Bench press gaat zomaar achteruit

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bench press gaat zomaar achteruit

Wat de titel zegt. Een paar weken geleden deed ik nog 5x75kg, daarna lukte dat niet meer. Sindsdien steeds wat lichter proberen of dat wel lukt, laatst een week niet gebenched, en nu lukte de 70kg nog maar voor 4 reps.
    Ik snap er niets van. De rest van m'n oefeningen gingen nog wel langzaam vooruit. Verder is er ook niets veranderd in m'n leven wat invloed zou kunnen hebben zover ik weet. Geen stress, eetpatroon niet veranderd of wat dan ook. M'n press is niet achteruit gegaan. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Ik ben nu weer aan het bulken (hiervoor een tijd op onderhoud gezeten), dus ik ga er niet vanuit dat het nog langer een probleem zal zijn, maar ben toch nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn.
    (vandaag en gister beide 4500-5000kcal op. Ben ik erg trots op, dus wilde ik ook even vermelden )

Iedereen heeft wel eens een slechtere periode, 5kg op BP dalen valt allemaal wel goed mee, wat je nu niet moet gaan doen is de hele week borst trainen, daar los je niets mee op, integendeel..
    Ik zou gewoon weer beginnen opbouwen van die 70 en je zal wel weer snel op 75 zitten, nu vooral niet gaan denken ohnee 70 is al zo zwaar en ik zal wel weer minder gewicht moeten nemen.
    Je moet erin geloven, 70kg is light weight baby!!! Ik heb al 75 gedaan, 70 lukt zeker komaan en hup 5 reps, je verhoogt dan onmiddenlijk en na je rust pers je 5reps 75 uit.
    Het ligt vooral mentaal denk ik, maar dat is dan mijn visie..
    On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

Zorg ook dat er iemand achter je staat met BP. Als je de barbell langzaam laat zakken, train je namelijk ook je borst en dat is een goede manier om je reps op te bouwen met zwaar gewicht. En als er iemand achter je staat kan hij je helpen als je hem niet omhoog krijgt (dit klinkt echt verkeerd xD). En zoals Gleke zegt, gewoon doorgaan totdat je ECHT niet meer kan...
      "I said a glass of juice not gas the jews" - Hitler

Comment

Heb ik tijdje terug ook gehad, toen zakte ik ineens 10 kilo terwijl de push press wel omhoog ging. Denk zelf dat het lag aan stabilisatie in de schouders ofzo (aangezien je die minder nodig heb bij de push press volgens mij). Dat men schouders wat minder waren dus, voelen nu ook nog niet optimaal.
        Maar nu weer rustig aan het opbouwen, komt vast wel weer goed.

Comment

Dat heb ik inderdaad ook regelmatig.. Ligt er ook aan hoe je jezelf die dag voelt. Hoe je hebt gegegeten. Of je goed hebt geslapen, of andere zware inspanningen hebt gedaan.
          De beste supplementen tegen de scherpste prijzen!

Check ook onze FACEBOOK pagina

Comment

ik heb hetzelfde voor. Ik volg al een tijdje het 5x5 krachtschema, maar mijn benchpress gaat achteruit.

In het begin (voor het krachtschema) waren mijn stats:

Benchpress: 5x5 50kg
            Incline Dumbell Press: 3x8 16kg
            Dumbell Flyes: 3x8 10kg

nu een maandje of 2 later:

Benchpress: 5x5 47,5kg
            Incline Dumbell Press: 3x8 20kg
            Dumbell Flyes: 3x8 14kg

Snap er geen fuck van. Mijn ondersteunende oefeningen gaan vlot omhoog in gewicht, maar benchpress daalt...

Ik denk dat ik ga overstappen op Flat Dumbell Press en de Barbell Benchpress even laat voor wat het is. Of hebben jullie een betere suggestie?

