Krakende rug?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Krakende rug?

Goedemiddag,

Heb de laatste tijd last van een krakende rug als ik bijvoorbeeld de Bench Press doe. Dit is dan als ik de stang richting m'n borst breng. Verder kraak ik wel vaker, mijn rug kan ik bijvoorbeeld zelf ook kraken en mijn ellebogen kraken ook wel een tijdens een oefening. Het is meer zoiets als dat je je vingers knakt, alleen wat harder omdat het grotere gewrichten zijn.

Is dit schadelijk? Want heb fysiek eigenlijk nergens last van, alleen een beetje krakerig dus ik denk ik vraag het maar na.

Enig commentaar?
    http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/50671-log-2012-steefdk.html

ik kraak vrijwel al mijn gewrichten elke dag. niet alle wervels, 6 ofzo.
    kan geen enkel kwaad, gewoon beetje loshouden.

Comment

hebje daar een bron van of zeg je maar gewoon wat omdat jij nergens last van hebt?

Comment

ah, daar komen we weer met de bronnen.

ik werk in de zorg, en heb het overlegd met 7 fysio's en 5 artsen, allemaal zeggen ze (zonder elkaars opinie te kennen) dat het absoluut geen kwaad kan. En dit kan ik idd beamen.

Comment

Ok, dan weet ik genoeg. Topic kan dicht/weg.

Comment

Wel grappig om te zien hoe snel men iets gelooft zonder enige onderbouwing of bronnnen of wat dan ook. De mening van 1 persoon om t internet is voldoende? Lijkt mij niet. Ben trouwens ook wel benieuwd op meerdere antwoorden over je vraag, want dit is toch iets wat heel vaak als schadelijk wordt bestempeld. No

offense hoor piet, misschien heb je idd ook gewoom gelijkr
            I don't eat steroids for breakfast, but thanx for asking

Comment

Ik weet genoeg omdat ik er geen last van hem en verder voelt het ook niet onnatuurlijk. Vaak voel ik me beter als ik even mijn rug kraak. Denk gewoon zelf ook niet dat het echt wat uitmaakt, en ik vind opzich 1 mening hierover wel genoeg. Kan er eeuwig over doorgaan maar dat is zinloos.

Comment

Heb er zelf ook 'last' van. Ik kraak mijn rug en nek regelmatig. Ben ermee naar m'n huisarts geweest. Die zegt dat het niet schadelijk is.
                Ben ook benieuwd naar andere reacties (vooral naar mensen die zeggen dat het wel schadelijk is).

Comment

Ik kraak elke dag even me eigen rug. niks pijnlijks of kwalijks aan :P

Comment

Originally posted by piet friet View Post
                    ah, daar komen we weer met de bronnen.

ik werk in de zorg, en heb het overlegd met 7 fysio's en 5 artsen, allemaal zeggen ze (zonder elkaars opinie te kennen) dat het absoluut geen kwaad kan. En dit kan ik idd beamen.
                    dan is dat de bron toch dacht ik zo?

Comment

nee. niet aangezien de experts niet bij naam genoemd worden, en niet gelinkt wordt naar een artikel of publicatie.

Iedereen kan roepen dat ie experts heeft gesproken. Maar ik geloof het wel hoor als piet dat zegt
                      Fear is the mind killer

Comment

de tekst die ik aandraag bevat idd geen bewijs. het is slechts een mening (+ meningen van experts, zo ik beweer). echt bewijs is het niet en het lijkt ook mij wat kort door de bocht om de discussie daarbij te laten.

Nu is het wel zo dat het kraken veelvuldig plaatsvindt in de samenleving. Als er ook maar 1 onderzoekje zou zijn wat de nadelen zou aantonen zou dit lijkt me vrij snel algemeen bekend worden. dus dan krijg je in de wandelgangen: "das slechts hoor, kijk maar op die en die website, daar staat het".

tevens was het laatst bij dat programma, je lijf je leven ofzo, weet niet goed hoe het heet, met die dame die duidelijk te vaak naar de logopedist is geweest. werd ook door artsen behandeld toen, en die zeiden ook no-problem.

Comment

ik wil Piet ook graag geloven hoor, maar ik ga liever uit van feiten. Maar ik denk dat we allen op 1 lijn zitten wat dat betreft dus...

Comment

ik had gehoord(misschien een fabeltje) dat als je vaak je vingers kraakt er lucht tussen die gewrichten komt en dit tot reuma kan leiden. Maar als alle doktoren zeggen dat het niet zo is...
                            BP 4x100 SQ10x100 DL12x100

Comment

Het kraken van gewrichten vindt plaats in het kraakbeen (zal dus niet voor niets zo heten, zou je denken). In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Bij het 'kraken' wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit samen met een kleine explosie. Dat is de knak.

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou immers meerderde malen achter elkaar geknakt kunnen worden, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.
                              Last edited by Rush; 19-11-2010, 17:21.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X