Overlapping qua spiergroepen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Overlapping qua spiergroepen

Hallo allemaal,

ik volg momenteel een 2 daags push/pull schema met de indeling rug/hams/bi/achterkant schouders en borst/tri/schouders(voor en zijkant)/quads

Op rug dag doe ik deadlifts voor hams en rug en op de andere dag doe ik oefeningen als leg press en leg extension voor quads. Bij leg press gebruik je voornamelijk quads, maar toch ook een beetje hams. Is het hinderlijk voor mijn hams dat ik 36-48 uur na deadlifts ga leg pressen of zou dit nauwelijks invloed moeten hebben.

Een andere optie is benen/rug/bi te doen dus dat ik dan alle beenoefeningen op 1 dag doe en dan achterkant schouders na borst/tri/schouders te verplaatsen. Het nadeel lijkt mij wel dat de rug/bi/benen dag best zwaar gaat worden omdat ik dan van plan ben dl, sq, leg press en nog oefeningen als pull ups te gaan doen. Wat zouden jullie doen?

Jay

Ub lb is een goede optie
    focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Originally posted by Teddek View Post
      Ub lb is een goede optie
      Ik heb zon 5 maanden ub/lb gedaan en het is mij eigenlijk vies tegengevallen. Daarom dacht ik aan borst/tri/schouders en rug/benen/bi.

Op rug/benen/bi dag zat ik dan te denken aan de volgende oefeningen:

- Deadlift
      - Squat
      - Pull ups
      - Db row
      - Leg press
      - Lunges
      - Db curl

Niet in die specifieke volgorde trouwens

Comment

Originally posted by Jay1993 View Post
        Ik heb zon 5 maanden ub/lb gedaan en het is mij eigenlijk vies tegengevallen.
        Wat waren je verwachtingen dan? dat je in 5 maanden de hulk zou zijn?
        People often quit right before they're about to have the big breakthrough.

Comment

Originally posted by Siegfried Muller View Post
          Wat waren je verwachtingen dan? dat je in 5 maanden de hulk zou zijn?
          Ik zeg dat het schema mij vies tegenvalt, niet de resultaten want die zijn prima zoals je in mijn sig kunt zien

EDIT: ik vind het trouwens een erg kinderachtige opmerking van jouw kant.
          Last edited by Jay1993; 01-12-2012, 14:50.

Comment

hoe vaak train je?
            ik train 5x per week en volg een push/pull/benen schema en bevalt me erg goed.
            “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Originally posted by maar7en8 View Post
              hoe vaak train je?
              ik train 5x per week en volg een push/pull/benen schema en bevalt me erg goed.
              Ik train momenteel 4xpw en train dan elke spiergroep 2xpw. Ik doe de volgende indeling:

push = borst/tri/schouders
              pull = rug/benen/bi

Bij pushdagen doe ik dan oefeningen als bp, low incline dbp, dips, dbsp en nog wat schouderoefeningen als lateral raises en face pulls.

Bij pulldagen ga ik vooral op deadlift en squat focussen, maar daarnaast ga ik nog pull ups, db row, leg press en bijv. db curl doen.

Ik zal nog ff mn weekindeling geven voor de duidelijkheid:

Maandag: pull
              Dinsdag: rust
              Woensdag: push
              Donderdag: rust
              Vrijdag: pull
              Zaterdag: rust
              Zondag: push

Dit is niet de standaard indeling van 2 dagen, 1 rust, 2 dagen, 2 rust, maar dit heeft ermee te maken dat ik niet op alle dagen kan trainen
              Bovendien heb ik tussen elke push training 84 uur (3.5 dagen) rust zitten en elke pull training 72-96 uur (3-4 dagen) rust, dus inprincipe heb ik genoeg rust tussen de trainingen.

Comment

Ik ben van mening, uit eigen ervaring, dat een push pull of lbub beter uitgevoerd kan worden als 3dagen split.
                het geeft je een betere verdeling en opvolging van intensieve compound oefeningen en meer herstel omdat je bepaalde groepen evenveel raakt als een 4of5 dagen split.
                focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Originally posted by Teddek View Post
                  Ik ben van mening, uit eigen ervaring, dat een push pull of lbub beter uitgevoerd kan worden als 3dagen split.
                  het geeft je een betere verdeling en opvolging van intensieve compound oefeningen en meer herstel omdat je bepaalde groepen evenveel raakt als een 4of5 dagen split.
                  Ben ik met je eens. Ik vind een 2 daagse split gewoon fijn werken en je kunt dan elke spiergroep 2xpw trainen. Met een 3 daagse split kun je eventueel doorschuiven qua dagen, maar dit is niet altijd ideaal.

