patellapeesonsteking

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• patellapeesonsteking

Hallo

Tis al een tijdje geleden dat ik nog heb gepost. Lees nog wel regelmatig wat posts.

Nu heb ik een vraagje:

Ik ben naar de dokter geweest en daar is vastgesteld dat ik een patellapeesontsteking heb. Als ik een trap op en af ga zak ik gewoon door mijn knie van elke keer een pijnscheut. Dokter heeft dan ook 30 weken kiné voorgeschreven, waarvan ik nu al meer dan een maand mee bezig ben en ik heb de indruk dat het niet echt betert. Het doet zelfs meer pijn.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben, of het zelf hebben gehad en zo ja wat raden jullie mij aan om te doen. Bij de kiné moet ik spierverstevigende oefeningen doen en rek oefeningen omdat de spieren in mijnen benen te kort zijn.

Als jullie zelf hier nog iets op te zeggen hebben hoor ik het graag want het blijft pijnlijk en wil er wel eens van verlost zijn.
    Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Als ik je zou kunnen helpen dan had ik iets gepost waar je wat aan hebt, maar ik weet zelfs niet wat je patellapees is.

Ik kan je dus niet structureel of relevant helpen.
    Ik hoop dat je snel pijnverlichting krijgt en dat het goed en vlot zal genezen.

sterkte man.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Je hebt een lastig probleem te pakken. Er kan grofweg gesteld worden dat het een overbelastings kwetsuur is die dus eigenlijk "rust" nodig heeft. Nu is rust heel moeilijk voor de knie en kunnen sommige oefeningen wel bijdragen aan een beter herstel. Imo vermijd provocerende bewegingen maak je behandelingen af en ga terug naar de dokter/orthopeed en vraag om een MRI. Zo kan er uitgesloten worden of er sprake is van een botpunt/andere pathologie (patellofemoraal syndroom bijv). Er word ook nogal eens coricosteroide voorgeschreven. Ben er zelf geen fan van maar uit onderzoek komt naar voreen dat het op korte termijn wel pijndempend kan zijn maar is vaak niet de oplossing voor genezing.

Hoop dat je er wat aan hebt. Succes!
      There are Two Types of Pain in this World: The Temporary Pain of Discipline, or the Permanent Pain of Regret!

Comment

Originally posted by marnop View Post
        Als ik je zou kunnen helpen dan had ik iets gepost waar je wat aan hebt, maar ik weet zelfs niet wat je patellapees is.

Ik kan je dus niet structureel of relevant helpen.
        Ik hoop dat je snel pijnverlichting krijgt en dat het goed en vlot zal genezen.

sterkte man.

Ontstoken patellapees word volgens mij ook wel "jumpers knee" genoemd. Kwam een interessant stukje tegen zojuist.

xercises to Rehab Jumpers Knee (Patellar Tendonitis)

What is patellar tendonitis?
        The patellar tendon connects the kneecap (the patella) to the shin bone. This is part of the 'extensor mechanism' of the knee, and together with the quadriceps muscle and the quadriceps tendon, these structures allow your knee to straighten out, and provide strength for this motion. The patellar tendon, like other tendons, is made of tough string-like bands. These bands are surrounded by a vascular tissue lining that provides nutrition to the tendon.

What causes patellar tendonitis?
        Patellar tendonitis is the condition that arises when the tendon and the tissues that surround it, become inflamed and irritated. This is usually due to overuse, especially from jumping activities. This is the reason patellar tendonitis is often called "jumper's knee."
        orthopedics.about.com

--------------------------------------------------------------------------------

The following information is approved and/or reviewed by U-Michigan Health System providers but it is not a tool for self-diagnosis or a substitute for medical treatment. You should speak to your physician or if you have questions or concerns about this information or your medical condition.

You can do the hamstring stretch right away. When the pain in your knee has decreased, you can do the quadriceps stretch and start strengthening the thigh muscles using the rest of the exercises.

Standing hamstring stretch: Place the heel of your leg on a stool about 15 inches high. Keep your knee straight. Lean forward, bending at the hips until you feel a mild stretch in the back of your thigh. Make sure you do not roll your shoulders and bend at the waist when doing this or you will stretch your lower back instead. Hold the stretch for 15 to 30 seconds. Repeat 3 times.

