overgewicht

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• overgewicht

Hallo

Ik heb mijn hulp aangeboden aan een maat van me om af te vallen, maar er zijn nog wel wat problemen, hier het verhaal:

Hij is 34 jaar, 1m76 en weegt iets van een 142 kg...

Wat hij zoal eet, smorgens niets, smiddags 6 tal broodjes met ongezonde dingen op (martino, worst met mayo, enz) en daar drinkt hij cola,iceT bij. Tussendoor eet hij chips,suiker en chocoladewafels en andere troep, savonds eet hij pitta, pizza, mcdonald enz. en voor het slapen nog wat chips en cola. Het avondeten is dus niet pitta of pizza of mcdonald, maar het is pitta EN pizza EN mcdonald. Nu wil ik hem graag helpen, want hij heeft net een zoontje gekregen en ik denk dat het voor zich spreekt dat iedere ouder zijn/haar zoon wil zien opgroeien maar ook andersom, de zoon wil ook wel een vader hebben zo lang het kan.

Daarom bij deze een oproep aan iedereen die mij hierbij kan helpen. Hij maakt zelf grappen over zichzelf, zodat andere het niet bij hem zouden doen, en als je een opmerking maakt zoals "zou je niet beter iets aan je gewicht doen, al is het niet voor jezelf maar voor je zoontje" dan krijg je het antwoord, ik zou er idd iets moeten aan doen en terwijl bestelt hij nog een pakje chips met een grote lach op zijn gezicht...

Is het mogelijk om een eetschema op te stellen waar hij nog altijd wel iets van cola en snoep kan eten maar dan een stuk minder om hem van dit overgewicht af te helpen of denken jullie dat dat nooit zal lukken?

Om een beetje een beeld te schetsen van hem, 142 kg, hij draagt de grootste maten in t-shirts (xxxl?) en dan zie je zijn buik nog onderuit komen. Een trap van 12 treden en hij hijgt en ziet knalrood, en moet 5 minuten zitten om uit te rusten. Hij heeft heel zijn leven al overgewicht, dus volledig mager zie ik hem niet worden, maar een veilig gewicht moet zeker lukken hoop ik. Anders denk ik dat ik hem nog 2-3 jaar geef en dat hij dan een hartaanval krijgt als het al niet vroeger is.

Alle hulp is welkom.

grtz

Blue
    Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

gezond eten en bewegen en zo
    "We must all suffer from one of two pains: the pain of discipline or the pain of regret."

Comment

Denk dat je voor beweging professionele hulp nodig hebt. Hij kan ook niet zomaar gaan sporten, want dat trekt zijn lichaam niet en dan krijgt hij ter plaatse een hartaanval... Qua voedsel kan je hem natuurlijk wel proberen te helpen. Maar denk niet dat iemand die (zoals jij zelf zegt) altijd al overgewicht heeft gehad, zomaar stopt met zijn patroon en volgens een schema gaat eten. Hij zal het sowieso eerst zelf moeten willen.
      "I said a glass of juice not gas the jews" - Hitler

Comment

Lijkt me het belangrijkst dat hij het zelf echt wil idd.. Je kunt nog zo'n goeie schema's maken, maar eerst moet de knop om over hoe je met eten/beweging omgaat. Ik snap dat je er iets aan wilt doen, misschien dat je eens een goed gesprek met hem erover kunt voeren waarin je zegt dat je hem wilt helpen etc. (als het tenminste echt een goede maat is). Je kunt zeggen dat je hem wilt helpen er aan te werken, en als hij er voor wil gaan kun je gaan kijken voor een goed schema. Ik denk dat je hem eerst moet overtuigen om er überhaupt iets aan te gaan doen. Succes iig!

Comment

Zou iemand die zo weinig om zijn eigen lichaam geeft niet eens een schema willen geven, volgen ze toch niet. Zou hem eerder richtlijnen geven m.b.t. superieure keuzes zodat hij kennis kan maken met die producten en dan langszaam aan de slechte keuzes die hij maakt verminderen.

Begin eerst eens met de makkelijkste stap, voor veel mensen is dat ipv wit brood met boterhamworst naar b.v. volkoren brood met kipfilet (b.v.). Zet geen zoden aan de dijk, maar dit kost nagenoeg geen inspanning om te veranderen.

Dan kappen met suikerhoudende dranken nuttigen, als hij dat niet kan, kun je beginnen te vervangen door light dranken en vervolgens die er ook uit halen.

Langzamerhand snacks vervangen door alternatieven (al is het maar brood met kipfilet), hoeft niet ineens aan de gortdroge tonijn te gaan.

Dan houd je nog junk avondeten over en zou je dat in dagen af kunnen bouwen.

Maar als iemand erover lacht dat hij een vette plompzak is dan zou ik er letterlijk nog geen seconde van mijn tijd in steken om die kerel op het juiste spoor te zetten. Als je niet eens wilt stoppen met 24/7 junken zodat je je kinderen op kunt zien groeien en er daadwerkelijk wat mee kunt doen had je er nooit aan moeten beginnen.