Ik heb dus een tijdje ub/lb gedaan, maar de ub dagen vond ik niet echt fijn omdat ik dan niet altijd tijd en energie had voor mn armen en schouders. Ik was meestal veel tijd kwijt met borst en rug, zeker omdat mij borst best wat achterliep was ik lang bezig met een goede techniek en juiste oefeningen zoeken. Na rug en borst deed ik nog dbsp en meestal nog iets van facepulls. Lateral raises en front raises deed ik nooit omdat je met borst natuurlijk ook al schouders meepakt. Daarna moest ik nog armen doen en dat was meetal een drama. Ik ben wel blij dat ik met mn nieuwe schema toch tijd heb voor oefeningen als lateral raises en front raises en meer tijd aan mn armen kan besteden. Ik heb het altijd wel jammer gevonden dat mijn armen en schouders niet groeiden en de rest wel, het blijven toch eye-catchers als ik het zo mag zeggen. Nu met mn nieuwe schema hoop ik gewoon effectiever te werk te kunnen gaan en meer tijd heb voor mn zwakke punten.

Lb trainingen waren op zich wel prima, heb ik geen klagen over.

Ik heb een tijdje last van mijn onderrug gehad en ik ben toch wel blij dat ik het deadliften en squatten eindelijk kan doen. Ik heb het eigenlijk nooit gekund vanwege mijn onderrug, maar ik ga nu goed op mijn techniek focussen en ga beide oefeningen 2xpw doen om goed aan mijn techniek en kracht te kunnen werken. Eerst was ik van plan beide oefeningen 1xpw te doen, maar ik vind het zeker in de beginfase wel handiger om het vaker te doen ivm, zoals gezegd, techniek en kracht.

Comment

Ben ik met je eens. Ik vind een 2 daagse split gewoon fijn werken en je kunt dan elke spiergroep 2xpw trainen. Met een 3 daagse split kun je eventueel doorschuiven qua dagen, maar dit is niet altijd ideaal.

Ik heb dus een tijdje ub/lb gedaan, maar de ub dagen vond ik niet echt fijn omdat ik dan niet altijd tijd en energie had voor mn armen en schouders. Ik was meestal veel tijd kwijt met borst en rug, zeker omdat mij borst best wat achterliep was ik lang bezig met een goede techniek en juiste oefeningen zoeken. Na rug en borst deed ik nog dbsp en meestal nog iets van facepulls. Lateral raises en front raises deed ik nooit omdat je met borst natuurlijk ook al schouders meepakt. Daarna moest ik nog armen doen en dat was meetal een drama. Ik ben wel blij dat ik met mn nieuwe schema toch tijd heb voor oefeningen als lateral raises en front raises en meer tijd aan mn armen kan besteden. Ik heb het altijd wel jammer gevonden dat mijn armen en schouders niet groeiden en de rest wel, het blijven toch eye-catchers als ik het zo mag zeggen. Nu met mn nieuwe schema hoop ik gewoon effectiever te werk te kunnen gaan en meer tijd heb voor mn zwakke punten.

Lb trainingen waren op zich wel prima, heb ik geen klagen over.

Ik heb een tijdje last van mijn onderrug gehad en ik ben toch wel blij dat ik het deadliften en squatten eindelijk kan doen. Ik heb het eigenlijk nooit gekund vanwege mijn onderrug, maar ik ga nu goed op mijn techniek focussen en ga beide oefeningen 2xpw doen om goed aan mijn techniek en kracht te kunnen werken. Eerst was ik van plan beide oefeningen 1xpw te doen, maar ik vind het zeker in de beginfase wel handiger om het vaker te doen ivm, zoals gezegd, techniek en kracht.
                    Mits een goede opbouw (zoals dat van dynobet) heb je dat probleem niet.
                    Ik zou zeggen dat als je enkel borst-rug kunt doen dat je dan gewoon je schema verkeert gemaakt hebt.
                    lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Originally posted by axel1994 View Post
                      Mits een goede opbouw (zoals dat van dynobet) heb je dat probleem niet.
                      Ik zou zeggen dat als je enkel borst-rug kunt doen dat je dan gewoon je schema verkeert gemaakt hebt.
                      Hoe weet je nou dat je met dynobet's schema er geen last van hebt, ik bedoel ieder lichaam reageert anders op dat schema, voor sommigen werkt het wel voor sommigen minder goed.

En om dan meteen te concluderen dat mijn schema verkeerd is slaat ook nergens op. Ik had wel tijd ingedeeld voor schouders en armen, maar meestal was ik dan gewoon al moe voordat ik eraan toe kwam. Ik weet dat je nu gaat lachen dat ik na borst-rug al moe ben, maar het ene lichaam kan meer aan dan het andere. Ik deed trouwens wel schouders zoals gezegd en meestal deed ik armen ook wel, maar was de fut er gewoon uit, dus dan schiet het ook niet op. Nu heb ik een andere indeling qua spiergroepen en hoop ik dat te voorkomen.