Quadriceps stretch: Stand an arm's length away from the wall, facing straight ahead. Brace yourself by keeping the hand on the uninjured side against the wall. With your other hand, grasp the ankle of the injured leg and pull your heel toward your buttocks. Don't arch or twist your back and keep your knees together. Hold this stretch for 15 to 30 seconds. Repeat 3 times.

Side-lying leg lift: Lying on your uninjured side, tighten the front thigh muscles on your injured leg and lift that leg 8 to 10 inches away from the other leg. Keep the leg straight. Do 3 sets of 10.
        Quadriceps isometrics: Sitting on the floor with your injured leg straight and your other leg bent, press the back of your knee into the floor by tightening the muscles on the top of your thigh. Hold this position 10 seconds. Relax. Do 3 sets of 10.

Straight leg raise: Lie on your back with your legs straight out in front of you. Tighten up the top of your thigh muscle on the injured leg and lift that leg about 8 inches off the floor, keeping the thigh muscle tight throughout. Slowly lower your leg back down to the floor. Do 3 sets of 10.

Step-up: Stand with the foot of your injured leg on a support (like a block of wood) 3 to 5 inches high. Keep your other foot flat on the floor. Shift your weight onto the injured leg and straighten the knee as the uninjured leg comes off the floor. Lower your uninjured leg to the floor slowly. Do 3 sets of 10.
        Wall squat with a ball: Stand with your back, shoulders, and head against a wall and look straight ahead. Keep your shoulders relaxed and your feet 1 foot away from the wall and a shoulder's width apart. Place a rolled up pillow or a soccer-sized ball between your thighs. Keeping your head against the wall, slowly squat while squeezing the pillow or ball at the same time. Squat down until you are almost in a sitting position. Your thighs will not yet be parallel to the floor. Hold this position for 10 seconds and then slowly slide back up the wall. Make sure you keep squeezing the pillow or ball throughout this exercise. Repeat 10 times. Build up to 3 sets of 10.

Knee stabilization: Wrap a piece of elastic tubing around the ankle of your uninjured leg. Tie the tubing to a table or other fixed object.
        Stand on your injured leg facing the table and bend your knee slightly, keeping your thigh muscles tight. While maintaining this position, move your uninjured leg straight back behind you. Do 3 sets of 10.
        Turn 90° so your injured leg is closest to the table. Move your uninjured leg away from your body. Do 3 sets of 10.
        Turn 90° again so your back is to the table. Move your uninjured leg straight out in front of you. Do 3 sets of 10.
        Turn your body 90° again so your uninjured leg is closest to the table. Move your uninjured leg across your body. Do 3 sets of 10.
        Hold onto a chair if you need help balancing. This exercise can be made even more challenging by standing on a pillow while you move your uninjured leg.

Resisted knee extension: Make a loop from a piece of elastic tubing by tying it around the leg of a table or other fixed object. Step into the loop so the tubing is around the back of your injured leg. Lift your uninjured foot off the ground. Hold onto a chair for balance, if needed.
        Bend your knee about 45 degrees.
        Slowly straighten your leg, keeping your thigh muscle tight as you do this.
        Do this 10 times. Do 3 sets. An easier way to do this is to perform this exercise while standing on both legs.
        Exercises to Rehab Jumper's Knee (Patellar Tendonitis))
        The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

okee bedankt voor de info, maar ik moet me toch dieper inlezen in dingen voor ik ook maar iets ga adviseren, zeker met dit soort dingen.
          Ik heb hier geen ervaring mee dus ik waag me er dan ook niet aan.
          TS - bleu eye, heeft in deze weinig aan mij.

Comment

Originally posted by marnop View Post
            okee bedankt voor de info, maar ik moet me toch dieper inlezen in dingen voor ik ook maar iets ga adviseren, zeker met dit soort dingen.
            Ik heb hier geen ervaring mee dus ik waag me er dan ook niet aan.
            TS - bleu eye, heeft in deze weinig aan mij.
            Maar je voelde je geroepen om toch te reageren?
            The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

@ Beescht, rust is idd heel moeilijk, aangezien ik redelijk wat trappen op en af ga op een dag. Een trap op gaan is gewoon een hel. Als het een kleine trap is met weinig treden, dan neem ik elke trede apart (dus stap voor stap, zodat ik geen druk zet op mijn rechterknie). Ik tennis ook veel, maar buiten kan er nu niet meer gespeeld worden en binnen liggen matten. Die matten schuiven niet, dus mijn knie krijgt hier ook weer heel wat te verduren. 23 december laat ik een MRI doen en dan zullen we zien wat er nog gezegd wordt.

