Tegenstrijdig

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tegenstrijdig

Graag een advies, want ik hoor best veel verschillende dingen hierover.
    Wat is nu beter:
    Minder herhalingen met meer gewicht of
    Meer herhalingen met minder gewicht?

Sinds ze in de sportschool een beetje gewend zijn aan het feit dat ik daar rondhuppel, beginnen de heren voorzichtig wat adviezen te geven.
    Dat vind ik hartstikke aardig, maar het is vaak tegenstrijdig.
    Bijv. vanmiddag: Iemand zag dat ik wat moeite had en zei dat ik minder gewicht moest nemen en meer herhalingen moest maken "want dat was veel beter, joh!" waarop een ander gelijk zei "nee man, helemaal niet, juist niet. Pak jij maar meer gewicht, al doe je dan maar 5 reps, dat geeft veel meer effect!".

Dus vraag aan jullie: wát is het nou?
    "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

is afhankelijk van je doel. zou gewoon in de rep range van 6-10reps blijven en alles er uit persen en niet luisteren naar anderen. Alles boven de 10-12 is tijd verspilling tenzij je wilt cardio'en.

Comment

Als ik hier op mag inhaken, hoe zit het dan met 1-3 herhalingen. Zeg maar, elke keer tot het uiterste.
      Of is het beter om dat te beperken, tot een paar keer per maand. Dus toch zorgen dat je elke keer minimaal 5 herhaling maakt.
      Ben liever lui dan moe, behalve om te sporten!!!!!!!

Comment

Als je elke keer 1 tot 3 herhalingen traint hoeft dat niet te betekenen dat je steeds tot het uiterste gaat, ikzelf train ook vaak met lage herhalingen maar dan train ik gewoon met een gewicht dat niet mijn maximum is.

Comment

Meer gewicht betekent vaak voor de onervaren sporter ook minder techniek! Ik vind 8 reps persoonlijk het prettigst. Max. 10 reps. Zodra ik 12 reps doe merk ik dat het meer begint te branden (pomp effect)..

Dus mits de techniek goed is kun je beter meer gewicht doen met minder reps.. beginners kunnen beter meer reps doen met minder gewicht zodat de pezen en gewrichten kunnen aansterken. Ook dat heeft te maken met techniek beheersing.

Comment

Het gaat erom dat je gewichten hoog genoeg zijn om gains te maken. Boven de 12 reps zit je toch al snel op uithouding te trainen en dat zet geen zoden aan de dijk. Alles van 1-12hh kan je hanteren, alleen zou ik zelf eerder de voorkeur hebben voor minder herhalingen. Maar dan wel zorgen dat je genoeg volume maakt door meer setjes te doen. Een vrouw heeft sowieso minder testosteron en zou dus imo ook beter meer volume met een hoger gewicht moeten maken.
            Wat ik dan zou doen is bijv. 10x3hh per oefening (dus geen 3x10hh!) en elke week het gewicht verhogen. Beginnen met een gewicht wat je ongeveer 6x kan. Dus bijv. in een borsttraining:
            Benchpress 10x3hh
            Incline DB-drukken 10x3hh.
            Opdrukken 10x3hh. (als je dit kan)

Wat je ook zou kunnen doen om goed sterker te worden als je bijv. nog maar 3x op kan drukken:
            20x1hh. De keer erop dan wat minder rust ertussen, of 2hh. doen, week later weer iets moeilijker maken. Enz.
            In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Variatie is het toverwoord.

Na een periode van zware gewichten / minder herhalingen is het goed om een periode in te lassen met minder zware gewichten / meer herhalingen.

Hierdoor train je je spieren op verschillende manieren. Het gaat er om dat je ze constant prikkelt. Door een periode van meer herhalingen/minder gewicht in te lassen geef je ook je gewrichten wat rust en wordt de bloedtoevoer naar je spieren verbeterd. Dit gaat je in de zware fase weer plezier opleveren in de vorm van meer uithoudingsvermogen en dus net die ene rep extra.
              Je spieren "schrikken" na een periode van wat minder zwaar trainen en zullen een groei spurtje laten zien.

Je kunt nooit elke keer zwaarder, op een gegeven moment is het op (of zijn de gewichten op ).

Succes met je training (en vergeet je voeding niet!!)

Marcel

Comment

Originally posted by voedingnl View Post

(of zijn de gewichten op ).

Succes met je training (en vergeet je voeding niet!!)

Marcel

Haha, nou, zover zal het niet snel komen, ik doe mijn best maar veel kracht zit er nog niet in.
                Toch zie ik al wel verschil, met name in bovenbenen en schouders.
                En ik moet nóg meer eten, heb ik vandaag begrepen.

Dank jullie voor de reacties, ik ga ze nog eens rustig allemaal doorlezen.

Ik heb het zelf een beetje gevarieerd, maar heb zelf het idee dat ik er meer uithaal met inderdaad meer gewicht, minder reps.
                Alsof dat meer impact heeft. Fijn dat ik dat hier even kon vragen!
                "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X