Begrijp mij niet verkeerd dat ik dynobet's schema slecht vind, dat vind ik ook niet, maar je kunt niet simpelweg concluderen dat het schema voor iedereen maar moet werken.

Comment

Ik doe nu al een paar weken rug benen biceps op 1 dag en borst schouders triceps op een andere dag. Als je goed je benen wil trainen moet je dat niet op dezelfde dag met rug doen. Ik ga mn schema ook omgooien. Benen zou ik echt op een dag apart doen
                        BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Originally posted by Guusd View Post
                          Ik doe nu al een paar weken rug benen biceps op 1 dag en borst schouders triceps op een andere dag. Als je goed je benen wil trainen moet je dat niet op dezelfde dag met rug doen. Ik ga mn schema ook omgooien. Benen zou ik echt op een dag apart doen
                          Ok thanks, ik zat meer te neigen naar dit schema. En dan:

pull dag: dl, sq, leg press/lunges, pull ups, db row, db curl, kuiten ofzo
                          push dag: bp, low incline dbp, dips, dbsp en nog oefenigen als lateral raises, facepulls enzo.

Comment

Hoe weet je nou dat je met dynobet's schema er geen last van hebt, ik bedoel ieder lichaam reageert anders op dat schema, voor sommigen werkt het wel voor sommigen minder goed.

En om dan meteen te concluderen dat mijn schema verkeerd is slaat ook nergens op. Ik had wel tijd ingedeeld voor schouders en armen, maar meestal was ik dan gewoon al moe voordat ik eraan toe kwam. Ik weet dat je nu gaat lachen dat ik na borst-rug al moe ben, maar het ene lichaam kan meer aan dan het andere. Ik deed trouwens wel schouders zoals gezegd en meestal deed ik armen ook wel, maar was de fut er gewoon uit, dus dan schiet het ook niet op. Nu heb ik een andere indeling qua spiergroepen en hoop ik dat te voorkomen.

Begrijp mij niet verkeerd dat ik dynobet's schema slecht vind, dat vind ik ook niet, maar je kunt niet simpelweg concluderen dat het schema voor iedereen maar moet werken.
                            Ik bedoel dat je misschien een andere indeling nam.

In plaats van:
                            rug
                            rug
                            borst
                            borst
                            schouders
                            schouders
                            armen
                            armen

kun je misschien beter:
                            borst
                            rug
                            schouder
                            rug
                            borst
                            armen

Door elkaar schudden ofzo.

Of je kunt zeggen dat je in 1 ub training je achterkant en zijkant schouders doet (zijn kleinere oefeningen) en dan op de andere training de voorkant.
                            De ene training licht triceps / zwaar borst (bench press is o.a. ook zwaar voor triceps) en de andere training andersom.

Of trachten zware borst-rug oefeningen de ene training en de andere lichtere oefeningen.

Zo heb je in totaal evenveel volume als bij een split.

En nee ik lach er niet mee.
                            Ik had iets gelijks, zo'n wisselende indeling hielp daarbij.

Mijn post was ook slecht verwoord

Maargoed, je kan ook:
                            Torso / Legs & Arms

Een push-pull zou ik eerder zeggen:
                            push: quads, chest, triceps, kuiten, voorkant schouders
                            Pull: hams, back, biceps, rest schouders

Een side raise is eerder een pull en een mp is push

face pulls en lateral zijn pulls.
                            leg press is een push
                            lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Originally posted by axel1994 View Post

Maargoed, je kan ook:
                              Torso / Legs & Arms

Een push-pull zou ik eerder zeggen:
                              push: quads, chest, triceps, kuiten, voorkant schouders
                              Pull: hams, back, biceps, rest schouders

Een side raise is eerder een pull en een mp is push

face pulls en lateral zijn pulls.
                              leg press is een push
                              Het probleem met zon push/pull indeling is dus dat je bijv voor quads squats en leg press gaat doen en voor hams dl. Bij squats en leg press gebruik je ook een beetje hams dus dat gaat elkaar overlappen.

Daarom dacht ik eraan benen/rug/bi te doen op de ene dag en borst/tri/schouders op de andere dag. Het wordt misschien wat druk die benen/rug/bi dag, maar met de juiste keuzes qua oefeningen moet het denk ik wel lukken.

Torso / Legs & Arms vind ik ook niets eigenlijk, je traint je armen dan 4xpw. Ik wil wel graag dan mn armen gaan groeien, maar dit is iets teveel van het goeie

Toch bedankt voor de input

Heb jij eigenlijk goede oefeningen voor rug/bi/benen dag?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X