Kiné heeft ook gezegd dat er een soort van vocht onder mijn knieschijf zit. Ik zei toen, kunnen ze het er niet gewoon uithalen, maar blijkbaar niet. Lijkt mij toch niet zo moeilijk om met een spuit, het vocht eruit te trekken? Maar blijkbaar is het wel pijnlijk en niet zonder gevolgen.

@Kevster, Thx voor de oefeningen, de meeste oefeningen doe ik, een paar niet. Ik ga ze voorstellen aan mijn kiné en als hij het goed vindt dan begin ik met die andere oefeningen ook.

@marnop, je hebt me al geholpen in het verleden met andere dingen, je kan ook niet alles weten hé . Maar misschien kan je me hiermee mee helpen of andere mensen.

Toen ik begonnen ben met fitness woog ik 78 kg bij 1m86, nu weeg ik 82 kg bij 1m86. Kan deze gewichtsverhoging misschien een oorzaak zijn van de pijn in mijn knie?
              Stop sitting back thinking, saying yeah man that 'd be cool, that 'd be cool, I want to be this I want to be that, grab your fucking nuts and be it!!

Comment

Originally posted by Kevster View Post
                Maar je voelde je geroepen om toch te reageren?
                Ja inderdaad. Blue-Eye heeft een kwestuur en ik wens hem daar graag sterkte mee.
                Daarnaast is het ook wel netjes om gelijk even aan te geven waarom je niet een helpend advies geeft als je dat normaal wel zou doen. Niets mis mee.

Comment

Originally posted by blue_eye View Post
                  @ marnop, je hebt me al geholpen in het verleden met andere dingen, je kan ook niet alles weten hé . Maar misschien kan je me hiermee mee helpen of andere mensen.

Toen ik begonnen ben met fitness woog ik 78 kg bij 1m86, nu weeg ik 82 kg bij 1m86. Kan deze gewichtsverhoging misschien een oorzaak zijn van de pijn in mijn knie?
                  Je kan idd niet altijd alles weten en gelukkig leer ik ook nog steeds bij, er zijn nog zat mensen en onderwerpen waar ik veel van kan leren.

Je gewichtsverhoging valt wel mee, dat zal niet de reden van je kwetsuur zijn. Je kan met een flink overgewicht wel sneller last krijgen van gewrichten, maar dit beetje extra gewicht en deze blessure, nee denk ik niet.
                  Ik denk dat dan eerder zwaar squatten met 100kilo overgewicht een boosdoener zou kunnen zijn dan een bw die slechts 4 kilo meer is.

Maar ik hoop dat je snel weer lekker kan trainen man, rustig aan he, eerst maar eens lekker en goed herstellen.

Comment

Originally posted by blue_eye View Post
                    @ Beescht, rust is idd heel moeilijk, aangezien ik redelijk wat trappen op en af ga op een dag. Een trap op gaan is gewoon een hel. Als het een kleine trap is met weinig treden, dan neem ik elke trede apart (dus stap voor stap, zodat ik geen druk zet op mijn rechterknie). Ik tennis ook veel, maar buiten kan er nu niet meer gespeeld worden en binnen liggen matten. Die matten schuiven niet, dus mijn knie krijgt hier ook weer heel wat te verduren. 23 december laat ik een MRI doen en dan zullen we zien wat er nog gezegd wordt.

Kiné heeft ook gezegd dat er een soort van vocht onder mijn knieschijf zit. Ik zei toen, kunnen ze het er niet gewoon uithalen, maar blijkbaar niet. Lijkt mij toch niet zo moeilijk om met een spuit, het vocht eruit te trekken? Maar blijkbaar is het wel pijnlijk en niet zonder gevolgen.

