overgewicht

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

De meeste van jullie slaan de plank mis in dit verhaal. Bij iemand met overgewicht en zelfspot is een advies gebaseerd op goed eten en goede training niets meer waard dan een tik op de vingers.

Waarom? mensen met zelfspot zijn vaak zo onzeker over zichzelf dat het ze te veel pijn doet als iemand anders er een grap over maakt. Gevolg is dus dat hij/zij zelfspot uitvoeren om mensen de "harde" buitenkant te laten zien door ze een stap voor te zijn met de grap.

helaas creëren die mensen/slachtoffers op deze manier wel een "open deur" want zolang je niet erkent dat je een probleem hebt maar jezelf gebruikt als lustobject in de humor wereld zullen mensen denken dat het je niet interesseert als ze een grap over je maken.

Dit is heel pijnlijk want wat men eigenlijk doet is jezelf kapot maken zonder dat anderen dit inzien.

Ik zou met de persoon in kwestie eens aan tafel gaan zitten. Laat hem zijn verhaal doen en kijk of je hulp kan bieden. Laat het niet na 1 gesprek zitten als hij/zij de harde uithangt en zegt dat het allemaal niet uitmaakt. Het maakt zeker uit! Probeer tot de kern van het verhaal te komen. Ga niet lopen adviseren dat hij/zij moet gaan sporten of beter moet gaan eten want dat weten ze zelf ook wel. Probeer te achterhalen wat er werkelijk aan de hand kan zijn.

Mensen hebben niet de missie, na hun geboorte zichzelf op een ongezonde manier kapot te maken, zoiets ontstaat door de jaren heen. Er gebeuren dingen waarbij je op een gegeven moment geen uitweg meer kunt vinden. Wat er dan gebeurt is heel simpel, de ene vreet, de ander zuipt, de ander gebruikt drugs, de ander… enz. enz. om zichzelf maar beter te voelen. Op de korte termijn is dit heel waardevol maar op de lange termijn schiet men er niets mee op.

Het optimale antwoord op deze “gevallen” is psychologische hulp. Klinkt zwaar maar dat is het niet. Je hebt veel steun aan deze mensen en ze helpen je van week tot week. Na een goede intake gaan ze wekelijks op een professionele manier zoeken oorzaken en graven door tot ze de kern van het verhaal kennen. Als dit gevonden is kan het proces beginnen.
    Ik kan zeggen dat goede hulp echt een wondermiddel kan zijn.

Ik ga m’n verhaal niet te persoonlijk maken maar bovenstaande zaken zijn puur gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

Of het nu gaat over dikke mensen, dunnen mensen, alcohollisten, anorexia patiënten of wat dan ook ik denk dat ieder mens wel een latent probleem heeft waar je uiteindelijk niet zelf uit kan komen.
    Dus dan is het fijn dat je hulp kunt krijgen.

Als alles wat meer op rit is dan pas kan men gaan denken aan voeding/train adviezen. Het heeft namelijk geen zin om te zeggen dat dit nu moet want de motivatie moet uit hun zelf komen en als dat niet het geval is kunnen ze er zelfs erg depressief door raken op het moment dat ze het moeten doen voor een ander.

Hulp is goed maar ga ze niet dwingen omdat je denkt dat het beter voor ze zal zijn.

Comment

Originally posted by BdeB View Post
      Hij zal het sowieso eerst zelf moeten willen.

nou, precies. Ik heb dit topic met verbazing zitten lezen, hoe kun je het zover laten komen, denk ik dan........sorry hoor.
      Nu maak jij je enorm druk om je vriend en dat is in je te prijzen maar zijn voedselbehoefte vind ik echt abnormaal.
      Dit kun jij niet aan om hem te helpen, geloof me maar. Er moet zo'n ongelooflijke knop om in zijn hoofd, dat doe je niet even zomaar.
      Bovendien kan hij niet nu opeens terug naar bijv. maar 3000 calorieën per dag, maar zal hij geleidelijk aan zijn calorieën terug moeten brengen.
      "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Bedankt al voor de reacties.

Ik zal een beetje algemeen antwoorden op iedereen zijn/haar reply.

Als het op beweging aan komt, hij tennist zelf ook 3 keer per week net als mij. Daar heeft hij enigzins zijn beweging, in hoeverre hij daar echt beweegt. Hij slaagt er telkens in om de andere aan het lopen te zetten. Maar ja, beter iets dan niets van beweging.

Qua voeding, hij heeft niet echt veel tijd om te eten, want hoe raar het ook klinkt, hij is verpleger...maar niet in een ziekenhuis. Hij gaat van huis tot huis bij mensen die niet naar een ziekenhuis kunnen gaan omdat ze niet mobiel zijn of gewoon niet meer in een ziekenhuis moeten zijn omdat de wonde zo miniem is dat in een ziekenhuis verblijven gewoon niet nodig is maar een verpleger moet nog altijd wel de wonde verzorgen. Dat is zijn job. Hij staat dan meestal op rond half 7 smorgens en is meteen ook op de baan vanaf 7 uur. Hij werkt dan tot 12 uur smiddags, eet zijn hoeveelheid broodjes en andere dingen en gaat dan een uurtje slapen, om dan weer vanaf 2 uur tot 6 uur savonds te werken. Dan eet hij die enorme portie avondeten en dan is het ofwel tv kijken ofwel tennissen. Dus op zich eet hij wel veel maar niet verspreid op een dag. Dus wat ik wil proberen is hem op verschillende tijdstippen laten eten, dan heeft hij niet de behoefte om savonds super veel te eten omdat hij toch al vol is.