Comment

@Nergal als hij structureel blijft zakken dan heb je of meer rust nodig... of betere voeding.
              Ondersteunende oefeningen omhoog zegt niet perse veel over je kracht.
              Fear is the mind killer

Comment

andere volume/intensiteit verhouding
                Groeten

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                  @Nergal als hij structureel blijft zakken dan heb je of meer rust nodig... of betere voeding.
                  Ondersteunende oefeningen omhoog zegt niet perse veel over je kracht.
                  Originally posted by Revius View Post
                  andere volume/intensiteit verhouding
                  Voeding kan inderdaad beter. Binnenkort begin ik met een nieuw voedingsschema en een ander trainingsschema waarbij ik volume en intensiteit eens grondig ga veranderen.

Comment

je hoeft niet heel je trainingsschema te veranderen...
                    wat ik fijn vind is 1 dag high volume low intensity (5-12 reps) op de gewone flat bench
                    1 dag low volume high intensity (doubles singles, tripples) op een bench variant (cgbp/incline/board press/extra wide/normaal)
                    Groeten

Comment

afwisseling is de key

Comment

Ben blijkbaar niet de enige die dit heeft. Ditzelfde is ook een keer met m'n deadlift gebeurt, bedenk ik me niet, toen ben ik weer wezen opbouwen met 15kg minder.
                        Maar ben nu weer flink aan het bulken, dus ik verwacht dat nu alles weer goed gaat (Y)

Comment

Variatie in oefeneingen en/of sets. Rust is ook erg belangrijk en doet wonderen...
                          Daarbij zou je ook bijv een maandje alleen maar zware sets kunnen doen.
                          Bijv 3x2-3hh en het maximale eruit halen. Zorg wel dat er iemand achter staat.
                          Werkte prima voor mij! Bleef hangen op 90kg 6x Zit nu aan 110kg 8x

Comment

Variatie is de sleutel. Misschien doe je te lang dezelfde oefeningen en dan zullen je spieren geen nieuwe prikkels krijgen.

Alles draait om je routine af te wisselen. Nu denkt je borst ''ah deze oefening komt eraan'' je moet een andere volume aannemen en andere oefeningen/schema en dan krijgt je borst terug nieuwe prikkels.
                            Dit geldt voor alle spiergroepen. Eet ook misschien wat meer.

Comment

Originally posted by Nergal View Post
                              ik heb hetzelfde voor. Ik volg al een tijdje het 5x5 krachtschema, maar mijn benchpress gaat achteruit.

In het begin (voor het krachtschema) waren mijn stats:

Benchpress: 5x5 50kg
                              Incline Dumbell Press: 3x8 16kg
                              Dumbell Flyes: 3x8 10kg

nu een maandje of 2 later:

Benchpress: 5x5 47,5kg
                              Incline Dumbell Press: 3x8 20kg
                              Dumbell Flyes: 3x8 14kg

Snap er geen fuck van. Mijn ondersteunende oefeningen gaan vlot omhoog in gewicht, maar benchpress daalt...

Ik denk dat ik ga overstappen op Flat Dumbell Press en de Barbell Benchpress even laat voor wat het is. Of hebben jullie een betere suggestie?
                              Ik had vorige week mijn probleem uitgelegd aan de baas van mijn fitness. Hij zei dat wanneer ik de volgende keer borst ging trainen ik hem er bij moest roepen.

Vandaag borst op het programma, dus ik roep hem er bij. Vorige week zagen mijn benchpress setjes er zo uit:

12x alleen barbell
                              10x 40kg
                              8x 50kg
                              8x 52,5kg
                              6x 55kg

Ik warm op met de barbell en 40kg en steek aan elke kant een schijf van 20kg. Hier haal ik 7 reps mee. Ik dacht na deze set nog is 5 keer met 60kg te proberen, maar hij stak nog is 5kg aan elke kant. 70kg dus. Hiermee haal ik tot mijn eigen verbazing nog is 5 reps uit.

Na deze set wou ik stoppen, maar dat was niet naar de zin van de coach. Hij zei: "en nu ga je echt werken" en stak er nog is 7,5kg bij. 77,5kg in totaal.
                              De eerste rep ging vlot, de 2de minder en bij de derde faalde mijn rechterarm.

Ik denk dat het vooral een mentale kwestie is om meer gewicht te pakken. Het is ook veel motiverender om te benchen met een spotter die je ook nog motiverend toespreekt.

Ben wel heel blij dat ik eindelijk vorderingen maak.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X