoten zijn gewoon goed niks op aan te merken gecombineerd met walnoten nog beter. vetten zijn gezond, maar waarschijnlijk eet je voor een normaal mens veel vetten maar wat heeft dit met lactose intollerantie te maken ?

Comment

Ik denk dat je nu 2 dingen door elkaar haalt TS. Als je vetinname te hoog is, maar je cholesterol is prima (wat te verwachten is zonder medicatie en met alleen maar clean kwaliteits voedsel) zegt hij gewoon dat hij geloofd dat vet slecht is voor je cholesterol (iets wat al lang achterhaalt is) en in dat geval kun je het gewoon negeren.

Als echter je cholesterol nu al slecht is moet je daar wat aan gaan doen en eens kijken wat je precies binnenkrijgt en daar aanpassingen aan gaan doen (lees wel eens logjes van mensen die low carb eten en cholesterol laten meten waarbij cholesterol laag uit komt, en die kerel met de counter-film op "supersize me" had veel betere HDL/LDL verhoudingen nadat hij naar een keto-achtig dieet was geswitched) en na je aanpassingen regelmatig laten meten.

Zorg eerst eens dat je een duidelijke omschrijving van je, zogenoemde, probleem krijgt.

Iedereen is lactose intolerant, het verschilt alleen per persoon hoeveel je kunt hebben (bij mij is het 2,5l halfvolle melk, magere melk is nog minder, volle melk is meer). Als je abnormale hoeveelheden op regelmatige basis inneemt zou je de kans op complete lactose intolerantie kunnen vergroten. Maar ik ga er niet van uit dat je GOMAD (gallon of milk a day) doet ofzo

Zo erg is het nou ook weer niet, lactose is toch al niet iets waar je lichaam op zit te wachten en het maakt je shake iets lekkerder in de ochtend, maar verder kun je het vrij makkelijk compleet uit je schema weren.
                The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Teveel vetten heeft niets te maken met men lactose intolerantie. Na de diagnose had men dokter me gewaarschuwd dat men vetten ook te hoog zaten. Hier was ik van geschrokken..

Maar goed, ik ga toch niets veranderen denk ik. Ik ga gewoon men noten blijven eten en op 60 a 70gr per dag blijven. Momenteel is men cholestrol prima, het is pas nadelig op lange termijn..Binnen 6 maandjes nog eens bloed laten trekken dus.
                  Heb na dit en vorige ervaringen gemerkt dat je de uitspraken van dokters wel met een korreltje zout moet nemen..

Comment

Originally posted by davevd View Post
                    Teveel vetten heeft niets te maken met men lactose intolerantie. Na de diagnose had men dokter me gewaarschuwd dat men vetten ook te hoog zaten. Hier was ik van geschrokken..

Maar goed, ik ga toch niets veranderen denk ik. Ik ga gewoon men noten blijven eten en op 60 a 70gr per dag blijven. Momenteel is men cholestrol prima, het is pas nadelig op lange termijn..Binnen 6 maandjes nog eens bloed laten trekken dus.
                    Heb na dit en vorige ervaringen gemerkt dat je de uitspraken van dokters wel met een korreltje zout moet nemen..
                    Ik weet absoluut niet hoe dit gecontroleerd wordt, maar ik veronderstel dat er gewoon meer vetzuren in je bloed zaten dan bij iemand die weinig vet eet? Wanneer je veel vet eet, of wanneer je aan het cutten bent en je lichaam lichaamsvet als energie gebruikt zitten er toch ook meer vetzuren in je bloed dan normaal? Zelfde met koolhydraten, heb je net een maaltijd gegeten met veel koolhydraten, zeker dextrose bv, dan zal er ook veel glucose in je bloed zitten, maar dit wil toch ook niet zeggen dat je gevaar loopt op diabetes?

Nuja, het is een dokter, dus hij zal er wel meer afweten dan mij Maar heb er toch men bedenkingen bij...
                    @ ketIF

Comment

@Brambo, is normaal dat je het niet helemaal zuiver begrijpt, heb net hetzelfde.
                      Het gaat ook meer naar het medische dan naar BB of fitness.

Comment

Ik volg al 14 maanden een voedingschema waar men grootse vetbronnen cashewnoten & soms vis zijn.
                        Lijkt me toch redelijk volstaan als een lange termijn? Niet alsof cholesterol een enorme tijd nodig heeft om zich aan te passen aan je voedingspatroon.

Overigens zorgt meer vet niet noodzakelijk voor een slechter HDL/LDL verhouding, dus ik snap sowieso die uitspraken niet. Kwam de vorige keer op een familiefeest toevallig een groep huisartsen tegen (soort zoekt soort éh) en even mee aan de praat geweest en die geven nogsteeds het advies geen vet te eten als je cholesterol wilt verlagen, maar zeggen ook wel te weten dat meer vet niet automatisch voor slechte hdl/ldl triglyceriden (schrijf ik het zo goed...) levels zorgt. Dus ze zeggen het wel maar staan er ook niet helemaal achter... vind het maar een raar verhaal huisartsen.
                        The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X