En dat hij hierover met iemand moet praten, is inderdaad zo maar als je weet dat hij gewoon alles weg lacht en grappen over zichzelf maakt, wil hij echt niet met een psycholoog hierover praten. Hij voelt zich daar ook te goed voor denk ik, zoals vele mensen...

Doel: -Op meerdere tijdstippen laten eten, desnoods nog wel hetzelfde eten als hij nu eet en zo stilaan afbouwen en nieuwe gezondere dingen laten eten. Hij is nu al een week water aan het drinken, zo goed als gestopt met de frisdrank (af en toe nog wel cola light), maar je kan hem niet alles afnemen.

-meer laten bewegen, hier zijn tips welkom, omdat ik niet weet wat iemand van 140+ kg aan kan. Als we gaan tennissen, zet ik meestal de auto verder en verder op de parking dat hij net iets meer moet wandelen, maar dit gaat dan over maximum een 20 tal extra meter, maar goed.

Iemand begon ook nog over hartaanval. Wat ik eigelijk wilde zeggen was dat zijn aders en hart omgeven zijn door zoveel vet dat zijn hart veel harder moet werken dan normaal, wat niet gezond is. Zijn rug en knieën zijn inderdaad ook heel pijnlijk.

@gain is pain: een ongepaste vraag vind ik, maar mijn antwoord is nee dat ben ik niet. Als je mijn profiel zou checken hier op BN en dan op dat netlog gedoe dan zie je dat het niet overeenkomt...
        Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Comment

Hij zal er zelf bewust van moeten worden. Iemand een oplossing bieden die hij toch niet volhoudt heeft geen zin. Het is eerst van belang dat dat overgewicht zijn strot uitkomt en hem zover krijgen dat hij echt actie wil ondernemen. Ik ben zelf niet zo'n goede motivator, er zijn nu eenmaal veel mensen die weinig drive hebben, je kan hem betrekken bij wat jij doet, maar ik vraag me af of dat een oplossing is. Ligt compleet aan het type persoon. Ikzelf zou zo iemand niet willen helpen.
          In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Ként hij eigenlijk wel gezondere gerechten die hij lekker vindt? Kruiden zijn vaak totaal niet slecht, en daarmee kan je een saai gerecht toch erg lekker maken.

Gaat hij -behalve fastfood- wel eens goed uit eten? Zo ja, wat heeft dan zijn voorkeur?
            Er zijn zoveel verschillende keukens,.. de kans dat hij lekker eten nog niet ontdekt heeft, is groter dan dat hij niets lekker vindt. Meeste fast-food junk denken bij gezond eten alleen aan een blaadje sla met een stukje wortel, wat jammer is.
            Als hij een bepaalde keuken heeft ontdekt die hij lekker vindt, moeten daar genoeg gezondere gerechten in te vinden zijn. Het is al snel gezonder dan fastfood.

En qua tijd: het scheelt een hoop als hij vooruit werkt. In de avond al eten klaar leggen voor de ochtend (wat hij bv in de auto kan eten), eten klaarmaken voor overdag, ect.
            Hoe meer lekker eten hij bij zich heeft, hoe kleiner de verleiding voor slecht eten zal zijn.

Comment

Originally posted by blue_eye View Post

En dat hij hierover met iemand moet praten, is inderdaad zo maar als je weet dat hij gewoon alles weg lacht en grappen over zichzelf maakt, wil hij echt niet met een psycholoog hierover praten. .

Ik moet opeens denken aan de aflevering van Grey's Anatomy van vanavond.
              Ok, die man woog 304 kg maar ik zag opeens toch dit topic een beetje voor me.
              Hoe harder hij lacht, hoe erger hij het waarschijnlijk vindt, denk ik dan, maar ja.
              "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Dit topic grijpt echt aan en zit daarom steeds te denken hoe te reageren. Er zijn pijnlijk veel mensen die te kampen hebben met eetproblematiek. Aan een aantal mensen kun je het zien (over- / ondergewicht) maar evenzoveel mensen slagen er toch in om een redelijk normaal gewicht te handhaven terwijl de eet- (en compensatie) gewoontes even destructief kunnen zijn.
                Niet iedereen die hier vanaf wil zit op advies van een psycholoog te wachten, die zijn / haar ervaring / wijsheid veelal uit boeken / colleges heeft. Echter: (h)erkenning kan wel een sleutel bieden tot constructief met het lichaam omgaan. Praten met ervaringsdeskundigen, wat tegenwoordig ook mogelijk is op verschillende forums kan een enorme opluchting zijn. Die mensen hebben aan 1 woord genoeg om te weten wat je voelt / doormaakt.
                Daarnaast voelt niet iedereen zich op z'n gemak in de sportschool of andere trainingsgroep, maar er werd aangegeven dat hij zijn kinderen wilde zien opgroeien. Waarom niet het nuttige met het aangename verenigen en wat heerlijke zondagmiddagen in de bossen doorbrengen. Een flink eind wandelen met het gezin, erop uit, de natuur in. Het brengt je dichter bij elkaar en je ben ook nog eens buiten en in beweging......
                In ieder geval heel veel sterkte.....

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X