Over die hartaanvallen, zeggen dat iemand misschien nog 2-3 jaar heeft m.b.t. overgewicht geeft een beetje aan dat je zelf geen idee hebt van de prevalentie van hartaanvallen en als je bedenkt dat het alleen de kans op hartaanvallen verhoogt en niet direct een gevolg zijn van overgewicht (hij is dik hij rent de trap op dus hij krijgt een hartaanval, nee hij valt gewoon neer omdat hij uitgeput is, lichaam heeft ook geen zin om te sterven dus het zal je gewoon tegen gaan zitten zodat je je hart niet overstrest) dan kun je ook bedenken dat overgewicht hoe fucking slecht het ook is, lang niet betekend dat je je kinderen niet op kunt zien groeien omdat je gaat sterven aan een hartaanval. Ga je eerder dood ja, is het gezond... hell no, maar eraan sterven op korte termijn is ook een beetje onwaarschijnlijk. Het verhoogt de kans op andere kwalen enorm en daar ligt vooral het gevaar. Slaap apneu's, zuurstof flessen, verrotte knieen al dat soort troep kun je verwachten met extreem overgewicht en daar komt hij zelf snel genoeg achter als hij zo door gaat.

smoking, alcohol, risico factoren;

pysical inactivity, obesity, high blood pressure, high blood cholesterol, diabetes

Nadeel van overgewicht is dat het vaak veel van die factoren in een keer meeneemt, wat dus de totale kans veel meer beïnvloed dan wanneer een van deze afzonderlijk voor zou komen
          Last edited by Yawgmoth; 25-09-2010, 16:47.
          The internet, SERIOUS business!

Fallus; nee dombo als je dit al niet snapt wtf heb je al die tijd gedaan op dit forum? ~Fal, ik zat voornamelijk in de jailbait topic

Comment

gewoon al die junk food er uit en vervangen met gezonde alternatieven. Dan zit hij sneller vol en dan begint hij vanzelf wel af te vallen zonder verder iets te hoeven doen. Als hij dan 120kg is geworden kun je verder gaan met zo iemand.

Comment

Zou zeggen,

veel cardio te beginnen met fietsen dit omdat met lopen door zijn overgewicht de gewrichten te zwaar
              belast worden. Hiernaast de grote spieren in het lichaam trainen borst, rug en quadriceps. Door de toename in spiermassa zal hij in rust meer vetten verbranden (basaal metabolisme). Omdat voeding
              voor hem wat moeilijker licht, 2 eiwit shake's per dag. Eentje 's morgens en eentje na de training zo
              zullen zijn spieren goed herstellen en zal het honger gevoel wat verminderen. Veel succes nog en
              hopelijk krijg je je vriend in beweging.

Comment

147kg klinkt aantrekkelijk
                Make it happen, shock everyone!

Comment

Krachttraining icm een goed voedingsschema.
                  Eventueel cardio na de KT.

Comment

Ik vind dat zo triestig. Ik weet best wel hoe hij zich vanbinnen voelt.
                    Praat gewoon met hem en zeg dat hij eerlijk tegen je moet zijn. Zeg dat elke kilo dat hij afvalt hem langer laat leven.

Btw als het echt niet lukt, dan is er nog plastische chirurgie..

succes bro

Comment

Het is ook triest maar meestal licht het wat dieper.
                      Jeugd/emotie/thuis situatie, kwestie van vizieuze cirkel doorbreken.

Comment

Originally posted by 2lucas6 View Post
                        Zou zeggen,

veel cardio te beginnen met fietsen dit omdat met lopen door zijn overgewicht de gewrichten te zwaar
                        belast worden. Hiernaast de grote spieren in het lichaam trainen borst, rug en quadriceps. Door de toename in spiermassa zal hij in rust meer vetten verbranden (basaal metabolisme). Omdat voeding
                        voor hem wat moeilijker licht, 2 eiwit shake's per dag. Eentje 's morgens en eentje na de training zo
                        zullen zijn spieren goed herstellen en zal het honger gevoel wat verminderen. Veel succes nog en
                        hopelijk krijg je je vriend in beweging.
                        ja....stop jij maar met adviseren van speciale gevalletjes en blijf maar gewoon beginnelingen helpen.

Comment

heel simpel: normaal laten vreten.
                          sq 150- dl 2x180- be paused 110 - pp - 92.5

Comment

nja als hij echt zijn kind wil zien opgroeien en bang dat dat met zijn huidige systeem niet gaat werken, dan zal hij zelf die knop om moeten zetten. Hij weet zelf goed zat dat de mac en piza niet goed is. Maar denk dat het lastig wordt aangezien zijn lichaam gewend is aan die maaltijden. Zijn maag zal ook uitgerekt zijn waardoor die geen 'vol' gevoel krijgt bij een dieet of mindering van alle slechte dingen.

Als ik hem was (of jou in dit geval) zou ik denken dat professionele hulp het beste is. Plus beginnen met wandelen, meest basic cardio, maar meer zal hij niet gewend zijn te doen dus daar moet hij mee beginnen.

Comment

@blue_eye

ben jy dit???
                              Profielpagina van blue_eyes070 op Netlog

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X