Te zwaar trainen in het begin?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Te zwaar trainen in het begin?

Ik train nu een maand ongeveer met barbells en een paar grote compound oefeningen. Het is echter de squat en de deadlift waardoor ik wat last begin te krijgen, en ik wilde even vragen of dit goed was of juist verkeerd. Verschillende programma's zoals SS en SL stellen dat je reps rond de 5 moeten zitten op een zwaar gewicht. Nu heb ik nog nooit eerder in m'n leven op deze manier getraind, vroeger was het gewoon machines op 12-20 reps. (don't ask).

Wat nu het punt is met bijv. de squats, ik kan best een gewicht uitvogelen waarmee ik max 5 reps kan. En daar dan 3 sets van, met een paar minuten rust tussen elke set. Dit is zwaar, lekker, en ik ga iedere week weer 5 kilo omhoog met mn werksets dus dat is mooi allemaal. Maar.. ik heb wel bijna altijd pijn in mn heupen. Voelt niet echt als spierpijn, meer als pijn in het gewricht zelf of in de pezen of zoiets. Deze pijn houdt toch wel minstens een halve week aan, dus wachten tot ze helemaal over is voordat ik weer ga trainen is niet echt een mogelijkheid als je 3x per week wilt trainen. Een minder zwaar gewicht pakken ook niet echt, want dan kom ik ver boven die 5 reps uit. Vreemde is dat het vlak na de training niet te voelen is (misschien wordt ze dan geneutraliseerd door de spierpijn?) maar dan de volgende dagen daarna weer wel.

Het is ook best een irritante pijn omdat het aan de zijkant is van mn heupen en ik bijv. ook niet even een sprintje kan trekken, en met 3x per week squatten ik op een gegeven moment constant die pijn ervaarde.. is dit iets dat na verloop van tijd voorbij gaat als je spieren aan de squat en deadlift gewend zijn? Of moet ik in het begin trainen met meer reps en minder gewicht? Of moet ik gewoon niet 3x per week trainen? Graag hoor ik wat jullie denken..
    "Waar een wil is, is een weg"

Ik denk zelf eerder aan een verkeerde techniek als ik dit zo lees? Zou dat kunnen?
    "Er zijn geen domme vragen, alleen achterlijke lui die falen door domme vragen te stellen... hm, misschien zijn er toch domme vragen."

Comment

Dat zou ook kunnen, al denk ik dat ik er niet héél ver van af zit... ik probeer toch echt goed op mn form te letten. Natuurlijk sport ik nog maar net en is de kans groter dat ik het fout doe dan dat ik het meteen goed doe..

Comment

in het begin kun je meestal vrij vlot verhogen op squats en DL.
        toch als je elk week met 5Kg raised wanneer je de week ervoor max 3x5 lift, dan ga je imo niet diep genoeg en/of lever je in op techniek. hierdoor krijg je bv meer stress op knieen, heupen, onderrug etc.

dit ging bij iig mij fout, ik ging van perfecte squat naar fuckedupsquat omdat ik ook zwaar wou liften.
        focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Vaak kunnen je spieren het wel makkelijk aan, maar hebben je pezen meer tijd nodig om te wennen.
          Misschien ga je dus toch te snel omhoog in gewichten.
          "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Pak een lager gewicht en doe daarmee 5 reps, het maakt niet uit of je er meer reps mee kunt doen. Hou het bij die 5 reps en bouw het gewicht langzaam op elke week of elke training. Het is niet de bedoeling dat je continu tegen je grens aan zit en dat je techniek wordt opgeofferd t.b.v. het gewicht.
            I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
            - Dave Tate

Comment

dus je bedoelt, Als ik nu 3x5 kan op 75kg squat, dat ik bijvoorbeeld terugga naar 3x5x50 (dit is maar even een uit de lucht gegrepen, lichter, gewicht) en vanuit daar opnieuw begin met opbouwen?

Comment

Originally posted by MisterDutch View Post
                dus je bedoelt, Als ik nu 3x5 kan op 75kg squat, dat ik bijvoorbeeld terugga naar 3x5x50 (dit is maar even een uit de lucht gegrepen, lichter, gewicht) en vanuit daar opnieuw begin met opbouwen?
                Precies, dat bedoel ik.
                I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                - Dave Tate

Comment

Zorg dat je lichaam laat herstellen. Als je teveel pijn hebt ga je gewoon even een weekje niet. Ik doe nu zelf RDL en Sumo DL en ik bouw het heel langzaam op, 2,5kg erbij per week. Als je nieuw bent met zo'n oefening lijkt het me verstandig om je lichaam er langzaam aan te wennen en door het langzaam op te hogen werk je goed aan je techniek. Ik vind het eerlijk gezegd niet verstandig om als newbie een zwaar krachtschema te doen aangezien je lichaam er niet aan gewend is. Verder heb ik de zware compounds er zelf 1 voor 1 ingedaan. Als ik dan ergens last van krijg dan weet ik aan welke oefening het ligt.
                  Train hard or go hormone

Comment

M'kay... wat vinden jullie dan van het idee om in het begin te trainen met lichter gewicht, maar wel 10 á 12 reps te doen? Als ik op die manier niet die pijn in mn pezen krijg? En het daarna afbouwen in reps en opbouwen in gewicht

Comment

je bent de oefening aan het leren. vaak wordt oefening moeilijker om goed uit te voeren bij meer herhalingen. vooral die laatste paar reps.

Om iets goed te leren, moet je het vaak GOED doen. De beweging wordt zo optimaal in je hersenen opgeslagen, en je leert steeds beter de beweging te maken. Die laatste reps kun je vaak niet 100% goed doen, en dragen dus niet bij aan het beter worden in de oefening.

ik zou dus nu in het begin:
                      5-8x3x50 kilo doen. zo doe je zoveel mogelijk goede reps en sets.

elke week 2.5 kilo erop. als je aan de 75 kilo zit (waar je nu al 5 reps mee kan), stap je over naar 3x5 reps. elke training weer 2.5 kilo erbij.
                      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X