cholesterol nodig voor meer testosteron?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• cholesterol nodig voor meer testosteron?

Beste bn'ers,

ik was laatst wat meer informatie aan het zoeken over de relatie tussen cholesterol en testosteron. Hierbij las ik dat de lever voor 97% het cholesterol zelf aanmaakt uit koolhydraten ea. bestanddelen en 3% door de voeding bepaald wordt. De bron kan ik niet meer vinden, maar als dit klopt, leidt het nuttigen van cholesterol uit bv. eieren tot meer testosteronaanmaak in het bloed en dus tot meer spieropbouw?

Cholesterol in het lichaam wordt hoofdzakelijk zelf aangemaakt uit verzadigde vetzuren in de lever, niet uit koolhydraten. Dat van 97% lijkt mij een te hoge waarden, bron lijkt niet zo geloofwaardig.

En waarom leid het eten van cholesterol tot meer spieropbouw?? Want cholesterol is een bouwstof van hormonen maar ook van het hormoon cortisol.
    Last edited by Wasofski; 18-12-2010, 12:49.
    Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

@Wasofski Cholestrol -> Testosteron -> Spieropbouw

@Squat Lijkt me een gevalletje... verkeerd gelezen/onthouden of verkeerd gepubliceerd. cholestrol uit kh?
      Maar dit is onderandere waarom je eieren moet eten ja

Ik heb er ook pas een artikel over gelezen. Ik zal wel ff kijken of ik het er nog bij kan vinden
      Fear is the mind killer

Comment

Testosteron wordt inderdaad aangemaakt door cholesterol (wordt als 1 van de redenen genoemd waarom vegetariërs een lager testosterongehalte hebben).

Maar het is niet zo dat hoe meer cholesterol je dmv voeding binnenkrijgt, hoe meer testosteron je lichaam zal aanmaken. Wet van de dalende meeropbrengst, it's a bitch
        @ ketIF

Comment

Ik denk wel zeker hoe meer cholesterol je in je lichaam hebt des te hoger je testosteron kan zijn, echter de balans tussen het HDL en LDL is dan wel verstort(LDL namelijk te hoog tov het HDL)dit zie je dan ook vaak na een kuur gebeuren.

Bij een te lage inname van vetten(goede en slechte) zal je testosteron dan ook omlaag kunnen gaan.

Te hoge cholesterol waarde wat zich kan uiten in ziektebeelden is meestal erfelijk overigens.
          Face your demons...........

Comment

Originally posted by Wasofski View Post
            Cholesterol in het lichaam wordt hoofdzakelijk zelf aangemaakt uit verzadigde vetzuren in de lever, niet uit koolhydraten. Dat van 97% lijkt mij een te hoge waarden, bron lijkt niet zo geloofwaardig.

En waarom leid het eten van cholesterol tot meer spieropbouw?? Want cholesterol is een bouwstof van hormonen maar ook van het hormoon cortisol.
            Voornamelijk uit v-vetten? Omdat als je als bb-er zoveel mogelijk de verzadigde vetten probeert te vermijden zou dit betekenen dat je lever amper cholesterol aan zou maken. (als ik je goed begrijp?)
            Heb jij misschien een bron? dan kan ik het daar nalezen.

Mijn theorie was dat als je 5dagen/in de week traint je lichaam meer potentiaal heeft om extra cholesterol (uit de voeding) om te zetten naar testosteron. Dat is dan ook de reden dat ik stil sta bij het met mate eten van cholesterol uit dierlijke producten. (ik heb het niet eens over een hoeveelheid)

Ik hoopte dat jullie hier meer over zouden weten.

groet

Comment

Originally posted by Brambo19 View Post
              Testosteron wordt inderdaad aangemaakt door cholesterol (wordt als 1 van de redenen genoemd waarom vegetariërs een lager testosterongehalte hebben).

