Student haalt betere cijfers door krachttraining

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Student haalt betere cijfers door krachttraining

Student haalt betere cijfers door krachttraining

Hoe vaker per week studenten in het krachthonk trainen met gewichten, des te beter zijn hun cijfers. Dat concluderen onderzoekers van de University of Texas at Austin in een studie die binnenkort verschijnt in de Journal of Strength and Conditioning Research.

Sporters - als je het vraagt aan iemand die niets van sport moet hebben - hebben grote spierballen, maar weinig hersenen. Toch is volgens studies intensieve fysieke training alleen maar goed voor je hersenen. Een leefstijl met dagelijkse zware inspanning vermindert bijvoorbeeld de kans op de ziekte van Parkinson, in mensen die een matig-intensief trainingsprogramma volgen laten stoppen processen van veroudering in de hersenen en na een korte inspanning van een half uur verwerken de hersenen informatie beter.

De onderzoekers kenden die literatuur, en vroegen zich of ze een verband konden vinden tussen het cijfergemiddelde van studenten aan een Amerikaanse universiteit en het aantal keer per week dat die studenten trainden in een krachthonk. Krachttraining is nu eenmaal de vorm van inspanning waarvan je op de wat langere termijn de sterkste positieve effecten op de mentale gezondheid verwacht.

De tabel hieronder vertelt je dat er inderdaad zo'n verband is. De studenten die gemiddeld een A haalden (het hoogste cijfer in het Amerikaanse onderwijssysteem) trainden vaker dan studenten die gemiddeld een B haalden. Studenten die gemiddeld een B haalden trainden weer vaker dan studenten die niet verder kwamen dan een C, D of F.

Op papier doen universiteiten veel moeite om sportactiviteiten onder studenten te stimuleren, maar daarvan zagen de onderzoekers weinig terug. Studenten gaan niet vaker krachttrainen naarmate ze langer rondlopen op de universiteit, ontdekten ze. Zeker omdat krachttraining het cijfergemiddelde verhoogt is dat spijtig.

"Special interventions are urgently needed to promote strength exercise among university students given that student weekly strength exercise engagement was not increased at the first four years in higher education", besluiten de onderzoekers. "In essence, research has noted that any changes made at this stage of life are likely to be kept for a long time. Thus, every effort is needed to improve student strength exercise in higher education."

Bron:
    J Strength Cond Res. 2012 Oct 23. [Epub ahead of print].
    I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
    - Dave Tate

Interessant
    Lid van de 200 club

Comment

Creatine is ook goed voor het brein en zal er ook mee te maken hebben
      focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Interessant!

Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarin sport in het algemeen word gezien als gunstig voor het behalen van goede cijfers door studenten.

Comment

Nice! Nu hopen dat ik mijn natuurkunde tentamen van gister bovengemiddeld goed heb gemaakt . Enigste nadeel met regelmatig zwaar trainen is dat ik na de training niet echt zin heb om aan de studie te gaan, helemaal afgepeigerd.. Wat dat betreft kun je beter op je luie reet blijven zitten imo.

Comment

Dadelijk tentamen. Eerst nog even de gym in ?
            Never Never Never Give Up !!!

Comment

Originally posted by timberman View Post
              Nice! Nu hopen dat ik mijn natuurkunde tentamen van gister bovengemiddeld goed heb gemaakt . Enigste nadeel met regelmatig zwaar trainen is dat ik na de training niet echt zin heb om aan de studie te gaan, helemaal afgepeigerd.. Wat dat betreft kun je beter op je luie reet blijven zitten imo.
              Je haalt dan wel lagere cijfers.
              I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
              - Dave Tate

Comment

Kan wel iets in zitten met heeft meer met zelfvertrouwen en grenzen verleggen te maken, dan dat je door krachttraining betere cijfers haalt.

Comment

Goed nieuws zo voor m`n tentamens (:

Comment

Vandaar dat ik mijn examen gehaald heb 5 jaar terug.
                    Was boven iedereen zijn verwachtingen maar trainde toen net een paar maanden.
                    Calisthenics / Street workout

Comment

Originally posted by Earthquake View Post
                      Kan wel iets in zitten met heeft meer met zelfvertrouwen en grenzen verleggen te maken, dan dat je door krachttraining betere cijfers haalt.

Het schijnt dat lichamelijke activiteit zorgt voor een betere verwerking van informatie in de hersenen.

Ik denk dat nog een belangrijk punt is dat de kwaliteit van slaap vaak beter is bij mensen die sporten. Voldoende kwalitatief slapen is essentieel voor het goed verwerken van informatie door de hersenen. Daardoor kan hetgeen dat men geleerd heeft beter terughalen wanneer er om die kennis gevraagd word.

Comment

Slechte titel. Nu wordt gesuggereert dat wanneer een persoon gaat trainen, zijn cijfers zullen stijgen. Een betere titel zou zijn: 'Mensen die aan krachttraining doen, hebben tevens hogere cijfers.'

Want studeren en trainen delen één grote overeenkomst: Het langetermijndenken. Mensen die meer plezier halen uit het feit dat ze weten dat ze later een betere kans hebben op een goede baan etc (en dus afzien van andere activiteiten die leuk, maar nutteloos zijn), zullen dus ook eerder geneigd zijn om te gaan trainen: het is misschien niet altijd even leuk, maar je dient een langetermijndoel.

Toevallig had ik in mijn vorige post in een ander topic iets gezegd over de dopaminetriggers die van persoon tot persoon verschillen. Dit sluit hier eigenlijk perfect op aan.

edit: het komt misschien wel over alsof ik hier 'De Waarheid' presenteer, maar imho zou een langlopend onderzoek moeten worden opgesteld met random gekozen groepen, waarbij men de ene groep 'verplicht' te trainen, en de andere niet. Niet bepaald makkelijk, maar dan zou er wel uitsluitsel gegeven kunnen worden wat nu wel of niet de oorzaak is.
                        Last edited by scoobydoo; 31-10-2012, 11:37.
                        Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Achter het halen van goede cijfers zit zoveel meer dan alleen maar aan kt doen. Kan het onderzoek daarom niet al te serieus nemen
                          sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

Originally posted by kojak View Post
                            Achter het halen van goede cijfers zit zoveel meer dan alleen maar aan kt doen. Kan het onderzoek daarom niet al te serieus nemen
                            Je kijkt naar de populatie. En het blijkt dat de populatie die aan KT doet hogere cijfers haalt t.o.v. de populatie die dat niet doet. Welk mechanisme daar ook aan ten grondslag, het gebeurt.

Is KT dan de oorzaak van de hogere cijfers? Misschien niet, maar bevorderd het wel. Het is niet zo dat je een tentamen ingaat zonder te studeren maar wel KT doet je meteen een goed cijfer haalt. Je moet het zo zien dat wanneer je studeert voor een tentamen je een beter cijfer haalt wanneer je er KT bij doet. Dat is wat anders dan door KT een goed cijfer halen.

Comment

Ik vind het eigenlijk heel logisch, zit je hele dag op de bank chips te eten wordt je futloos,sloom,etc.
                              Doe je aan kt,sporten,goed eten gaat alles net effe lekkerfer,betere concentratie

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X