Het vocht zorgt ook niet voor de problemen. Het is een reactie die het lichaam geeft op de ontsteking. Het is net zo goed functioneel als niet functioneel maar mag niet uit de hand lopen want dat is en teken van overprikkeling (door overbelasting van de trainingen of verergering van de kwetsuur door whatever wat).

MRI is een goede zet! Daarnaast toch even rustig aan doen met het tennissen. Zo lang je blijft provoceren krijgt het lichaam geen kans op te herstellen.

Laat even weten wat er uit de MRI komt ben benieuwd. Succes!
                    There are Two Types of Pain in this World: The Temporary Pain of Discipline, or the Permanent Pain of Regret!

Comment

luister naar de dokter
                      You can not become LEGenDArY without Legday

Comment

heey BE,

Ik zit in het zelfde schuitje en ben nu in het eind stadia van de jumping knee.
                        loop nu al een tijdje bij de fysiotherapeut en wat hij bij mij doet is zeker geen pretje.

Nu komt natuurlijk de vraag van hoelang ik hier al mee rond loop en daar word je niet vrolijk van want dat is nu wel al anderhalf jaar.

Van mijn fysiotherapeut mocht ik veel niet zoals:
                        hardlopen, verder zakken dan 90 graden, vooral geen leg extension en fiets zo hoog mogelijk zetten dat je zo min mogelijk je benen buigt, trap lopen moest ondersteunt worden met armen.

ook zei hij dat ik altijd nog wel last ervan zal hebben
                        Calisthenics / Street workout

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post
                          heey BE,

Ik zit in het zelfde schuitje en ben nu in het eind stadia van de jumping knee.
                          loop nu al een tijdje bij de fysiotherapeut en wat hij bij mij doet is zeker geen pretje.

Nu komt natuurlijk de vraag van hoelang ik hier al mee rond loop en daar word je niet vrolijk van want dat is nu wel al anderhalf jaar.

Van mijn fysiotherapeut mocht ik veel niet zoals:
                          hardlopen, verder zakken dan 90 graden, vooral geen leg extension en fiets zo hoog mogelijk zetten dat je zo min mogelijk je benen buigt, trap lopen moest ondersteunt worden met armen.

ook zei hij dat ik altijd nog wel last ervan zal hebben
                          Hmm geen leuk vooruitzicht moet ik zeggen. Ik mag inderdaad ook geen leg extension doen. Ik moet vooral gesloten keten oefeningen doen. En verder dan 90 graden zakken probeer ik zelfs niet meer want dan zak ik gewoon helemaal door. Had nu een aantal weken niet getennist en moet zeggen het wordt precies erger. Woensdag dan weer eens gaan proberen een half uurtje en donderdag een uurtje en vrijdag had ik helemaal geen last van mijn knie en kon zelfs een trap zonder pijn op en af gaan. Het lijkt precies wel alsof de spieren sterker worden door te tennissen.

Binnekort kerstmis en nieuwjaar dus zal zowiezo een tijdje niet spelen, maar blijkbaar 1 a 2 keer per week tennissen is toch niet slecht voor mijn knieën.

Comment

hmm idd vervelend. Ik denk dat het beter is om rust te nemen dan om steeds eventjes te gaan tennissen of mss helpt koelen van de knie ook wel een beetje. Het is beter om even de MRI af te wachten, mss is de vocht wel ontstaan door een scheurtje of iets dergelijks en dan kun je je knie maar beter niet te veel belasten. Beterschap verder en laat ons de uitslag weten, ben benieuwd
                            ''It's ok if you're scared. So am I. But we're scared for different reasons. I'm scared of what I won't become, and you're scared of what I could become. Look at me. I won't let myself end where I started. I won't let myself finish where I began..''

Comment

Gesloten keten trainen is altijd belangrijk voor dit soort dingen.

denk dat je door het bewegen bij tennis je pees warm houd en dus soepeler is of iets en daardoor minder pijn veroorzaakt, maar dat neemt niet weg dat dit beter is voor de pees.

Als ik aan mijn knie zit heb ik nog altijd pijn maar stukke minder als maanden terug. Hoop wel dat dit nog eens weg gaat maar heb nog niet andere slachtoffers erover gehoord (die ken ik ook niet)
                              Calisthenics / Street workout

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X