Maxing out CNS training?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Maxing out CNS training?

Ik heb nog even een vraagje...

De afgelopen tijd heb ik qua kracht aardige gains gehaald. Terwijl mijn gewicht redelijk stabiel is gebleven. Nu doe ik een beetje carbcyclen enzo... dus ik ging er vanuit dat ik aan het recompen was. Maar ga nu twijfelen. Ook omdat ik niet echt het idee heb dat ik nou de laatste weken nog veel vet ben kwijtgeraakt.

Is het mogelijk dat ik gewoon puur op CNS gains heb gemaakt zonder ook maar een spatje massa te gainen? Want ik ga nu de laatste weken (op een aantal oefeningen) amper meer vooruit. Kan het zijn dat ik gewoon een stuk op CNS heb gegaint en dat dit na een tijdje gewoon op is.

Ik neem aan dat CNS gains scaled met massa gains. Dat je daar een plafond bereikt en dat je dan eerst een stuk in massa moet gainen voor je weer verder op CNS kan gainen?

Weet iemand hier meer nuttigs over te melden? Misschien een boek/artikel waar dit principe dieper in wordt uitgewerkt?
    Fear is the mind killer

Het is goed mogelijk dat de samenwerking van de motorunits is verbeterd, ook kan het zijn dat je instaat bent meer motorunits te mobiliseren tijdens de training. Het gevolg is dat je meer kracht kunt zetten met een gelijke hoeveelheid spiermassa. Dit word dat veroorzaakt door een beter en efficiënter perifeer/centraal zenuwstelsel.

Om te zorgen voor massa gains ( ik ga er van uit dat de training ok is), zul je de voeding moeten ophogen over alle macronutrienten. Begin met 100 Kcal per dag en kijk elke 2 weken wat er gebeurt. Geen verandering weer 100Kcal toevoegen. Waarschijnlijk zul je gaan groeien na 2x of hooguit 3x verhogen.

Comment

ja het probleem zit hem er denk ik in dat ik de laatste weken behoorlijk veel aan het klussen ben geweest in het huis. En mijn voeding niet genoeg heb aangepast daarop.

Maar zowel het aansturen van motorunits als het beter centraal zenuwstelsel krijgen zullen maxen na een tijdje neem ik aan? En dan komt het toch weer eerst op meer massa gainen aan voor je verder kunt. Of zie ik dit nu verkeerd?

En ja... ga inderdaad maar even een tijdje incrementeel voeding verhogen tot ik structureel in gewicht toeneem. Daarna dan maar wat extra cardio erin om weer op recompen over te gaan ipv bulken.
      Ik blijf het lastig vinden... omdat ik gewoon met vlagen veel activer ben dan anders. Je blijft dan bijsturen
      Fear is the mind killer

Comment

Het maximum van het zenuwstelsel zul je niet gaan bereiken, als gevolg van natuurlijke remmingen om acute overbelasting van de spier zoveel mogelijk te voorkomen. Maar je ziet wel een duidelijke verminderde meeropbrengst na verloop van tijd.
        Dus inderdaad meer spiermassa bouwen om nog goed progressie te boeken is eigenlijk wel een must. Voeding speelt een zeer belangrijke rol, je ziet nu zelf meteen het effect van het niet goed aanpassen van de voeding op jouw dagelijkse activiteit, wat ook niet altijd mogelijk is.
        Dus voeding omhoog en je gaat weer massa gainen waarbij ook je kracht weer sneller gaat toenemen.

Comment

Het kan wel zo zijn zoals jij zegt, alleen er zijn nog veel meer factoren die meespelen. Het kan ook zijn dat je nu beter uitgerust bent (of gewoon minder gestresst) en daarom meer kan herstellen en dus hogere gewichten per training kan pakken. Door het cns kan je wel kracht gainen, maar dat doe je wel door het cns te trainen. Hoe frequent e.d. je het ook traint, je ontkomt er niet aan dat je met het 1 het ander ook traint, het is dus niet OF spieren OF cns.
          In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Originally posted by adon1s View Post
            je ontkomt er niet aan dat je met het 1 het ander ook traint, het is dus niet OF spieren OF cns.
            Maar wanneer de voeding niet helemaal toereikend is om spieren te kunnen laten groeien en wel voldoende is voor volledig herstel zal er wel een kracht toename zijn en geen ontwikkeling van spiermassa.
            Een kleine verhoging van de voeding lost dit probleem op. Inderdaad, een training zal altijd beide aspecten aanspreken en nooit 100% op of de spieren of en en CZS/PZS zijn. Alleen accenten kunnen verlegt worden.

Comment

okay... die gaan dus altijd samen op? Dat zou fijn zijn.
              Dan zal het waarschijnlijk toch vooral het te weinig eten zijn waardoor ik nu minder gain. En misschien toch nog iets meer focussen op hypertrofie bij mijn training.

Ik wil alleen eigenlijk gewoon echt even geen vet aanzetten nu. Geen zin om weer nieuwe kleren te moeten kopen. Zeker omdat ik over een poosje wel even flink UD2.0 cutten of id wil gaan doen om wat lager in BF te komen. Vandaar dat ik op recompen was gegaan.
              Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                okay... die gaan dus altijd samen op? Dat zou fijn zijn.
                Dan zal het waarschijnlijk toch vooral het te weinig eten zijn waardoor ik nu minder gain. En misschien toch nog iets meer focussen op hypertrofie bij mijn training.
                Ja. Je word ook sterker van een hypertrofietraining en je wordt ook gespierder van training op kracht. De mate waarin dat gebeurt kun je beïnvloeden dmv de trainingsmethode aan te passen op jouw doelen.

Comment

daar nog tips over?
                  Mijn doel is kracht. Massa komt daarna pas. Ik wil alleen maar effectieve massa.

Ik train nu ub/lb split, 4x in de week trainen. Hoofdoefening 3x 3-5 reps. De rest meer op hypertrophy 12,10,8 met 60-120 sec rust tussendoor.
                  Fear is the mind killer

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X