Maar het is niet zo dat hoe meer cholesterol je dmv voeding binnenkrijgt, hoe meer testosteron je lichaam zal aanmaken. Wet van de dalende meeropbrengst, it's a bitch
              Heeft "dagelijkse" training geen effect op de omzetting van cholesterol naar testosteron? Ik denk dus dat iemand door krachttraining meer testosteron aan zal maken uit meer cholesterol, omdat testosteron een vd belangrijkste natuurlijke anabolische factoren is die het lichaam heeft. Ik denk dus dat er door krachttraining een groter deel vh cholesterol gebruikt wordt voor de aanmaak van testosteron. Meer cholesterol zou dus meer testosteron = meer spiermassa betekenen toch?

Kennen jullie artikelen die op mijn vraag ingaan?

Bedankt!

Comment

Het is volgens mij juist de HDL en niet de LDL die zorgt voor testosteron aanmaak.
                En het is gewoon triest dat nog steeds mensen verzadigde vetten als 'slechte' vetten aanmerken. Het is niet zo zwart-wit.

En training heeft ongetwijfeld ook invloed op de testosteron aanmaak. Daarnaast... zonder training kun je testosteron hebben tot het plafond maar niet groeien.
                Verder is het zoals Brambo zegt... diminishing returns. Meer cholestrol kan helpen voor meer meer testo... maar dit zal steeds minder worden en zelfs een omslag punt hebben.
                Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                  @Wasofski Cholestrol -> Testosteron -> Spieropbouw
                  Dit weet ik maar ik vraag, waarom het eten van cholesterol? Want eerst haalt hij aan dat het toch 97% zelf door het lichaam wordt gemaakt. Wat ook zo is maar met iets lagere percentages.

@Squat: Wat is jouw bron dat je verzadigde vetten zou mijden?

Hier de mijne http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-v...ones-part.html
                  Every athlete, coach and trainer should have his own philosophy of training based on where he’s going. - Dave Tate

Comment

@wasofski... ja je lijf maakt het... maar uit cholestrol.

Testosteron wordt geproduceerd in de bijnieren en (bij mannen) in de teelballen (testes), ongeveer 7 mg/dag bij mannen en 1-2 mg/dag bij vrouwen. Onderdeel van de testes zijn de leydigcellen, waar cholesterol omgezet wordt in testosteron.
                    Testosteron - Wikipedia
                    Fear is the mind killer

Comment

Als hoofdvraag uit mijn eerste post bedoelde ik: Ik weet dat cholesterol wordt omgezet in testosteron, maar gaat het lichaam werkelijk als er teveel cholesterol is, dit omzetten in testosteron? Hangt dit niet af van externe factoren? Want cholesterol wordt ook gebruik voor de aanmaak van bv cortisol en als er cortisol/testosteron/hormonen nodig zijn zal het lichaam dit aanmaken uit cholesterol... Dus is hoge cholesterol waarde geen indicator voor veel testosteron. Of zit ik mis. Daarom poste ik dit:

En het lichaam maakt ook testosteron van het zelf geproduceerde cholesterol, dus vraag ik me af of het nodig is om te letten op extra cholesterol nuttiging? Want het nuttigen van verzadigd vet zou een veel grotere invloed hebben op het cholesterol aanwezig in het bloed.

Comment

@Wasofski
                        We hebben het sowieso niet over 'teveel' cholestrol.

Je moet het denk ik meer zien zoals amino's nodig zijn als bouwstof voor spieropbouw.
                        Amino's binnen krijgen is geen garantie voor spiergroei. Maar een ontbreken aan amino's voorkomt spiergroei wel. Er is daarnaast een groeiprikkel nodig die leidt tot de benutting van de amino's.

Cholestrol is de bouwstof voor zowel testosteron als cortisol. Aanwezigheid van cholestrol betekend niet automatisch meer cortisol. Voor cortisol aanmaak is een 'stress' prikkel nodig.
                        Zo zullen er ook stimuli zijn voor testosteron aanmaak, maar is de aanwezigheid van cholestrol een vereiste om aan die vraag te kunnen voldoen.

Je zou haast kunnen stellen dat de 'verwijving' van onze maatschappij onder andere komt door het schuwen van cholestrol en daarmee een afname van testosteron en daarmee een stuk mannelijk gedrag.

Jij brengt het als: 'een overschot aan cholestrol wordt omgezet in testosteron' wat mij niet het geval lijkt.

Want het nuttigen van verzadigd vet zou een veel grotere invloed hebben op het cholesterol aanwezig in het bloed.
                        Kun/wil je dit even onderbouwen? Is dit papegaai gedrag of heb je hier een bron voor?
                        Fear is the mind killer

Comment

Mijn bron vind je in 1 van mijn vorige posts:

"Recent research has indicated, rather conclusively, that saturated fats raise HDL levels more than any other type of fat (with monounsaturates raising HDL as well)."

Heb wat verder opgezocht en kwam dit ook tegen, heb hier geen bronnen van, maar deze ik poste staat alles wat je moet weten.

Conlusie op de vraag van de topicstarter:

De aanwezigheid van cholesterol zal niet rechtstreeks leiden naar meer testosteron opbouw zonder externe factoren, juiste voeding en krachtraining etc.

Cholesterol in het lichaam is niet afhanglijk van het eten van cholesterol, hoewel het geen kwaad kan dit te nuttigen.

"Unprocessed foods such as eggs, liver and meat DO NOT contain high levels of oxidized cholesterol. In already healthy individuals, the solution to avoiding atherosclerosis is not the avoidance of saturated fats and natural cholesterol in the diet, but rather preventing artery damage in the first place and the avoidance of oxidized cholesterol. That is done by limiting processed foods, not consuming excessive amounts of polyunsaturated fats, and maintaining a high intake of fat soluble antioxidants (such as vitamins E and A). In other words, eating a balanced natural diet."

Comment

Hoi,

hartstikke bedankt voor de vele reacties op dit onderwerp! De conclusies had ik zelf ook al gemaakt maar toch bedankt. Meer cholesterol zou dus (met training) kunnen zorgen voor meer testosteron, maar dit gehalte aan testosteron zou kunnen afnemen ('wet van de dalende meewaarde').

- Dan vraag ik me toch af waar Brambo19 en sf01 dit vandaan halen, bron?

- En wanneer neemt dit "percentage" aan testosteron dan af en is het dan goed om een constante intake van cholesterol te hebben door bv. eieren en olijfolie of moet hier in afgewisseld worden?

Groet.

Comment

"Unprocessed foods such as eggs, liver and meat DO NOT contain high levels of oxidized cholesterol. In already healthy individuals, the solution to avoiding atherosclerosis is not the avoidance of saturated fats and natural cholesterol in the diet, but rather preventing artery damage in the first place and the avoidance of oxidized cholesterol. That is done by limiting processed foods, not consuming excessive amounts of polyunsaturated fats, and maintaining a high intake of fat soluble antioxidants (such as vitamins E and A). In other words, eating a balanced natural diet."
                              Hoi Wasofski,

ik heb je artikel nog niet doorgenomen omdat dit erg groot was en ik hier nu niet de tijd voor heb; dit zal ik wel nog doen een dezer dagen.
                              Om nog even in te haken op het ontstaan van atherosclerose, ik wist dat dit ontstond door geoxideerd cholesterol. Ik weet dat je dit kan krijgen bij het bakken van producten waar cholesterol inzit. Ik kwam er laatst achter dat er in (extra vierge) olijfolie ook cholesterol in zit.. dit zou betekenen dat het bakken hierin alles behalve goed is voor het lichaam. In jouw artikel zag ik dat olijfolie juist aanbevolen werd om in te bakken..(verklaring?)

Ik weet dat er het beste gebakken kan worden in kokos of palmolie ivm de mct's, maar deze is erg duur.
                              Is er nog een alternatief waar daarna het beste in gebakken kan worden? Wat gebruiken jullie om in te bakken?

Wat bronnen betreft, ik heb nog niks gelezen dus kan geen oordeel vellen, maar is deze 'weighttrainer' wel doctoraal? zie nergens iets staan op zijn site.
                              Mijn bron dat verzadigde vetten beperkt moeten worden is voedingscentrum, rivm en de gezondheidsraad. maar ik ben toch erg benieuwd wat deze beste man te vertellen heeft dankje voor je bron.

Groet!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X